خسارت زدگان

خسارت زدگان

بچه ها در ماشین خواب بودند. من هم خوابم می آمد. اینجا محله ساقیه الجنزیر است. کمی قبل از روشه اگر پشت به دریا از شیب خیابان بالا بروید به دانشکده جامعه شناسی دانشگاه لبنانیه می رسید. در آینه ماشین دیدم پیرزنی از پشت نزدیک می شود. قلاده سگش را به دست گرفته بود و آرام آرام، قدم زنان، شیب خیابان را بالا می آمد. لباسش شبیه لباس خواب سفید گلدار بلندی بود. عینک آفتابی گربه ای درشتی بر چشم داشت و موهایش را هم خیلی معمولی پیرایش کرده بود. به سر خیابان که رسید سگش وارد باغچه شده و به کار خودش مشغول شد!
رفتگری سبز پوش وارد خیابان شد. مردی میانه سال و بسیار لاغر. احتمالا مصری بود. در صورت سیه چرده و لاغرش، تنها سبیل سیاهی خودنمایی می کرد. چند کلمه با پیرزن حرف زد و آمد درست جلوی ماشین من نشست روی سنگفرش پیاده رو. کیسه زباله و انبرک مخصوص جمع کردن زباله را روی زمین گذاشت. از کیسه نایلونی که دستش بود یک جعبه سیگار درآورد و در جیبش نهاد. بعد یک کیک و آب میوه در آورد و آرام مشغول خوردن آنها شد. آنقدر در افکارش غرق بود که اصلا مرا نمی دید. بعد از خوردن ناهار محقرانه اش سیگاری بر لب گذاشت. روبروی او یک میتسوبیشی سفید رنگ شیک در طرف راست کوچه توقف کرد. مردی با کت شلوار و کراوات شیک پشت آن بود. او هم ظاهرا راننده بود. منتظر دختر صاحب کارش بود تا از کلاس برگردد. کمی که نشست، پیاده شد و درست روبروی رفتگر سبزپوش، ایستاد و با دستی در جیب شلوار و دستی بر لب مشغول سیگار کشیدن شد. هردو خارجی، اما این کجا و آن کجا.
شاید رفتگر به این فکر می کرد که اگر کمی درس خوانده بود می توانست جای این راننده باشد. حقوق خوب، لباس شیک، همراهی دختر رییس، غذای خوب، موبایلی در جیب و....
شاید به خانواده اش در کشورش فکر می کرد، شاید اصلا زن و بچه هم نداشته باشد و به پدر و مادرش فکر می کرد.
از عمق تفکر او من هم به فکر فرو رفتم. در این چند ثانیه، چند نفر پیرامون من در خیابان بودند، پیرزن لبنانی تنها با سگش، رفتگر سبزپوش، و راننده. عمر چقدر سریع می گذرد. و انسان چه زود پیر می شود. وَمَن نُّعَمِّرْ‌هُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ ۖ أَفَلَا یَعْقِلُونَ ﴿٦٨یس﴾ هرکسی که پیر می شود از خلقتش کاسته می شود (شکسته تر می شود)
ارزش انسان در پیری به چیست؟ علم و خودساختگی. پیرزنِ تنها اگر فرزندان زیادی داشت الان مجبور نبود لنگ لنگان سربالایی خیابان را بالا بیاید تا سگش را به گردش ببرد، بچه ها و نوه هایش او را به گردش می بردند. اگر استاد دانشگاه بود الان راننده داشت و ماشین گرانقیمت و رفاه و عزت و احترام.
اگر آن رفتگر سواد داشت الان مجبور نبود زیر آفتاب گرم لبنان در هوای شرجی خیابانها را تمیز کند. هرکسی هرچقدر هم تلاش و پیشرفت کند روزی انگشت به دهان می گزد و خود را مغبون می بیند. چرا که إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ‌ ﴿عصر٢﴾ این سوره را امام موسی صدر همیشه قبل و بعد از جلساتش با فرماندهان حرکت امل می خواند تا یادشان باشد به خوبی از وقتشان بهره ببرند. عادتی که هنوز هم در میان آنان زنده است.

۱ ۰ ۱۴ نظر ۳۷۹۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۴)

خوب دقت کرده اید به محیط پیرامونتون و جالب بحث رو به اون جایی که می خواستید کشیدید:)

با سلام سال نو بر شما و خانواده محترم مبارک.حسب وظیفه در حرم علی بن موسی الرضا علیه السلام دعاگو شما و خانواده بودیم.کلا کم و بیش اینجا هستیم و شما را می خوانیم. اگر نظری نمی نویسیم ما نیز مانند شما نه وقت فراغت درست و حسابی داریم نه حال نوشتن نه...

پاسخ:

۲۱ فروردين ۹۳، ۱۳:۰۸
سلام علیکم. سال نوی شما هم مبارک
خدا خیرتان بدهد که لطف می کنید و یاد ما هستید و دعا می فرمایید. ان شالله خدا به شما خیر بدهد.
امیدوارم موفق و سرزنده باشید
در پناه خدا

پیری آخرت جوانی است.

علیکم السلام. انشاالله.راستی اوقات حضر را عرض کردم.اگر نه در حرم معصومین که چنان آرامش بر قلب آدم نازل می شود که انگار هیچ بدبختی نداره.

تضییق على المنار والمیادین فی سوریا http://www.annahar.com/article/124602-النظام-السوری-یتصدى-لمس-قناتی-المنار-والمیادین-بسیادته ازمة متفاقمة بین “المیادین” والسلطات السوریة والقناة تعلق عمل مراسلیها فی سوریة وتلغی برنامج حدیث دمشق.. والتلفزیون السوری یؤکد انه یحقق انجازات اعلامیة بعد قرار وقف القنوات المنافسة مثل “المنار” و”المیادین”http://www.raialyoum.com/?p=73235
(هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد)

پاسخ:

۲۳ فروردين ۹۳، ۰۲:۲۴
البته در مخالفت و دشمنی النهار با نظام سوریه و مقاومت لبنانی و ۸ مارس شکی نیست اما دو نکته در مورد خبر فوق به نظرم می رسد. اول اینکه در این مدت تلوزیون دولتی سوریه الدنیا واقعا از المنار و حتی میادین بهتر فعالیت کرد.
دوم اینکه از جهتی سوریه هم حق دارد. اگر حزب الله ۵۰۰۰ نفر نیرو فرستاده و فوق فوقش ۴۰۰ شهید تا کنون داده این به آن معنی نیست که کل افتخارات و اسباب پیروزی را به حزب الله منتسب کنیم. ایران هم دخیل بوده روسیه هم بوده عراق هم بوده. ضمن اینکه واقعا حمایت مردمی بشار اسد را باید مهم ترین نکته و سبب دوام آوردن نظام دانست.
شکی نیست اگر حزب الله و قدرت بی بدیل آن نبود، ایران و روسیه نمی توانستند سوریه را سرپا نگه دارند.
چون هردو آنها صرفا در حد سلاح و مربی می توانند کمک کنند نه بیشتر. چقدر نیروی عرب زبان در ارتش روسیه یا سپاه ایران هست که بتواند جای حزب الله را پر کند؟
با این حال اقدام سوریه واقعا نابجا و برخلاف انتظارات است.

سوریا: إدارة متخلّفة لإعلام الدولة... وقمع للإعلام المفید! ابراهیم الأمین http://www.al-akhbar.com/node/203991 البته اول الاخبار و ابراهیم الامین مطلب نوشت بعد از چند وقت بقیه نوشتن مشکل اینه که هنوز جنگ تمام نشده ومسئله هم به همینجا ختم نشده ومسئله بیخ پیدا کرده ومسئله بعدی کیفیت نیروها وتاثیر گذاشتن تو میدان نبرد مهمه نه کمیت درضمن بنظرم 90درصد مشکلات سوریه مقصرش نظام سوریه وندانم کارهای اون بوده

پاسخ:

۲۳ فروردين ۹۳، ۱۲:۴۸
شاید از لحاظ خودرایی و خودبرتر بینی نظام سوریه حرفتون درست باشه اما کشور سوریه که بین کشورای عربی از فقرا به حساب میاد برخلاف بقیه، رفاه عمومی بیشتری داشتند. مشکلات سوریه به خاطر امنیت بخشی به اسراییل هست. 

امروز سالروز آغاز جنگ داخلی در لبنان هستش اگر حالی داشتی یه مطلب درموردش بنویس

پاسخ:

۲۴ فروردين ۹۳، ۲۳:۵۹
جنگ داخلی با یک مطلب که جمع نمیشه. شاید مواردی رو در مطالب مربوط به فلسطینی ها قبلا گفته باشم.

جناب ح-ق لطفا یه کم واس امثال منم توضیح بدین چ خبره؟ منظورم همین تازه تر از تازه تریه که تازه رسیده؟؟؟؟ علاوه بر نوشتن ادرس صفحات یه توضیح به فارسی هم بنویس. محمود جان حیف که مجبورم قفل دهنمو بسته نگه دارم ولی شما هم هی ......... .قبول نداری برو از جان کری و .... بپرس. درضمن مطلب جدید گذاشتم........................ .........................منتظر نظرتون هستم

سلام: آقا همونجوری که رادیو آهنگ درخواستی پحش میکنه، شما هم مطلب درخواستی مینویسید؟ :)

یه خواهشی دارم: لطفا یک مطلب جامع و دقیق درباره شباهتها و تفاوتهای گروه های تکفیری مختلف مثل جیش العدل، النصره، داعش، جندالله، طالبان، القاعده و ... بنویسید. مثلا چرا داعش و النصره همدیگه رو میکشند؟ اینها هرکدوم از کجا تغذیه میشند؟ عقایدشون چه فرقی باه داره؟ و سایر سوالهای مرتبط

سپاس

پاسخ:

۲۵ فروردين ۹۳، ۰۰:۰۲
المیادین برنامه ای رو پخش کرده بود که میهمانش یکی از کله گنده های طالبان بود. ریز و درشت همه چیز رو توضیح داده بود. البته من ندیدم. پیداش کنم خلاصه ای می نویسم.

ازح-ق بهahmed (البته بااجازه از محمود آقا) یه مدتی هست که (تقریبا چند هفته) که دولت سوریه مانع تراشی میکنه سرراه چندتااز رسانه های محور مقاومت (المنار-المیادین-العالم) واجازه پوشش مستقیم از میدان نبرد رو به این شبکه ها نمیده بهنش هم اینه که میگه باعث شده رسانه هی سوریه از چشم بیفتن(انگار که قبلا مردم سوریه خیلی این رسانه هارو میدیدن؟) واینکه پیروزهای ارتش سوریه نادیده گرفته میشه وهمش به حسب حزبالله گذاشته میشه البته کار یه خورده بیخ پیدا کرده چند روز پیش مشور بشار اسد یه چیزای گفت که نه پیروزی هی سوریه مدیون ارتش وملت سوریه هست نه حزب ودلتی دیگه چندروز پیش هم سردار حاجی‌زاده(فرمانده نیروی هوافضا با بیان اینکه امروز اقتدار ایران هزار برابر شده است تصریح کرد: ۸۶ کشور دنیا ایستادند و گفتند حکومت سوریه باید عوض شود و بشاراسد برود ولی چون نظر ایران این نبود آنها شکست خوردند.)

ممنون از توضیحتون دادا.اگه زحمتی نیس بازم از این کارا بکن. یعنی مشاور اسد گفت که پیروزی های سوریه مدیون ملت و ارتش سوریه است فقط؟؟ .این حرفا زیادم مهم نیس .مهم اینه که محور مقاومت پیروز شه. خب اونام نمیخوان غرور ملی و اقتدارشون خدشه دارشه اخه بعضی رسانه ها فقط و فقط ایران و حزب الله رو دلیل پیروزی میدونن.اینا هست و اینا نیست.خودشونم تاثیر گذار هستن ولی همه میدونن اگه ایران نبود ...........

سه تا از خبرنگارای المنار تو معلولا شهید شدن (یکم مشکوکم وبدبینم )

پاسخ:

۲۵ فروردين ۹۳، ۲۲:۴۳
من بیشتر! احتمال میدم بازم افسرای آدم فروش ارتش سوریه یا لو دادن محل رو یا عقب کشیدن یا هرچی دیگه. این خبر تاسف برانگیز رو هم بخونید: افسر گارد ریاست جمهوری سوریه یک حزب اللهی رو کشته:
http://m.elnashra.com/news/734624

امید وارم گرفتار وضعیت جنگ احد نشده باشیم هنوز تاپایان جنگ خیلی مونده ماهم بیرون گود ایستادیم میگیم لنگش کن خدا بخیر کنه

ما ک عربیمون فول نیست محمود جان لا اقل خلاصشو بگین ببینیم واس چی کشته حزب اللهیه رو؟؟ اگه عمدا نبوده ک بحثی نداره. تو جنگ ۸ هم از این اتفاقا افتاده.در ضمن شما ک از همه ی حوادث میدون جنگ خبر ندارین که.بعضی اوقات بعضی شبکه ها دروغ زیاد میگن.مثلا داعش و نصره با هم درگیرن میخوان به تریپشون برنخوره مثلا میگن حزب و العباس با هم درگیرن(تو یکی از شبکه هاشون اینو به عنوان خبر نوشته بودن)

پاسخ:

۲۶ فروردين ۹۳، ۱۱:۵۲
به نظر میاد عمدی بوده که بچه های حزب الله واکنش نشون دادن و منطقه رو تخلیه کردن. من هم شنیده بودم که سوری ها زیاد نامردی میکنن و یهو خالی میکنن پشت حزب الله رو یا جاسوسی میکنن و از این کثافتکاری ها.
بارها شده به زور تجهیزات یا ماشینهای حزب الله رو دزدیدن.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها