شیعیان لبنان

شیعیان لبنان

دوستی سوالاتی مطرح کردند که دیدم جالب است و جواب آنها می تواند برای بقیه دوستان هم جالب باشد: 

چه آداب و رسومی در بین شیعیان لبنان وجود داره که آنها اینقدر معتقد و قوی به نظر میرسند ، مثلا میخواهم بدونم در زندگی روزمره چه مسائل و نکاتی را رعایت میکنند ، همچنین در تربیت فرزند ،یا در مراسم مذهبی، یا خیلی مسائل دیگه ، چه چیزهایی در زندگی دغدغشون هست؟ سیدحسن نصرالله و خانواده اش هم در بین مردم زندگی می کنند ؟ مراوداتشون با مردم(مردم شیعه و طرفدار حزب الله) در چه حدیه؟شیعیان لبنان (حزب الله) معمولا چه برنامه هایی دارند برای پیشرفت های اعتقادی و مذهبی خودشون یا خانواده ها یا فرزندانشون؟

شناخت یک ملت نیاز به علم مردم شناسی و تدبر عمیق در تاریخ آنان دارد و حتی در چند کتاب هم نمی توان مردمی را شناخت. لبنانی ها عموما مردمانی فقیر و کشاورز در جنوب عثمانی بودند و مسیحیان آن که از حمایت فرانسه و امریکا و روسیه برخوردار بودند توانستند تجارت منطقه ای بر قرار کنند و ثروت و به تبع آن قدرت را برای خود به ارمغان آورند. زندگی سخت مردمان جنوب و شمال که عمدتا شیعیان بودند و در حکومت عثمانی جایگاهی نداشتند باعث شد تا روحیه ی آنان سخت و مقاوم شود. آنان فقط منبع تهیه ی گندم و جو و غلات برای ارتش عثمانی بوده و باید با پرداخت خراج و اعزام جوانان به ارتش، به دولت عثمانی خدمت می کردند. جغرافیای لبنان و زمستان های سخت شمال و تابستانهای گرم بیروت و جنوب و کشاورزی در هوای شرجی و گرم، مردمان لبنان را آبدیده کرد. مردمان شمالی به تبع آب و هوای کوهستانی روحیه ی سخت و خشنی دارند درحالیکه ساحل نشینان خوش روتر و خوش اخلاق تر هستند. لبنانی ها از دیرباز در سختی های مختلف بودند اما به جای ناامیدی و بیکار نشستن و غر زدن همیشه در عین نداری خوش و پرکار بودند. با تغییرات سیاسی منطقه ای و تاسیس دولت غیرقانونی اسراییل و اشغال فلسطین، لبنان در منطقه جایگاه ویژه ای پیدا کرد. بندر حیفا تعطیل شده بود و تجارت از راه لبنان انجام می شد. لبنان تبدیل شد به قطب اقتصادی توریستی خاورمیانه. دشمنی های اسراییل و اقدامات فلسطینی های پناهنده در لبنان باعث هجوم اسراییل به لبنان شد. آن رژیم نژاد پرست در لبنان دست به ظلم و ستم زیادی زد و زمینهای مردم را خراب می کرد و مجبورشان می کرد مایحتاجشان را از اسراییل تامین کنند. حکم علمای شیعه مبنی بر مبارزه با ظالمان جوانان را به مبارزه واداشت. نیروهای غیر مسلمان و کمونیست ها هم در این میان نقش داشتند اما نقش شیعه به دلیل آنکه دشمن در مناطق آنها بود پر رنگ تر بود. قوت لبنانی ها در تعصب و یکپارچگی طایفگی آنهاست. البته شاید شیعیان از بقیه طوائف بیشتر دچار چند دستگی بوده و باشند. مثلا در جنگهای مختلف در هر دو جبهه شیعه وجود داشت. شیعیان کمونیست از خود کمونیستها هم در عقیده ی خود راسخ تر بودند. شیعیان مزدور اسراییل هم شاید از خود اسراییلی ها بیشتر ستم می کردند.
 لبنانی ها فوت و فن خاصی در تربیت بچه ها ندارند جز اینکه تعداد بچه زیاد است و کاری به بچه ندارند و بچه بطور طبیعی و قوی در میدان رقابت زندگی رشد می کند. لبنانی ها که شاید قدمت تشیعشان از ایرانی ها بیشتر باشد خیلی هایشان به اندازه ی ایرانی ها به ظواهر دین اهمیت نمی دهند. تا سالها قبل حتی بسیاری از خانواده های علما فیلم و سریالهای مصری نامناسب تماشا می کردند و حتی امروزه دختر یک عالم دینی ممکن است بی حجاب باشد. اما برعکس برخی از ایرانیان (که اگر وارد جمعی سنی یا مسیحی شوند خجالت می کشند یا می ترسند)،‌ روی مسلمان بودن و بخصوص شیعه بودنشان خیلی تعصب دارند. بعد از پیروزی انقلاب و توجه شیعیان به ایران و سفر آنها برای زیارت و درس خواندن در ایران و همچنین کمکهای فرهنگی ایران به لبنان وضع دینی مردم هم بسیار بهتر شده و خیلی ها توجهات دینی شیعی پیدا کرده اند.
به جهت آنکه از قدیم دولت به شیعیان و مناطق آنان توجه نداشت دغدغه های اصلی شیعیان حفظ امنیت مناطق خود و آب و برق وامرار معاش بوده است. هنوز مشکل بی برقی و بی آبی و زباله های خیابان مناطق شیعه را آزار می دهد.
سید حسن نصر الله مانند بقیه یک جایی در همین ضاحیه است. خیلی از رهبران حزب الله خانه شان مشخص است. خانه ی پدر سید حسن هم همینجاست، برادرش هم که از مسئولین امل است همینجاها باید باشد. خیلی ها دختر و نوه های ایشون رو می شناسند. ایشون فقط به جهت امنیتی دیگر نمی تواند بین مردم ظاهر شود. از رهبران خودفروخته ی بی غیرت عربی گرفته تا اسراییل و امریکا و شیعیان ضد حزب الله و وهابی ها و القاعده و سلفی ها اگر دستشان به این سید برسد همان کاری را می کنند که با اجداد مطهرش کردند.
اما این سید یارانی بیش از ۷۲ تن دارد و بسیاری از شیعیان حاضرند جان خود را برای او فدا کنند.
برنامه های فرهنگی مساجد و شبکه های اسلامی محدود به حزب الله نیست و شبکه های وابسته به مراجع شیعه و موسسات اسلامی شیعه و مدارس اسلامی همگی سعی در نشر و ارتقای فرهنگ شیعه دارند. مراسم محرم که بسیار پرشور و مورد توجه است و اعیاد دینی در لبنان با فعالیت های مردم و این موسسات جلوه و نمود دارد وگرنه لبنان کشوری نیست که از تلوزیونها و ادارات آن متوجه یک مناسبت مذهبی شوید.

۱ ۰ ۹ نظر ۵۴۱۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۹)

حزب الله سایبری

۰۱ اسفند ۹۳ ، ۲۰:۰۹
سلام علیکم خدمت اقا محمود
دوتا سوال داشتم
یکی اینکه دوتا موضوع باعث شد تا اینکه من از لبنان خوشم بیاد اولا از شیعه هاشون که خیلی تعصبی هستند و بسیار توی دینشون دقیق هستند و شوخی هم میکنند ولی بیشتر جدی هستند البته اینا که گفتم از تجربه های خودم بوده که با یکیشون حرف میزنم اخلاق این جوری بود و مطالب هم که خوندم ازشون و بخصوص از کارای سید حسن که خیلی جدی هست دوما از حزب الله خیلییییی خوشم میاد و دوست دارم عضوش بشم
حالا میخام بدونم میخام با حزب الله کار کنم و عضوشون بشم چه جوریه؟ایا میتونم من برم؟البته الان که سنم کمی ایشالله تا اینده
سوالم دومم اینکه من یک توی یک وبلاگ یک عکسی بیدا کردم که نوشته این دختر سید حسن نصرالله هست میخام بدونم واقعا این کیه
اینم ادرس وبلاگ(بایین)

http://danyal1346.persianblog.ir/1385/12/

پاسخ:

۲ اسفند ۹۳، ۱۲:۳۵
حزب الله عضو خارجی نمی گیرد. حتی اگر مقیم لبنان باشید فقط در قسمت بسیج خودش ثبت نام می کند.
فکر نمی کنم فرزند سید حسن باشه. چون دختر ایشون از من هم بزرگتر هست. شاید عروس داماد هم داشته باشه.
این ظاهرا یک دختر فلسطینیه. به سربند توجه کنید.

حزب الله سایبری

۰۳ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۱۸
یعنی چی عضو خارجی نمیگیره؟؟بس چه جوری باید عضو بگیره؟؟این 20 هزار نفر از کجا رفتن؟

پاسخ:

۳ اسفند ۹۳، ۲۱:۳۳
عضو خارجی نمی گیره دیگه. همه لبنانی هستند. ایرانی هایی که در لبنان هستند سپاهی هستند. نه حزب الله لبنان.

حزب الله سایبری

۰۵ اسفند ۹۳ ، ۰۴:۱۸
اغا یعنی من(مثلا)توی لبنان ازدواج کنم و بچم شناسنامه لبنانی میگیره؟
اگه بگیره میتونه بره توی حزب الله؟

پاسخ:

۵ اسفند ۹۳، ۱۶:۰۵
خیر. در لبنان تابعیت فقط از پدر منتقل میشه. بچه شما ایرانی خواهد ماند. اگه مقیم باشید میتونه بره توی حزب الله ولی در حد بسیج. نه مبارز تکاور یا امنیتی.

حزب الله سایبری

۰۷ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۴۳
جز بسیجش جایی دیگه نمیشه؟

پاسخ:

۷ اسفند ۹۳، ۱۰:۴۳
تصور نمیکنم

میگم اگه کسی صد سالم اونجا باشه شناسنامه میدن یا بازم اقامت؟

پاسخ:

۸ اسفند ۹۳، ۱۸:۰۰
اگه زنده بود بعد ۱۰۰ سال بازم اقامت میدن :)

خخخخخخخ
ایشالله شهید میشیم همین 16،15 سالگی میریم جمع شهدا

دوست عزیز حزب اللهی، بنده هم این کاری که شما پیگیرش هستی رو خیلی پیگیری کردم ولی به نتیجه ای نرسیدم. فکر می کنم بهترین کار عضویت در تیپ ویژه ی صابرین سپاه از طریق بسیج باشه.

بس قیدش رو بزنم دیگه
من که بدم نمیاد برم خییلی سخته شرایطش من یه جا خوندم به معدل هم گیر میدن البته من از لحاظ قدرت بدنی به احتمال زیاد بتونم(شاید)
ممنون از راهنماییتون
میگم لبنان به درد اقامت نمیخوره ولی به درد اینکه یک هفته تعطیلات بریم گردش میخوره،شما اینو تایید میکنید؟


پاسخ:

۱۱ اسفند ۹۳، ۱۷:۱۵
بله لبنان از جاهاییه که حتما باید یکبار سفر کرد. البته نه با تور!

من قصد جسارت ندارم، اما اینکه شما میفرمایید خیلی از ظواهر رو رعایت نمیکنن اما متعصب هستن رو واقعا متوجه نمیشم. آیا از نظر شما حجاب جزو ظواهر دینه؟ ارتباط نداشتن با نامحرم جزو ظواهر دینه؟ لمس نکردن نامحرم جزو ظواهره یا مشروب خوردن؟ بزرگوار اینا جزو احکام دین اسلامه شاید نمود بیرونی بیشتری داشته باشه اما نمیتونیم اسمشو "ظواهر دین" بذاریم، بهتر از من اطلاع دارید که این ظواهر گفتن یه جورایی انگار در برابر اصل و اساس و باطن دین هست. من متاسفانه دیدم خیلی از خواهرا و برادرای لبنانی این کارایی که در واقع حرام هست رو انجام میدن و شیعه بودنشون صرفا اینه که "ما سنی نیستیم و از جانب سنی ها خیلی اذیت شدیم در طول تاریخ و باید رو شیعه بودنمون پا فشاری کنیم" در واقع یه نوع رو کم کنی. ا

حالا این از نظر شما باطن دینه؟

واقعا اونایی که میگن اسلام لبنانی ها به دور از تعصب و تحجره و انتخابی هست، واقعا نمیدونم تعریفشون از دین چیه، احتمالا هوای کاباره های پهلوی هنوز تو سرشونه یا آمال و آرزوشون برگشتن به اون دورانه، کل ایران بشه بیروت (البته قسمتای مسیحی نشین و آبادش!)

 

البته اینکه مادراشون زیاد خودشونو برا بچه نمیکشن خیلی خوبه، اینجا مادرا همه فکر و ذکرشون و هدفشون بچه س، و با ازدواج یا مهاجرت بچه ها به شهرای دیگه مادرا احساس بی هدفی و افسردگی میکنن.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها