انیس نقاش مبارز بین المللی

انیس نقاش مبارز بین المللی

انیس نقاش مرد مبارز و مقاوم لبنانی و رییس شبکه تحقیقات استراتژیک امان در اثر کرونا در بیمارستانی در دمشق درگذشت.
وی در بیروت در خانواده ای سنی به دنیا آمد. از نوجوانی به مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست پیوست و عضو جنبش فتح شد. تنها ۱۴ سال داشت که توانست جنبش را متقاعد کند پمپ آبی برای روستا تهیه کنند.

او بعدها عضوی از دفتر سیاسی فتح شده و در عملیاتهای مختلف شرکت کرد. مثل عملیات وین که به همراه کارلوس (الیچ رامیریز سانچز مبارز ونزولایی) وزرای نفت اوپک را گروگان گرفتند تا هم بر رژیم شاه و سعودی که در جنگ داخلی لبنان حامی راستگرایان افراطی و فالانژها در لبنان بودند فشار وارد کنند و هم برای کمک به انقلاب فلسطین ۱۰ میلیون دلار فدیه بگیرند.


در ماجرای حمله کماندوهای اسراییلی به فرودگاه بیروت و نابود کردن ناوگان هوایی لبنان (۱۹۶۹) به خاطر اینکه دولت و اعراب در این مورد اقدامی نکرده و به تماشا نشستند، دست به اعتصاب غذا زد که کارش به بیمارستان کشید. وی همان سال وارد فعالیت نظامی شد و در جنگ ۱۹۷۳ از اولین گروه هایی بودند که به شهرکهای اشغالی موشک پرتاب کردند.
او که مهندس دکوراسیون بود، دفتری در منطقه مزرعه در بیروت داشت و برای اقدامات انقلابی اش حقوقی از جنبش فتح نمی گرفت. با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در ۱۹۷۸ دفتر خود را رها کرد و برای مبارزه به جنوب رفت.

عماد مغنیه در اردوگاه آموزشی فتح در عدلوندر اولین رویارویی لبنان و متجاوزان که در منطقه کفرشوبا انجام شد تصمیم گرفت فتح را ترک کرده و گروه های مقاوت لبنانی تاسیس کند که فعالتر بوده و از مردم لبنان باشند. با این حال فتح او را یکی از خودشان می دانستند. او دو دسته در کفرشوبا و بنت جبیل تاسیس کرد که این افراد بعدا از سران مقاومت شدند و یکی از آنها حاج عماد مغنیه بود. او توانست جوانهای لبنانی را برای آموزش نظامی به دوره های مقاومت دانشجویی که فتح برگزار می کرد بفرستد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران او از عرفات به امام خمینی گرایش پیدا کرد و در ۱۹۸۰ در پاریس تلاش کرد شاپور بختیار را از میان بردارد. با شکست عملیات، بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

در زندان کتاب شاعر پاکستانی محمد اقبال به دستش رسید که از ابن عربی سخن می گفت و با افکار ابن عربی و امام خمینی تدین خود را آغاز کرد، تدینی عرفانی و صوفی.

در زندان سوالات فلسفی زیادی برایش پیش آمد که تلاش کرد با استفاده از قرآن و کتب دیگر به آنها پاسخ دهد. این مطالعات به تالیف کتاب Les banques du Cheikh Salamah (1988) به زبان فرانسه انجامید که بررسی بانکهای بدون ربا است. انیس نقاش کتابش را به اندیشمند فرانسوی روژه گارودی نشان داد که بسیار خوشش آمد و تشویقش کرد کتاب را منتشر نماید و گفت افتخار می کنم مقدمه آن را بنویسم.

وی در سال ۱۹۹۰ با فرمان عفو فرانسوا میتران رییس جمهور فرانسه آزاد شد و به لبنان بازگشت. نقاش که به مذهب تشیع گرویده بود با خانمی ایرانی ازدواج کرد اما از وی فرزندی ندارد.

این مبارز خستگی ناپذیر امروز صبح در بیمارستانی در دمشق به علت ابتلا به کرونا از دنیا رفت. جسد وی فردا در بیروت تشییع خواهد شد.

کپی بدون ذکر منبع ممنوع©

منطقه مناره (فانوس دریایی) بیروت - مقابل سفارت پیشین آمریکا

محسن رضایی - انیس نقاش - محمد صالح الحسینی - محسن رفیق دوست

 

ابو شریف (عباس آقازمانی) - انیس نقاش

۱ ۰ ۱ نظر ۱۱۷۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

روح شون شاد :))) 

راه شون پر رهرو 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها