ماه رمضان و مردم لبنان

ماه رمضان و مردم لبنان

در لبنان ماه مبارک رمضان بسیار مورد توجه مردم است و بطور ویژه آن را گرامی می‌دارند. از دکور فروشگاه‌ها و سطح شهر بگیرید تا سالن ناهارخوری هر منزل، با تزیین رمضانی زیبا می‌شود.

در مدت ۱۱ سالی که لبنان زندگی کردم روزه خوری علنی بسیار کم دیدم. در مناطق مسلمانان که عمدتا خود رستوران‌دارها و کارگرانشان روزه هستند، و اگر کسی هم روزه نگیرد، بطور علنی روزه خوری نمی‌کند و رستوران تا نزدیک افطار بسته است یا فعالیت عادی ندارد (خودش هم بخواهد، مردم نمی‌آیند). در مناطق ما که روزه خوری بسیار نادر بود. در حدی که اگر به مناطق مختلط یا مسیحی نشین می‌رفتم و می‌دیدم رستورانی باز است، ناخودآگاه برای چند لحظه تعجب می‌کردم که چرا این‌ها در ماه رمضان روزه نیستند!

برخی دوستان لبنانی می‌گویند حتی مسیحیان هم روزه می‌گیرند و سر سفره افطار می‌نشینند. در واقع جوّ روزه در لبنان و بسیاری از کشورهای عربی بخشی از فرهنگ آنان است و مردم این جو را دوست دارند. محبت و مهربانی در این ماه زیاد می‌شود و به فقرا و یتیمان بسیار رسیدگی می‌کنند. برای همین می‌بینید که عمده تبلیغات موسسه‌های خیریه و متولیان ایتام در این ماه است، و مراسم افطار برگزار می‌کنند و متمولین را دعوت می‌کنند تا آنها کمک های خیریه خود را تحویل دهند. برخی افراد آنقدر کمک می‌کنند که نیاز عمده یک سال موسسه تامین می‌شود. (در گذشته که وضع مالی کشور خوب بود. الان برخی، به اندازه هزینه غذای خودشان هم کمک نمی‌کنند)

عمده افرادی که التزام دینی نداشته باشند باز هم در ماه رمضان روزه میگیرند و آن را تطهیر معنوی می دانند نه واجب دینی.

جالب اینجاست که افراد سیگاری، در زمان روزه سیگار نمیکشند هرچند برخی مراجع آن را جایز می‌دانند. اما در لبنان بندرت سیگاری‌ها در طول روز سیگار می‌کشند، برای همین تا اذان شد، یا درست پس از افطار، جبران کرده و لب به لب سیگار دود می‌کنند. بساط قلیان هم عمدتا به راه است.

از طرف دیگر خانم‌ها هم بشدت پایبند روزه هستند و زنان حامله و شیرده، عمدتا روزه می‌گیرند. آنها معتقدند روزه ضرری برای جنین یا شیردهی ندارد. جالب اینکه شبکه مسیحی lbc در برنامه‌ای دکتر متخصص مادر و نوزاد آورده بود و از وی سوال داشت که آیا روزه برای مادر واجب است؟ او تاکید کرد تحقیقات در این زمینه اندک است و محققان تاثیرات منفی مشاهده نکردند. او توصیه کرد پرخوری نکنند و چند وعده سبک غذا بخورند و زیاد مایعات بنوشند.

در لبنان با اینکه کشوری اسلامی نیست، جو مردم جو روزه و رمضان است و عید فطر هم یکی از اعیاد بزرگ ملی است که همه آن را جشن می‌گیرند.

۰ ۰ ۰ نظر ۴۸۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها