کودتای خارجی در بیروت؟

کودتای خارجی در بیروت؟

داشتیم از بالا رفتن وحشتناک آمار کرونا و رکورد زنی روزانه صحبت می‌کردیم که یکی از همکاران گفت اینها بازیه، مثل دفعه قبل که می‌خواست حکم دادگاه حریری اعلام بشه، در تمام کشور منع آمد و شد اعلام شد که یک عده بیرون نریزند.

همکار دیگرمان گفت این چه حرفی است. تمام شهر و روستاهای اطراف دارد کرونا منتشر می‌شود. آمار بالاست و وضع از کنترل خارج شده. ضمن اینکه در لبنان، برای بیرون ریختن و تظاهرات، فقط یک دستور از بالا کافی است. کسی به کرونا و منع آمد و شد توجهی نمی‌کند.

برخی تحلیلگران که جریانات لبنان را رصد می‌کنند، وجود ناوچه‌های جنگی کشورهای مختلف از جمله فرانسه انگلیس و آلمان و یونان در سواحل بیروت، و انفجار بیروت را برنامه‌ای برای تغییر موازین قوا و نظام کنونی لبنان پیش بینی می‌کنند. دیوید هیل با تمام سران مسیحی حتی هم‌پیمانان حزب الله (بجز باسیل و جریان عون) دیدار کرده است و مهلت فرانسه برای اصلاح در لبنان هم در حال اتمام است. آمریکا قبلا با صراحت گفته بود هرگونه کمک (رها کردن گلوی لبنان) منوط به خروج حزب الله از دولت لبنان است.

فردا دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری حکم خود را صادر می‌کند. دادگاهی که با شاهدان دروغین، تنها به اطلاعات محدودی از دیتای تلفن‌های همراه بسنده کرد تا افرادی در حزب الله را متهم کند و تمامی شواهد و مدارک دیگر از جمله، حدود یک ماه تعقیب روزانه حریری توسط پهپادهای رژیم صهیونیستی را نادیده گرفت، بعید نیست فردا خود سید حسن نصرالله دبیرکل این حزب را محکوم کند تا مستمسکی قانونی برای جلوگیری از حضور این حزب در دولت لبنان بدست آورند.

برخی می‌گویند نیروهای اجنبی به دنبال یافتن سید حسن و دستگیری یا نابودی وی هستند. اما وقتی رژیم صهیونیستی با ده‌ها هزار سرباز ورزیده و مسلح به تمام امکانات و اسلحه‌های پیشرفته نتوانستند این کار را بکنند، عده‌ای نیروی مزدور خارجی بدون پشتیبانی هوایی و با مقری که به راحتی در دسترس و قابل انهدام است، نمی‌توانند به جای آنها، آرزوهایشان را برآورده کنند. نظریه دیگری درباره حضور نیروهای خارجی هست که علت حضور آنها را عرض اندام در برابر ترکیه می‌داند. اما این نظریه را زیاد دقیق نمی‌بینم چرا که ترکیه خود عضو ناتو است و پایگاه‌های ناتو در خاک آن قرار دارد که حتی تعدادی موشک هسته‌ای در آن پایگاه‌ها وجود دارد.

قبلا حزب الله و احزاب مقاوم و مسلمان، تعداد کمی نماینده در پارلمان داشتند چون قانون ناعادلانه بود. در لبنان باید مجلس نصف به نصف باشد یعنی نصف مسیحی نصف مسلمان. با اینکه جمعیت مسلمانان بیشتر است. بدین صورت یک نماینده مسلمان از شهری مثلا با 10 هزار واجد شرایط رای، با 7000 رای انتخاب می‌شد اما نماینده مسیحی از شهری با 5000 واجد رای با 100 رای در کنار همان نماینده به پارلمان راه پیدا می‌کرد.

پس از انتخابات اخیر، حزب الله و هم‌پیمانانش به خاطر تغییر در قانون انتخابات توانستند تعداد نمایندگان بیشتری به پارلمان بفرستند و به همین علت قدرت بیشتری در پارلمان و تشکیل دولت داشته باشند. به همین خاطر فشارهای غرب شروع شد و با دخالت در امور لبنان و تحریک گروه‌های مختلف، اعتراضات مردم را هدایت کردند تا دولت ساقط شود. با استعفای دولت حریری و انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست وزیر جدید، احزاب سیاسی سنتی مثل المستقبل که رای اهل سنت را در انحصار خود می‌داند و قوات و کتائب مسیحی که سهم بیشتری از مسیحیان می‌خواهند از ورود وزرای غیر حزبی و تکنوکرات به دولت ناراضی بودند و تقریبا آن را بایکوت کرده بودند. در شلوغی‌ها و درگیری‌های اخیر بیشترین میزان خرابکاران از این گروه‌های مسیحی بودند.

انفجار بندر بیروت چه کار صهیونیستها باشد چه نباشد، بیشترین سود را آنها و آمریکا در ساقط کردن دولت بردند و تلاش دارند مجلس و ریاست جمهوری را هم ساقط کنند تا نظامی مطابق خواسته خود بر سر کار آورند.

آنها هنوز لبنان و مردمش را نشناخته‌اند و فکر می‌کنند لبنان فقط همان چهار سیاستمدار مسیحی و مسلمان و طرفداران آنها است. همانطور که قبلا شکست خوردند، دوباره دمشان را روی کولشان گذاشته و فرار خواهند کرد.

۱ ۰ ۰ نظر ۱۱۱۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها