یارانه 50 دلاری در لبنان

یارانه 50 دلاری در لبنان

الاخبار نوشت لبنان به دنبال آن است که با حذف دلار حمایتی برای واردات، با پرداخت یارانه نقدی به شهروندان حمایت دولت را هدفمند و عادلانه کند. با روش فعلی، دولت سالی 4.456 میلیارد دلار بابت حمایت از کالاهای اساسی خرج خواهد کرد که با پرداخت مستقیم به مبلغ میانگین سالی 800 میلیون دلار کاهش خواهد یافت. هنوز معلوم نیست که آیا کارت سوخت صادر خواهند کرد یا خیر، اما وزیر اقتصاد در طرحی که در اول هفته به هیئت دولت ارائه نمود نشان داد ثروتمندان استفاده بیشتری از یارانه سوخت برده اند. 80 درصد از ثروتمندان خودرو دارند و تنها 24 درصد فقرا صاحب خودرو هستند. در نتیجه 6% از یارانه سوخت به فقرا و بقیه به ثروتمندان و اجانب ساکن لبنان می رسد (از جمله کارمندان سفارتها و موسسه های خارجی و پناهجویان خارجی)
در طرح جدید هر لبنانی بالغ (بالای 23 سال) ماهی پنجاه دلار و کوچکترها نصف آن را دریافت خواهند کرد. هر لبنانی مقیم لبنان می تواند در یارانه نقدی ثبت نام کند به شرطی که ثروتمند نباشد. در این صورت 80% لبنانی ها (نه فقط ساکنین) از یارانه بهره خواهند برد. البته این یارانه دائمی نیست و در سال دوم و سوم به 40 دلار کاهش خواهد یافت و سال چهارم و پنجم به 30 دلار. در 6 ماه اول این طرح 85% مردم تحت پوشش قرار خواهند گرفت و در شش ماهه دوم تنها 75% و تا سال چهارم به 30% کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب هزینه یارانه ها در سال اول به 1.5 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و در سال پنجم تنها 311 «میلیون» دلار خواهد بود.
اینطور که به نظر می رسد دولت در نظر دارد طی این پنج سال هزینه حمایتی را از گردن خود باز کند و کم کم مردم را به آن عادت دهد تا انفجار اجتماعی رخ ندهد و از اتمام ذخیره ارزی هم جلوگیری کند. تعیین ثروت مردم و ملاک های آن هم هنوز اعلام نشده و مثلا معلوم نیست لبنانی هایی که با همسر خارجی ازدواج کردند کجای این معادله قرار خواهند گرفت و آیا مثل یک خارجی و پناهجو با آنها برخورد می شود؟

 

۱ ۰ ۳ نظر ۱۵۵۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)


وبلاگ خوبی دارید 

امید وارم بهترین هارو داشته باشید

 


سلام

اخوی الان  متاسفانه با این وضعیت  بدی که لبنان پیدا کرده ایا  مهاجرت کردن ارزون تر در میاد چون شنیدم واحد  پولشون  متاسفانه کاملا  مثل واحد پول ما نابود شده  و از1500 به 6 هزار رسیده که 6 هزار  خیلی وحشتناکه  با این اوصاف ایا پول ملی ما که کاملا از بین رفته در برابر لیر لبنان که اون هم کاملا از بین رفته ارزش پیدا کرده؟ وضع زندگی بعد انفجار و بعد از این بی ارزشی لیر چطور شده؟ خرید خانه در یک منطقه روستایی الان با این وضع جدید چقدر در میاد؟  ایا به نظر شما  لیر از این هم بی ازش تر خواهد شد؟ شنیدم متاسفانه اعتراضات خیابانی باز شروع شده با این حساب دیدشون به ایرانی ها چطوره و ایا امن هست که مهاجرت کنیم به اونجا ؟ ایا ایران را مقصر وضع فعلی می دانند یا  کسی چنین تفکری نداره  چون من چیزهایی شنیدم که اینجا نمیخام عنوان کنم  اینجا در ایران نسبت به حقوق ماهانه دیگه حتی میوه هم نمیشه خرید ایا در لبنان  هم وضع به همین منوال هست؟ ممنون میشوم یه مقدار از وضع لبنان صحبت کنید که بعد این  بی ارزشی لیر لبنان ایا برای ما مهاجرت به لبنان ارزونتر درمیاد یا نه  در ایران با این وضعیتی که هست  دیگه واقعا موندن  از نظ اقتصادی  به صلاح نیست ما هم که  تا حدی خانوادتا مذهبی هستیم  کشور دیگری برای رفتن نداریم جز لبنان و عراق که عراق هم وضعش داغونه ایا  مهاجرت به لبنان الان صرفه داره یا نه؟ چون اینجا که ریال نابود شد برای خارجی ها خیلی می صرفید بیان خونه بخرند یا مسافرت کنند  هتل شبی 500 هزار تمن براشون 20 دلار بود ایا  برای  لبنان هم همین هست یا نه؟ اینجا گوشی موبایل هم دیگه نمیشه خرید ایا در لبنان   وضع به چه صورت درامده و با این وضع و ادامه اعتراضات و بی ارزشی لیر لبنان اینده اش چه خواهد شد در انفجار بیروت هم که بخشی از شهر عملا نابود شد ایا  وضع از این نظر  نرمال شده یا خرابی ها همچنان هست؟ اگر یک تصویری ارائه دهید ممنون میشم چون صداوسیما متاسفانه   از وضع جدید لبنان  صحبتی نمی کنه  و  حرفی زده نمیشه  نقاط مذهبی لبنان برای مهاجرت کجا هست که هم ابرومند باشه هم مذهبی باشه  و بتونیم  زن و بچه را بیاریم  و یک  زندگی خوبی داشته باشیم     چه کشور مذهبی دیگری را برای مهاجرت پیشنهاد میفرمایید کلا می خواستم ببینم با این وضع بدی که لبنان طی یکسال قبل پیدا کرده صرف داره مهاجرت کنیم؟  اینده لبنان با این وضعیت را چطور میبینید و ایا مثل عراق و سوریه و یمن کاملا تخریب  و ناامن میشه؟   یا علی موید باشید 

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۹، ۲۱:۰۵
سلام. وضعیت اقتصادی خراب است و دلار به بالای 10 هزار لیره رسیده. قیمتها هم همپای دلار بالا می رود. بسیاری از کالاها کمیاب و برخی نایاب شده است.
در مورد خرید منزل و ماشین و غیره، باید روی همان قیمت دلاری سابق حساب کنید.
وضعیت معیشتی واقعا خراب است و کسانی مکه سالی یکی دوبار گوشی عوض میکردند الان نمی توانند صفحه شکسته گوشی را تعمیر کنند.
فعلا کل کشورهای اسلامی مخالف اسراییل درگیر جنگ ارزی آمریکا هستند.

این 50 دلار در ایران به پول الان میشه 1 میلیون تومن در یه خانواده 4 نفری میشه 4 میلیون که  دوبرابر حقوق یه کارگر ساده است باز هم ایا مشکل خواهند داشت با این کمک هنگفت؟

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۹، ۲۰:۵۹
با وجود اینکه الان مردم با مبالغی حدود صد و دویست دلار روزگار می گذرانند چندان هم بد نیست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها