سربازی - ایران - لبنان

سربازی - ایران - لبنان

  سربازی برای خودش عالمی داره. یکی از قسمتای پر خاطره اش نگهبانیه. نگهبانی تو شب یه لذتی داره که آدم بعدا درک میکنه. اون موقع تو سرما و تاریکی و یه سرنیزه باید سرپا وایسید در حالیکه میدونید با وجود نگهبانان مسلح دژبانی، پشه هم نمیتونه وارد پادگان بشه. اون موقع است که حوصله آدم سر میره. بعضی ها روی دیوار با سرنیزه یادگاری می نویسن و ماه های باقیمانده تا پایان خدمتشان را حساب می کنند، بعضی ها هم نوشته های بقیه رو میخونن؛ مثل من. اون موقع است که می رسید به یه بیت شعر یا دلنوشته ای که یه سرباز برای امام زمان نوشته و با او درد دل کرده و یادتون میاد سرباز کی هستید.

یکی از چیزایی که تو سربازی یادمون میدادن درجه ها و سلسله مراتب بود و باید حفظ می کردیم سلسله مراتبمون کیا هستن. یعنی از فرمانده مون تا فرمانده ارتش تا فرمانده کل قوا. اون موقع است که یادت میاد بالاترین مقام این ارتش اسلامی یکی از فرزندان رسول خداست و خود را نوکر امام زمان می داند. اینجاست که افتخار میکنی در ارتش اسلام خدمت می کنی نه در جای دیگر.

یک بار یک نفر در مورد سلسله مراتب داشت ازم سوال می کرد که بالای فرمانده ی پادگان کیه؟

گفتم: فرمانده نیرو

بالای فرمانده ی نیرو کیه؟

فرمانده ارتش

بالای فرمانده ارتش کیه؟

فرمانده کل قوا

بالای فرمانده کل قوا کیه؟

امام زمان

بالای امام زمان کیه؟

خدا

بالای خدا کیه؟!!!

هیچ!!! هیچکس.

خب من همان هیچم!

 

اینم از تواضع بالاست! هرچند جمله ای که فرمود معنایی عظیم در خود دارد: اگر خود را فراموش کنیم و در اراده ی خدا غرق شویم از همه بالاتر خواهیم بود.

خب حالا می رسیم به سربازی در لبنان.

 

سربازی در لبنان تاریخ پیچیده ای دارد. امام موسی صدر بارها در خصوص خطر اسراییل هشدار داده بود و موضوع سربازی و آموزش اهل جنوب را قبل از هجوم اسراییل به دولت لبنان پیشنهاد داده بود. حتی طرح هایی برای توسعه و تقویت ارتش هم پیشنهاد کرده بود. بعد از آنکه پیش بینی های امام موسی صدر به حقیقت پیوست و رژیم اشغالگر قدس به دلایل مختلفی به لبنان حمله و آنرا اشغال کرد، یک سال بعد یعنی در 16/9/1983 قانون دفاع ملی تصویب شد. به موجب این قانون خدمت سربازی برای جوانان لبنانی الزامی شد. آنها می توانستند طبق همان طرحی که امام موسی صدر پیشنهاد داده بود، یکسال سربازی خود را به چهار قسمت تقسیم کنند و تابستانها که دانشگاه تعطیل است خدمت خود را انجام دهند. اما در 4/2/2005 قانون خدمت الزامی لغو شد و از آن سال تا کنون خدمت ارتش بصورت حرفه ای و در بصورت استخدامی انجام می شود.

سایت رسمی ارتش لبنان به سه زبان عربی انگلیسی و فرانسه.

یکی از متون و پیش نویس های امام موسی صدر در مجلس اعلای شیعیان لبنان در رابطه با دفاع ملی

سخنرانی سید حسن نصرالله و تبیین افکار امام موسی صدر در کنگره مقاومت و میهن مقاوم

۰ ۰ ۰ نظر ۲۸۹۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها