برنامه امسال عاشورا و عزاداری در لبنان

برنامه امسال عاشورا و عزاداری در لبنان

نبطیه را پایتخت جبل علامل می‌خوانند. این شهر از قدیم جایگاه شیعیان جبل عامل و فعالیت‌های دینی و اجتماعی آنان بوده است. مراسم محرم در این شهر با شور و برنامه خاصی برگزار می شود.

یکی از برنامه‌های مهم محرم در شهر، تعزیه است که در میدان بزرگ شهر انجام می‌شود. همچنین دسته‌های پر شور و پر جمعیت سینه‌زنی که در خیابان‌های اصلی شهر حرکت می‌کنند. در تمام طول روز در حسینیه‌ها و تکیه‌ها و منازل مردم، روضه برقرار است.

از دیگر برنامه‌های محرم، قمه زنی است که در این شهر رواج دارد و منشا آن را به شیعیان ایرانی در زمان صفویه نسبت می‌دهند. آنها برخلاف شیعیان لبنان که زیر ظلم و فشار سلطنت عثمانی بودند، آزادی برگزاری مراسم را داشتند. شاید ندانید، پیرمردهای لبنان تعریف می‌کنند که قبلا، برپایی روضه و هیئت ممنوع بود و سر کوچه نگهبان می‌گذاشتند که ماموران عثمانی آنها را غافلگیر و دستگیر نکنند و این موضوع تا سال‌ها بعد از فروپاشی عثمانی هم ادامه داشت.

قمه زنان در نبطیه قسمت کوچکی از جمعیت عزادارن هستند و این کار را نه برای جماعت شیرازی، که از روی عادت و آداب و رسوم قدیمی انجام می‌دهند. هرچند شیرازی‌ها این تصاویر را برای خودشان منتشر می‌کنند تا بگویند ما خیلی در آنجا نفوذ و مقلد داریم و برای کاری که نکرده‌اند تبلیغ می‌کنند.

از برنامه‌های مهم دیگر در این شهر، مسیره روز عاشورا است. مسیره یعنی مثل پیاده روی اربعین، همه در یک مسیر مشخص در شهر به راه افتاده و سینه‌زنی می‌کنند. البته حزب الله و هوادارنش روز 13 محرم دسته‌های پرشور و منظمی برگزار میکنند که دیدنی است.

امسال مراسم محرم از  19 مرداد آغاز خواهد شد. سید علی مکی مفتی مجلس اعلای شیعیان و امام شهر حوش می‌گوید: عزاداری امام حسین از مقدسات اساسی مکتب اهل بیت است و این موضوع مقدس بجز در مواردی که به حرمت بیانجامد ترک نمیشود. ما منتظر تصمیم مجلس اعلای شیعیان هستیم که با افراد ذیربط و احزاب در ارتباط است تا تصمیم یکپارچهای اتخاذ شود.

از نظر ایشان چند گزینه مطرح است: اول اینکه روضه‌ها در حسینیه‌ها برگزار شود و مراقبت‌های بهداشتی تشدید شود. دو اینکه در هوای آزاد مراسم برگزار شود، سوم مراسم تعطیل شود. چهارم اینکه از طریق شبکه‌های اجتماعی یا یک رسانه واحد، عزاداری برگزار شود. وی گزینه تعطیلی کامل را بعید دانست.

مسئول رسانه‌ای هیئت حسینی نبطیه شیخ مهدی صادق در گفتگو با النشره گفت ما به موضوع احیای عاشورا از دو منظر می‌نگریم اول ویژگی این مراسم و جایگاه آن در قلب مردم، که در عمق وجود آنها خانه دارد و برکتهای آن را در زندگی خود لمس میکنند، دوم اینکه وظیفه ملی و اخلاقی و دینی ما حفظ سلامت مردم و جلوگیری از صدمات ناشی از کرونا است. بدین سبب ما دنبال این هستیم که میزان گستردگی مراسم را تعیین کنیم، چه مواردی را ادامه دهیم و چه مواردی را حذف کنیم. چه مراسمی با رعایت موارد بهداشتی انجام شود و چه مراسمی لغو شود. دو هفته قبل از عاشورا این امور مشخص خواهد شد. به احتمال زیاد مراسم دستههای سینهزنی لغو شود چون کنترل اوضاع سخت خواهد بود. اما مراسم عزاداری عمومی در حیاط حسینیه در فضای باز و با مراعات تمام مسائل بهداشتی انجام شود.

۰ ۰ ۱ نظر ۱۲۶۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

فاضل اکبری

۱۵ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۳۲

سلام ادمین عزیز.

اگه میشه در مورد انفجار بندر بیروت هم مطلبی بنویسید. من داشتم ال بی سی نگاه می‌کردم، در بین مجروحانی که در بیمارستان دانشگاه آمریکایی بیروت بودند، اسمی رو گفت که نامفهوم بود گفت ایسان مددی بختیاری، ولی فکر کنم احسان باشه و گفت ایشون ایرانی هستش.

پاسخ:

۱۵ مرداد ۹۹، ۱۳:۲۲
سلام. اخبار عموما در کانالها منتشر می شود و مطالب و اطلاعات و موضوعاتی که مورد استفاده همیشگی کاربران هست در سایت.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها