بی برقی در لبنان

بی برقی در لبنان

دیروز مثل همیشه پیاده راه افتادم طرف خونه، بقول لبنانی ها با رنو یازده! (همون خط یازده خودمون). به سبب ترافیک و معطلی طولانی ایست بازرسی، جرات نمیکنم با ماشین برم سر کار.

از جلوی بیمارستان رسول اعظم که رد شدم، با اینکه نگهبان هر روز صبح و ظهر میبینه که من رد میشم اما بازم منو بازرسی بدنی کرد. فکر کنم سطح اقدامات امنیتی رو بالا بردن. چون روزای قبل منو نمی گشتن.

به خونه که رسیدم دیدم برق نیست. شش طبقه رو پیاده رفتم بالا. نفس آدم بند میاد. کل پیاده روی نیم ساعته یک طرف، پله بالا رفتن یک طرف. خصوصا اگر هر دوتا پسرم بغلم باشن!

مشکل بی برقی در لبنان به سالهای قبل برمیگرده. بیشتر مناطق لبنان به غیر از مناطقی که توریستی محسوب میشه، جیره بندی برق دارن. جیره بندی مناطق ما به شکل زیر است. طوری برنامه ریزی شده که به اندازه 12 ساعت در روز برق داشته بشیم. مثلا ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر برق نیست، از 2 تا 6 هست، از 6 تا 12 شب نیست. 12 شب تا 6 صبح هست، 6 تا 10 نیست و.... روز بعد برعکس می شود.

10 الی 14

14 الی 18

18 الی 24

24 الی 10

10 الی 14

14 الی 18

18 الی 24

24 الی 10

البته مناطقی که توریستی محسوب می شوند طبق قانون 24 ساعته برق دارند. (جالب اینجاست که عموما مناطق مسیحی، مناطق توریستی محسوب شده اند: جونیه، جبیل، ...)

اما مشکل برق در لبنان از کجا ناشی می شود؟

کمبود برق در لبنان نتیجه جنگهای داخلی لبنان در سالهای 1975 و 76 است. جنگ هرچند کارخانه های تولید برق را هدف نگرفته بود اما سبب شد تا دولت بشدت تضعیف شود. تضعیف دولت تبعات و عوارض زیر را ایجاد کرد:

توقف فعالیت های عمرانی

توقف بودجه های عمرانی و جاری

ضعف اقتصادی

هرج و مرج در کشور

مهاجرت اجباری به سبب جنگ و فشار مسیحیان (شیعیان نبعه، تل زعتر، سن الفیل و برج حمود به همراه فلسطینی ها در پی جنایت بیرحمانه و کشتار وحشیانه، به دیگر مناطق کوچ کردند)

تغییر دموگرافی جمعیتی و زیاد شدن تعداد مردم در نواحی بخصوص

با اینحال برق در سالهای بعد از جنگ وضعیت بهتری نسبت به هم اکنون داشت. جمعیت لبنان و کارخانه ها کمتر از الان بود و مردم تا این اندازه از دهکده ها به شهر مهاجرت نکرده بودند.

 سال 1982 وقتی اسراییل به لبنان حمله کرد، برای فشار به مردم، نیروگاه های برق را بمباران نمود. از آن سال تا جنگ 33 روزه و بمباران دوباره نیروگاه ها، بازهم مشکل برق حل نشد.

بی برقی به جهت اختلاس و دزدی

تحقیقات و مستندات مرکز اطلاعات عربی (المرکز العربی للمعلمومات) که در رسانه ها هم منتشر شد تایید می کند اختلاس های بزرگی در پرونده برق لبنان رخ داده و دزدی های علنی میلیون دلاری، بودجه های عمرانی و جاری نیروگاه های برق را بلعیده است. متهمان اصلی و بزرگ این پرونده الیاس الهراوی و ایلی الحبیقة هستند. حبیقة که رییس قوات اللبنانیه بود شاهد و متهم اصلی جنایت صبرا و شاتیلا محسوب می شد، اما چون پس از جنگ در حال نوشتن معاهده ای با حرکت امل و حزب تقدمی اشتراکی جنبلاط در دمشق بود، با کودتای سمیر جعجع، سرنگون شد. وی به جناح مقابل پیوست و در سال 2002 درحالی که عازم سفر به دادگاه بین المللی برای ارائه مستنداتی بر ضد جنایتهای اسراییل در لبنان بود با انفجاری کشته شد.

بی برقی ناشی از بی برنامگی

مشکل اساسی برق لبنان نه فقط دزدی ها و اختلاس ها، که نبودن برنامه جامع و نقشه و برنامه ی دراز مدت است. نیروگاه ها مربوط به سی سال پیش هستند اما جمعیت لبنان چند برابر شده. خود ضاحیه که تقریبا 20 درصد جمعیت لبنان را شامل می شود، به جهت تراکم جمعیت و وجود کارخانه ها و بالارفتن مصرف برق، با کمبود شدید برق مواجه است. از طرفی طریقه تولید برق هنوز همان روشهای قدیمی است؛ نیروگاه های گازی و گازوئیلی. نیروگاه برقهنوز نیروگاه های سبز و تکنولوژی های جدید وارد این عرصه نشده است.

نیروگاه های اصلی لبنان عبارتند از نیروگاه دیرعمار در طرابلس، نیروگاه زوق مکایل در بیروت شرقیه (قسمت مسیحی نشین بیروت)، نیروگاه زهرانی در جنوب، نیروگاه کوچک جیة در منطقه الجیة.

هرج و مرج برقی!

مناطقی که بیشترین هرج و مرج و کناره گیری دولت از مسئولیتهایش را شاهد هستند عبارتند از ضاحیه ی بیروت، بقاع و بعلبک در شمال لبنان (مناطق شیعی)، و عکار (سنی نشین) در شمال لبنان. این مناطق به سبب هرج و مرج، شاهد کابلهای مختلفی است که مردم خودشان کشیده اند و برخی از آنها به سرقت برق از خط اصلی دست زده اند. افرادی هم با دستکاری کنتور برق، باعث می شوند هزینه تولید برق، به طور کامل به دست شرکت برق لبنان نرسد.

عکار با وجود اینکه سنی نشین و حامی گروه المستقبل و جریان 14 مارس هستند اما در این سالها هیچ توجهی از سوی مسئولین به آنجا نشده. رفیق حریری که به ظاهر سردار سازندگی لبنان به شمار می رود هیچ کار عمده ای برای رفع محرومیت آنها نکرد. هنوز برخی روستاها دکل برق ندارد و برق به آنجا نرسیده. احتمالا محروم نگه داشتن این مردم عامدانه صورت می گیرد تا در مواقعی مانند مشکلات سیاسی داخلی یا مثل جنگ کنونی در سوریه، مغز آنها را با این پر کنند که عامل مشکلات شما فلان گروه است! و از آنها برای شورش و قیام و جنگ استفاده کنند. کما اینکه بارها چنین کاری را انجام داده اند.

پیشنهادات خارجی بی نتیجه

در تمام این سالها کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و عربستان و ایران و ترکیه و دیگران، پیشنهادهای خوبی برای اصلاح وضع برق داده اند که شاید بهترین، به صرفه ترین و سریع ترین آن مربوط به پیشنهاد ایران بود. اما هیئت وزیران و دولت این کشور اجازه نمی دهند ایران وارد این عرصه شود. چرا که معتقدند با این کار ایران خواهد توانست سیاستهای خود را راحت تر در لبنان پیاده کند. از طرف دیگر آمریکا هم مبالغ سنگینی طلب می کند و علاقه چندانی هم به انجام این کار ندارد.

راه حلهای موقتی

تا الان مردم برای حل مشکل بی برقی به خرید سیستم برق اضطراری یا اشتراک برق روی آورده اند. سیستم برق اضطراری متشکل از یک باتری و یک مبدل است که می تواند برق 12 ولت را به 220 تبدیل کند. اما فقط برای روشنایی می تواند استفاده شود. چون توان زیادی ندارد تا یخچال یا وسایل پر مصرف را سرویس دهد. اشتراک موتور برق هم به این شکل است که هر ماه مبلغی بین 50 تا 100 دلار بابت 5 آمپر برق به صاحب موتور برق می دهید و سیمی به منزل شما می کشند تا برق داشته باشید. مافیای موتور برق در ضاحیه تابستان قبل قیمت را به اوج خود رسانده بود. به طوریکه از 5 آمپر از صد دلار هم بیشتر شده بود. هم اکنون اتحادیه ی شهرداریهای بیروت صاحبان موتور برق را مجبور کرده اند طبق تعرفه ی میانگین مصوب برق بفروشند.

از طرف دیگر وزیر انرژی قبلی، جبران باسیل گامهای اساسی و مهمی در اصلاح وضع برق برداشت. این جوان پر انرژی، چند کشتی حامل نیروگاه برق کوچک از ترکیه اجاره کرد که تا زمان بالارفتن ظرفیت نیروگاه های این کشور، کمبود برق را تا حدودی جبران کنند.

جبران باسیلجبران باسیل داماد ژنرال میشل عون است و جزو گروه های 8 مارس و هم پیمان مقاومت محسوب می شود. وی هم اکنون وزیر خارجه لبنان است.

۰ ۰ ۱۳ نظر ۴۶۸۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۳)

پست رو خوندم ولی یک سوال بی ربط: مود کربس یعنی چی؟ بعید میدونم لغت عربی باشه. حداقل عربی فصیح نیست به نظرم

پاسخ:

۱۸ اسفند ۹۲، ۲۳:۲۲
اسم مستعار بود


سلام این داستان بی برقی رو که گفتی یاد یه خاطره افتادم چند سال پیش که به یک نقطه کوهستانی در جنوب غربی کشور رفتم یه ابادی که شبیه0یه جای متروکه بود البته بیست الی سی خانوار ساکنش بودند اولین خونه که واردش شدیم مال یه پیرزن بود که برای جمهوری اسلامی دعا میکر که یخچال داره و میتونه اب خنک بخوره البته اون روستا که ما چند سال پیش رفتیم ودربه داغون بود از لحاظ ساختمانی وجاده الان به برکت جمهوری اسلامی درمانگاه و مدرسه نوساز داره وجاده آسفالته انسان این موقعه هاست که قدر نعمت نظام اسلامی روباسایر حکومت های دیگه میتونه بفهمه واینها همه ثمره ولایت فقیه است که ولی فقیه اش آگاه به امور ملت است ونه مثل حکومت های دیگر ملت رو رعیت خودشان میدانند

این جوان پر انرژی: کلی جو گیر شدی ادم فکر میکنه که یکی از جوانهای التیار الوطنی الحر هستی البته نگفتی بعد ازکلی دردسر وقتی کشتی فاطمه گول اومد بعلت تزریق سوخت نامناسب ازکار افتاد و معلوم نیست حالا فعال هستش یانه وصع ابتون هم که تعریفی نداره فصل گرما هم دراهه

پاسخ:

۱۸ اسفند ۹۲، ۲۳:۲۴
خب وزیر انرژی بود گفتم صنعت ادبی سجع بکار ببرم. البته در مقابل دیگر وزرای دزد لبنانی واقعا آدم مفید و کاربلدی بود

راستی یه سوال داشتم اونجا week end یکشنیه هست یا جمعه

پاسخ:

۱۹ اسفند ۹۲، ۱۴:۰۳
تعطیلی رسمی آخر هفته یکشنبه است. اما جمعه هم ادارات تا 11 و نیم کار میکنند تا نماز جمعه مسلمانها هم رعایت شود. شنبه هم باز نصف روزه است. بعضی مدارس اسلامی جمعه را کلا تعطیل هستند. بعضی ها کلا شنبه را تعطیل هستند.

انا اتعجب لیش انت تعیش فی لبنان
الحمدلله ایران اکو امان و الاوضاع الامنیه مستقره
صحیح انه اوضاع الاقتصادیه ضعیفه و لکن احسن من لبنان
برایی ارجع الی بلدک

پاسخ:

۱۹ اسفند ۹۲، ۲۳:۰۲
پول ندارم برگردم :-D 
حالا درسم تموم شه انشالله یا لبنان اوضاع خوب میشه یا من میام. چشم

خیلی برام جالب بود این مطلب!چطور این کشور عروس خاورمیانه محسوب میشه اما هنوز هم هنوزه مشکل برق رسانی داره!پس این ثروتمندا ن واین خوننده های میلیونر چیکار میکنن پولاشونو کمی برای وطن عزیزشون خرج کنن دیگه!قربون نعمت جمهوری اسلامی ایران برم که نه تنها بیشتر مناطق برق دارن هیچ تازه صادرات برق به سایر کشور ها هم داریم .پس توی این دانشگاهای لبنان چی چی درس میدن اینا رشته مهندسی برق ندارن!!؟

پاسخ:

۱۹ اسفند ۹۲، ۲۳:۰۶
عروس بود. الان دیگه پا به سن گذاشته! البته هنوز مناطق توریستیش عروسه ها.
مهندسی برق دارن اما فایده نداره. یا باید بره الکتریکی بشه تو لبنان یا بره خارج.

محسن کمالی

۲۰ اسفند ۹۲ ، ۱۱:۰۵
هوالحق
سلام داداش. خیلی مخلصیم. دلم برات یه ذره شده بی معرفت.
ایران اومدی یه امار بده بیا شمال. بد نمیگذره داداش.
خلاصه خیلی مخلصیم.
یا علی

پاسخ:

۲۰ اسفند ۹۲، ۱۲:۳۱
سلام به برادر عزیزم. خداییش خیلی دلم تنگ شده برات. حتما اگه اومدم خبر میدم. یاعلی

http://tavosebehesht.blogfa.com/
اطلاعات خوبی دادید

الان یک سوال. من مثلا مهندسی برق داشتع باشم. دسگاهایی به اسم یو پی اس وجود داره که میتونم نصب کنم. تو ایران هم چند تا کارخونه چیزای خوبی میزنن. بنظرتون جواب میده تو لبنان کارو کاسبی را بندازیم? مردم حاضرا پول بدن?
مثلا برق رو ذخیره میکنه تو قطعی برق تحویل میده. باهاش یخچال هم روشن میشه کرد!
یا اینکه به لبنان واردات پنل خورشیدی داشته باشم. خودمم نصب کنم.
مردمش استقبال میکنن?
خییلی واسم مهمه. چونی روز باید بیام اونجا. بد نیست کاسبی مربوط به تخصص داشته باشم.
شکرا!!!

پاسخ:

۲۱ خرداد ۹۳، ۲۱:۲۷
باید بحث اقتصادی اش رو ببینید. هزینه واردات و گمرک چقدر میشه. ضمن اینکه هزینه دستگاه ها چقدره و در مقایسه با نمونه خارجی و لبنانی چقدر ارزونتره. اگه با هزینه معقول بتونه یخچال روشن کنه که حتما همه میخرن.

سرباز خدا

۱۷ دی ۹۴ ، ۱۹:۲۵
ولی با تمام این مشکلات به نظر من بهتره تابع دیپلماسی ایران باشیم


سرباز خدا

۱۷ دی ۹۴ ، ۱۹:۲۷
شرمنده برادر اشتباهی کپی شد اینجا...

میشه کپیش کنید تو آخرین مطلبتون؟

پاسخ:

۱۷ دی ۹۴، ۲۳:۳۰
من در نظرات نمیتونم دست ببرم. خودتون باید بنویسید

فروش یو پی اس

۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۰:۳۲
ممنون اطلاعات خوبی بود

دولت لبنان برقو باهاتون کیلوواتی چند حساب میکنه؟
توی ایران بخش خانگی حدودا ۳۵ تومن و صنعتی ۵۵ تومن
البته اگه مردم خودشون به صورت خونگی تولید کنن هر کیلووات ۸۰۰ می خره

پاسخ:

۲۲ خرداد ۹۷، ۱۶:۰۳
برق اگر بیاید، پلکانی است. یعنی 200 کیلو وات اول، 35 لیره محسوب می شود ( با دلار 7000 معادل 163 تومان). 400 کیلو وات دوم 55 لیره. همینطور تا به 200 لیره می رسد (933 تومان). 13.7 دلار هم هزینه های ثابت است. علاوه بر آن در انتها مالیات بر مصرف کننده از مجموع کل مبلغ محاسبه شده و بر قبض برق افزوده می شود. مصرف معمولی ماهانه در کمترین حالت 60 هزار لیره (280هزار تومان با دلار 7000) به بالا است. اما وقتی برق نیست از اشتراک برق باید استفاده نمود که برای 5 آمپر در ارزانترین وقت50 دلار می گیرند. این ماه، 70 دلار از ما گرفتند. یعنی برای اینکه بتوانید در شبانه روز همیشه برق داشته باشید باید 110 دلار اقلا بدهید که در تابستان و اوج بی برقی به حدود 200 دلار می رسد.
برق بر اساس 5 یا 10 آمپر یعنی تا آن میزان می توان برق استفاده کرد وگرنه فیوز می پرد. یعنی با برق 5 آمپر نمی شود کولر گازی روشن کرد. این مدل برق محدودیت آمپر دارد اما محدودیت مصرف کیلوواتی ندارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها