پهپاد زینتی یا سرباز مجانی؟

پهپاد زینتی یا سرباز مجانی؟

مدتها است برای نقد اخبار پهپادهای ایرانی با خودم یکی به دو می کردم  اما امروز با شنیدن خبر دردناکی مصمم شدم نگاهی نقادانه به خبرهای تولید پهپاد در داخل ایران بیاندازم.

ضمنا تعدادی از مرزداران هم به گروگان گرفته شده اند که به احتمال زیاد سرشان جلوی دوربین بریده خواهد شد تا به عمق فاجعه افزوده شود یا برای آزادی آنان مطالبات سنگین ارائه می کنند تا در نهایت آنها را بکشند و اعتماد مردم به نظام را کم کنند.

قبل از آنکه به موضوع مورد نظر خودم بپردازم، این فاجعه را به خانواده های این عزیزان و تمام ایرانیان تسلیت عرض می کنم. جا دارد این عزیزان و تمام مردم غیور ایران از سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی برای کشف و مجازات عاملان حادثه مطالبه ی جدی انجام دهند و کشورهای حامی این تروریستها هم بدون هیچ مصلحت اندیشی به مجازاتهای دیپلماتیک و حتی اقدامات متقابل برای قطع دستان کثیفشان دچار شوند. جا دارد که دشمن آمریکایی و سعودی، به جای دیپلماسی ظریف و نرم و لطیف، با پاسخ درخور مواجه شوند تا دیگر جرات چنین اقداماتی آنهم در وسط برنامه های مذاکره به سرشان نزند. اما هیچ امیدی از این دولت اعتدال و با تدبیر در این زمینه نمی رود. (من که امیدی ندارم)

چند سالی است که هر از گاهی خبر طراحی یا ساخت یا آزمایش یک پهپاد جدید به گوش می رسد. اگر یک سرچ ساده انجام بدهیم متوجه می شویم که پهپادهای زیادی با اسمهای مختلف در خبرها دیده می شوند که شاید یک عکس هم از آنها موجود نباشد و عموما یا عکس پهپاد آمریکایی به جای آن نمایش داده می شود یا عکسی از پهپاد مهاجر قرمز رنگ روی سکوی پرتاب تویوتا!

همین ماه پیش پهپاد شاهد 129 را سپاه رونمایی کرد و ارتش از یسیر و شاهین! اما آیا کشوری که ادعای اینهمه پهپاد دارد، از آن استفاده هم می کند؟ اول نگاهی بیاندازیم به لیست پهپادهای ایران: (آنها که در یک خط قرار دارند را می توانید در یک لینک با هم مطالعه کنید)

ایوب (نسخه لبنانی یکی از پهپادهای ایرانی که به فلسطین پرواز کرد)

مطمئنا تعدادی هم از قلم افتاده! (مثل آوا، شاهد، باز، چابک پر، تیز پر، سهند، سفره ماهی) تا اینجا شد تقریبا 30 پهپاد! یعنی از کل پهپادهای عملیاتی و مفهومی آمریکا هم بیشتر!

این همه پراکندگی و بی نظمی و نامشخص بودن وضعیت تولید و استفاده ی آنها چه معنایی به مخاطبان داخلی و خارجی می رساند؟

آیا جز این است که امثال وندی شرمن بیایند و ما را متهم به فریب کنند؟ ایشان که خیلی محترمانه این موضوع رو گفت. باید ببینید اعراب در مورد ما چه می گویند. متاسفانه جوانان و حتی شاید خیلی از مسئولان ایرانی از آنچه در جوامع و رسانه های اعراب خصوصا رسانه های اجتماعی و فروم ها و چت روم ها می گذرد و بخش اصلی و مردمی جریان اطلاعات را نشان می دهد بی خبر هستند. انواع فحش ها و تهمت های بی شرمانه ای که به ما می زنند شاید ریشه در ندانم کاری های خودمان داشته باشد. وقتی خبر تولید یک پهپاد را می دهیم و تصویر یک پهپاد آمریکایی را می گذاریم چه معنایی دارد؟ مخاطبان خارجی و حتی داخلی چه برداشتی می کنند؟ وقتی خبر از تولید اینهمه پهپاد می دهیم اما از آن استفاده نمی کنیم و هنوز باید جوانهایمان را به زور به سربازی بفرستیم تا در مرزها کشته شوند، این چه معنایی را به مخاطب القا می کند. بگذارید صادقانه برخی از اتهاماتی که به ما وارد شده است را بخوانیم: (فحش ها و القاب زشت و سخنان صرفا نژادپرستانه را نقل نکردم!)

ایرانی ها دروغگو هستند و خبرهای تولید سلاحشان پوچ است. ما خودمان بهترین اسلحه آمریکا را می خریم!

ایرانی ها جان سربازانشان برایشان مهم نیست.

ایرانی ها ادعا می کنند چون حزب الله را درست کردند از همه قوی ترند اما توان مقابله با چند تا  گروهک مرزی رو ندارند.

همه اجناس ایرانی قراضه هستند.

ایران که یک ماشین درست و حسابی نمی تواند بسازد چه ادعاهایی می کند.

.....

اینهمه پهپاد در کشورمان طراحی و توسعه داده شده است. در هزینه های آن بحث و سوال و نقدی ندارم اما آیا واقعا اینقدر نیاز است؟ چرا آمریکا برای هر هدف و ماموریتی یک نوع پهپاد دارد و فقط اقدام به نگهداری و ارتقای آن می کند؟ مگر ما چند نوع پهپاد شناسایی لازم داریم؟ چند نوع پهپاد مسلح نیاز داریم؟ چرا حزب الله در سوریه به بهترین وجه از پهپاد استفاده می کند و 17 نفر از آنها با داشتن اطلاعات دقیق، می توانند سیصد تروریست مسلح را غافلگیر کنند و بیشترشان را بکشند اما چند تروریست می توانند بیایند پایگاه مرزی ما را به گلوله ببندند و اینهمه آدم را به شهادت برسانند؟ چرا ما تا به حال ندیده ایم پهپادی در آسمان تهران پرواز کند و اطلاعات ترافیکی ارسال کند؟ چرا برای تعقیب مجرمان از پهپاد استفاده نمی شود؟ چرا صدای پهپاد به گوش ما ایرانی ها نخورده است؟

بیایید این شعار را نهادینه کنیم: پهپاد برای امنیت و اقتدار کشور و کاهش هزینه های جانی و مالی.

۰ ۰ ۱۰ نظر ۴۵۱۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۰)

اصلا این خود یک ترفند نظامیه که اطلاعات نظامی و تجهیزاتی یک ارتش به صورت پراکنده و غیر قابل استناد ارائه می شه و دشمن در مرحله ای قرار می گیره که نه می تونه ما رو ضعیف بدونه نه قوی یعنی نوعی سردرگمی.
در ثانی شما چه تعداد واحد علوم نظامی و امنیتی پاس کردید که در مورد چیزی که اطلاعات کامل ندارید نظر می دید.

پاسخ:

۲۹ بهمن ۹۲، ۲۲:۳۷
متاسفانه این ترفند ما داره تبدیلمون میکنه به چوپان دروغگو.
راستی من نظر دادم؟ میگم ما اگه پهپاد داریم چرا فقط واسه تو اخباره؟ مرزدار چرا باید بی تجهیزات باشه؟
اونایی که مدارک دانشکده های نظامی رو پاس کردن چه گلی به سر مرزداری و امنیت زدن که من بزنم؟
سوال اینه که چرا حزب الله تو یه درگیری تو سوریه ده ها پهپاد رو هوا داره و به لطف مانیتورینگ دقیق جبهه نبرد میتونه با خمپاره هم نقطه زنی کنه اما یه پاسگاه اصلی مرزی ما تیربار بالای برجش دکور باشه و غافلگیر بشه و هفده تا شهید بده؟ تیربار زینتی روی برج هم با واحدهای علوم نظامی تدریس میشه دیگه نه؟

داشتم آرشیوت رو چک می کردم اتفاقی به این مطلب بر خوردم.
تحیلی که کردی رو تا حدی قبول دارم اما بعضی از قسمت تو کت من یکی نرفت :)

" وقتی خبر از تولید اینهمه پهپاد می دهیم اما از آن استفاده نمی کنیم "

خوب یکی از جمله هایی که تو کتم نرفت همین بود.
در زمان جنگ تحمیلی ایران شدیدا از پهپاد های ساده دانشجویی استفاده کرد نتیجه هم فوق العاده بود که باعث جلب توجه مقامات شد و به نظرم جمهوری اسلامی از همان موقع دوهزاریش افتاده که پهپاد چه نعمتی هست پس وقتی ایران در زمان جنگ 8 ساله از اون پهپاد های ساده و پروژه های دانشجویی به شکل گسترده استفاده می کرد چرا نباید الان در مرز ها ، رصد کشور های همسایه و ... استفاده نکنه ؟! من و شما از کجا اطلاع داریم که در فلان نقطه یا فلان منطقه از پهپاد ها استفاده نشده و نمی شه ؟!

دقیقا این جمله من رو یاد کسایی انداخت که با جدیت و اطمینان خاطر تمام می گفتند در قضیه درگیری پژاک از فلان تکنولوژی و فلان پهپاد استفاده نشده و یه عده سرباز وظیفه رفتن جلو و بساط پژاک رو جمع کردند ! در حالی که بسیار هم استفاده شده بود ! و سربازان عزیز فقط کار مقدس حمل خشاب ، لود سلاح ها و ... را بر عهده داشتند بیشتر عملیات هم توسط پاسداران و بچه های بسیج ویژه که با منطقه آشنا بودند انجام شد.

من هم مثل شما اطلاع ندارم در کدام مناطق پرواز انجام می شه و در کدام منطقه انجام نمی شه ولی از اخبار آرشیو شده ده ها سال قبل می شه گفت که ایران به شدت هم داره از پهپاد هاش استفاده می کنه ! یک نمونش هم پرواز های شناسایی همین پهپادی که تصویرش رو گذاشتی ( ابابیل ) در عراق و قضیه رهگیری و منهدم شدنش یکیشون توسط آمریکا بود.

" پایگاه مرزی ما را به گلوله ببندند و اینهمه آدم را به شهادت برسانند؟ "

این جمله و مقایسه هم با حزب الله در ادامه متن بازم تو کتم نرفت !

استفاده حزب الله از پهپاد دقیقا مانند استفاده ما از پهپاد ها در زمان جنگ ایران و عراق بود در حقیقت حزب الله داره به بهترین شکل ممکن از تجربیات ما و جنگ تحمیلی استفاده می کنه اما اشتباه نشه من منکر ابتکارات و استعداد های بچه های حزب الله نیستم ضمن اینکه پایه گذار صنایع پهپادی حزب الله سپاه بود که خاطرم هست سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی ها دقیقا به این موضوع اشاره کردند.

عملا با هیچ نوع تکنولوژی و روشی نمی شه بصورت صد در صد جلوی حملات چریکی را گرفت اگر می شد الان وضعیت مرز های اسرائیل این چنین نبود که از این ور سوراخ بزنند و از اون ور در بیاند و یک پاسگاه را تصرف کنند ! طول مرز ها هم در نظر نمی گیریم چون اصلا قابل مقایسه با مرز های ما نیست ! حمایت های دولتی پاکستان از تروریست ها هم کلا بی خیال !

من خودم فکر می کنم با این همه مرز و دشمنان قسم خورده ای که در منطقه داریم امنیت مناطق مرزیمون بسیار بالاتر از سطح استاندارد هم هست و کاملا ممنون برادر های پاسدارمون که در اون منطقه فعالیت می کنند هستم.


برای این مطلب هم نقد های زیادی دارم که ان.شاالله وقت شد در آینده ذکر می کنم. :)

http://moodkerbes.info/1392/08/09/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%85%D9%84



در آخر می گم که متن های بالا نظر شخصی حقیر بود وگرنه من ارادت دارم نسبت به شما :)


پاسخ:

۲۶ فروردين ۹۴، ۱۷:۲۷
سلام
البته من پشتم مثل شما گرم نیست :) اما بی خبر یا مغرض هم نیستم. برداشت شخصی من این بود که وقتی یک جا عملیات چریکی بر ضد نیروهای ما انجام می شود، و در آسمان منطقه چشم بینا و چنگال تیزی نداشته ایم، مرزبانمان هرچقدر هم آماده باشد، تلفات می دهد. اگر پهپاد همیشه نقاط مرزی را زیر نظر داشته باشه، خیلی راحت میشه اقلا نیروی مرزی رو از خطر پیش رو مطلع کرد و عنصر غافلگیری رو از دشمن گرفت. در این صورت میشه مثل عراق و سوریه که گله گله زامبی های تکفیری میان جلو و جلوی رگبار مسلسلها تلفات میدن و بر میگردن عقب.
نکته دیگر در اینگونه مطلب نوشتن، ایجاد مطالبه عمومی برای دسترسی همه واحدها به پهپاد و امکانات لازم هست.
مخلص شما هم هستم.
خدا همه مرزداران بلاد اسلامی ما را حفظ کند و اجر جزیل دهد.

پشت آدم باید به خدا و امیرالمومنین گرم باشه :)
با جمله آخر شما شدیدا موافق هستم متاسفانه پهپاد در کشور ما فقط و فقط جنبه نظامی دارد در صورتی که خیلی از ارگان های دیگر بهش نیاز جدی دارند.

وبلاگ رو هر روز دنبال می کنم. :)

علی یارتون



یاسر نیکوبیان

۲۷ فروردين ۹۴ ، ۰۸:۵۱
سلام
اولا بابت مقایسم عذر میخوام و این رو میدونم که این بزمجه تکفیری ها حتی از لحاظ سطح فکر و آموزش در اون حد نیستن ولی یه سوال ، به نظر شما اگه اینقدر پهپاد میتونه موثر باشه چرا قوی ترین نیروی هوایی منطقه نمیتونه تو یه فاصله چند کیلومتری تامین برقرار کنه و حزب الله و حتی گاهی حماس به نیروهاش حمله میکنه؟ بعد ما باید بتونیم با محدودیت های بسیار بیشتر (من جمله عدم حق تجاوز به حریم هوایی همسایگان و پشتیبانی ازتروریست ها به وسیله سازمان های اطلاعاتی باصطلاح ابر قدرت ها) تو یه فاصله چند صد کیلومتری تامین ایجاد کنیم؟

پاسخ:

۲۷ فروردين ۹۴، ۱۲:۰۵
سلام
رژیم صهیونیستی شاید از لحاظ آمار تسلیحات و جنگ افزار، برترین نیروی هوایی منطقه باشه اما نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از لحاظ مدیریت و تاکتیک شاید از آنها قویتر هم هست.
شهرک های شمالی فلسطین که صهیونیست نشین است، در عمل اهمیت چندانی ندارند. هرچند این رژیم تلاش می کند تا چنین القا کند که تمام شهروندانش را حمایت می کند اما شهرک نشین ها خودشان می دانند در صورت بروز خطر، روی رسیدن ارتش نمی شود خیلی حساب کرد. برای همین خودشان مسلح هستند و تا صدایی می آید می روند داخل پناهگاه!
اگر مطلع باشید مرزهای فلسطین اشغالی توسط رژیم صهیونیستی به شدت محافظت می شود:
1- دیوارها و سیم خاردارهای مرزی چندگانه و چندلایه و برقدار
2- مین های شبکه ای: اگر کسی پایش روی آن برود مکان عبور شخص را در مرکز نشان می دهد و اگر مرکز با دوربین دید چه موجودی رد می شود و تصمیم به انفجار گرفت منفجر می کند. لذا دنبال یک حیوان نمی توان داخل میدان مین شد. برای او نمی ترکد اما برای انسان می ترکد.
3- مسلسلهای اتوماتیک خودکار: این مسلسلها سامانه های خودکاری هستند که محدوده تحت پوشش خود را محافظت می کنند و به سوی هر جنبنده ای تیراندازی می کنند.
4- دوریین های مختلف الکترواپتیکی و حرارتی
5- پهپادهای شناسایی
6- تیم های گشتی
7- نیروی هوایی و ماهواره ها
8- .....
اما با تمام این امکانات، از داشتن سلاحی اساسی که تا کنون موازنه قدرت را در هم شکسته، محروم است: کمک خداوندی. یک مجاهد حزب الله با پوشیدن یک لباس استتار و خواندن آیاتی در دلش، از تمام این موانع رد می شود. از ده متری تیم گشتی که سگ هم دارند سینه خیز رد می شود. از جلوی سامانه خودکار رد می شود. طبق فرمایش قرآن یهودیان گفتند ما قوم برگزیده خداییم و خدا در جواب فرمود اگر راست می گویید ارزوی مرگ کنید تا به من برسید اما آنان چنین آرزویی نخواهند کرد و در پناه برج و بارو و امکانات و تسلیحات، از مرگ فرار می کنند.
اگر رژیم صهیونیستی در پایش مرزهایش اهمال کند آیا ما هم باید اهمال کنیم؟ ضعف امکانات مرزی ایران را در صورتی که سرباز نقطه مرزی بوده باشید یا با آنها صحبت کنید می توانید بفهمید. به گزارش چند نماینده مجلس که از مرز بازدید می کرده اند، تیربار بالای برجک نمایشی بود و کار نمی کرد! فقط برای ترساندن قاچاقچی ها بود. امکان شلیک و درگیری نداشت. خب با این وضع نمی توان مرز و مرزبان حفظ کرد. از مواردی که در بالا برای حفاظت فلسطین اشغالی به کار می رود کدامش در ایران استفاده می شود؟ بله مرزها طولانی است و نمی توان تمام منطقه را با چنین سیستمی پوشش داد اما اون پهپاد ننه مرده را که می توان فرستاد اون بالا! :)

یاسر نیکوبیان

۲۷ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۶
متشکر ، بند 3 رو نمی دونستم
در کل ماجرا که پهپاد ننه مرده رو باید بفرستند شکی نیست و اینکه اون بزمجه ها از امداد غیبی بی نصیب اند (چیزی که واقعا بهش اعتقاد دارم نه در حد حرف) ، ولی صحبت من اینه که توان عملیاتی پهپاد ها برای مقابله با نفوذ چریکی تو یه محدوده حداقل 400 کیلومتری واقعا محدوده ، به خصوص ما شاید صنعت هوافضای پیشرفته ای داشته باشیم ، اما پیش رفت نامتقارن داریم!! یعنی مثلا صنایع اپتیکی و بالطبع شناساگر های ما اونقدر پیش نرفته ، یا ناوبری ما دست و پاگیر برد پرنده ها و موشک هامون شده ، در ضمن توانایی ذاتی پهپاد ها و اصلا سلاح ها هم نه در کشور ما بلکه در تمام دنیا با اغراق توسط سازندشون همراهه ، البته کشور ما که دیگه شاهکاره و بی تعارف تقریبا تمام پروژه هاش که در حد طرح و یا حتی طراحی مفهومیه رو به عنوان دست آورد معرفی و خودش رو مسخره! میکنه و البته بعضی از فناوری ها رو هم که داره بیان نمی کنه !!! نمونش هواپیما های جنگنده پنهانکاری که از سال 68 قراره عملیاتی بشه یا سفره ماهی و ژایروسکوپ فیبر نوری دانشگاه شریف که یک طرح گرافیکی ازشون موجوده ، تا ایوبی که دومین کشور دارای فناوریش بودیم از سال 85 و صداش رو در نمی آوردیم

عابرپیاده پهپاد

۳۰ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۴
سلام برشما.
از دلواپسی و نقد بجای شما لذت بردم ، از قضا حقیر هم درست در همون واقعه همین سوال شمارو از برخی دوستان مطلعم مطرح کردم !
اما میشه سوالمون رو به این شکل بپرسیم : اگر پهپادها نبودند وضعیت مرزهای شرقی ما چگونه بود!؟
مثلا اگر بدونیم پهپادهای دوربرد ما تا هندوستان میروند احتمالا نوع سوال ما تغییر میکنه!
با این وجود برای اینکه بخش از نقد شمارا قبول دارم ، پیشنهاد میکنم در صورت فرصت ، یادداشت بنده رو با عنوان " وقتی بلوف نقش پدافند غیرعامل را ایفا میکند " در بخش پیوندهای روزانه ی تحلیلگر مطالعه فرمایید.
سپاسگذارم

سربازی اجباری باید حذف بشه تا مجبور بشن برن سراغ پهباد وربات .

واقعا به نکته ی دقیقی اشاره کردید . خود من هم مشابه این مطلب به فکرم رسیده بود که آمریکا انگلیس چک آلمان لهستان و ... با تجهیزات سازمان یافته مرزبانی میکنند و باعث شده حسابی مرزبانی دقیق باشه ولی توی ایران برای اینکه جلوی قاچاق و ... گرفته نشه نفوذی ها و احمق ها نمی ذارن مرزبانی ما پیشرفت کنه . لعنت الله علیهم اجمعین

فقط یه سوال شما از کجا فهمیدید ایران حدود ۳۰ تاست و آمریکا کمتر داره؟
نکنه خدای نکرده شما به رسانه اعتماد کردید؟؟؟

پاسخ:

۳۱ تیر ۹۷، ۱۵:۰۱
۳۰ تا پهپاد تنها آنهایی است که رونمایی شده. غیر از اینها را اطلاع داشته باشیم هم منتشر نمی کنیم. همین ۳۰ تا تنها مربوط به چهار سال پیش است!

تا موقعی ک سرباز مفت همین آش وهمین کاسه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها