سقوط ارز و اقتصاد آمریکا چه بلایی سر کشورها می آورد؟

سقوط ارز و اقتصاد آمریکا چه بلایی سر کشورها می آورد؟

کارشناسان اقتصادی و مالی نسبت به ورشکستگی آمریکا یا ترکیدن حباب بدهی ملی آمریکا هشدار می دهند
برایان موینیهان رییس اجرایی بانک آمریکا گفته بود باید آماده عقب افتادن بدهی ملی (که به ۳۱.۵۵ تریلیون دلار می‌رسد) باشیم. موضوعی که نه تنها در ایالات متحده بلکه در جهان موجب بی‌ثباتی خواهد شد.

برای فهم این موضوع باید به عقب برگردیم و بدانیم اوراق قرضۀ دولتی آمریکا تا کمی پیش کم خطر ترین دارایی مالی در جهان بود.
وضعیت دلار در جهان به عنوان ارز ذخیره، به واشنگتن اجازه می‌داد و می‌دهد که در صورت لزوم عرضۀ پول را افزایش دهد تا بدهی‌های خود را پرداخت کند.
به علاوه، نقدینگی اوراق خزانه داری، اعتبار پول ایالات متحده و در کل اقتصاد را تضمین می‌کرد و در نتیجه کشورها با میل خود در اقتصاد آمریکا سرمایه گذاری کردند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا بیشترین میزان اوراق قرضۀ دولتی به ارزش ۱.۱۸ تریلیون دلار متعلق به چین، طلبکار اصلی آمریکا است.
پس از آن ژاپن با ۱.۰۳ تریلیون دلار در رتبه دوم و بعد برزیل با ۳۰۰ میلیارد دلار، سپس ایرلند با ۲۹۹ میلیارد و بعد بریتانیا با ۲۷۴ میلیارد دلار قرار دارد.
بدهی خارجی حدود ۳۰ درصد از بدهی آمریکا را تشکیل می‌دهد که معادل ۶.۲۱ تریلیون دلار است.
چنین مبلغ عظیمی باعث می‌شود کشورهای سرمایه‌گذار، به وضعیت آمریکا، خصوصا در زمینۀ احتمال دیرکرد پرداخت بدهی، وابسته باشند.
ماریا ایواتکینا متخصص امور مالی روس بر این عقیده است که بدهی آمریکا یک حباب مالی است و ناتوانی در پرداخت آن احتمال ترکیدن را هشدار می‌دهد.
وی می‌گوید آمریکا از طریق فروش اوراق بهادار به اسم اوراق خزانه داری ایالات متحده، از سایر کشورها وام می‌گیرد و از پولی که بدست می‌آورد برای تامین مالی نیازهای عمومی استفاده می‌کند.
بدین ترتیب چین به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار در اوراق دولتی آمریکا، به نفعش نیست که آمریکا در این زمان ورشکست شود و از پرداخت بدهی‌هایش باز بماند که این موجب ضعف دلار و رکود اقتصاد آمریکا خواهد شد و پیامدهای آن همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
کارشناسان مالی همگی بر این عقیده‌اند که پیامد اصلی عدم پرداخت بدهی آمریکا، از نظر دیگران موجب ضعف زیاد دلار خواهد شد. و چنین هم خواهد شد، چرا که سرمایه‌گذاران خارجی شروع می‌کنند به فروش اوراق قرضه که زمانی «پناهگاه امنی» بود و کشورهای طلبکار ذخایر ارزی خود را با دیگر ارزها پر خواهند کرد که منجر به کاهش بیشتر ارزش دلار آمریکا خواهد شد. در نتیجه دلار موقعیت خود را به عنوان ارز مشترک بین المللی از دست خواهد داد.
در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا چین می تواند یک نظام مالی جایگزین در صورت فروپاشی اقتصادی آمریکا عرضه کند؟
کارشناسان چنین پاسخ می‌دهند که بازار اوراق قرضه آمریکا و سایر اوراق بهادار به حدود ۲۴ تریلیون دلار می‌رسد در حالیکه ارزش اوراق قرضه چین تنها ۳.۳ تریلیون دلار است و این مقدار کافی نیست. همچنین یوان چین به مقدار لازم متداول نیست.

کارشناسان از بهترین شاخص در این مورد استفاده می‌کنند که ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان است. بطور متوسط ۶۰ درصد ذخایر ارزی کشورها به دلار، ۲۰% به یورو، و یوان چین تنها ۲.۸% است.
چین با اجرای سیاست‌های مشخصی به استقرار مالی خود ادامه می‌دهد. کارشناسان معتقدند چین هم اکنون آمادگی تغییر آنها و گرفتن جای آمریکا را ندارد. و پکن نمی‌خواهد آمریکا زود ورشکست گردد خصوصا که آمریکا بازار عظیمی برای صادرات چین است و هنوز عصر طلایی یوان فرا نرسیده است.

منبع: RT – ترجمه لیبانیران ©

۰ ۰ ۱ نظر ۵۵۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

قاسم موسویان

۲۶ اسفند ۰۱ ، ۰۷:۱۸

یکی از ویژگی های سیستم کاپیتالیزم یا سرمایه داری وفوع بحرانهاست. در تاریخ امریکا نیز چنین بحرانهایی چندین بار دامنگیر نظام اقتصادی شده است, اما توانسته اند از این بحرانها خروح کنند. که بعنوان مثال میتوان به بزرگترین آنها(رکود اقتصادی سالهای 1928 تا 1930) و آخرین آنها در سال 2008 به زمامداری اوباما) اشاره کرد.مشکل اصلی در واقع اقتصادهایی است که وابسته به چنین سیستمی هستند و تمامی کشورهای جهان به جز کره شمالی- و روسیه, تا حد بسیاری به اقتصاد امریکا وابسته هستند و هماطوریکه اشاره کردید کمتری بحرانی در سیستم اقتصادی امریکا میتواند پس لرزه های غیرقابل جبرانی برای تمامی کشورهای جهان داشته باشد وحتی اقتصاد کشورهای مذکور را که با سیستم اقتصادی امریکا دچار مشکل کند, مخصوصا بنگاههای اقتصادی امریکایی مانند اپل و اینتل و AT&T و ... را که محصولات خود را در کشورهایی نظیر چین,ویتنام,سنگاپور می سازند.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها