شگفتی تحلیلگران غربی از ایگوز حزب الله

شگفتی تحلیلگران غربی از ایگوز حزب الله

این مطلب توسط لیبانیران ترجمه شده و انتشار آن فقط با ذکر منبع مجاز است.

ابراهیم ناصر الدین - الدیار

جنگ حزب الله در سوریه فقط برای مقابله با تکفیری ها نیست. بلکه جنگی بر ضد ارتش اسراییل است که مستقیما وارد درگیری شده و پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی و عملی در میدان نبرد به مسلحین سوریه عرضه می دارد.

کلام رییس جمهور سوریه بشار اسد که عنوان کرد حزب الله در درگیری‌های سوریه با اسراییل درگیر است بعد از چند ساعت از سخنان سید حسن نصرالله مطرح شد که به درگیر شدن در سوریه اذعان کرد و بر این نکته تاکید دارد که این ورودِ کارشناسی شده از طرف حزب الله، بدون فکر و بی‌هدف نبوده، بلکه بعد از اطلاعات موثق از دخالت عملی اسراییل در میدان لحاظ شده. اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد دخالت اسراییل که بعد از یک سلسله بازداشت مسلحین و عملیات شنود و پیگیری در میدان درگیری محرز شده، نشان از دست داشتن چندین گروه نخبه‌ی ارتش اسراییلی در کنار استخبارات برخی کشورهای عربی برای انجام ماموریت‌های مشخص دارد. و مشخص شد این گروه‌ها با دستگاه امنیتی یکپارچه‌ای که اقدام به جمع آوری اطلاعات امنیتی لازم برای انجام عملیات داخل سوریه می‌کند هماهنگی کامل دارند.

گزارش‌های موثق حاکی از آن است که در درگیری‌های قُصِیر و اطراف آن، از دخالت اسراییل برای ممانعت حزب الله و ارتش سوریه در بازپس گیری مناطق استراتژیک پرده برداشته شد. مزدوران موساد در این منطقه دست به تاسیس شبکۀ ارتباطی پیشرفته برای مسلحین زده بودند و چندین گروه ویژه کشف شدند که در سوریه فعالیت می‌کنند، یکی از آنها شالداگ است که در همان ابتدای امر کشف شد. این گروه، نیرویی کماندویی از یگان هوابرد ارتش اسراییل هستند که ماموریتشان مشخص کردن هدف برای اسراییل و هدایت هواپیماها و پهپادهای جنگی برای حمله به اهداف است. این گروه بارها در جنوب لبنان با حزب الله درگیر شده بود و در سوریه موشک‌های پیشرفته را که مواضع سوریه در نزدیکی دمشق را هدف قرار داد، هدایت کردند. این گروه برتری خاصی نسبت به دیگر گروه‌ها دارند چرا که عناصر آن از کدهای رمزگذاری شدۀ مخصوص نیروی هوایی اسراییل استفاده می کنند. این نیروها در سال 2007 هم در هجوم به نیروگاه اتمی سوریه در دیرالزور شرکت داشتند.

اما گروه سییرت متکال یا تیپ سری ستاد که از قویترین نیروهای ویژه ارتش اسراییل است در سوریه حضوری بیش از دیگران دارد. ماموریت این گروه از اول تاسیس آن انجام عملیاتهای نظامی پیچیده پشت خطوط دشمن و ترور در خارج است و از لحاظ چارت سازمانی زیر نظر شخص رییس اطلاعات ارتش اسراییل (امان) است. بر اساس گزارش‌ها این افراد داخل سرزمین‌های سوریه اقدام به کارگذاشتن دستگاه‌های الکترونیکی برای شنود کرده‌اند و تحرکات ارتش سوریه را زیر نظر می‌گیرند و توان نظامی آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. همچنین به دنبال اطلاعاتی در مورد مکان‌های اسلحه‌های شیمیایی و موشک های بالستیک دوربرد و برد متوسط هستند.

همچنین نیروهای کماندوی نیروی دریایی که به شیطییت13 معروفند در عملیات‌ها شرکت کرده‌اند. آنها یگان‌های برگزیدۀ نیروی دریایی اسراییل هستند و کارشناسان روسی در هنگامی که شروع به نصب رادارهای موشک یاخونت در ساحل سوریه کرده بودند تحرکات این گروه را شناسایی کردند.

این دخالت آشکار اسراییل ممکن است بیشتر و وسیع‌تر هم بشود چرا که واسطه‌های دیپلوماتیک به از برخی مقامات بیروت خبر از شگفتی شخصیت‌های نظامی غربی و اسراییلی از تغییر و تحول سریع و عظیم در نقشه درگیری‌های سوریه در نقاط مختلفی که حزب الله به آن وارد شده است دادند. تحلیل‌هایی که بر ضعف ارتش سوریه در جنگ خیابانی و کمک حزب الله به آنها برای رفع این نقص تکیه داشت غلط از آب درآمد. چرا که توانایی حزب الله برای ورود با تمامی نفرات و امکانات را از یاد برده بودند.

این گروه‌ها فعالیت نیروهای نخبه حزب الله را شبیه گروه ایگوز اسراییل قلمداد کرده‌اند که در سال 1993 تشکیل شد تا پیشگام حمله در مقابله با رزمندگان حزب الله در جنوب لبنان باشند به شکلی که فرماندهی نظامی ارتش اسراییل تمام تلاش و امکانات خود را در تشکیل و آموزش این نیرو به کار گرفت. هدف از تشکیل این گروه بازگرداندن احترام و آبرو به ارتش اسراییل در پی شکست‌های پی درپی مقابل رزمندگان حزب الله بود، ولیکن تجربۀ کنونی در درگیری‌های قصیر حکایت از این دارد که حزب الله به شکل خیره کننده‌ای از تجربۀ این گروه استفاده کرده و تاکتیک‌هایی خاص را که آنها پشت خطوط دشمن اجرا می کرده‌اند به اجرا در آورده.

تشخیص نیروهای زبدۀ حزب الله در میدان نبرد که نوک حمله را تشکیل می‌دهند به راحتی امکان پذیر است بطوریکه باعث شدند دهکده‌های اطراف قصیر مثل مهره‌های دومینو یکی پس از دیگری سقوط کنند. عملا به سبب برتری این گروه، مسیر درگیری در ساعت‌های اخیر و قبل از تغییر تاکتیک عوض شد. به جای حمله به دژ و استحکامات تروریست‌ها در شمال، این نیروها عملیات دور زدن آن منطقه را هدایت کردند که بواسطه ورود به فرودگاه الضبعه و دهکده‌های اطراف آن انجام گرفت. عملیات دور زدن آن دژ، عملیاتی نبوغ آمیز بود که در تاریخ علوم نظامی ثبت خواهد شد. چرا که در وقتی بسیار اندک و با کمترین خسارت انجام شد. به خاطر پیچیدگی و در هم رفتن درگیری‌ها به جای پشتیبانی نیروی هوایی ارتش سوریه، نیروهای حزب الله از سلاح موشکی جدیدی استفاده کردند که مورد توجه و پیگیری اسراییل است خصوصا بعد از کلام سید حسن نصرالله مبنی بر نابودی یک ساختمان در تل آویو در مقابل یک ساختمان در ضاحیه که اکنون اسراییل شاهد استفادۀ عملی آن است. اضافه بر آنچه گفته شد روش گاز انبری برای مناطق تحت سیطرۀ مسلحین به اجرا در آمده که جای تاکتیک هجوم گسترده را که در مرحله ی اول درگیری اجرا شده بود گرفته است. چرا که روش هجوم در این زمان به سبب تونلها امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

اگر اسراییل دست به جنگ نیابتی با حزب الله در سرزمین‌های سوریه بزند، تلاش می‌کند نیروهای ویژه‌اش را از خطوط تماس و آتش دور نگه دارد تا از قرار گرفتن در موقعیت جنگ پرهیز کند ولی با نگرانی زیادی تحولات میدانی را رصد می‌کند و به نظر نمی‌رسد جواب‌های واضحی در برابر تهدیدات جدید داشته باشد و چون احتمالات برای هرگونه درگیری گسترده و نابودگر وجود دارد خصوصا اگر روسیه موشکهای اس300 را به دمشق تحویل دهد، حزب الله خود را برای بدترین سناریوها آماده کرده و از طریق جنگ پیش‌دستانه در سوریه آنچه ماکیاولی گفته را به دست آورده: اگر دیگران از تو بترسند بهتر از آن است که دوستت داشته باشند.

ترجمه لیبانیران

لینک خبر: روزنامه الدیار - پاناروما شرق الاوسط - الحدث نیوز

پ.ن:

نیروهای اندک حزب الله همانطور که در جنگ 33 روزه کمتر از 1700 نفر بودند، و توانستند جلوی اسراییل را بگیرند، در این درگیری هم تعداد بسیار اندکی دارند. گزارش‌های پنتاگون از حضور 50 هزار نیروی حزب الله و ایران در سوریه کذب محض است. فرع معلومات یا دستگاه امنیت دولت لبنان که نزدیک به گروه 14 مارس است بارها تلاش کرد اطلاعاتی در مورد تعداد نیروهای حزب الله که به سوریه می روند کشف کند. مسئولان حزب الله تصمیم گرفتند این عملیات را برای آنان امکان پذیر و تسهیل کنند. رفت و آمد ها بدون هیچ محرمانگی انجام شد و طبق آمار فرع معلومات، فقط 7 درصد از نیروهای هر قسمت، از آغاز درگیری‌ها تا کنون به مناطق مختلف سوریه اعزام شده اند که این آمار، وحشت مخالفان حزب الله را در پی داشت. نیرویی که با چند هزار نفر به جنگ نیرویی چند برابر خودش می رود و کمتر از 70 شهید (فقط عملیات القصیر) متحمل می‌شود واقعا ترسناک است.

آنچه بیش از همه اسراییل را به وحشت انداخته است استفادۀ حزب الله از تاکتیک‌های هجومی اسراییل و اجرای آن با موفقیت بیشتر نسبت به خود ارتش اسراییل است! ضمن اینکه حزب الله بی هیچ ترسی اجازه داد تصاویری از نیروهایش در حال هدایت تانک در اختیار اسراییل قرار بگیرد. تمام ترس اسراییلی‌ها از این تاکتیک‌ها این است که حزب الله در پی حمله و آزاد سازی فلسطین است و تاکتیک‌ها و وسایل این کار را در اختیار دارد: نیروهای خط شکن، چترباز، توانایی استفاده از ادوات سنگین که از اسراییل به غنیمت گرفته خواهد شد و استفاده ی موفق از پهپاد.

دخالت‌ها و کمک‌های دولت‌های عربی در اوضاع سوریه طبق مدارک به قبل از آغاز اولین تظاهرات‌ها در سوریه باز می‌گردد. آنها که میلیاردها دلار پول و اسلحه به سوریه فرستادند با مشاهدۀ شکست مفتضحانۀ مسلحین وارداتی، انواع و اقسام تهمت و فحش و ناسزا به حزب الله و ایران می‌دهند. وجود اقلا صدهزار سلفی خارجی در سوریه از نظر آنان اشکالی ندارد اما چند هزار نیروی حزب الله نشاندهندۀ تروریسم است! جنایت‌های این خدانشناس‌ها که من به آنها زامبی می‌گویم حد و حصری ندارد و نه تنها انسان، بلکه حیوانات از وحشیگری آنان شرمنده می‌شوند.

به لطف خدا و زحمات جوانان حزب الله، دیروز در مناطق دوردست بعلبک تعدادی از عناصر مسلح به دام رزمندگان حزب الله افتادند و کشته شدند. خبرها از 14 و 17 تا بیش از سی کشته حکایت می‌کند. آنان در پی نصب موشک انداز برای حمله به شهرهای بعلبک و بقاع بوده‌اند. حزب الله در این درگیری یک شهید تقدیم کرد و چهار نفرشان مجروح شدند.

پ.ن2: موشک ذکر شده موشکی است که برکان (آتشفشان) نام گرفته و کل ساختمان را نابود می‌کند.

۱ ۰ ۱ نظر ۴۳۱۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

درورد بر مقاومت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها