اعتراضات بیروت، تظاهرات مردمی یا کودتای رسانه‌ای؟

اعتراضات بیروت، تظاهرات مردمی یا کودتای رسانه‌ای؟

دیروز در بیروت تجمعی برگزار شد که در انتها به خشونت کشید و رسانه های معاند آن را انقلابی بزرگ و دولت را در حال سقوط تعبیر کردند. واقعیت آن است که اولا انفجار بندر بیروت در منطقه مسیحی نشین و پولدار نشین کرنتینا رخ داد و محله‌های نزدیک به خود را که آنها هم عمدتا مسیحی‌نشین و توریستی تجاری بودند بشدت تخریب کرد. این محله ها هیچگاه در جریان حملات رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار نگرفته بودند و چنین حادثه ای را تجربه نکرده بودند. از این هم بالاتر، در زمان جنگهای داخلی، فالانژهای خونخوار در شنبه سیاه، صدها کارگر مسلمان بندر را قتل عام کردند.

این مناطق محل سکونت ثروتمندان لبنانی عمدتا مسیحی است مثل هنرمندان و تجار و سیاسیون که بسیاری از آنها در خارج کشور هستند و تعداد کم کشته‌ها در آپارتمان‌هایی که ویرانی زیادی داشتند موید این مطلب است. خلاصه هر کسی نمی‌تواند آپارتمان دو میلیون دلاری در این منطقه بخرد.
دوم اینکه مردم لبنان همگی بابت این حادثه ناگوار ناراحت بودند و رسانه ها از احساسات مردم برای تهمت زدن به جریان سیاسی رقیب استفاده کردند و رسانه‌های خارجی و عمدتا سعودی عبری هم حزب الله را عامل آن دانستند. کسی که این منطقه و بندر بیروت و ترکیب جمعیتی و اداری لبنان را بشناسد می داند حزب الله هیچ گاه از بندر استقاده نکرده و در آنجا نیرو یا کارمند ندارد و این موضوع را مروان شربل وزیر کشور سابق لبنان که از جریانهای مخالف حزب الله هم بود، اعتراف کرده است.
تظاهرات و تجمع دیروز با شعار علقوا المشانق (چوبه دار بیاویزید) برای اعتراض به سیاسیون فاسد که عاملان و مسببان انبار شدن مواد منفجره در بندر بودند برگزار شد. مردم زیادی آمده و شرکت کردند. اما به ناگاه دسته‌های حزبی و سیاسی شروع به سردادن شعارهای سیاسی علیه حزب الله کردند که با اعتراض دسته‌های دیگری روبرو شد که مطالبات معیشتی و واقع بینانه داشتند و تنش بالا گرفت و عده‌ای تظاهرات را ترک کردند و عده‌ای درگیر شدند. تصاویر نشان می‌دهد که برخلاف تظاهرات‌هایی که پس از ۱۷ تشرین در لبنان رخ می‌داد، میدان شهدا پر نبود و عده زیادی از مردم رفته بودند. عده ای با آوردن چوبه دار، تصاویری از سیاسیون لبنان را به دار کشیدند که در رسانه‌های عربی عبری غربی تنها تصویر سید حسن نصرالله را پخش کردند تا تظاهرات را ضد حزب الله نشان دهند. تصاویری از ماشینی که چوبه های دار را به میان آورده بود منتشر شد که شماره پلاک و اسم شرکت سازنده، نشان می دهد این کار توسط قوات لبنانیه (فالانژها)‌انجام شده.
در همه تظاهرات های لبنان دسته ها و هسته هایی وجود دارند که با حمایت و پشتیبانی مالی لوجستیکی سفارتخانه های خارجی فعالیت می کنند و سیاهی لشکر از شهرهای دور آورده و با بازی رسانه‌ای، حرکت و فعالیت خود را به کل مردم تعمیم می‌دهند.
ذکر این نکته جالب است که سید حسن نصرالله تقریبا یکسال پیش در پاسخ به اتهام رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده حزب از بندر بیروت برای انتقال سلاح ضمن رد این ادعا گفته بود این ادعای خطرناک راه را برای تخریب بندر باز می کند تا دشمنان حزب الله آن را گردن ما بیاندازند.
برای کسانی که ترکیب جمعیتی، دینی، سیاسی لبنان را هنوز خوب درک نکرده اند باید روشن شود که لبنان از ۱۶ دین و مذهب تشکیل شده که بطور عمده میتوان آن‌ها را در قالب مسیحی و شیعه و سنی در نظر گرفت. اتباع هر دینی هم در احزاب مختلف حضور دارند یا طرفداری می‌کنند. یعنی مثلا حزب الله هم طرفداران مسیحی و سنی و شیعه دارد هم دشمنان و مخالفانی در بین آنها دارد. عده‌ای از این مسیحیان راستگرا که قبلا با صهیونیستها هم‌پیمان شده و دست به کشتار مسلمانان زدند، هنوز هم دشمنی و حقد و کینه عجیبی نسبت به مسلمانان دارند و هیچ مشکلی با اسراییل نداشته، ایران را دشمن و حزب الله را مزدور ایران می دانند. لذا از شعارهایی که با این موضوعات داده می شود تعجب نکنید.
نکته دیگر اینکه این جوجه سوسولهای احزاب بدسابقه کتائب و قوات لبنانیه، در زمانی که دولت دستشان بود، ارتش دستشان بود، اسراییل حامی دولتشان بود، آمریکا و فرانسه نیروهای نظامی در بیروت داشتند، نتوانستند بجز آدمکشی و جنایت، دستاورد سیاسی‌ای داشته باشند و پس از پیمان طائف و تشکیل نظام جدید در لبنان، سلاح‌های خود را تحویل داده و قدرت نظامیشان را از دست دادند. ضمن اینکه در آن زمان شیعیان و مقاومت بسیار ضعیف بودند. الان موضوع برعکس است و مقاومت، مستقیما جلوی آمریکا ایستاده و آمریکا مستقیما به سران مقاومت پیام می‌دهد و با آنها کل کل رسانه‌ای می‌کند. یعنی می‌داند با یک گروه کوچک و ضعیف روبرو نیست و با یک جریان مهم لبنان روبرو است. پس هیچ نگران لبنان نباشید که با وجود مقاومت قوی که تصمیماتش همیشه حکیمانه است، دشمن مثل همیشه شکست خواهد خورد. فرموده خداوند است که ان الارض یرثها عبادی الصالحون، پس هرچقدر رسانه‌های یهودی و مزدورانشان با بازیهای رسانه‌ای و تاثیر بر افکار عمومی واقعیت را وارونه جلوه دهند، در نهایت سرنوشت این کشور به دست مردمانش رقم خواهد خورد نه آمال و آرزوهای دشمنان بشریت.

۱ ۰ ۸ نظر ۲۰۵۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۸)

سلام این جریانات ضد حزب الله ریزش نیرو دارند؟

مثلا مسیحیلن و یا اهل سنت طرفدار خریری ؟

یا تا ابد همین جور نخالف هستن و می مونن؟

یعنی امیدی به هدایت این اشباح الرجال هست یا نه؟

پاسخ:

۲۰ مرداد ۹۹، ۱۳:۲۵
سلام. هر حزب و دسته ای در تمام دنیا عده ای عضو دارد که عمدتا وفاداری بسیار بالایی دارند. یک عده هم طرفدار دارد. خیر، طرفداران مستقبل در میان مردم عادی بشدت افت کرده و این را در انتخابات پیشین می توان دید.

سلام علیکم.ممنون از تحلیل جامع و خوبتون.خیالمون راحت شد.فقط یه نکته در جنگ رسانه قوی تر باشید تا مثل سال۸۸ اصلاح طلبان وطن فروش ایران نتونند در رسانه مردم رو فریب بدن.یا علی علیه السلام مدد

پاسخ:

۲۰ مرداد ۹۹، ۱۳:۲۴
علیکم السلام. ما بودجه و امکاناتی نداریم و توانمان در همین حد است.

اسحاق عصماوی

۲۰ مرداد ۹۹ ، ۰۲:۵۳

تیک تاک تاک.

میشل عون پرتغال فروش, و دیگر 8 مارسی ها باید استعفا بدهند. این تنها راه حل است. اینکه ریاست مجلس بیست سال در دست یک نفر باشد(نبیه بری) نامش دموکراسی نیست, بلکه نامش نبود گردش نخبگان و دیکتاتوری است. جالب است وقتی کاری را خودتان انجام میدهید, از زیر مسئولیت شانه خالی میکنید. ولی خدا جای حق نشسته است. وقتی که رکن آبادی به دیدار خانواده وسام الحسن می رفت, باید میدانست که روزی نیز فرشته مرگ برای او ظاهر میشود, حتی اگر در مستحکم ترین دژ(مکه) پنهان شود. همانطوری که امثال او, عماد مغنیه که یکی از مسئولین بمب گذاری آمیا و حمله به هتل محل اقامت تفنگداران امریکایی بود نیز به سزای اعمال خود رسید. چنین سرنوشتی برای سمیر قنطار نیز به وقوع پیوست, وقتی با قنداق تفنگ جمجمه دختر بچه اسیر خرد کرد, باید میدانست روزی نیز کشته شده خواهد شد. مثلی است که میگوید: اذا قتلت بالسیف فلتقتل بالسیف.

حالا شما اسم ما را گذاشتی سایبری صهیونیستی, فراماسون, هرچی. خدا جای حق نشسته. من به شما تهمتی نزدم. ولی شما زدید.من حتی معتقدم همین کرونا هم سربازی الهی است که میخواهد به انسانهای قدرتمندی نظیر پرنس چارلز ها, لاریجانی ها, فاطمه رهبر, و غیره نشان بدهد که هنوز در برابر مشیت الهی ضعیف هستند. صبح نزدیک است. 

مشکل لبنان, تنها هشت مارس و چهارده مارس و مرده و تیار و غیره نیستند.

باید دنیای بین الملل اعتراف کند که لبنان کشوری مستقل نیست, چون مسیحیان اش توسط فرانسه و امریکا هدایت میشوند, دروزی ها که بادی به هر جهت هستند, هر کجا پول بیشتر, آنجا میروند. اهل تسنن اش در دستان عربستان خبیث و قطر است, و اهل تشیع هم در دستان ایران. این چند کشور یاد شده باید به سر یک میز بنشینند و یک توافق طائف جدید را مورد بررسی قرار دهند پیش از آنکه لبنان دوباره درگیر یک جنگ داخلی بیست ساله شود و هر ننه قمری سلاح بدست بگیرد و یک محله را از آن خود کند و شروع به راهزنی و قتل عام کند. کاری که امثال جعجع ها و ایلی حداد ها انجام دادند.

اینها را نوشتم که فکر نکنی مثلا من طرفدار قوات یا کتائب ام.

سوالی از شما دارم. چطور اگر همین تظاهر کنندگان روبروی سفارت امریکا بروند, اسم آنرا تظاهرات خودجوش مردمی میخوانید, ولی وقتی مردم از عدم مدیریت صحیح جانشان به ستوه می آید, اسم آن میشود بلوا و آشوبگری! 

 

پاسخ:

۲۰ مرداد ۹۹، ۱۳:۲۴
مطالبات صهیونیستی! جالبه.
اولا سمیر قنطار هنگام عملیات علیه صهیونیستها، یک دروزی چپی بود و سنش زیر سن قانونی بود. دوما روایتهای صهیونیستها قابل استناد نیست. قطعا شما صهیونیست هستی که جنایات روزانه صهیونیستها را نادیده گرفتی و مبارزات مردم مظلوم لبنان را جنایت می خوانی.
در تظاهرات مقابل سفارت آمریکا اشخاص حاضر نه با اتوبوس حزب الله آمده اند نه نیروهای آن هستند نه پول گرفتند، نه سفارت را آتش زدند نه مغازه های اطراف را. اما آشوبگران بیروت با اتوبوس می آیند، نفری 50 دلار می گیرند، ساندویچشان سر جایش هست. و همه این موارد موثق و مستند است و همه امنیتی های لبنان هم خبر دارند.
بله خدا جای حق نشسته و صهیونیستها که طبق آیه قرآن در زمین سرکشی کرده اند و هر جا را بخواهند منفجر می کنند و هر که را بخواهند می کشند و هر جا بخواهند جنگ راه می اندازند، نابود خواهند شد. وعده خداست و در آن شکی نیست.

اسحاق عصماوی!!!!!

پیام شما ملقمه از از درخواست های تروریستهای داعش و آمیزه ای از خواسته های اسرائیلی است،

برای ظاهرسازی نام یک عرب سنی را گذاشتی، اهالی سنی و مسیحی لبنان فاطمع رهبر را از کجا می شناسد!؟!!!

اهل تشیع هم که گفتی گاف دادی، صهیونیست دست تو رو شده برام


من متن کامل سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله را در هیچ سایتی پیدا نمی کنم. رسانه های بی کفایت ایرانی هم فقط و فقط روی این یک جمله که ما هیچ سلاحی در بندر نداشتیم مانور دادند. درحالیکه ظاهرا سخنرانی حرف های جدی و قابل تاملی داشته. ای کاش رسانه های ما کمی هم از حرف های سید حسن نصرالله خطاب به غرب در ارتباط با واکنش حزب الله در صورت حمله به ایران می گفتند.

هیچ سایتی سراغ دارید که متن کامل فارسی و انگلیسی گذاشته باشد؟

پاسخ:

۲۱ مرداد ۹۹، ۱۵:۳۰
سلام. عموما سایتهای خبری ایران منتشر می کردند. مثل مهر یا تسنیم. یک سایت هم بود که فکر میکنم متوقف شده. در این سایت به تدریج سخنرانی ها پیاده شده و ترجمه می شود.

مگه آدم جرات می کنه اسمشو اینجا بنویسه؟

۲۰ مرداد ۹۹ ، ۱۸:۵۵

وقتی تحلیل های شما رو می خونم حس می کنم اشتباهی وارد سایت روزنامه کیهان یا صدا و سیمای جمهوری اسلامی شدم. تحلیل های یک جانبه و کاملا ایدئولوژیک. لا اقل به اون چهار تا و نصفی حزب اللهی که سایت شما رو می خونن احترام بگذارید و یه کم واقع بی طرفانه وقایع رو گزارش کنید. چون همون ها هم وقتی می خوان از صحت خبری مطمئن بشن به رسانه های حرفه ای غربی مراجعه می کنند و نه به شعارهای حماسی نبرد حق علیه باطل که رسانه های سپاهی و شما (که دوست دارم فکر کنم همون طور که ادعا می کنید مستقل هستید) منتشر می کنید! قبل از این که به من هم مثل بالایی تهمت صهیونیست بزنی خودم اعتراف می کنم که نه تنها صهیونیست هستم بلکه در آن واحد شمر ذی الجوشن و یزید و عمرو عاص هم هستم دوستان متوهم ایدئولوژیک من

پاسخ:

۲۱ مرداد ۹۹، ۱۵:۲۵
توهم شما صهیونیستهای بدبخت در تاریخ اثبات شده و شکستهای پیاپی نشان می دهد بر اساس اطلاعات غلط و ناقص تصمیم میگیرید. ما کاری با کیهان و صدا و سیمای ایران نداریم. واقعیتی در لبنان هست که هرچند به مذاق شما صهیونیستهای ذلیل خوش نیاید، اما واقعیت است. جنایتهای شما در لبنان از حافظه مردم پاک نشده و دلتان را به چهارتا مسیحی تندرو خوش نکنید که قدرتشان در لبنان روز به روز کمتر می شود. اکثر مسیحی های موجود با دیدن خدمات حزب الله و دفاع آن از شهر و روستاها و کلیساها فهمیده اند حق کجاست و از آن دفاع می کنند. انتخابات اخیر لبنان نشان داد قدرت برتر لبنان دست چه جریانی است و مردم چه نظری دارند. حالا شما به دیگران اتهام وابستگی بزن اما واقعیت عوض نمی شود. خودتان را گول نزنید.
البته معلوم است صهیونیست نیستی چون همانها اطلاعاتشان در مورد لبنان بیشتر از آلبانی نشین های بیسواد است.

با مدل حکومت طایفه ای لبنان، این کشور هیچوقت روی آرامش نخواهد دید.

این مدل تقسیم قدرت طایفه ای خودآگاه و ناخودآگاه طایفه گرایی رو به دنبال داره و افراد و مسئولین و حتی خود ملت حس اتحاد و وطن دوستی ندارن و بیشتر برای احقاق حقوق قومی مذهبیشون تلاش میکنن و خب مشخصه هر حزبی و هر طایفه ای گرایش پیدا میکنه به سمت کشور- یا کشورهایی- که ازش حمایت مادی معنوی بکنه.

من از روز اول که گفتن دبیرکل کتائب تو انفجار کشته شده (راست یا دروغ)، گفتم که فالانژها و بقیه ی احزاب لبنانی طرف امریکا و اسراییل از انفجار بیروت سوء استفاده خواهند کرد، و علیه حزب اللله موج راه میندازن. اما اکثرا تحلیلشون این بود که این یه فاجعه ی ملیه تو لبنان و همه ی گروه ها ازش متضرر شدن پس کسی نمیتونه به دیگری انگی بزنه!

اما الان که دوهفته نشده همه ی سناریوهایی که من حدس میزدم دونه دونه دارن درست از آب درمیان.

 

هرچند الان اوضاع شیعیان نیجریه بیشتر ذهنمو مشغول کرده و کمتر پیگیر اوضاع لبنانم اما برام مهمه بدونم چینش نیروهای داخلی برای تشکیل دوباره ی دولت به چه نحوه و الان اوضاع سیاسی در چه حاله؟

 

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۹، ۱۱:۲۴
کاملا درسته. الان لبنان در مرحله گذار هست و آمریکا و کشورهای موثر در لبنان، در حال رایزنی و ارائه طرح و برنامه های خود به جریانهای همسو با خود هستند و مهم تر از همه، اعلام نتیجه دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری است که احتمالا خود سید را متهم و تحت پیگرد قرار دهند و بدین شکل، حزب الله را کاملا از لحاظ قانونی در مضیقه قرار دهند تا نتواند در نظام لبنان حضور یابد.

ممنون به خاطر توضیحتون ...

این تلاش ی که اسحاق عصماوی داره واسه کامنت گذاشتن رو اگه من تو یادگیری انگلیسی داشتم الان هم اتگلیسی رو تموم کرده بودم رفته بودم تو کار یه زبان دیگه


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها