تاثیر وضعیت اقتصادی بر زندگی مردم

تاثیر وضعیت اقتصادی بر زندگی مردم

همه لبنانی ها بر این عقیده اند که کرونا و وضعیت پیچیده و نابسامان اقتصادی باعث تغییرات عمیق در جامعه و سبک زندگی لبنانی ها خواهد شد. بسیاری از هزینه های اضافی و حتی ضروری در حال حذف شدن از زندگی است. جوانها که همیشه بعد از ظهر بیکار در قهوه خانه ها یا در خیابان می نشستند و قلیان می کشیدند الان با گرانی دخانیات بدون قلیان و سیگار نشسته و به عابران می نگرند.
خرید گوشت به کمترین حد ممکن رسیده و برخی از قصابی ها بسته اند و دیگران گوشت کمتری می آورند چون زیاد فروش نمی رود. مردم می گویند به دوران دهه شصت بر می گردیم و غذاهای ساده و ارزان می خوریم.
در لبنان به خاطر قطعی روزانه برق، افراد و شرکت هایی موتور برق بزرگ و ژنراتور می آوردند و به خانه های نزدیک خود اشتراک برق می دادند. به علت کمیاب شدن گازوییل، این موتورها دیگر نمی توانند در زمانهای قطع برق دولت که گاه به بیست ساعت در روز می رسد، به مردم برق جایگزین بدهند. لذا مردم تابستانی بدون کولرگازی و پنکه خواهند داشت.
دوستی که در دهکده برای شب نشینی پیش او می رفتم، قبلا بیسکوییت های انگلیسی با چای به ما می داد. وقتی که قیمت کالا ها افزایش پیدا کرد، بیسکوییت ایرانی خریده بود. سپس بیسکوییت های سطح پایین سوریه ای پذیرایی می کرد. الان با چای خالی در خدمت مهمانان است!
کارگران خارجی که در خانه ها و شرکت ها کار می کردند در حال ترک لبنان هستند و مردم خودشان کارهایشان را انجام می دهند. حتی بسیاری از جوانان تحصیل کرده به کارهای ساده روی آورده اند که قبلا کسی حاضر نمی شد انجام دهد. محمد یک فارغ التحصیل دانشگاه است که برای کمک به خانواده اش با یک گاری دستفروشی می کند تا به پدرش که معلول است کمک کند. محمد جوان پرتلاشی است که دیپلم فنی دارد و دانشگاه هم رفته. او یک مرغداری باز کرده بود که در اوضاع کنونی کاملا ورشکست شد. اکنون 6 گوسفند تهیه کرده و به چوپانی می پردازد.
فشاری اقتصادی این روزها در لبنان باعث تغییرات مثبتی از لحاظ تولید و صرفه جویی و اهمیت به تولید داخلی شده است و برخی جوانان هم پروژه های خلاقانه ای به ذهنشان می رسد و اجرا می کنند که قبلا کسی به آن اهمیت نمی داد.

۱ ۰ ۳ نظر ۱۱۸۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

استاد ترکیه داره هر روز نفودشو تو لبنان بیشتر میکنه و اخبار زیادی از این موضوع به گوش میرسه به نظر شما هدف ترکیه چیه و بیشتر کدوم گروه رو برای نفوذ در نظر داره؟

یه سوال دیگه در مورد کرد های لبنان که چقدر قدرت واقعی و نفوذشونه در لبنان و نگاهشون به مقاومت چه جوریه؟

پاسخ:

۱۷ تیر ۹۹، ۱۳:۴۵
ترکیه در تمام منطقه برای مصالح خودش داره تلاش میکنه. ترکیه حامی اخوان المسلمین است و برای همین هم در لیبی و قطر حضور داره. بحث عراق و کردها هم معلوم هست. سوریه هم به همین ترتیب است. در لبنان هم تلاش داره اهل سنت نزدیک به اخوان را به خودش جذب کنه. به طور طبیعی این را باید در راستای اهداف و مصالح و منافع ترکیه تفسیر کرد اما برخی هم معتقدند ترکیه در عمل به نفع اسراییل در جبهه هایی که ایران حضور داره ظاهر میشه و تلاش میکنه خودش را حامی فلسطین نشان بدهد تا ایران را از دور خارج کند. اما در عمل در خدمت اسراییل است.

سلام

عرض ادب و احترام

امروز سید حسن فرمودند( نترسید لبنان ایران نمیشود چون ویژگی های ایران شدن را ندارد)منظورشون چی بود؟؟؟ تعریف ایران بود یعنی لبنان نمیتونه ایران بشه یا اشاره به وضعیت بد اقتصادی ایران بود و منظورش این بود که مثل ایران تحریم و محاصره نمیشیم...؟؟؟

آخه بعضیا تو ایران اینطور فهمیدن برداشت شما چیه ممنون

پاسخ:

۱۹ تیر ۹۹، ۱۷:۲۱
سلام. مصاحبه را دیدم. ولی چنین عبارتی را نشنیدم. احتمالا باز هم اشتباه در ترجمه هستو

درود بر مردم لبنان

از این کار خوشم امد  قناعت باید کرد از زندگی مادی باید پرهیز کرد تا پیروز شد این پست خوب بود

ایا از تابستان تا الان قناعت  و ساده زیستی بیشتر شده و مردم عادت کرده اند؟

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۹، ۲۰:۵۹
بله بسیاری از هزینه های اضافی حذف شده و سبک زندگی تغییرات عمیقی داشته.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها