انتقال پول

انتقال پول

انتقال پول در لبنان راه های مختلفی داشت. اول انتقال از طریق بانک و واریز به حساب از هرجای دنیا و به هرجای دنیا بود. این قضیه در سالهای گذشته با فشار آمریکا بر بانک مرکزی لبنان متوقف شده و افراد نمی توانستند حتی برای فرزند خود که در خارج درس می خواند پول بفرستند.

روش دیگر انتقال پول، شرکتهای انتقال پول بین المللی بودند. مثل وسترن یونیون، یا مانی گریم.
شرکت وسترن یونیون در 1985 در نیویورک تاسیس شده و سود آن در 2018 برابر 5.6 میلیارد دلار بوده است. این شرکت در 200 کشور جهان 525 هزار نمایندگی دارد. مانی گریم هم با داشتن شبکه ای گسترده، 350 هزار نمایندگی در سراسر جهان دارد. این نوع شرکتها با دریافت کمیسیون، مبالغ شما را البته پس از اخذ تمامی معلومات مورد نیاز بانکی، به نقطه دیگر منتقل می کنند و در آن نقطه یا شهر و کشور، فرد مورد نظر می تواند حواله خود را دریافت کند.
در یک سال و نیم گذشته این شرکتها هم با فشار آمریکا برای بررسی مضاعف افرادی که پول می فرستند یا دریافت می کنند، در لبنان متوقف شد که بطور محدود دوباره به راه افتاده است.

روش دیگر از طریق شبکه صرافی هایی بود که در ترکیه و امارات و دیگر کشورها، شعبه و نمایندگی یا همکار مورد اعتماد داشتند.

روش انتقال پول از طریق رمزارزها و خرید و فروش آنها هنوز در لبنان خیلی رایج نشده و راه مناسبی برای انتقال پول نیست. اقلا در دسترس عامه مردم و شناخته شده نیست.

راه دیگر، از طریق چمدانی و مسافری است. یعنی پول را به شخصی بدهید که بطور فیزیکی به لبنان ببرد یا بالعکس.

تمامی راه های قبلی به دقت زیر نظر خزانه داری آمریکا قرار دارد و بشدت تلاش می کنند پولی برای کمک به مقاومت به لبنان ارسال نشود و مبدا و مقصد و منبع پول را با دقت دنبال کرده و مراقبند مورد مصرف این پولها برای چه مواردی است. در پی تحریم بانکی ایران و اقدامات مختلفی مثل فشار برای پذیرفتن تمامی بندهای FATF بود که چند سال پیش بیلینگزلی اعلام کرد راه انتقال پول از ایران به لبنان بسته شده است و ایران پولی برای کمک به تروریستها ندارد.

راه باقیمانده، پرداخت پول به یک شخص است که در دو کشور حضور داشته باشد. مثلا یک ایرانی که در لبنان باشد و در ایران به حساب وی پول واریز کرده و در لبنان از او دلار بگیرید یا برعکس، دلار بدهید و از حسابش در ایران برای شما واریز کند. همه افراد این امکان را ندارند و باید هم در لبنان و هم در ایران، پول اضافی داشته باشد تا بتواند به شما لطف کرده و انتقال پول را انجام دهد.

آیا اینکه دولت ایران آی پی خارجی را برای بانکها بسته، و یک ایرانی نمی تواند در خارج کشور، به حساب خود دسترسی داشته باشد، به خواست آمریکا و FATF و برای جلوگیری از تبادل پول پنهان بوده؟ چون قطعا بهانه امنیت بهانه کودکانه ای است و تمامی بانکهای جهان سایتشان برای همه باز است، ضمن اینکه با وجود بسته بودن آی پی خارجی، بانک ملت همین چند وقت پیش هک شد. مشخص است که بانکهای خارجی مورد طمع میلیونها هکر هستند، اما مگر چند هکر خارجی به دنبال برداشت ریال از حسابهای ما است؟! اساسا راه انتقال بسته است. هکر خارجی که به دنبال هک بانک ایرانی باشد فقط مزدور سازمانهای اطلاعاتی است و برای تخریب عمل می کند نه سرقت.

۱ ۰ ۵ نظر ۱۷۱۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۵)

مقاومت جهادی

۲۶ تیر ۰۰ ، ۰۷:۳۵

با سلام

راهی جز مقاومت  نداریم  بزرگوار باید  از مردم مبارز یمن  یاد گرفت و مقاومت کرد بستن ای پی ها هم حتما به دلیل این است که لبنان جزو اف ای تی اف  است یا افرادی بوده اند پول از کشور خارج می کرده اند و اقتصاد را بی ثبات کرده بودند یا ممکن است به دلیل حملات سایبری بوده است 

در هر حال  خود شما در لبنان دچار مشکل هستید می دانیم نگفتید که ریا نشود  کسی راضی نیست که از لبنان بخواهید ایثار کنید و  پول بریزید  در داخل حساب های ایران درسته وضع در ایران خوب نیست ولی راضی به این نوع  ایثارها هم  نیستیم  احتمالا قصد کمک به خیریه ها را دارید واقعا مرحبا  به این روحیه  خیرخواهی شما   ولی چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است شما کمک های خود را به شیعیان عزیز لبنان  کنید حتما انجا افرادی هستند که در فقر باشند و نیازمند  بوده باشند خداوند ان شاء الله به شما اجر  و صبر دهاد

این روحیه  خوب شما  روحیه خیرخواهی شما را وسط این همه مشکل اقتصادی که می بینم واقعا لذت میبرم خدا شما را حفظ کند

اگر خیلی اصرار به کمک دارید وقتی به ایران تشریف اوردید کمکهای خود را به کمیته امداد بدهید که تقسیم نمایند 

متاسفانه افراد غیر حلال زاده  و  بیشرفی  هستند از این وضع اقتصادی به دنبال ماهیگیری هستند و می خواهند پول و دلار از ایران انتقال دهند که وضع اقتصاد را بی ثبات نمایند که خوشبختانه بانک مرکزی با بستن ای پی ها و  مسدود کردن  دستگاه های کارتخوان خارج کشور جلوی این تبادلات مشکوک را گرفت

در این شرایط  شما که مردم یمن را الگوی خود قرار داده اید و   مقامت می کنید امیدواریم سایر مردم هم از شما برادر عزیز که مادیات

را کنار گذاشته اید یاد بگیرند و مقاومت کنند و مادی گرایی را کنار بگذارند تا  به فضل الهی  مشکلات حل شود

ایا شما برای رفاه خود به لبنان رفتید؟ قطعا خیر و دنبال کمک به  خط جهانی مقاومت بودید  حالا این شرایط تحریم شبیه شعب ابی طالب  پیش امده و ممکن است تا پایان عمر ما  طول بکشد  فرموذید دلار در لبنان 20  هزار شده حتی اگر 200  هزار شود هم   قطعا مقاومت خواهید کرد و  واداده نخواهید بود  همینکه با وجود مشکلات از مشکلات کمتر می نویسید نشان دهنده روحیه بالای مقاومتی شما است 

در داخل هم با امدن یک دولت جهادی   قطعا مشکلات  حل خواهد گردید و  انقلابی وار عمل خواهیم کرد

هر چند ارتباط بین ایران و لبنان قطع شده ولی رجاء واثق  داریم که در انجا خودکفا شده اید و نیازی هم به ایران ندارید مرحبا به شما 

دولت جدید انقلابی  باید سایر ای پی ها را هم ببندند که   مورد سوء استفاده دشمنان واقع نشود

واقعا از این روحیه مقاومتی شما در خط مقدم  مقابله به صهیونیست  لذت میبرم

اگر روش خاصی  برای مقاومت دارید مثلا روزه میگیرید یا برخی وعده هالی غذایی را حذف کرده اید برای ما بگویید تا الگو شود

والسلام علی من التبع الهدی


سلام 

پس اگر شخصی بخواهد ماهانه از ایران برای او مبلغی فرستاده شود، چطور امکانش هست؟

الان خود شما و امثال شما که چندین سال ساکن لبنان هستید چکار می کنید؟

پاسخ:

۲۸ تیر ۰۰، ۱۰:۱۱
علکیم السلام. فقط مستقیم از دست مسافر. اگر موردی شود که بخواهند پولی برای ما بفرستند یا پولی ایران بفرستیم، باید مسافر پیدا کنیم.

با سلام خدمت شما برادر فرهیخته جناب آقای علوی

مطلبی تحلیلی در کانال تلگرامی زمانه دیدم با موضوع ( تحولات اخیرلبنان ) در سه قسمت به نگارش روزنامه نگار، آقای سید مهدی طالبی که شاید برای شما و دوستان قابل مطالعه باشد .

قسمت اول   

لبنان به دماسنج منطقه مشهور است و حالا دمای تحولات در این کشور به‌شدت بالا رفته است. هر درگیری منطقه‌ای می‌تواند از این کشور آغاز شده و به سرعت دیگر نواحی غرب آسیا را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

روز پنجشنبه درحالی‌که امیدواری برای تشکیل دولت لبنان بالارفته بود، به ناگاه سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان استعفا داد. او در اکتبر ۲۰۲۰ به تشکیل دولت مامور شده بود تا براساس طرح فرانسه برای حل مشکل لبنان بتواند لبنان را از بن‌بست کنونی خارج کند.

 حریری می‌گوید عون خواستار تغییر در فهرستی شده که او روز چهارشنبه به‌عنوان اعضای کابیه جدید به وی تحویل داده بود.  مشکل اصلی در تشکیل دولت لبنان به اصرار حریری برای تشکیل دولت مطابق خواست جبهه غربی-عربی مرتبط است.

لبنان کشوری با طوایف مختلف است و در آن باید رئیس‌جمهور از میان مسیحیان، نخست‌وزیر از میان اهل سنت و رئیس مجلس از بین شیعیان انتخاب شود.

حریری که خود به دلیل لزوم انحصار مسئولیت نخست‌وزیری در میان اهل سنت و ریاستش بر بزرگ‌ترین ائتلاف سیاسی سنی در پارلمان به نخست‌وزیری رسیده است، اصرار دارد تا دولتی به‌زعم خود غیرسیاسی تشکیل دهد و وزرا تنها باید طبق خواست او تعیین شوند و نه رایزنی با احزاب پارلمانی. این درحالی است که دولت سیاسی تنها حربه جبهه غربی-عربی بود تا از این طریق قدرت برخلاف دموکراسی و پارلمان در دست متحد آنها یعنی سعد حریری به شکلی مطلق جمع شود.

این موضوع خشم بسیاری را در لبنان برانگیخت و به‌ویژه میشل عون، رئیس‌جمهور مسیحی لبنان که جریان متبوعش در پارلمان دارای قدرت است با آن مخالفت کردند. جبران باسیل که مورد تحریم امریکا قرار گرفته و رهبر جریان آزاد مسیحی و متحد گروه‌های مقاومت لبنان که داماد میشل عون است ازجمله مخالفان اقدامت حریری است. حریری حزب او را که بزرگ‌ترین حزب سیاسی مسیحیان در پارلمان به حساب می‌آید را به‌طور کلی از دولت کنار گذاشته و می‌خواهد خود وزرای مربوط به سهمیه مسیحیان را تعیین کند.

لبنان از سال 2019 به دلیل مشکلات اقتصادی و اعتراضات مردمی دچار بحران شده است.

در آن دوره آمریکا به دنبال ساقط کردن دولت‌های لبنان و عراق بود تا در این دو کشور خلأ قدرت رخ دهد. این اقدام با مجبور کردن عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق به کناره‌گیری از قدرت و استعفای حریری تا حدی رخ داد.

با گره خوردن اوضاع سیاسی و اقتصادی لبنان در 21 ژانویه 2020 (اول بهمن 1398) احزاب مقاومت و متحدانش حسان دیاب، نماینده مستقل پارلمان از اهل تسنن را به نخست‌وزیری رساندند اما انفجار مشکوک بیروت که به کشته شدن ده‌ها تن انجامید و میلیارد‌ها دلار به لبنان آسیب زد، باعث شد دولت او نیز بالاجبار استعفا دهد.

حالا در آستانه نخستین سالگرد انفجار بیروت جبهه غربی-عربی تلاش دارد بار دیگر پروژه ناتمام خود برای قبضه قدرت در لبنان را پی‌گیری کند. طرحی که مانند گذشته از استعفای حریری آغاز می‌شود.

فرانسه پس از استعفای حریری قصد دارد به نمایندگی از غرب کنفرانسی بین‌المللی برای نجات لبنان در 4 آگوست سال جاری (13 مرداد) برگزار کند؛ تاریخی که منطبق با سالگرد انفجار بیروت است. این کنفرانس که کمتر از سه هفته تا برگزاری آن زمان باقی مانده است نقطه آغازی برای بین‌المللی کردن پرونده لبنان و تشدید فشارها بر مقاومت این کشور خواهد بود.

 


قسمت دوم

تحرکات سیاسی و اقدامات رسانه‌ای جبهه غربی-عربی این‌گونه نشان می‌دهد که احتمالا روزهای سخت و خطرناک لبنان فرارسیده است. اما آیا واقعا صحنه‌آرایی شکل‌گرفته خطرناک و ترسناک است؟

درحالی‌که قدرت مقاومت در منطقه طی40 سال اخیر افزایشی خیره‌کننده داشته، توانایی‌های نظامی و سیاسی جبهه غربی-عربی با افت‌وخیزهای فراوان و ناکامی‌های متعددی روبه‌رو بوده است.

در دهه‌های گذشته که محور غربی-عربی با محور مقاومتی کوچک‌تر روبه‌رو بوده، لبنان را صحنه شکست‌های پی‌درپی خود دیده است؛ روزهایی که به‌رغم حضور نظامی آمریکا و فرانسه در لبنان و حملات رژیم‌صهیونیستی که به اشغال نیمی از این کشور منجر شد، نیروهای مقاومت لبنان با کلاشینکف و آرپی‌جی دربرابر آنها ایستادگی کردند، استقامتی که نتیجه آن خروج نیروهای غربی از لبنان در دهه80 میلادی و گرفتار شدن تل‌آویو در باتلاق جنوب لبنان بود..

🔹 مقاومت ؛ رژیم را درنهایت در سال 2000 مجبور به خروج کامل از لبنان کرد و پس از آن نیروی «ارتش جنوب لبنان» را که ساخته تل‌آویو بود، در کمتر از 24 ساعت سرنگون کرد.

پس از آن نیز حمله تل‌آویو در جنگ 33 روزه سال 2006 با شکست این رژیم روبه‌رو شد. مدتی بعد نیز جنگ سوریه آغاز شد که مقاومت لبنان نقشی موثر در آن ایفا کرد.

با این‌حال نمی‌توان با خواندن پیروزی‌های گذشته به موفقیت‌های آینده امیدوار بود، مگر آنکه ارتباطی میان این‌دو برقرار باشد. نقطه ارتباط میان گذشته و زمان حال اصلی‌ترین مساله در تعیین نتیجه پیروزی‌های آتی است.

برای فهم این مساله در قضیه لبنان باید پرسید آیا مقاومت لبنان پس از پیروزی‌های خود به راحت‌طلبی عادت کرده و از آمادگی دور شده یا از مبارزه خسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نیروهای مقاومت لبنان در تمام مدت دهه اخیر از سال 2011 تاکنون درگیر مسائل مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق بوده‌اند و همچنان در برخی مواضع نظامی در سوریه مستقر هستند.

ازسوی دیگر کادرهای نظامی و سیاسی مقاومت لبنان همچنان آمادگی‌های پیشین خود را حفظ کرده و به‌سختی در تلاش هستند ضمن حفظ موقعیت سیاسی خود به سلاح‌های جدیدی دست پیدا کنند. در چنین شرایطی که مقاومت لبنان بیش از پیش قدرتمند شده و ارتباط خود را با گذشته‌اش از دست نداده، ورود به درگیری با آن در لبنان می‌تواند تبعات گسترده‌ای را دامن‌گیر متجاوزان کند.

جبهه غربی-عربی باید بداند تا مسابقه‌ای آغاز نشده است، برنده و بازنده‌ای نیز وجود نخواهد داشت، اما اگر رقابتی جدید در سطحی که «درگیری» یا «جنگ» نام بگیرد آغاز شود، آنگاه این درگیری الزاما دارای برندگان و بازندگانی خواهد بود.

از جانب دیگر به‌نظر نمی‌رسد بتوان در منطقه به‌شکل جعبه‌ای وارد جنگ شد؛ به این معنا که نیروهای آمریکایی و اروپایی به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم لبنان را به جنگ بکشانند و تنها انتظار پاسخ از جانب لبنان را داشته باشند؛ پاسخ از داخل این کشور قطعی است، اما این قطعیت شامل کشورهای دیگری نیز می‌شود.

کشیده شدن لبنان به جنگ به‌سرعت نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را وارد مدار درگیری کرده و ازسوی دیگر پایگاه‌های آمریکایی نیز در منطقه مورد حملات گاه‌وبیگاه پهپادی یا موشکی قرار خواهند گرفت؛ چیزی‌که البته در شرایط فعلی نیز در سطوح پایین جریان دارد.

️اگر آمریکا، اروپا و رژیم‌صهیونیستی بخواهند پس از پاسخ‌های مقاومت دست به اقدامات مستقیم‌تر و بزرگ‌تر بزنند، چرخه خشونت نتیجه‌ای جز «جنگ منطقه‌ای» را به‌بار نخواهد آورد؛ جایی‌که آمریکا، متحدانش و مواضعش در منطقه زیر ضربات ناشناس و شناس قرار خواهند گرفت.


قسمت سوم

رسانه‌های ضدمحور مقاومت درحال پررنگ‌سازی نقش مصر در لبنان هستند. این نکته مشخص است که هرگاه دست‌های قاهره برای مانور سیاسی از سوی اعراب باز شود، نیروی ذخیره یا سرکوب‌شده‌اش می‌توانند قدرتی بزرگ را تدارک ببینند. اعراب و متحدان غربی آنها به‌دنبال استفاده از انگیزه‌های مصر برای برعهده گرفتن نقش‌های عمده منطقه‌ای هستند، موضوعی که سال‌ها توسط خود آنها سرکوب شده بود.

یکی از خط‌های رسانه‌ای و سیاسی درحال اجرا، بین‌المللی کردن بحران لبنان است تا از این طریق نیروهای خارجی را وارد این کشور کرد. برخی از ورود نیروهای آمریکایی و فرانسوی به لبنان بر اساس این طرح صحبت کرده بودند، طرحی که قرار است در ادامه به فاز برخورد نظامی رسیده و مقاومت لبنان خلع سلاح شود. روندهای کنونی اما نشان می‌دهد احتمال دارد به‌جای نیروهای غربی، این‌بار نیرویی عربی به لبنان اعزام شود که بیشتر نیروهای آن سربازان مصری خواهند بود.

بررسی رسانه‌ها نشان می‌دهد جبهه غربی-‌عربی سعی خواهد داشت با حفظ تحریم‌ها، وضعیت لبنان را همچنان متشنج اما قابل کنترل نگه دارد تا به‌نوعی مردم لبنان را به‌خاطر انتخابات سال 2018 -که مقاومت و متحدانش پیروز شدند- تنبیه کند. لبنان در سال 2022 باید شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی باشد و غرب امید دارد با چنین وضعیتی و تنبیه مردم لبنان آنها را وادار به انتخاب متحدان غرب کند.

در سناریوی نخست اگر مردم به متحدان غرب رای دادند، پس از آن در زمینه ایجادشده، نیروهای عربی وارد درگیری با مقاومت خواهند شد تا با خلع سلاح این گروه، نگرانی‌های رژیم‌صهیونیستی را برطرف کنند.

در سناریوی دوم اگر مردم بار دیگر به متحدان مقاومت رای دادند، تحریم‌ها همچنان علیه لبنان باقی مانده و در سایه هرج‌ومرج نیروهای عربی به مقاومت لبنان حمله خواهند کرد.

این طرحی است که احتمالا جبهه غربی- عربی در سر دارد اما باید دید واقعیات حاکم بر میدان اجازه شکل‌گیری چنین نقشه‌هایی را می‌دهد یا خیر.

مقاومت لبنان روزهای بدتری را پشت‌سر گذاشته‌ و حملات مختلف ازجمله اشغالگری 18ساله صهیونیست‌ها در جنوب نتوانسته است از قدرت آن بکاهد اما باید دید مصر چگونه به وادی‌ای قدم خواهد گذاشت که بازیگران بزرگ‌تر از قاهره شکست‌خورده از آن بیرون رفته‌اند.

نوشنه سید مهدی طالبی ، روزنامه نگار


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها