برق در لبنان نمی رود، می آید!

برق در لبنان نمی رود، می آید!

داستان قطعی برق در لبنان رو حتما شنیده اید. به خاطر جنگهای مختلفی که اسراییل بر این کشور تحمیل کرده و هر بار نیروگاه ها را بمباران کرده، باعث شده تا همیشه تولید برق کفاف مصرف آنرا ندهد و مجبور شوند ساعاتی قطعی برق داشته باشند. ماه رمضان به گفته همسایه ها کمتر از شش ساعت در کل روز برق داشته اند. هر بار بودجه ای برای بازسازی و توسعه نیروگاه ها و شبکه می آید هاپولی شده و اثری بر وضع برق نمی گذارد. بارها ایران پیشنهاد کرده برای لبنان نیروگاه بسازد و کل شبکه را ترمیم و منظم کند یا از طریق خط عراق و سوریه به لبنان برق برساند، اما دولت قبول نکرده است. چون می دانند محبوبیت ایران نزد تمام مردم لبنان بالا خواهد رفت و این به ضرر جریانهای مخالف حزب الله است که عموما مهره سعودی و آمریکا هستند.

در دولت قبل به علت آنکه وزیر جوان و فعال و ملی، وزیر انرژی بود، مشکلات خیلی کمتر بود و اقلا 12 ساعت در روز برق طبق برنامه جیره بندی وصل می شد. اما الان وضع خوب نیست و نصف جیره بندی قانونی، برق وصل می شود. یعنی شش ساعت. خیلی ها می روند برای جبران بی برقی، اشتراک می گیرند. اشتراک چیست؟ اشتراک برق، یعنی شخصی که چند موتور برق بزرگ در محله دارد و به دیگران برق می فروشد، با دریافت پولی، سیم به منزل همسایه ها وصل می کند و به آنها به میزان مشخصی برق می فروشد مثلا 5 آمپر یا 10 آمپر. درحالیکه در جنوب لبنان و برخی محله های ضاحیه که شهرداری ها قیمت ثابتی برای برق مشخص کرده اند، در بیشتر محله های بی در و پیکر ضاحیه، مافیای موتور برقی ها، قیمت را به حدود 120$ در ماه رسانده اند.

کشتی فاطمه گل یک نیروگاه متحرک که لبنان از ترکیه برای کمبود برق خود اجاره کرد

این رقم در مقابل 5 آمپر برق در طول یک ماه و در تمام زمانهایی که برق دولت قطع باشد منظور شده و قیمتی که برخی شهرداری ها در برخی محله ها اعمال کرده اند حدود 75$ است. در حالیکه وضع برق چنین فجیع است، دولت پول آبونمان برق را مانند گذشته اعمال می کند! فکر کنم حدود 16$ در ماه! برای همین در برخی دهکده ها، افراد کلا کنتور برق دولت را پس داده اند!

داستان برق به کمبود بودجه و سرقت بودجه ی سوخت و غیره محدود نمی شود؛ شرکت برق، سالهاست که کارمندان خود را به حالت استخدامی در نیاورده و سه چهار سالی است مشکل بالا گرفته و کارمندان مدام در حال اعتصاب هستند. این افراد که خیلی از آنها حدود سی سال است مشغول خدمت هستند، هنوز به صورت روزمزد بوده و مزایا و حقوق درست و حسابی ندارند. مشکل استخدام این افراد این است که عموم آنها شیعه هستند و در لبنان یک قانون نانوشته وجود دارد که اگر در دولت یک شیعه استخدام شد باید یک سنی و یک مسیحی هم همزمان با او استخدام شوند! لذا چون کار برق خیلی خطرناک و مزد آن ناچیز بوده، عموما تنها فقرای شیعه به این شغل روی آورده بودند و استخدام آنها دچار مشکل است. اگر در اخبار لبنان واژه میاومین را شنیدید مثل دوست من فکر نکنید که چیزی مشابه میومیو است! میاوم لغتی است جدید که معنای روزمزد می دهد و مخصوص این افراد استفاده می شود.

پ.ن: نقل شده یک بار در زمان جنگ تحمیلی، خانمی در فرودگاه دختر امام موسی صدر را دیده و فهمیده که در لبنان زندگی می کنند. چون در ایران برق زیاد قطع می شد خصوصا هنگام بمباران ها، از ایشان سوال می کند: «در لبنان هم برق میره؟» ایشان جواب می دهند: «نه نمیره، میاد!» یعنی اینقدر برق کم وصل می شود که وقتی برق هست، اتفاق بزرگی است. جالب است وضع لبنان از آن سالها تا کنون تغییر عمده ای نداشته.

مطلب مرتبط: بی برقی در لبنان

۱ ۰ ۷ نظر ۳۸۰۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۷)

مهدی تهرانی

۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۰۸
اوهووم
جالب بود برام ولی یک سوال من از چند نفر تو بیروت شنیدم که برق در بیروت کم می رود یعنی حداقل مثلا در روز دو یا سه ساعت برق قطع می شود ولی شما فرمودید برعکس فقط 6 ساعت برق دارید!!!
جریانش چیه؟

پاسخ:

۲۹ مرداد ۹۳، ۱۶:۰۹
بیروت با ضاحیه متفاوت هست. قسمت اداری و توریستی بیروت که عموما مناطق مسیحی نشین بیروت است در روز همیشه برق دارند و فقط سه ساعت نصف شب قطع می شود.

سلام
در جنوب که بودم برق منظم بود یعنی معلوم بود که کی میرود و کی می اید. خداییش بی برقی هم بری خودش عالمی داشت و انسان اون موقع احساس میکرد که همین برق چقدر از وقت او را تلف میکند در دیدن تلویزیون و غیره.البته این در مورد من صدق میکنه که خوره تلویزیون هستم نه دیگران. و همین بی برقی موجب شده بود حداقل امار کتاب خوانی ام بالا برود. این هم نعمتی است که باید قدر دانست.الحمدلله

پاسخ:

۲۹ مرداد ۹۳، ۲۳:۳۹
سلام
بله ضاحیه هم قبلا منظم بود. اما همین الان باید برق باشد اما نیست

سلام.
وضعیت بنزین و گازوییل چطوره؟ موتور خونه نمیشه؟ یا مثلا انرژی خورشیدی؟

پاسخ:

۲۹ مرداد ۹۳، ۲۳:۴۸
اساسا گرانی برق به خاطر گرانی سوخت است. بیست لیتر بنزین تقریبا ۷۸۰۰۰ تومان و بیست لیتر گازوییل اگر اشتباه نکنم حدود پنجاه هزار تومان است برای همین خریدن موتور برق برای پولدارها ففط امکان‌پذیر است. انرژی خورشیدی بسیار گران است. هم پنل ها و هم باتری.
برخی در جنوب از انرژی باد برق می گیرند که پایدار و دائمی نیست.

بی نام و قابل انتقال به غیر معاف از مالیات

۳۰ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۳۰
سلام
خیلی خوب می شد که شما که اونجا هستین و به منابع دست اول دسترسی دارین یک مطلبی در مورد این جریان تکفیری و عقایدشان به‌خصوص عقاید اسلامی آنها بنویسید.

پاسخ:

۳۰ مرداد ۹۳، ۰۱:۲۹
سلام
والا من با تکفیری ها تماس ندارم ☺
چشم فرصت شد و منابع گیر آوردم حتما می نویسم

غسان بن جدو

۳۰ مرداد ۹۳ ، ۰۱:۱۸
سلام، چرا شما فقط در مورد بدبختی و کمبودها و اینگونه مسائل مطلب می‌نویسید؟ برای جلب ترحم مردم ایران نسبت به لبنانی ها؟
آیا شما فکر نمی کنید خود مردم لبنان هم به خاطر انفعال و بی تفاوتی نسبت به این وضعیت طی سالیان متمادی تا حد زیادی مقصرند؟ ان الله لا یغیر ما بقوم الا یغیروا ما بانفسهم .

پاسخ:

۳۰ مرداد ۹۳، ۰۱:۳۱
من واقعیت ها را می نویسم. بیشتر این مسائل رو خودم باهاش درگیر هستم. هدف جلب ترحم نیست بلکه قدر دانستن و شاکر بودن است.
مردم لبنان چه کار باید می کردند که نکردند؟ هر حرکتی بکنند سیاسی و طایفه ای تلقی میشه و جنگ راه میفته. همین الان قضیه اعتصاب چند ساله میاومین با انگ طایفه ای بودن بی نتیجه مونده.

سلام علیکم و رحمه الله
ایام به کام
یه سوال
جسارتا در این قطعی برق
تکلیف کلینیک و یا مراکز درمانی و بیمارستانها چه می شود
مثلا مطب های خصوصی دندانپزشکی چه?

پاسخ:

۲ شهریور ۹۳، ۱۲:۰۴
سلام
آنها از سیستم برق اضطراری و مولد برق اختصاصی استفاده می کنند. پول که باشه آدم رو سبیل شاه هم میتونه ناقاره بزنه ☺

یعنی وضع معیشت دندانپزشکان ان جا خوب است?
ایران که...
الحمدلله

پاسخ:

۳ شهریور ۹۳، ۱۰:۵۹
بله بد نیست. البته به نظر من کار دندانپزشک ایرانی بهتر است اما مواد چینی و تقلبی گرانقیمت به کارشان ضربه زده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها