اعتصاب های معلمین و اساتید دانشگاه در لبنان

اعتصاب های معلمین و اساتید دانشگاه در لبنان

لبنان پس از تشکیل حکومت مستقل و جمهوریت آن، تنها تغییر نام داده بود و هنوز مالکان و فئودالهای گذشته در قالب رییس و وزیر و وکیل، به شکل نوین برگرده مردم سوار بودند. مردم مستضعف و محرومان از تمام ادیان، در لبنان وجود داشتند و از حقوق اولیه خود محروم بودند. از آنجایی که دولت های غربی مثل فرانسه به امور مسیحیان اهتمام داشتند و دولتهای شرقی مثل مصر و عربستان به امور مسلمانان اهل سنت، شیعیان بی صاحب و بی رهبر و محروم مانده بودند. با آمدن امام موسی صدر و احیای جامعه شیعی در لبنان، این طایفه که از لحاظ جمعیتی اقلیت نبود اما از لحاظ قدرت و امکانات بسیار در اقلیت و محرومیت بود سر و سامانی گرفت. اقدامات امام موسی صدر نه محدود به طایفه شیعه، که در حمایت تمام محرومان بود. حرکت محرومین که امام موسی به راه انداخت شامل تمام ادیان و طوایف لبنان بود. امام موسی صدر به حمایت از تجمعات و اتحادیه های دانش آموزی و معلمین و کارگران پرداخت و همچنین به اصحاب رسانه توجه داشت. هنوز که هنوز است معلمین و اساتید از طرف دولت احساس ظلم می کنند و اتحادیه های معلمین و اساتید، در این چند سال اعتصابهای گسترده ای به راه انداخته اند. مطالب اساسی آنها، بحث حقوق و مزایا است. برخی از آنها ادعا دارند گذشته از آن که سالهاست استخدام رسمی نشده اند، بلکه همان حقوق آنها هم کامل پرداخت نشده است.

وزیر علوم و تربیت لبنان آخرین اعتصاب اساتید را چنین شکست: وی گفت اگر ساکت نشوید، کلا دانشگاه لبنانیه را تعطیل می کنیم!!!

وقتی وزیر علوم مملکت بخواهد تنها دانشگاه دولتی را که سطح علمی بالایی هم دارد، تعطیل کند، واقعا باید برای او و دولتش تاسف خورد.

معلم ها هم در اعتراض به پیاده نشدن قانون حقوق و مزایا در مورد آنها مدتهاست اعتصاب می کنند. اعتصاب معلمین به اینجا رسید که تصمیم گرفته شد امتحانات نهایی تصحیح نشود. با عملی شدن این اقدام، وزیر گفت: امسال به همه همینطوری مدرک قبولی می دهیم!!! و با این مدارک می توانید به دانشگاه هم بروید!

در مقابل، معلمین اعلام کردند این اقدام غیرعاقلانه، باعث تضعیف علم و مدارک شده و ضرر آن متوجه دانش آموزان است. آنها وعده دادند در سال جدید تحصیلی اقدامات اساسی تری برای فشار به وزارت تربیت و دولت انجام دهند.

جالب است طبق معمول، سریعا جوک هایی در لبنان منتشر شد. مثلا:

اسم واقعی اخطابوط (اختاپوس) طابوط بوده. اما برای احترام به او گفته اند اخ (برادر) و این اسم روی او  مانده است!

# افاضات یک فارغ التحصیل سال 2014 laugh 

۰ ۰ ۵ نظر ۳۱۱۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵)

مهدی تهرانی

۳۰ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۱
اوهوم جالب بود برام
ولی با جوکه خیلی حال کردم هههههههه

سلام، ارتباط اون جوک آخری رو با مطلبتون متوجه نشدم!!

پاسخ:

۳۰ مرداد ۹۳، ۲۳:۳۴
به خاطر اعتصاب اساتید و خودداری از تصحیح امتحانات وزارت علوم لبنان تصمیم گرفته بدون امتحان به همه مدرک دیپلم بدهد. لذا فارغ التحصیلان سال ۲۰۱۴ بدون ارزیابی مدرک می گیرند و بیسوادها هم وارد دانشگاه می شوند. 

ما هم که شانس نداریم. پا میشیم میایم اونجا درس میخونیم یهو میگن تقصیر شما ایرانی ها بوده اینطور شده !!!

سلام علیکم.سلام برسان ، بهشون بگو تنها گزینه مقاومه مقاومه مقاومه.......

با این مطالب کلا پشیمون درس خوندن تو لبنان شدم!!!!!11

پاسخ:

۱۰ شهریور ۹۳، ۱۳:۳۰
فعلا وضع اینه. مگر اینکه مثل دوره حریری، یک شکوفایی اتفاق بیفته. البته این شکوفایی نود درصدش برای جیب آقایون هست و یک درصدش برای مردم. و الان که بر سر قدرت نیستند، چه جنگهایی که راه نینداخته اند. بی شباهت به برخی رجال خودمون نیست!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها