گنبد آهنین... از تبلیغات اسراییل تا موشکهای مقاومت

گنبد آهنین... از تبلیغات اسراییل تا موشکهای مقاومت

گنبد آهنین که رژیم صهیونیستی به آن می‌بالد و در هر جنگی که به راه می‌اندازد روی آن حساب می‌کند، در رهگیری و نابودی موشکهای مقاومت در عملیات شمشیر قدس شکست خورد و امنیت آن رژیم به چالش کشیده شد. اما چرا؟

گنبد آهنین چیست؟

گنبد آهنین یک سیستم پدافند موشکی با پایگاه‌های متحرک است که شرکت رافائل توسعه داده و هدف از آن رهگیری موشکهای کوتاه‌برد و گلوله‌های خمپاره است.

 

گنبد آهنین چگونه کار می‌کند؟

گنبد آهنین پرتابه های برد کوتاه را با رادار شناسایی کرده و پیش از دادن مختصات به واحد شلیک موشک برای رهگیری، داده‌ها در مورد منطقه سقوط احتمالی را پردازش می‌کند.

هر قبضه شامل یک رادار کشف و ردیابی و سیستم کنترل آتش و 3 پرتابگر است که هرکدام 20 موشک دارند.

 

چه نیازی به گنبد آهنین است؟

نیاز ضروری به سیستم دفاع هوایی که از رژیم صهیونیستی درمقابل موشکهای کوتاه‌برد دفاع کند پس از حمله رژیم اشغالگر به لبنان در تموز 2006 مشخص شد، وقتی حزب الله بیش از 4000 موشک کوتاه‌برد کاتیوشا شلیک کرد که در شمال فلسطین اشغالی اصابت کرده و به کشته شدن 44 شهرک نشین و فرار یک میلیون نفر به پناه‌گاه‌ها انجامید.

این نیاز با ادامه شلیک موشکهای مقاومت فلسطین به سمت اشغالگران ادامه پیدا کرد.

در فوریه 2007 وزیر جنگ رژیم صهیونیستی عمیر بیرتز به عنوان راه حل دفاعی، سیستم گنبد آهنین را برگزید تا خطر موشکهای کوتاه‌برد را از صهیونیستها دور کند. توسعه این سیستم که هزینه آن 210 میلیون دلار بود با همکاری ارتش اشغالگر آغاز شد و در نیمه سال 2011 وارد خدمت شد.

 

اثربخشی گنبد آهنین

موضوع اثربخشی گنبد آهنین مورد اختلاف است، در حالی که رژیم صهیونیستی مدعی است اثربخشی گنبد آهنین به 90% می‌رسد و به هزینه آن می‌ارزد، برخی در مورد هزینه-بازده آن انتقاد دارند.

فرمانده واحد 81 تکنولوژیک، ژنرال یوسی لانگوتسکی معتقد است گنبد آهنین عدم بازدهی خود را ثابت کرد، و نشان داد قدرت نابودی موشکهای مقاومت فلسطین را ندارد.

لانگوتسکی تاکید می‌کند که سیستم گنبد آهنین محدودیت‌های زیادی دارد از جمله کوچک بودن دامنه فعال رهگیری موشک، چون در بسیاری از حالت‌ها رهگیری بر فراز خود منطقه هدف انجام می‌شود. همچنین محدودیت‌هایی در رهگیری موشکهای بالستیک برد متوسط و بلند دارد و نمی‌تواند با موشکهای دقیق و موشکهایی که مسیر خود را عوض می‌کنند برخورد کند.

 

هزینه گنبد آهنین

هزینه موشک رهگیر گنبد آهنین بین 35 تا 50 هزار دلار برآورد می‌شود که گاه به 62 هزار دلار می‌رسد. هر شلیک موشک از سامانه بیش از 100 هزار دلار هزینه دارد.

تحلیلگر نظامی و استاد دانشگاه تل‌آویو رئوفین بیداتسو در مقاله‌ای که در هاآرتص در 2010 منتشر کرد گفت: گنبد آهنین بزرگترین کلاهبرداری بوده. وی توضیح داد: زمان رسیدن موشک قسام تا سدیروت 14 ثانیه است، در حالیکه سیستم گنبد آهنین موشک را پس از 15 ثانیه تشخصی داده و رهگیری می‌کند. این یعنی سامانه نمی‌تواند موشکهای کمتر از 5 کیلومتر را نابود کند.

بیداتسو بین هزینه موشک گنبد آهنین و هزینه موشک القسام که بین 300 تا حداکثر 1000 دلار هزینه دارد مقایسه انجام داده است.

همچنین دانشمندانی که برای شرکت رایتون آمریکا و رافائل کار می‌کردند، پس از تحلیل فیلم‌های موشک‌های فلسطینی و موشکهای گنبد آهنین که برای رهگیری شلیک می‌شدند انتقاداتی در مورد بازدهی مورد انتظار از گنبد آهنین داشته‌اند. آنها به این نتیجه رسیدند که نسبت واقعی رهگیریهای موفق، 5% است نه آنطور که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند 84%!

بر اساس نظر دانشمندان، رهگیری موفق باید دو انفجار داشته باشد، یکی موشک تامیر (گنبد آهنین) و دیگری موشک یا پرتابه. اما در بیشتر اوقات در فیلم‌ها فقط موشک تامیر منفجر شده است.

المیادین - ترجمه محمود علوی - لیبانیران ©

استفاده بدون ذکر منبع ممنوع است.

۰ ۰ ۲ نظر ۱۷۲۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

با سلام

من وقتی در دبیرستان بودم معلم تاریخمان می گفت یکی از دوستانم در یکی از اردوگاه های اردن که فلسطینیان در آن هستند کار می کند و در مورد فلسطینی های آن اردوگاه می گفت که خیلی سر هم کلاه می گذارند و نسبت به هم نامهربانند و از یکیدیگر دوری می کنند آیا شما یک چنین چیزی را در فلسطینی های لبنان دیده اید؟

پاسخ:

۵ خرداد ۰۰، ۱۶:۵۹
سلام. اطلاعات دقیقی نیست. هر اردوگاه با دیگری فرق دارد، محله های هر اردوگاه هم با هم فرق دارد. کلاهبرداری در همه جوامع وجود دارد اما عمدتا در جامعه های کوچک که در فشار و اقلیت قرار دارند، همبستگی و دوستی بیشتر است.

برخی افراد نادان  ان قلت می آورند که هزینه این 3  هزار موشک  و سایر هزینه ها از جیب مردم ایران پرداخت شده و تحریمها در ایران و لبنان هم نرخ ارز را بالا برده و ملت ها را فقیر کرده ولی عزیزان عنایت نمی کنند که این هزینه ای است که باید برای مقاومت داد و نباید مدام نالید تا دشمن خوشحال شود در خود لبتان الان  دلار به 12 هزا رسیده و ممکنه تا 20  هزار و..هم برود مردم اما جانانه در حال مقاومت  هستند و اگر حتی بدتر هم شود ملت شریف لبنان و ایران مقاومت خواهند کرد  درسته هزینه زیادی برای ای موشکها شده  ولی اثرات و تبعات آنرا  باید دید 

پاسخ:

۱۲ خرداد ۰۰، ۱۱:۱۶
نکته اینجاست که کمکهای ایران به گروه های مقاومت از بودجه دفاعی است نه بودجه عمرانی. اگر فرض کنیم کل کمک به خارج قطع شود، باید برای حفظ این سطح از توان دفاعی، به میزان چند برابر برای تولید و خرید سلاح و پشتیبانی و نگهداری اختصاص پیدا کند. پس این مبالغ هیچگاه سر سفره مردم نخواهد رفت. تفاوتش با بودجه دولت این است که به جیب مسئولین نظامی نمی رود، برعکس بودجه های وحشتناک دولت که با رانت و فساد، ناپدید می شود. صدها میلیون یورو برای حل مشکلات خوزستان اختصاص یافت که عملا شما هیچ نمود خارجی برای آن پیدا می کنید. پس مشکل بودجه دفاعی نیست. مشکل این است که یک عده می دزدند و برای پرت کردن حواس مردم از این موضوع، آن را تقصیر هزینه در خارج کشور می اندازند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها