زمستان سرد و مشکل سوخت

زمستان سرد و مشکل سوخت

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان شهر و روستاهای مناطق نبطیه و جنوب شاهد پدیده جدیدی است که در آن مردم به جمع آوری هیزم می‌پردازند.
به خاطر افزایش قیمت گازوییل و احتمال نایاب شدن آن به سبب نبود دلار و مشکلات در واردات و پخش آن، مردم ترجیح داده اند به جای بخاری گازوییلی از بخاری هیزمی استفاده کنند. به همین علت ساخت بخاری هیزمی در مناطقی مثل نبطیه، حاروف و جرجوع دوباره فعال شده است.
مردم در مناطق کوهستانی و سردسیر اقلیم التفاح در کوه و صحرا به دنبال هیزم می‌گردند یا هیزم آماده و قطعه قطعه شده می‌خرند که هر متر مکعب 200 هزار لیره است (با قیمت امروز دلار حدودا 30 دلار).
خانمی از روستای ارنون به این خبرگزاری گفته است هیزم فواید بهداشتی دارد، بوی آن برعکس گازوییل که گران هم هست، موجب بیماری برای بچه ها نمی‌شود، چه آن را خودمان جمع کنیم و چه بخریم ارزانتر است. ما عموما ماه های مرداد و شهریور و قبل از شروع باران در ماه مهر، هیزم جمع می‌کنیم اما این بار که در کرانه رودخانه لیطانی به دنبال چوب و هیزم گشتیم معلوم شد پناهندگان سوری زودتر از ما جمع کرده و برده‌اند. با اینکه آنها از جمعیت‌های تابع سازمان ملل برای هزینه سوخت 950 هزار می‌گیرند.
علی حسن از منطقه جرجوع (نزدیک ملیتا) که 6 فرزند دارد می‌گوید ما از منابع مختلفی هیزم بدست می‌آوریم: از کنار رود لیطانی و از هرس کردن درختان زیتون و صنوبر و سدر، این برای مصرف زمستان کافی نیست چون اینجا برف می‌بارد و باید یک کامیون هیزم بخریم که دویست دلار هزینه آن است.

پ.ن: در لبنان لوله کشی گاز وجود ندارد و گاز بصورت کپسول تهیه می‌شود که عمدتا فقط برای پخت و پز استفاده می‌شود. استفاده از کپسول گاز برای بخاری گازی، موجب می شود هر سه چهار روز یک کپسول مصرف شود. در شهرهای ساحلی که زیاد سرد نمی‌شود از بخاری برقی بیشتر استفاده می‌شود و در روستاها بخاری گازوییلی و هیزمی و شومینه. امسال که مدتی واردات و پخش بنزین و گازوییل با مشکل مواجه شد و معلوم نیست واردات با ارز دولتی ادامه یابد، مردم به بخاری هیزمی روی آورده‌اند.

۱ ۰ ۰ نظر ۱۳۴۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها