هزینه زندگی یک خانوار در لبنان چقدر شده؟

هزینه زندگی یک خانوار در لبنان چقدر شده؟

بحران مالی اقتصادی در لبنان و افزایش قیمت دلار موجب بالا رفتن دیوانه وار قیمت کالاهای مختلف شد به طوری که 70% خانواده های لبنانی طبق گفتۀ بانک جهانی فقیر و نیازمند کمک ماهیانه محسوب می شوند. توان خرید مردم 90% افت کرده و هزینه زندگی 800% افزایش داشه است. محمد شمس الدین کارشناس و محقق لبنانی هزینۀ خانوار لبنانی (4نفره) را بدین شرح محاسبه نموده است:

ماهانه 23 میلیون لیره لازم است تا نیازهای یک خانواده برآورده شود. طبیعتا این رقم برای یک زندگی مرفه نیست.

قسمت بیشتر هزینه ها برای مواد غذایی است که ماهی 8 میلیون لازم دارد و بعد هزینه مسکن. اگر خانه داشته باشند که وضع خوب است اگر نداشته باشند اقلا دو میلیون لیره در روستا و بین 5 تا 10 میلیون در شهر باید اجاره بدهند (قیمت کف، وگرنه عملا از این هم بالاتر است).

در کمترین حالت باید دو میلیون پول برق خصوصی بدهند چون برق دولت نمی آید (بگذریم دوست ما 8 میلیون برای استفاده یک نفره اش پول داده بود)

در این تحقیق 1 میلیون لیره برای ایاب و ذهاب درنظر گرفته که حتما بیش از این نیاز است. چون هزینه تاکسی هر کورس 80 هزار لیره شده و برخی هم صدهزار می گیرند یعنی فقط یک رفت و برگشت سر کار، ماهی 4 میلیون آب می خورد. همچنین دو میلیون لیره برای مدرسۀ دو بچه و یک میلیون برای لباس و کفش در نظر گرفته است.

بدین ترتیب 14 میلیون به اضافه حدودا 9 میلیون اجاره منزل، در جمع 23 میلیون لیره برای گذران زندگی نیاز است. به عبارت دیگر ماهی قریبا ششصد دلار هزینه یک خانواده شده است.
پ.ن: حقوق مردم در لبنان قبلا بین هفتصد هزار تا مثلا 3 میلیون لیره بود که الان رسما تغییر نکرده (معادل 500 تا 2000 دلار بود). برخی شرکتها و موسسه ها حقوقهایشان را کمی بالا برده اند ولی الان بیشترین حقوقی که یک نفر بگیرد 7 میلیون است. مگر آنها که برای موسسه های خارجی کار کنند یا تجارت داشته باشند. بقیه مردم اگر فامیلی در خارج کشور نداشته باشند که ماهی صد دلار دویست دلار برایشان بفرستد، زندگیشان بشدت در مضیقه است.

۰ ۰ ۰ نظر ۶۷۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها