پاسپورت و ما ادراک مالپاسپورت!

پاسپورت و ما ادراک مالپاسپورت!

با دوست و همسایه‌اش صحبت صدور گذرنامه بود. می‌گفت داشت نوبت من می‌ رسید که سامانه کنسل شد و روال بصورت عادی برگشت. گفتم تابستان که به لبنان برگشتم پاسپورتم را تمدید می‌کنم. اما حالا دوباره دارد نوبتی می شود. در سفارت هم که ۶۰۰ دلار بابت صدور می‌گیرند!
طلاب و دانشجویان لبنانی در ایران، برای تعویض گذرنامه یا باید در سفارت کشورشان در تهران اقدام کنند یا در سفر تابستانی به میهن، به مراکز پلیس مراجعه کنند. اما پس از بحران مالی ۲۰۱۹ که نرخ دلار بسرعت روز به روز و به طور تصاعدی بالا رفت، در صدور گذرنامه هم بحران بوجود آمد. چون دفترچه باید از خارج وارد می‌شد که هزینه آن دلاری بود.
از طرف دیگر، بسیاری از مردم خصوصا جوانان تحصیل‌کرده در سایه بحران اقتصادی کشور، اقدام به مهاجرت کردند که همین، تقاضای پاسپورت را به‌طور بی‌سابقه بالا برد. در نهایت پلیس با ایجاد یک سامانۀ ثبت نام اقدام به نوبت دهی کرد که نوبت‌ها گاه به بیش از یکسال می‌رسید. البته موارد ضروری مثل سفر برای معالجه یا تحصیل (حتی سفر به عتبات) را زودتر نوبت می‌دادند. از طرف دیگر هزینۀ صدور پاسپورت هم افزایش یافت و از ۳۰۰ هزار لیره به یک میلیون لیره رسید. (سایت پلیس)
الاخبار در مطلبی با عنوان «بحران پاسپورت، بازگشت به سامانه و باز شدن باب رشوه» نوشت: رییس سابق پلیس در مارس گذشته عنوان کرد بحران پایان یافته و نیازی به سامانه نوبت دهی نیست. پس سامانه تعطیل شد و در مراکز پلیس روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تقاضای پاسپورت ثبت می‌شد. از دو ماه پیش روزانه حدود ۶۰۰۰ نفر در مراکز پلیس ثبت نام می‌کنند که این بیش از توان چاپ گذرنامه است. لذا جمعه‌ها ثبت نام تعطیل شد تا چاپ آنها انجام شود (در لبنان شنبه نصف روز و یکشنبه تعطیل است).
برای نظم دهی به روال صدور، دوباره سامانه ثبت نام به راه افتاده اما بدون شروطی مثل همراه داشتن رزرو هتل در خارج یا مدارکی که نشان دهد برای کار یا درس یا معالجه به سفر نیاز دارد، چون کمبود دفترچه وجود ندارد.
الاخبار نوشت ۸۰% گذرنامه‌هایی که صادر شده، مورد استفاده قرار نگرفته و حتی ۵۰% از کسانی که نوبت گرفته بودند، برای ثبت نام مراجعه نکردند. این یعنی مردم پس از بحران ۲۰۱۹ نگران هستند و می‌خواهند برای خروج ناگهانی از کشور، گذرنامه شان آماده باشد. اضافه بر آن، خارج نشینان برای فرار از پرداخت ۶۰۰ دلاری در سفارت، در سفر به لبنان تقاضای گذرنامه دارند حتی اگز لازم شود مبلغی تا حدود ۵۰ دلار رشوه هم بدهند!

 

۰ ۰ ۱ نظر ۳۶۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

به نکته ظریفی اشاره کردید, و برای اطلاع بازدیدکنندگان, اگر اجازه دهید مطلبی را اضافه کنم. اتفاق جدیدی که در حال رخ دادن است, اسم گذاری های عجیب برخی مسلمانان برای موالید جدید است که در بهترین حالت از اسامی همانند ماریا,الکساندر, رز و یا حتی سیلوانا استفاده میکنند تا اگر بعدها قصد مهاجرت یا مسافرت داشتند از سوی سفارت کشورهای غربی برای اخذ ویزا دچار مشکل نشوند. البته این افراد اقلیتی ناچیز هستند ولی در آینده مشکلات فرهنگی بسیاری را پدید خواهند آورد. زیرا که طبق حدیثی از اهل بیت که دقیقا به یاد ندارم,یکی از وظایف والدین انتخاب اسامی نیکو و معنا دار برای فرزندان خود است, و در مقابل این نقطه, برخی اهل سنت و یا مسیحیان را می بینیم که در حال رجعت به اسامی عربی و یا حتی اسلامی هستند, به عنوان مثال در زمانی که لبنان بودم فردی را دیدم که نامش عباس بود و ابتدا فکر کردم که شیعی است و گفت نام عباس تنها متعلق به شیعیان نیست و قبل از اسلام رواج داشته است


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها