بازگشت به ایران یا مهاجرت معکوس

بازگشت به ایران یا مهاجرت معکوس

برخلاف افرادی که به دنبال فرار از کشور هستند و با کارت پرواز خارجه عکس می‌گیرند، چهل روز است که به کشور برگشته‌ام. بارها در لبنان افرادی می‌گفتند چرا به این کشور آمده‌ای و چرا در کشورت نماندی. خصوصا این مدت اخیر که اکثر افراد به دنبال فرار از لبنان بودند می‌گفتند چرا در لبنان مانده‌ای وقتی می‌توانی در کشور خودت زندگی کنی.

تصمیم بازگشت به ایران هرچند از قبل وجود داشت ولی آسان نبود. بازگشت یعنی شروع دوباره و از صفر. یعنی از اول خانه و لوازم منزل تهیه کنی، شغل پیدا کنی و پله‌های ترقی را از اول دوباره تی بکشی! ببخشید طی کنی.

یازده سال در لبنان زندگی کردم و هر سال برای دیدن خانواده به ایران می‌آمدم. اما دفعه آخر ۳ سال و نیم نتوانستم به ایران سفر کنم. در سفر تابستان موضوع بازگشت به ایران و گزینه‌های شغل و سکونت را بررسی کرده و تصمیم بر بازگشت گرفتم. از مدتها قبل برای تربیت فرزندانمان قصد بازگشت داشتیم و شرایط بی‌برقی و بی‌بنزینی لبنان ما را بر آن داشت تا تصمیم خود را عملی کنیم.

در بدترین شرایط اقتصادی لبنان و بازار راکد خرید و فروش، لوازم منزل را با کمتر از یک سوم ارزش فروختم و فقط مقداری لباس و لوازم اندک به صورت چمدانی و پست هوایی با خود آوردم. از سفارت نامه‌ای گرفتم که گمرک، محموله را لوازم شخصی مستعمل حساب کرده و پول نگیرد. با این حال پول ترخیص و انبارداری و غیره هم کم نبود.

در حالی که با ۴ پنج هزار دلار در لبنان می‌توان ماشین خوب دست دوم خرید، از فروش دو ماشین خود مبلغی بدست آوردیم که اینجا یک تندر۹۰ دست دوم هم نمی‌توان خرید. خدا از مافیای خودرو نگذرد.

از دستگاه عریض و طویل کاغذبازی مجازی سامانه‌های وزارت خارجه نگویم که پدر ما را درآوردند تا بتوانیم ثبت پرونده کرده و مدارک تحصیلی فرزندان را ارسال کنیم که هنوز هم تایید نشده و ظاهرا کنسول عوض شده و کار ما گره خورده و ثبت نام بچه‌ها در مدارس با مشکل روبرو است.

گرانی باور نکردنی ایران باعث شده توان قشر متوسط هم برای پاسخ به حداقل احتیاجات خانواده ناکافی باشد. مشکل اینجا است برخی اجناس از لبنان گرانتر است! لبنانی که در میزان مالیات و گمرک و تعرفه از تمام کشورهای منطقه گرانتر است. برای مثال لباس و میوه و سبزی و حتی برخی لوازم برقی در لبنان ارزان‌تر از ایران است! تازه در لبنان غیر از تولیدات کشاورزی، بقیه کالاها تولید داخلی ندارد.

با اینکه تنها لوازم بسیار ضروری مثل گاز و یخچال و غیره آن‌هم ایرانی تهیه کردم باز هم تحمل هزینه آنها دشوار بود و واقعا باید به آنها که می‌خواهند جهیزیه تهیه کنند تسلیت گفت. 

چند روز پیش که تولدم بود بانک‌هایی که یازده سال است ترکشان کرده و فعال نبودند پیامک تبریک فرستادند. به یکی مراجعه کردم گفت حسابتان باز است و باید یک پاکت نامه به آدرس خود پست کنید تا برایتان بیاورد و به بانک تحویل دهید (اطمینان از آدرس واقعی افراد). اگر در لبنان بود هر کدام ماهی چند دلار به بهانه‌های مختلف ما را بدهکار کرده بودند.

در این سه سال و نیم که نبودم ایران تبدیل شده به یک کشور کاملا دیجیتال که همه چیز با کارت خریده می‌شود و انواع اپلیکیشن‌ها برای خدمت رسانی وجود دارد. از وقتی آمدم تنها دو سه بار پول نقد همراه داشتم و دیگر نیازی به حمل پول و کیف پول نیست.

از همه جالب‌تر اینکه می‌خواستم سیم کارتی برای همسرم تهیه کنم، شب بود و دفاتر فروش بسته بودند. از سایت اپراتور مورد نظر، سیم کارت خریدم. قابلیت انتخاب شماره هم واقعا جالب بود.

با آمدنم به ایران فعالیتم در لیبانیران متوقف نخواهد شد ولی قطعا کم شده و امید به کمک ادمینهای دیگر دارم. شاید هم نتوانیم هزینه‌های مدیریت سایت را تحمل کنیم و مجبور شویم به دامنه ir. منتقل شویم.

محمود علوی

۰ ۰ ۱۸ نظر ۱۸۰۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۸)

به نظر من در کنار خانواده و کشور  بودن ارزش این تغییر را دارد  . همان طور که می دانید دکتر چمران نیز قرار بود در ایران نماند اما به سفارش امام خمینی نظرش تغییر کرد و ماند  ..با همه این گرفتاریها ایران شیعه خانه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است 


سلام و عرض ارادت . هرجا هستید در پناه خداوند محفوظ باشید. از اینکه سخاوتمندانه و کاملا مستقل و با هزینه شخصی، این وبسایت و کانالهای ارتباطی دیگر را ایجاد کردید و مارا با فرهنگ و اقتصاد و سیاست روز لبنان آشنا کردید، تشکر میکنم


بعیده دوام بیاری ، ایندفعه احتمالا به امارات مهاجرت کنی


سلام وقت بخیر خوش آمدید(با لهجه لبنانی)

درسته ایران از اول انقلاب شعب ابیطالب بوده ولی به امید خدا اوضاع درست و بهتر میشه،اینجا شیعه خانه هست


محمد نائینی

۰۶ مهر ۰۰ ، ۱۹:۳۲

خوش آمدید برادر🌹🙏

اهلا و سهلا بوطن


از طبس شهری در دل کویر

۰۷ مهر ۰۰ ، ۱۲:۵۷

سلام برادر
بازگشت شما را به ایران خوش آمد میگویم
ما خیلی به سایت و کانال لیبانیران وابسته شدیم 

سعی کنید به تولید محتوی خود ادامه دهید

برایتان آرزوی موفقیت دارم

کاری از دست ما ساخته بود ، دریغ نمی کنیم

پاسخ:

۴ آبان ۰۰، ۱۴:۵۷
علیکم السلام. ممنون از لطف شما

حسن کریمی

۰۷ مهر ۰۰ ، ۱۷:۲۷

سلام
به ایران خوش آمدی

بابت تمام زحماتی که این مدت کشیدی ازت ممنون

من از خیلی مطالبت استفاده کردم

خیلی هم ناله نکن :)
خدا بزرگه

موفق باشی


سلام خوش آمدید. رسیدن به خیر و سلامتی


معصومه اسماعیلی پیشبر

۰۹ مهر ۰۰ ، ۱۷:۵۹

سلام جناب علوى

با اين تفاسير به نظرتون آمدن دوستان لبنانى براى تحصيل (و همزمان كار ) كار درستى است؟ ميتونه به نفعشون باشه يا ضررشون؟

مدرك دكترى از ايران اونجا اعتبارش چقدره؟

 

پاسخ:

۴ آبان ۰۰، ۱۵:۰۰
علیکم السلام. آمدن دانشجوی لبنانی به ایران منافع زیادی برای دو طرف دارد. از لحاظ انتقال علم و تبادل فرهنگی و آشنایی بیشتر دو ملت با هم، و دریافت مدرک خوب برای آنها و امکان اشتغال و کار در کشورشان و ساختن آن کشور. مدرک ایران معتبر است و برخی رشته ها فارغ التحصیلان از دانشگاه های ایران، کاملا در برابر فارغ التحصیلان دانشگاه های لبنان برجسته هستند و آنها (درس خوانده های بهترین دانشگاه لبنان) نمی توانند فخر فروشی کنند که ما در دانشگاه بهتری بودیم.

مگر میشود کسی طعم قهوه لبنانی را چشیده باشد و نخواهد در این کشور زیبا بماند. ولی وقتی حوادث به گونه ای رقم بخورد که باید انسان برگردد, باید بازگشت. من خودم این قضیه را سال 92 تجربه کردم. از بین 20 نفر با تمامی ملیت ها, به من گفتند اگر میتوانی کاری برای خودت جفت و جور کنی تا حداقل هزینه های خوابگاه رابپردازی و الا به کشور خودت برگرد. از سوکلین گرفته رایزنی فرهنگی را برای کار سیاه و سفید سر زدم. یادم هست جایی رفتم برای کار. میگفتن باید 3 هزار دلار بعنوان کفالت و بیمه بدهی چون عزیزان فرش فروش تاجر ایرانی آنقدر نیش شان زده بودند که از ریسمان سیاه و سفید هم میترسیدند. به من گفتند نزد خانم فاطمه میرزاده برو چون شوهرش لبنانی است میتواند برای تو کاری انجام دهد. مرحوم حاج ابراهیم انصاری که رایزن فرهنگی که گویا در جلسه بود و به خانم میرزاده گفتم که فرض کنید برادر کوچک شما میخواهد اینجا تحصیل کند و تحصیلش مجانی است اما برای هزینه خوابگاه نیاز به کار دارد. به من گفت فرمی را پر کن تا با شما تماس گرفته شود و از این جور جوابها خیلی شنیده بودم که گوش ام پر بود و هست و خواهد بود.

یادم هست وقتی روز 17 تیر میخواستم با پرواز به مشهد بیایم, از بس دلم شکسته بود که روی پلی که به فرودگاه بیروت می رفت بغضم شکست و گریه کردم. دلم واقعا شکسته بود. هنوز هم بعد از ماجرای انفجار سفارت و رایزنی گرفته تا شهادت سفیر ایران  در منی و  تحریم های سزار,  همسرم به من میگوید شاید آه سیدی  تو لبنان را گرفت. و من میگویم به دعای گربه سیاه که باران نمی آید.

ولی هنوز هم دوست دارم برگردم به لبنان. 

و دلم برای زحله,قادیشا,عنایا,صور و صیدا و دیگر مناطقی که رفتم بسیار تنگ است. 

درد شما را درک میکنم. این را من میگویم که تنها یکسال روی هم رفته لبنان بودم نه آنکه شما که کل زندگی خود را در آنجا بودید و یادم می آید پسر کوچک شما پنج شش سال بیشتر نداشت و حالا به گفته خودتان آقایی شده.

به وطن خوش آمدی.

پاسخ:

۴ آبان ۰۰، ۱۵:۰۲
دقیقا اکثریت مطلق ایرانی هایی که لبنان می روند همین احساس را دارند. خاکش آدم را اسیر می کند.

با سلام و احترام خدمت برادر گرامی جناب آقای علوی

بنده از طرف خودم و همه دوستانی که دنبال کننده مطالب و نوشته های ارزشمند شما در زمینه اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان هستند ، از زحمات بی دریغ و بدون هیچگونه چشم داشتِ شما در این چندین ساله تشکر و قدردانی میکنم و بازگشت شما را از کشور لبنان با مذاهب و طوایف مختلف و یکی از مهمترین محورهای مقاومت منطقه ، کشورِ شهیدان سرافرازی چون عماد وفرزندش جهاد مغنیه ، شهید سمیر قنطار  (سردار اسرای لبنانی) ، شهید سید هادی نصرالله ( فرزند سید حسن نصرالله ) ، شهید احمد مشلب ( ملقب به شهید ب ام و سوار ) و سایر شهدای مدافع حرم  ، به کشور عزیزمان ایران ، گرامی داشته و خوش آمد میگویم .

یقینا خاطرات تلخ و شیرین شما در این 11 سال زندگی در کشور لبنان تجربه ی مغتنمی است که امیدواریم انتقال آن به خوانندگان مطالب مفیدتان ادامه داشته باشد و انشالله شاهد موفقیت های بیشتر شما در ادامه راه باشیم .

بنده به نوبه ی خودم دراین چندین سال از نوشته های دقیق و ارزشمند شما کمال استفاده را برده ام و بدلیل اینکه 12 سال پیش حدود 8 ماه به همراه خانواده بعلت سفر کاری به کشور لبنان در جنوب بیروت منطقه ضاحیه ساکن بوده ام ، علی رغم خاطرات شیرین و به یاد ماندنی ،  شاهد مشکلات کمبود آب آشامیدنی ، گاز، برق و... که مردم لبنان دچار آن هستند بوده ام .

در آخر امیدوارم به زودی با رفع تحریم های ظالمانه استکبارجهانی و مشکلات ارزی ، ثبات اقتصادی به کشورعزیزمان ایران و کشور لبنان بازگردد تا علاقه مندان راحت تر بتوانند برای آشنایی از فرهنگ و رسوم یکدیگر به دو کشور سفر کنند .

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ:

۴ آبان ۰۰، ۱۵:۰۳
علیکم السلام
ممنون از لطف شما. انشالله با صبر و مجاهدت مردم و تکیه بر بصیرت و تدبیر رهبران و لطف خدا اوضاع بهتر شود.

واقعا به لبنان مهاجرت کردید؟

آر یو کیدینگ می؟

کسی که یک ماه بره لبنان میفهمه برای مهاجرت مناسب نیست!!!!

چجوری سه سال و خورده موندید؟

قطعا در مقابل لبنان، ایران بهشت و مدینه فاضله است

پاسخ:

۴ آبان ۰۰، ۱۵:۰۷
یازده سال آنجا زندگی کردم. بقیه ادمینها هم حدود ده یازده سال. اگر مهاجرت را دستیابی به حقوق چند هزار دلاری می دانید بله لبنان خوب نیست. واقعا ایران بهشت است. اما آنجا هم خوبی هایی داشت و هر کسی می تواند دلایلی برای زندگی در آنجا داشته باشد.

محسنی مقاومت جهادی

۰۱ آبان ۰۰ ، ۲۱:۳۱

سلام

بزرگوار شما نباید لبنان را ترک  میکردی اونجا خط مقدم نبرد است تمام این مشکلات را مسلمانان در شعب ابی طالب تحمل کردند ولی شما  از خودت ضعف نشان دادی و شکست خورده برگشتی ما حتی  سوخت هم  برا لبنان فرستادیم یعنی از شکم زن و بچه خود زدیم برا شما سوخت فرستدیم که میدونیم پولش هم برنمیگرده ولی شما  وظیفه شرعی خودت را انجام ندادی و برگشتی  خیلی ازت ناامید شدم

افرادی از ما که در خط  مقدم نبرد هستند  نباید انجا را ترک کنند باید می ایستادی و  مقاومت میکردی  اگر هم  بخای بگویی که وضع لبنان خراب شده بود هم که باز خود ما و حزب اله زیر سوال میریم که لبنان را هم مثل سوریه و عراق و  یمن و.. زدید نابودید کردید نباید این کار را میکرردی که حرکت دشمن شاد کنی نشود 

خواهشا  در ایران از اینکه و.ضع لبنان تخریب شده صحبتی نفرما که  مردم  همه ما را مسخره خواهند کرد که اونجا را هم زدید خراب کردید   اینجا رو  هم فلان و.. به هر حال طعنه زن ها ی بی انصاف زیاد هستند

امیدارم سریعتر به لبنان برگردی و مبارزه را از سر بگیری این همه استعداد حیف است که در ایران در زندگی شهری تلف شود البته  حکم فرار شما از  نبرد سنگین است 

خود ایران هم اقتصادش در حال نابودی است  و بزودی شاهد فاجعه  خواهیم بود  امیدوارم این باعث نشود شما از اینجا هم در بری در دامان امریکا  یا ترکیه یا  اروپا و..

باید ماند و مقاومت کرد  تحریمها را  تخمل کرد تا انها را شکست دهیم

در هر حال  بهانه های شما برای فرار  جالب نبود و  در واقغع شما بر نگشتید در رفتید!  که واقعا  برای یک فرد مذهبی زشت هست من کلی روی شما  حساب کرده بودم و الگوی  من بودید

ضمنا فرار از خط مقدم نبرد هم حکمش در اسلام معلومه  واقعا  کار شما  بخشودنی نیست

حالا  ببینم از ایران با یه بهانه دیگه چطور میخای فرار کنی عراق

واقعا متاسفم

در زمین رژیم صهیونیستی بازی کردی

من  یتوکل علی الله  فهو  حسبه

اگر واقعا  نمی توانید مقاومت کنید چهره دین و حزب الله  را  خراب نکنید اخوی

فی امان الله

محسنی جهاد مقاومتی

 

پاسخ:

۴ آبان ۰۰، ۱۵:۲۱
علیکم السلام
واقع بین باشید دوست عزیز. شما نه بنده را می شناسید نه دیگر ادمینها و نه لبنان را و نه از شرایط خبر دارید. بنده سرباز یا نظامی یا امنیتی یا ماموریتی نبودم و هیچ تاثیری در مسیر مقاومت ندارم. قضیه هم ضعف نشان دادند نیست. یک جایی سیل آمده و دیگر نمی شود ایستاد. حکم شرعی حفظ جان است. خود شما هم حاضر نبودید بچه خود را در بی برقی و بی غذایی و بیچارگی بزرگ کنید.
سوختی که لبنان از ایران خرید از شکم شما و زن بچه شما نیست این را مطمئن باشید. در پاسخ طعنه زنان باید بفرمایید اگر یک آتش نشان به محل آتشسوزی می رود، آتشسوزی تقصیر او نیست. وقتی ایران به کمک ملتهای منطقه می رود، تا آتشی را که آمریکا و صهیونیستها بر افروخته اند خاموش کند، مشکلاتشان تقصیر ایران نیست.
قسمت عمده ای از مشکلات ایران هم توسط افراد وابسته به آمریکا و جاسوسها و مزدوران آنها ایجاد شده و ما در یک جنگ پیچیده سیاسی نظامی امنیتی اقتصادی هستیم.
حفظ سنگر لبنان بدست مردم آن است و نه حتی سپاهیان ایرانی یا وزارت خارجه ای های ما.
قضاوت بدون اطلاعات درست نیست.

من الان بار سومه که دارم نظر شخص "محسنی مقاومت جهادی" رو میخونم و از خنده ریسه میرم ، مثل یه فرمانده با سربازش صحبت کرده ، فکر میکنم که شوخی کرده باشید . خیلی خنده دار بود به هر حال.

 

راستی الان که فانتزی ازدواج با لبنانیها همه گیر شده، میخواستم بگم من خودم بطور کلی از لبنان خوشم میومد(البته هیچ موقع خیلی درموردشون تحقیق نکردم) ولی هیچ وقت در فکر ازدواج با لبنانی ها یا بطور کلی خارجیها نبودم. ازونجایی که روزگار همه کارش برعکسه الان همسر من بحرینیه، چالش زندگی مون مثل چالشهای زندگی بقیه ی زوج هاست. همسرتون از هرکجای دنیاهم که باشه قبل از ازدواج همه ی جوانب رو بسنحید و ببینید به درد هم میخورید یا نه، احترام به فرهنگ طرف مقابل تو ازدواجهای بین فرهنگی و نژادی مهمه، اینو رعایت کنید. معیار منو همسرم اول اخلاق و بعد ایمان بود که خداروشکر هم کفو هم بودیم، آدم خوب از هرکجای دنیا دیدید از دستش ندید، آسون بگیرید و زندگی کنید. به نظرم متن شما خیلی غیرمنصفانه بود و همش میخواستید منع کنید البته اونی که واقع بین نیست و شرایطش رو مثل نداشتن زبان مشترک یا تحمل غربت یا مشکلات کاری و .. نداره یا بر اساس فانتزی های بیخود که من نمیدونم ازکجا اصلا اومده فقططططط دنبال همسر لبنانیه همون بهتر که اینکارو نکنه ( این مربوط به نوشتار ازدواج ایرانیها و لبنانی ها بود ولی دیگه حوصله نداشتم برم اونجا نظر بزارم) 

با آرزوی خوشبختی همه ی جوونها 


این متن محسنی جهادی خودش علیه مقاومت است و داره تخریب میکنه و داره بعضی حرف ها را با طعنه به مقاومت میگه،یا از روی ناآگاهی میگی و معنی مقاومت را نمیدونی یا داری به عمد اینطور با طعنه حرف اشتباه میزنی.


یکی از مردم ایران

۳۰ آبان ۰۰ ، ۱۰:۱۱

آقای جهاد مقاومتی

ما اگر نخواهیم از روش شما زندگی کنیم کی رو باید ببینیم؟از یک طرف خشکسالی و نشست زمین کل حیات ایران رو با تهدید جدی روبرو کرده از یک طرف مهاجرت نخبگان و سرمایه و مردم و کاهش زاد و ولد کل آینده مملکت رو زیر سوال برده بعد شما تو فکر مقاومت خیالی در برابر اسرائیل و آمریکا در خاک لبنان هستید؟

از ابن مقاوم‌ترین چی نصیب ایران شده بجز همون فاجعه اقتصادی که خودتون هم بهش اشاره کردید.

اگر ما نخواهیم مملکتمون و حیاتمون فدای این مقاومت‌های مسخره بشه چه کار باید بکنیم؟ماشالا که مدیران جهادی مقاومتی همگی فرزندانشون در آمریکا و اروپا بسر می‌برند و شعارهایشان فقط مال ماست.

در داخل هم که مشغول انتصابات فامیلی و اذیت و آزار مردم به شیوه طالبان هستند.دیگه دوران این شعارها گذشته.مردم رفاه و امنیت و آسایش می‌خواهند.شما اهل مقاومتی تشریف ببر یمن کنار حوثی‌ها بجنگ و مردم ایران رو رها کن.


سید مجید به :محسنی مقاومت جهادی

۳۰ آبان ۰۰ ، ۲۲:۰۳

سلام به آقای محسن مقاومت جهادی.

احتمال بسیار یا شما در لبنان زندگی نکرده اید یا تنها اسطوره هایی از تلویزیون در مورد مقاومت شنیده اید. من خودم درک میکنم آقای علوی چه میگویند. وقتی که حقوق 800 دلاری بشود 100 دلار و هزینه یک سیگار که 1000 لیره بود بشود 13000 لیره, و دیگر اقلام خوراکی ضروری نظیر شکر,برنج, و نان سرسام آور بشود دیگر نمیتوان زندگی کرد. من خودم این مهاجرت معکوس آقای علوی را تمجید میکنم,چون وهله اول مقامت , شغل برای امرار معاش خانواده است که به گفته پیامبر اکرم, همانند جهاد در راه خداست.شما خبری از هزینه های منزل گرفته تا شهریه های سرسام آور مدارس و دیگر هزینه ها در لبنان ندارید و نمیتوانید ایشان را قضاوت کنید. وقتی شغل نباشد دیگر نمیتوان زندگی کرد.نکته دیگری که شما نمیدانید وجود بسیار سوری ها در لبنان است که همه مشاغل را اشغال کرده اند که دیگر نمیتوان کار کرد. کاش ایران نیز در این مقاومت حداقل به سوری ها کمک میکرد و میتوانست پناهجویان سوری را بپذیرد تا هم از مشکلات لبنان کم میشد و هم امری که در حقوق بین الملل پسندیده است را انجام میداد. ضمنا مهاجرت فی نفسه مگر بد است که شما نوشته ای امیدوارم به امریکا نروی؟ یادم هست یکبار آقای علوی از طرف یک کنفرانس وبلاگ نویسی که در امریکا بود نیز دعوت شد و اگر میخواست همان وقت هم میتوانست برود. ولی نرفت. و این مقاومت است. این که در وسط تهران نشسته باشی و در حال نوشیدن چای کامنت بدهی که در زمین صهیونیزم بازی کردی و غیره... و مقاومت را خدشه دار کردی,  مقاومت محسوب نمیشود!!!


الحمدلله که یکبار تورم ایران را دیدید. قبلا همیشه می گفتید زندگی در ایران نسبت به همه جای جهان گویی رایگان است.

پاسخ:

۱۵ بهمن ۰۰، ۲۲:۱۴
هنوز هم هست. ولی درامدها هم رایگان است :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها