عرب جاهلی

عرب جاهلی

وقتی می شنویم عرب جاهلی یاد اعراب عربستان در زمان پیامبر اکرم و پیش از آن می افتیم که سقوط انسانیت را به نمایش می گذاشتند. کسانی که دختران را زنده به گور می کردند و افتخار می کردند که چقدر آدم کشته اند و چقدر دزدی کرده اند. عرب جاهلی هنوز هم موجود است! به مناسبت مبعث پیامبر گرامی اسلام قصد دارم از این گونه ی نادر پرده برداری کنم! گروهی از مردمان شمال لبنان که عمدتا از دو طایفه ی آل مقداد و آل زعیتر هستند همیشه ی تاریخ یا با یکدیگر یا با دیگران در حال نزاع و دعوا و کشت و کشتار بوده اند. هرچند در قرن بیست و یک هستیم اما برای آنها زمان و تاریخ فرقی نمی کند. طایفه گری و دعواها و نزاع های خانوادگی و تعصبات جاهلی هنوز در برخی از این افراد به چشم می خورد. این هفته نزاعی بین دو جوان از این طایفه ها بر سر موتورسیکلت در گرفته که طبیعتا بقیه جوانها هم وارد ماجرا شده اند و دعوای خونینی راه افتاده. یکی از بچه های حزب الله برای آرام کردن ماجرا در آن وسط تلاش می کرده که نهایتا هفت تیرش را در می آورد و تیری هوایی میزند. یک جوان قلدر جنگجو که اعصاب نداشته تحمل نمی کند و دست می اندازد کلت آن بنده خدا را بگیرد. (اینها از تیر و تفنگ نمی ترسند) درگیری مختصری پیش می آید و تیری به دست یکی از آنها می خورد و این جرقه ی جنگ بود. همه ی جوانهای آل مقداد دست به اسلحه می شوند و قصد جان این بنده ی خدا را می کنند. او هم از بچه های حزب الله کمک می خواهد. در این میان آنها به مسجدی که او در آنجا پناه گرفته بود هم تیراندازی می کنند. یکی دیگر از جوانها که خواهرش در این محله خانه داشته برای حفظ جان وی با چند نفر می روند تا وی را بیاورند. خب زن چادری یعنی حزب اللهی. و امکان کشتن وی زیاد بود. با درگیری و تیراندازی، آن بنده ی خدا را نجات می دهند. خلاصه جنگ و دعوایی بود که بیا و ببین. (البته من خودم ندیدم، داستان را شنیدم) 

یکی از دکان دارها می گفت آل مقداد با حزب الله درگیر شده اند ایشالا چندتاشون کشته بشن. هیچ کس از آنها دل خوشی ندارد. اگر یک بنده خدایی در محله ی آنها مغازه داشته باشد باید هر ماه به آنها باج بدهد وگرنه مغازه اش را غارت می کنند و به آتش می کشند. یکی از همین قوم اولی که به لبنان آمدم و به قیمت ها آشنا نبودم بابت چند کار جزئی 600 دلار از من پول گرفت. خلاصه حزب الله با آن همه دبدبه و کبکبه اش نمی تواند با این طایفه درگیر شود. چرا که هر روز باید شاهد حمله ی این قوم متعصب به مراکز و افرادش باشد. این روحیه در ساکنین بعلبک زیاد است و انسانهای سرسخت و مقاومی دارد. هرچند مردمان بسیار خوبی در آنجا وجود دارد اما این قوم در ضاحیه برای خودش حکومتی دارد و داستانش از دیگران جداست. قربان امام موسی صدر که توانست انسانهای عجیبی مانند اینها را زیر پرچم شیعه گرد آورد و آنطور که صلاح می دید رهبری کند. از دیگر عجایب این قوم عادات و رسومشان در ازدواج است. رسم است دختر را در خانه ای نگه می دارند و داماد باید جربزه اش را داشته باشد و با اسلحه بیاید عروس را بدزدد. البته مجبور است با برادرهای عروس بجنگد و گاهی داماد یا برادر عروس کشته می شود! دیگه نوبرشه واللا! خدا هدایتشون کنه. لبنانی ها می گویند اینها فضایی هستند و متعلق به این سیاره نیستند! از بس که عادات و رسوم و تعصبات عجیب جاهلی دارند.

۰ ۰ ۱ نظر ۳۲۵۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

سلام...من اخیرا با پسری اهل بعلبک به قصد ازدواج آشنا شدم که علاقه ی زیادی به ایران و زندگی در اینجا دارد....اینکه فرمودین مردم سرسخت و مقاوم ی دارد رو میشه بیشتر توضیح بدین......و اینکه اعتماد به ایشون رو چطور بدست بیارم.....

پاسخ:

۲۵ شهریور ۹۸، ۱۷:۲۷
سلام. آدمهای چغر و سرسختی هستند. چون طبیعتش سخته. مثل همه جا آدم خوب و آدم بد داره. مدل زندگی شون هم قبیله ای و عشیره ای هست و بعضی مشکلات از این بابت وجود داره. ضمن اینکه به خاطر رسیدگی نکردن دولت، خیلی مشکلات زندگی و کار و خدمات دارند و به همین جهت منطقه جرم خیزی هست. خیلی باید تحقیق بکنید راجع ایشون.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها