از عرسال چه خبر

از عرسال چه خبر

دوشنبه به لبنان بازگشتم. در این مدتی که ایران بودم به چند علت، کمتر دست به قلم (یا بهتر بگویم: کیبورد!) بردم.

یکی مشغولیت ها و گرفتاری ها و برنامه ها در ماه رمضان بود. علت دیگر این بود که دوست دارم عنوان وبلاگ رعایت شود. یعنی خاطرات لبنان باشد. سوم اینکه خیلی وقتها اینترنت در دسترس نبود. خلاصه مدتی را از دست من آسوده بودید laugh

باید اعتراف کنم اولین باری بود که هیچ رغبتی به بازگشتن به لبنان نداشتم. و حق هم با من بود. از وقتی وارد لبنان شدم متوجه شدم در تمام مدت ماه رمضان در طول شبانه روز فقط 5 ساعت برق (دو ساعت صبح ها و سه ساعت شب) هست و آب هم تقریبا قطع است. تعدادی از اهل محل هم محل های پارک ماشین در کوچه را با زنجیر و میله آهنی، به تصرف خود در آورده اند و جایی برای دیگران نمانده. از طرف دیگر وضعیت امنیتی هم مناسب نیست. از جنوب که اسراییل غاصب هر روز علاوه بر جنایاتش در فلسطین و بخصوص غزه، تجاوزی به لبنان هم می کند و یا شخصی را می رباید و یا مرزهای این کشور را مورد تجاوز قرار می دهد. در شمال هم که حزب الله با تروریستها درگیر است.

اما بشنوید از شمال لبنان، بخصوص منطقه عرسال:

اخبار کنونی لبنان

عرسال نام شهری سنی نشین در شمال لبنان است که از قسمت شرق، هم مرز با سوریه می باشد. این شهر که با زمینهای کشاورزی و باغات و کوهپایه ها و تپه ماهور های دور تا دور آن مساحتی بیش از 316 کیلومتر مربع دارد مدتهاست پس از فرار تروریستها از سوریه درپی عملیاتهای موفق حزب الله در مناطق القصیر و قلمون، پناهگاه تروریستها شده است. موقعیت و شکل جغرافیایی خاص این منطقه و وجود غارها و شیارها باعث شده مامن خوبی برای تروریستها باشد. ضمن اینکه خود شهر عرسال و حواشی آن از اول پذیرای آوارگان سوری (عمدتا مخالف نظام) بوده است. 

در هفته جاری، ارتش این کشور در یکی از ایست بازرسی های منطقه عرسال یکی از سران تروریست ها را دستگیر کرد. بلافاصله گروهی از مسلحین پایگاه ارتش را به محاصره در آوردند و تعدادی از سربازان را کشته و تعدادی را اسیر کردند. شهر عرسال هم به سرعت شاهد تغییر چهره افراد به ظاهر شهروند به مسلحین داعش شد و شهر به شکل یکی از ولایات داعش درآمد. افراد کلانتری موجود در شهر هم محاصره و دستگیر شدند. عده ای از خانواده های سوریه ای و عرسالی راه فرار در پیش گرفتند و عده ای به خاطر مخالفتشان با تروریستها (که تا آن روز خودشان به آنها پناه داده بودند) شلاق خوردند و اخباری از اعدام برخی از شهروندان لبنانی هم منتشر شد. ارتش لبنان که تا قبل از این ماجرا برای مراعات اهل سنت افراطی و بهانه ندادن دست آنها، با تروریستها برخورد علنی نداشت، اعلام نمود که عملیاتِ شمشیرِ کشیده (داموکلس) را شروع کرده و گروه هایی از تیپ چترباز و تیپ کماندوهای ویژه به پشتیبانی گروهان هایی از لشکر هشتم و ششم و پنجم به اضافه واحد 85 توپخانه را به مصاف تروریستها فرستاد. با تلفات تروریستهای در محاصره، تلاش خائن های لبنانی بویژه برخی نمایندگان جریان المستقبل برای مقابله با این اقدام ارتش شروع شد. آنها ضمن حمله به ارتش خواهان باز شدن محاصره و رسیدن کمکهای انساندوستانه! به عرسال هستند. افرادی مثل خالد الضاهر و محمد کباره و معین المرعبی نمایندگانی از اهل سنت شمال هستند که در این سه سال و اندی جنگ در سوریه، بیشترین خیانت را به لبنان و بیشترین کمک را به تروریستها کرده اند. خطابه های غیر معقول آنها همچون ایرانی خواندن ارتش لبنان یا صلیبی خواندن آن باعث شده در لبنان به داعش سیاسی مشهور شوند. درحالیکه برخی مردم عرسال دیروز در اعتراض به تروریستها راه را جلوی مسجد محمد امین در بیروت بستند و از ارتش خواستند امنیت را به شهر بازگرداند، دار و دسته خائنین اهل سنت دیشب برای قطع محاصره عرسال توسط ارتش و رساندن کمکهای انسان دوستانه، به تمام جوانان اهل سنت فراخوان دادند تا تمام راه ها در لبنان را ببندند! در پی این اقدام برخی راه ها بسته شد و حزب الله هشدار داد کسی از مناطق شیعی خارج نشود. گروهی از جوانان صیدا هم به ماشینهای شیعیان عبوری حمله کرده و با شکستن شیشه و صدمه به ماشین آنها، بعد از کتک زدنشان آنها را زنده رها کرده اند! خبر دیگری که دیشب از قول یک مقام امنیتی منتشر شد این است که محموله های به ظاهر انساندوستانه، حامل سلاح برای کمک به داعش و جبهه النصره در عرسال بوده که جریان المستقبل از انبارهای خود در مناطق بقاع ارسال کرده است.

بیشتر مردم و سیاسیون لبنان، پس از این ماجرا به حمایت ارتش سخن گفته اند و خواستار تعقیب و سرکوب تروریستها هستند. حتی سعد حریری در اقدامی بی سابقه به حمایت از ارتش و لزوم سرکوب تروریستها برخواسته و از کمک یک میلیاردی سعودی!!! برای مبارزه با تروریسم در لبنان خبر داده! وی با نمایندگان تندروی المستقبل هم تماس گرفته و خواستار آن شده که کلامی مخالف آنچه وی گفته منتشر نکنند.

۰ ۰ ۲۱ نظر ۴۲۹۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲۱)

خدا حافظ امت شیعه در لبنان باشه و درد و بلای سید حسن و مجاهدان شیعه در لبنان تو سر روحانیون انگلیسی ترسو که تنها دردشون قمه زنی محرمه بخوره متاسقانه عملکرد ضغیف ارتش عراق و چند دستگی و و دشمنی شیعیان در عراق باعث شد داعش در عراق و منطقه قدرت بگیره

پاسخ:

۱۶ مرداد ۹۳، ۲۱:۵۵
ان شالله
بله همینطوره که شما فرمودید. چند دستگی پدر شیعیان را درآورد

سلام علیکم . با لهجه عربی بخوانید.خوش آمدید خوش آمدید خوش آمدید........

پس اوضاع خیلی خرابه!

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۱۱:۲۰
شمال خراب بود. الان داره درست میشه. عقب نشینی کردن تروریستها از شهر

عماد رضوانی

۱۶ مرداد ۹۳ ، ۲۲:۰۷
سلام. این قسمت متن جالب بود:‌ " و از کمک یک میلیاردی سعودی!!! برای مبارزه با تروریسم در لبنان خبر داده! " !!!! علت چیه؟

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۱۱:۲۱
به نوشته یک تحلیلگر لبنانی این پول یا برای پوشاندن آبروریزی های قبلی در حمایت از تروریستهاست یا برای نجات مملکت پادشاهی سعودی.
یعنی برای تغییر چهره زشت و تروریستی عربستان در منطقه این پول را گفته اند که می دهیم. حالا تا بدهند راه درازی در پیش است. هنوز سه میلیارد قبلی رو ندادند.

سلام، شما فکر میکنید ارتش لبنان این توانایی رو داره که به تنهایی از پس تروریستها بر بیاد؟

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۱۱:۲۵
ارتش لبنان ارتش ضعیفی نیست اما به سبب چند طایفه بودن و تحریم سلاح های موثر و استراتژیک مثل موشکهای ضد زره و ضد هوایی، و به سبب آنکه برای اقدام نظامی باید پشتوانه سیاسی و مردمی وجود داشته باشد (که وجود ندارد) نتوانسته قدرت اصلی خود را به رخ بکشد. با این حال تا به حال در مبارزه با تروریستها خصوصا در زمینه اطلاعاتی خوب و موفق عمل کرده و با پشتیبانی دورادور حزب الله و مذاکرات هیئت علمای مسلمین با تروریستها، توانست تروریستها را امروز از قسمت عمده عرسال بیرون براند.

سلام برادر عزیر نماز روزه هایت قبول با تاخیر عیدت هم مبارک این هم با تاخیر
واقعا واقعیته فقط 5 ساعت برق دارند این مختص ضاحیه یا جنوب لبنان است یا شامل حال بقیه مناطق لبنان هم میشود نکنه فقط زورشان به شیعه ها میرسه ؟
فکر کنم اگر درشهر ما 5 ساعت برق برود دیگر سازمان یا اداره ای به نام برق نباشد

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۱۱:۳۱
سلام برادر
بله که واقعیته
الان ما باید از ساعت شش تا ده صبح برق داشته باشیم که نداریم. از ساعت دو تا شش بعد از ظهر برق داشته باشیم که وصل نمی شود. فقط دو ساعت وصل می شود.
بیشتر مردم یا موتور برق می خرند (بالای چند هزار دلار) یا اشتراک برق می گیرند که برای 5 آمپر برق که فقط می توان با آن چراغها و یخچال منزل را روشن کرد باید ماهیانه بیش از 180 هزار لیره (معادل 384 هزار تومان) پول داد. این جیره بندی مختص ضاحیه است و مناطق غربیه (سنی نشین) و مناطق بیروت ساعات قطعی کمی دارند (مثلا سه ساعت در روز)
زمانی که جبران باسیل وزیر انرژی بود وضع برق بسیار بهتر بود. وی داماد میشل عون و هم پیمان حزب الله است و هر دو آنها افرادی وطن دوست و ضد فساد هستند و پرونده های میلیون دلاری فساد در دولت لبنان را افشا کرده اند.

سلام، لبنان که کشور ثروتمندیه ، پس چرا از نظر امکانات معیشتی در چنین وضعیتی قرار داره؟

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۱۸:۲۸
با وجود میلیاردها دلار بدهی خارجی که هر سال به آن افزوده می شود و وجود جنگ در سوریه که به شدت به اقتصاد و توریسم لبنان ضربه زده و وجود فساد در دولت و اختلاصها و دزدیها، جای هیچ گله و شکایتی نیست.

سلام . کلاً فضای اینترنت فضای مطمئنی نیست. موضوعات مطرح شده از طرف شما هم موضوعات روزه و بسیار حساس. در فضای خطرنکی فعالیت می کنید. گاهاً اطلاعات خوبی از طریق بازدیدکنندگان کسب می کنید. چطور میشه فهمید یه ایرانی شیعه هستید؟ کلاً سوال اینه که شما کی هستید؟ من اکثر مطالب شما را خوندم پس منو به اونا ارجاع ندید

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۱۸:۱۸
سلام
کپی شناسنامه و کارت ملی بدم خدمتتون؟! :)
مشکل اینه که توی شناسنامه های ایران نمی نویسند دین آدم چیه. پس اونم فایده نداره

عجب کشور مزخرفی

سلام با این اوضاع خراب امنیتی و رفاهی لبنان به نظر شما من میتونم بهمن ماه بیام لبنان برای درس خوندن در دانشگاه بین المللی لبنان؟؟!!اگه خودم بخوام فکر نکنم بابام بذاره!!!

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۱۸:۱۶
سلام
فعلا که نه
ولی اگه اوضاع بهتر شد مشکلی نیست

با سلام. برخی تحلیلگران معتقدند کمک عربستان به ارتش لبنان برای اینه که جلوی نقش آفرینی حزب الله در مواجهه با تروریست ها را بگیرند و به نوعی مانع از محبوبیت بیشتر حزب الله بشوند و کم کم حزب الله را منزوی کنند

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۲۲:۵۵
علیکم السلام
بله کمکهای قبلی آمریکا هم به همین سبب بود. البته همشون کور خوندن

سلام علیکم. علی آقا کشور که مزخرف نمیشه کشور تشکیل شده از سه عامل فضای جغرافیایی، جمعیت وبافت انسانی‏، حکومت یکپارچه ساده ویا پیچیده و فدرال. بنابر این منظور شما حکومت یا حاکمیت مزخرف در لبنان است. ساختار حکومت لبنان پیچیده است اگر منطقه ای یا فدرال بود یعنی هر بخش یک حکومت مثلا ضاحیه یک حکومت یا بهتر بگم یک دولت مستقل شیعه یا هربافت جمعیت بر اساس یک تقسیم بندی جغرافیایی یک دولت بود زیر نظر یک دولت مرکزی اینطور ی به قول شما یک کشور مزخرف نمیشد.

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۲۲:۵۴
کاملا علمی و منطقی
البته علی آقا خودمونی اش رو گفتن ☺

چند نکته هم من اضافه کنم اول اسم این یارو عمادجمعه بود که قبلا با النصره بوده حالا با داعش کار میکنه دوم عرسال در زبان آرامی به معنی عرش الهی هست سوم نمی گن ارتش ایرانی بلکه میگن ارتش صفوی(جیش الصفوی) نمیدونم چرا گیردادن به این صفوی

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۳، ۲۲:۵۲
ممنون
البته ارتش ایران هم گفتن
من خودم شنیدم

به نظر بنده سعودی چون میدونه دیگه در زمینه های سیاسی و دیپلماسی نمیتونه تاثیر زیاذی در لبنان داشته باشه .با دادن این باج خیلی گنده (4 ملیارد دلار که احتمالا از بودجه کل ارتش لبنان در یک سال باید بیشتر باشه) به ارتش تحت سلطه مسیحی ها چند هدف داره.... اول اینه که بتونه با این باج های گنده اون دسته مسیحی های متحد با حزب الله رو بخره.......همون اتفاقی که برای میشیل سلیمان افتاد.....و در مرحله بعد با تداوم این کمک ها توان و قدرت ارتش لبنان رو در برابر توان نظامی حزب الله افزایش بده و احیانا در صورتی که تصمیم بر خلع سلاح حزب الله باشه ارتش لبنان یک نیروی کاملا چیره نسبت به حزب الله باشه. بدون شک تمام سیستمدارای مسیحی لبنان حتی متحد حزب الله دوست دان حزب الله خلع سلاح بشه و فعلا سلاح حزب الله رو به عنوان یک فرض تلخ و به اجبار پذیرفتن.
در واقع لپ کلام اینکه عربستان ایندفعه برای ضربه زدن به حزب الله داره از مسیحی ها حمایت میکنه به جای اهل سنت

پاسخ:

۱۸ مرداد ۹۳، ۱۰:۵۲
کاملا درسته. البته به قول خود لبنانی ها تا به مرحله عمل برسه باید ببینیم چقدر تهش می مونه. هرکی یه مقدار می دزده. شاید تهش نیم میلیارد هم نمونه برای ارتش

عماد رضوانی

۱۸ مرداد ۹۳ ، ۱۰:۵۶
در پاسخ به این دوست عزیز که فرمودند: " چطور میشه فهمید یه ایرانی شیعه هستید؟ کلاً سوال اینه که شما کی هستید؟ من اکثر مطالب شما را خوندم پس منو به اونا ارجاع ندید"

مهم نیست که ایشون کی هست. مهم اینه که حرف های ایشون درست و منطقی هست. حالا تجربه زندگی در اون کشور هم به دانششون افزوده. ۲ دلیل بیشتر نداره که شما بخواین در مورد ایشون بدونید. یا خودی هستین که مهم نیست. یا ناخودی هستین که اگه باشین ....
به هر حال با توجه به تجربه و شناخت حضوری از نویسنده وبلاگ ترجیح میدم دوستان این وبلاگ رو مبنع خوبی برای اخبار جدید مد نظر قرار بدند.

پاسخ:

۲۰ مرداد ۹۳، ۰۰:۵۷
ممنون از برادر عزیز
راستی سوال شما را پیگیری کردم. اما هنوز به جواب درست و حسابی و قاطع نرسیدم. باید دوستان دیگری رو هم ببینم.

به نظرم خیلی داری به جاسوس ها اطلاعات می دی ها
قشنگ با خوندن وبلاگت اطلاعات به دردبخور و سازنده ای به دست میارند که می تونند حسابی ازش استفاده کنند

پاسخ:

۲۰ مرداد ۹۳، ۰۰:۵۵
نه. این اطلاعات رو از رسانه های لبنان بدست آوردم و اخبار شبکه های اجتماعی. اونقدر پخمه نیستم هر چی میدونم رو لو بدم :-D 

پریشان گویا

۱۹ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۵۱
سلام
با نقدی بر هجمه همه جانبه بر تفکیک جنسیتی و اعتدال گرایی به روز هستم
مارا به زور به جهنم نبرید

جناب آقای عماد رضوانی با سلام. اینجانب شیعه 12 امامی ایرانی هستم. در مورد یکی از مطالب این سایت می خواستم چیزی بگم دیدم بهتره نگم که نکنه کمکی باشه به دشمنان ایران و اسلام و یا دشمنی از دشمنان را شاد کنه. خواستم خصوصی مطلب را برای مدیر سایت بفرستم باز دیدم ایشان را نه دیده ام و نه واقعاً می شناسم. این فضا به قول معروف یه فضای مجازیه نه واقعی. باید من و همه دوستان در بیان مطلب خیلی احتیاط کنند. خلاصه نه شما و نه مدیریت سایت، با توجه به اینکه حتی چهره ای هم از خود نشون نمی دن. نتونستید منو قانع کنید. فکر کنم با این توضیحات قانع شدید که استدلال شما در عدم پاسخ، ضعیفه برادر. موفق باشید اگر به قول خودتان خودی هستید

پاسخ:

۲۲ مرداد ۹۳، ۱۳:۳۸
ما هم شیعه 12 امامی هستیم. خب اگر این جمله براتون کافیه که هیچی. اگر نیست ادعای شما هم برای ما کافی نیست. ضمن اینکه اسلام چیز محرمانه ای ندارد که اینقدر شما حرصش را می خورید. تمام چیزهایی که شما فکر می کنید محرمانه هستن دست سرویسهای جاسوسی خارجی هست و اطلاع دارند. مطمئن باشید.

با این فرق که من "moodkerbes "ندارم

پاسخ:

۲۳ مرداد ۹۳، ۱۳:۴۲
؟؟؟!

ادعای من و شما را نمیشه با هم مقایسه کرد. شما صاحب "مود کربس"ی

پاسخ:

۲۴ مرداد ۹۳، ۰۹:۰۹
من خوده مودکربس هستم. این فقط یه مخفف تغییر یافته برای اسم من هست.

چرا اینقدر دیر مطلبو می گیری؟ من که نگفتم شما مود کربسی یا نیستی یا هر چیز دیگه. منظورم اینه که شما به هر حال صاحب یک وبلاگ به نام مود کربس هستی و داری کار رسانه ای انجام می دی و ادعای شما فرق می کنه با کسی مثل من که دست به چنین کاری نزده. البته شاید یه جورایی هم حق داری بی نام و نشان کار کنی به خاطر مشکلات امنیتی. به هر حال بگذریم. اینم بگم دستگاههای اطلاعاتی دشمن هر قدر هم زیرک باشند قطعاً از یه سری مسائل که خاص اجتناع ایران هست بی خبرن. حتی کسی که ایرانیه و از مملکتش دور باشه قطعاً از همه مسائل جزیی که در بطن اجتماع ایران اتفاق میفته خبر نداره

پاسخ:

۲۴ مرداد ۹۳، ۱۲:۵۱
آها
روشن شدم
ممنون :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها