عصبانیت دانشجویان و دیگر اتباع مقیم در ایران

عصبانیت دانشجویان و دیگر اتباع مقیم در ایران

اتباع خارجی مقیم ایران با مشکلات زیادی روبرو هستند و هر روز هم وضعشان بدتر می شود. از اتباع مهاجر افغان و سوری که بگذریم که بسیاری از آنها اقامت و مدارک قانونی هم نداشته و از هرگونه خدمات محروم هستند، دسته های دیگری مثل دانشجو، طلبه، علاقمندان و ایران شناسان، و افرادی که با ایرانی ازدواج کرده اند و تجار و سرمایه گذاران، و اشخاصی که به خاطر ایران از کشور خود فراری شده اند، از ملیت های مختلف بطور قانونی در ایران هستند. سختگیری هایی که علیه آنها اعمال می شود از طرف برخی مردم با بهانه امنیت حمایت می شود.

آنها در ایران نمی توانند خانه و ملک بخرند. پس باید به اسم یک ایرانی تهیه کنند که این از لحاظ امنیتی بدتر است و مشکلات کلاهبرداری هم بوجود می آورد. در بیشتر کشورهای دنیا، فرد خارجی اجازه خرید ملک دارد. در برخی کشورها برای رفع دغدغه امنیت، درصد مشخصی از مساحت یک شهر می تواند به خارجی فروخته شود.

همچنین آنها برای سفر به کشورشان نیاز به دریافت مجوز دارند که باید بابت آن پول هم بدهند. دریافت خروجی زمان بر است و به نظر می رسد برای بررسی قضایی امنیتی بوده و بعد مجاز هستند از کشور خارج شوند. فرایندی که در کشورهای دیگر در خود فرودگاه اتوماتیک انجام می شود. بارها شده مسافر از پروازش جا مانده چون مجوز خروج او که روی پاسپورت ثبت می شود، بدستش نرسیده.

اتباع خارجی چند سالی است برای خرید سیم کارت هم دچار مشکل هستند. دوستی که همسر لبنانی اش را برای دیدن یک خانم تازه دانشجو در ایران برده بود متوجه شد وی یکماه است نتوانسته خط تهیه کند چون ثبت نام برای خارجی دچار مشکل شده بود و خانم بیچاره نتوانسته بود در این مدت با همسر و فرزندش تماس بگیرد. دوست ایرانی به وزارت هم مراجعه کرده و متوجه شده بود چنین چیزی حقیقت دارد. لذا مجبور شد خطی به اسم خودش بخرد و به ایشان بدهد.

در خصوص دریافت گمرک از گوشی اتباع خارجه، فرایند رجیستر کردن سخت و پیچیده است و باید خطی خریده و بعد از یک ماه به فرودگاه برگردد و اقدام به کاغذبازی نماید. گذشته از اینکه دریافت مالیات از آنها هیچ ضرورتی ندارد و واردات گوشی به این شکل انجام نمی شود تا از آن مالیات گرفته شود، مراحل کار هم چنان سخت است که بسیاری از خیرش می گذرند.

از این بدتر اینکه برخی اتباع سیم کارت می خرند و سرشان را کلاه می گذارند. یعنی می گویند به نامت ثبت شد. اما پس از مدتی از کار می افتد چون به نام او ثبت نشده.

مشکلات بانکی اتباع هم یکی دو تا نیست. از قطع ناگهانی کارت برای مراجعه به بانک و بررسی امنیتی و اقامت قانونی گرفته تا دستورالعمل های جدید در قطع اپلیکیشن بانک و ممنوعیت انتقال و برداشت پول. بیچاره افرادی که در بیمارستان یا داروخانه یا حتی فروشگاه به مشکل خورده و با بن بست مواجه شده اند. بگذریم از اینکه سقف انتقال آنها کمتر از ایرانی است حال آنکه برای پرداخت شهریه دانشگاه یا خرید لوازم مورد نظرشان، به سقفی بیشتر از ایرانی نیاز دارند. دانشجویان خارجی بشدت از این رفتار بانکها عصبانی اند خصوصا اینکه با عنوان پولشویی و مبارزه با تروریسم در معرض اتهام و حکم قطعی قرار گرفته اند. ضمن اینکه بی خبر و یک شبه، بخشنامه علیه آنها اعمال شده است.

اقدام اخیر ایرلاینهای ایرانی در دریافت دلاری بلیط و عدم امکان تهیه اینترنتی، یکی دیگر از مواردی است که عصبانیت اتباع خارجی را برانگیخته است.

خارجی ها حتی نمی توانند بصورت اینترنتی بلیط قطار تهیه کنند.

با تمام این موارد باید قبول کرد مشکل کشور ما تحریم خارجی نیست. کشور ما توریستی نیست و زیرساخت توریست پذیری را ندارد. زیرساخت نرم افزاری جذب توریست از مغز مدیران شروع می شود که متاسفانه هیچ اطلاعی از چگونگی رفتار با خارجی نداشته و بعضی هم عدم موفقیت خود را در حجاب اجباری و عدم پذیرایی با مشروبات الکلی بهانه می کنند.

وقتی یک دانشجو یا طلبه که با کلی تلاش مسئولان فرهنگی به ایران می آید، با اقدامات تنگ نظرانه و غیر منطقی برخی مسئولان، متنفر شده و باعث می شود هموطنان خودش به عنوان توریست به ایران نیایند. (همین امروز چند پیام و شکایت با همین مضمون به دست ما رسید)

سخت کردن ورود توریست و دانشجو و کل اتباع خارجی، مستقیما عامل جلوگیری از ورود ارز است و به نظر می رسد عده ای همراستا با دشمن، عامدانه به دنبال آن هستند.

برخی افراد می گویند خب در کشورهای دیگر هم با مهاجر بد برخورد می شود. اولا در هیچ کشوری با تمام افراد خارجی بدرفتاری نمی شود. ممکن است با ایرانی بد باشند، به بهانه تحریم حساب باز نکنند، برخی از مردمشان با مهاجر مثلا جنگزده سوریه بد رفتاری کنند، اما هیچ کشوری همه خارجی ها را از خدمات محروم نمی کند. ضمن اینکه مگر ایران مثل آمریکا یا اسراییل است که با دیگران بد رفتاری کند؟ پس دین ما و فرهنگ اصیل ایرانی ما کجاست که می دانیم بر اساس احترام به ملتها و اقوام مختلف بنا شده بود؟

همین الان سیدی لبنانی فرزندش در بیمارستان است، بگذریم که از آنها با نرخ خارجی پول می گیرند، الان چطور باید پرداخت کند؟ انسانیت ما کجا رفته است؟

عده ای برای ماله کشی و حمایت از تصمیم غلط دولت، می گویند این برای امنیت است و ما در شرایط خطرناک قرار داریم. این افراد که کوچکترین اطلاعی از مباحث امنیتی ندارند فکر می کنند پول اقدامات تروریستی یا حمایت از تروریسم از سیستم بانکی منتقل می شود آنهم توسط دانشجو و طلبه! بهتر است این حرفها را نزنند چون مشخص می شود چقدر کم عمق و بی اطلاع هستند.

از طرف دیگر برخی مردم و مسئولین به غلط تصور می کنند هر خارجی که به ایران بیاید پولدار است و باید او را سرکیسه کرد. عمده افرادی که به ایران می آیند برای زیارت است و رفتار با آنها به گونه ای که مثلا اروپا یا آمریکا با توریست برخورد می کند نادرست است. خیلی از شیعیانی که برای زیارت می آیند ممکن است وضع مالی خوبی نداشته باشند و رفتارهای حریصانه برخی از ما موجب ناراحتی و برداشت بد آنها از کشور خواهد شد.

بطور خلاصه باید بدانید سلسله سنگ اندازیهایی که در مدت اخیر علیه اتباع خارجه انجام شده موجب ناراحتی و عصبانیت آنها گشته و دوستداران ایران را رنجانده است. چهار تا دوست هم که در دنیا داریم، از دست ندهید.

۱ ۰ ۸ نظر ۱۵۸۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۸)

من ايرانى نيستم ولى وقتي اين مقاله رو خوندم متوجه شدم كه اصل مشكل كجاست. مشكل اينه كه تعصب به مليت تو ايران ريشه داره كه قابل كندن نيست. نويسنده اين مقاله از ابتداى مقاله اش بر اساس تابعيت تقسيم كرد. مهاجران افغاني و سوري رو جدا كرد و سريع اونا رو مهاجران غير قانوني خواند.  مهاجر قانوني وغير قانوني بر اساس مليت وجود نداره. مهاجر قانوني بر اساس قانون مشخص ميشود نه از مليت. 

شايد نويسنده اين مقاله ميخواست از حقوق اتباع خارجى حمايت كنه. ولى به صورت ناخواسته ودر ابتداى مقاله اش پرچشم تبعيض بر حسب نژاد ومليت را برد بالا.

اين مقاله ثابت كرد كه اين مشكل از انچه كه قابل حل هست عميقتره. 

پاسخ:

۱۱ تیر ۰۱، ۱۴:۲۸
اشتباه برداشت کرده اید. نوشته این مقاله در واقع در پاسخ به کسانی است که سریعا میگویند اینهمه افغانی غیر مجاز در ایران هست. گذشته از اینکه ما یک قوم و کشور مشترک بوده ایم، اسلام اجازه نمی دهد نژادپرستانه برخورد کنیم. قوانین و مرزها قراردادی هستند. پس لطفا تند نروید و اشتباه برداشت نکنید.

بطور خلاصه ایران دیوونه خونه ست


مهرالله مهر

۱۱ تیر ۰۱ ، ۰۰:۱۶

دانشجویان که قانونی امده اند نباید کارت شان قطع میدشد ما از دولت ایران می خواهیم که هرچه سریع حساب های اتباع را آزاد کند پس فرق بین ایران و امریکا در چه است


متن شما کاملا یک طرفه تهیه شده بود... 

منابع آماری به صورت رسمی از حضور نزدیک به هفت میلیون مهاجر افغانی در ایران خبر می دهند. این آمار رسمی است! اما غیر رسمی قطعا خیلی بیشتر از این موارد است و این فقط مربوط به مهاجران افغانی هست. 

دولت قرار است طی چهار سال، چهار میلیون مسکن برای مردم بسازد.

ایران با کمبود شدید برق در تابستان و گاز در زمستان مواجه است! کارخانه های ایرانی در تابستان و زمستان به خاطر کمبود برق و گاز تعطیل می شوند. 

سالانه هزاران هزار ایرانی از تحصیل در دانشگاه محروم می شوند؛ به خاطر کنکور

شما فرض کنید اگر این همه مهاجر از ایران خارج شوند، چه تعداد شغل و مسکن و صندلی دانشگاه برای خود ایرانی ها آزاد می شود؟ چه دلیلی دارد که مردم ایرانی، از گرفتن یارانه محروم شوند، اما همین یارانه به صورت پنهان در آب و گاز و بزنین و ... به غیر ایرانی ها برسد؟ 

پاسخ:

۱۱ تیر ۰۱، ۱۴:۲۶
اشتباه همیشگی این است از تبعه خارجی فقط افغانی را میشناسید. الان افغانی چه یارانه ای میگیرد؟ یارانه سوخت که حذف شد و در قالب کارت سوخت و یارانه ماهیانه به ایرانی های داخل داده می شود. آنها هم یا سرایدار ویلا هستند یا چند خانواده در یک ساختمان خراب زندگی می کنند که قطعا هیچ ایرانی آنجا زندگی نمی کند. لطفا نگاه نژادپرستانه نداشته باشید و فرافکنی نکنید.

#انتشار_حداکثری

۱۱ تیر ۰۱ ، ۱۴:۲۹

‏مشکل دولت ما با خارجی ها چیست؟

چرا همه دنیا با هم مراوده دارند اما ایران اصرار به محدودیت و سنگ اندازی و آزار و اخراج معدود افراد غیر ایرانی دارد که در کشور هستند؟

وقتی خبر دلاری شدن بلیط برای اتباع خارجه را منتشر کردیم یک نفر پیام داد خدمات بانکی هم برای خارجی‌های مقیم ایران متوقف شده.

این در حالیست که بسیاری از اتباع ،طلاب خارجی هستند که برای درک اسلام به ایران مسافر می کنند و ما چقدر قشنگ اسلام را معرفی خواهیم کرد.

 در اين نظر سنجی در خبرگزاری فارس شركت كنيد تا مشکل اتباع پيگيری شود. 

https://www.farsnews.ir/my/c/152109


داریم با سرعت زیاد به سمت کره شمالی شدن پیش می رویم متاسفانه...


🔺️قطع دسترسی به سامانه‌های بانکی ایران از خارج کشور برای دفع حملات سایبری
🔹در پی انتشار برخی خبرها مبنی بر محدودیت دسترسی ایرانیان به سامانه‌های بانکی در خارج از کشور مشخص شد محدودیت‌های اعمال‌شده به توصیه مراجع ذیصلاح و در راستای مقابله با تهدیدات سایبری و صرفا در خصوص تعداد محدودی از بانک‌ها است که بیشترین اتصال خارج از کشور به سامانه‌های بانکی اعم از اینترنت‌بانک و همراه‌بانک را دارند.
🔹طبق اعلام مراجع ذیصلاح، این محدودیت‌ها موقتی است.
@khabarfouri

https://t.me/Trends_z/55445

پاسخ:

۱۳ تیر ۰۱، ۱۲:۱۱
خدمات بانکی چندین سال است در خارج کشور محدود است و بجز آی پی ایران، نمی توان از همراه بانک استفاده کرد.
مطلب ما مربوط به مدود کردن حساب کلیه افراد خارجی در ایران است!

فروشگاه پرده دیددکور

۱۴ تیر ۰۱ ، ۰۳:۴۴

با سلام

یکی از خصوصیات این است که هم برای هم وطنانمان تبعیض قائل می شویم و هم برای مردمان کشور های دیگر . این قضیه هم در بلیط خریدن وجود دارد و هم در اقامت در برخی هتل ها و هم در خرید بلیط موزه توسط اتباع خارجی. تصور این را بکنید که برید به کشور دیگه ای و وقتی که بفهمند ایرانی هستید جنس یا خدماتی را چند برابر بهتون ارائه بدهند. شما باشید چه حالی می شوید؟


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها