چرا لبنان از ایران کمک نمی‌گیرد؟

چرا لبنان از ایران کمک نمی‌گیرد؟

چرا لبنان کمک‌های ما را قبول نمی‌کند؟ این سوالی است که زیاد برای ایرانی‌ها پیش می‌آید.
دولت لبنان که با بحرانهای مختلف اقتصادی و مالی و پولی و بهداشتی روبرو است، نتوانسته از پس فشارهای آمریکا و مهره های او برآید و وضعیت کشور هر روز بدتر و بحرانی تر می‌شود.
در این میان به خاطر تمکین بانک مرکزی لبنان از آمریکا که با هدف فشار بر مردم و مقاومت انجام می‌شود، دلار در کشور نایاب و بطور بی‌سابقه ‌ای گران شده است. لبنان که بیش از سی سال قیمت ارز در آن ثابت بود به ناگاه افزایش قیمت زیادی را شاهد بود که به حدود شش برابر قبل رسید. واردات مختل شد و دولت ناچار شد برای واردات برخی کالاهای اساسی مثل سوخت و دارو و گندم، ارز با قیمت رسمی اختصاص دهد.
با این حال همین روال هم با کارشکنی مافیای سوخت و توزیع و حتی بانک مرکزی، با مشکل روبرو است و سوخت در کشور کمیاب شده و به احتکار و گران‌فروشی منجر شده است.
کمبود گازوییل به کاهش شدید تولید برق انجامیده و این موضوع باعث اختلال در شبکه تلفن، موبایل، اینترنت و پمپاژ آب شد.
با وجود اینکه ایران بارها به دولت لبنان پیشنهاد کمک داده است این پیشنهادها بی پاسخ و بدون جواب باقی می‌ماند. دولت لبنان متشکل از احزاب و جریان‌های مختلفی است که قسمت قابل توجهی از آنها تابع آمریکا و اروپا و عربستان هستند. لذا هرگونه کمک ایران را رد می‌کنند.
علت اول آن است که از تحریم شدن لبنان به خاطر همکاری با ایران می‌ترسند و می‌گویند ما کشور کوچکی هستیم که توان مقابله با آمریکا را نداریم و نمی‌توانیم تحریم را تحمل کنیم.
علت دوم این است که هرگونه کمک ایران، به افزایش محبوبیت کشور ما در بین مردم منجر می‌شود و این برای آمریکا و احزاب ضد ایران، قابل تحمل نیست. خصوصا اینکه خودشان در زمینه‌های مختلف خدماتی و زیرساختی، سابقه بدی دارند و بیش از سی سال است با در دست داشتن حکومت، تنها جیب خود را پر کرده‌اند.
نکته سومی که در این میان شاید به چشم نیاید، موضوع رشوه و رانت و بهره‌برداری شخصی از قراردادهای خارجی است. آنها نمی‌توانند از قرارداد با ایران، سود زیادی ببرند، چرا که اساسا قیمت قرارداد با ایران خیلی پایین‌تر و بهتر از کشورهای دیگر است و درصدی که به آنها تعلق می‌گیرد کم می‌شود علاوه بر اینکه صدور فاکتورهای صوری و قیمت‌های نامعقول نجومی برای قراردادها امکان پذیر نیست، چون آنها آدم ایران نیستند و ایران برای کنترل لبنان به آنها رشوه نمی‌دهد. برخلاف آمریکا و فرانسه و عربستان که امتیازاتی به سیاسیون لبنانی می‌دهند. در حدی که عربستان به شخصیت‌های مسیحی سهمیه حج می‌داد! (انها ویزا را می‌فروشند یا به دوستان و همپیمانان مسلمان خود هدیه می‌دهند)

۱ ۰ ۲ نظر ۱۱۹۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

چقدر سناریوهایی که این روزا تو لبنان پیاده میشه شبیه دولت حسن روحانیه؟

امیدوارم هفته ی بعد رییس جمهور لبنان پا نشه بگه، من خودمم خبر نداشتم قراره سوخت گرون بشه ):

هرچند بعید نیست.


یعنی چه قرار داد با ایران ارزانه و نمی تونن ازش سود ببرند 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها