کاهش ارزش پول لبنان و عواقب آن

کاهش ارزش پول لبنان و عواقب آن

لبنان سالیان سال است که ارزش پول ملی خود را حفظ کرده و این برای ما ایرانی ها که از بدو تولد با افزایش صعودی دلار روبرو بوده ایم مایه تعجب است.
اوایل که به لبنان آمده بودم، در پاسخ به این پرسش خود جوابهای گوناگونی گرفتم. عده ای با نگاه علمی می گفتند لبنان پشتوانه طلای بسیار زیادی دارد.

تحقیق کردم و دیدم لبنان شانزدهمین کشور جهان از لحاظ نسبت ذخیره طلا به جمعیت آن است. یعنی ۲۸۷ تن طلا که البته قسمت عمده آن در آمریکا نگهداری می شود.

عده ای سیاستهای رییس بانک مرکزی را مایه این ثبات می دانستند. البته معلوم شد وی تنها مهره ای برای اجرای سیاستهای آمریکا است و حتی اختیار تعیین معاونان خودش را بدون موافقت آنها ندارد. ضمن اینکه فساد زیادی داشته و به سیاسیون و شخصیت های مختلف از جمله صاحبان رسانه ها و بانکها وام های سنگین بی بهره و کم بهره داده و حتی از همان بانکها با بهره بالا پول قرض کرده است!

عده دیگری ثبات ارزش پول را تنها به دلیل خواست آمریکا می دانستند و اتفاقات امسال نشان داد سخنشان دور از حقیقت نبوده است.

در چند ماه گذشته که به دلایل مختلف از جمله فشار آمریکا، ارزش لیره سقوط کرد و دلار از ۱۵۰۰ به بالای ۴۰۰۰ رسید، قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافت و درآمد آنها کاهش یافت.

در جدول زیر حقوق افراد مختلف و ارزش آن در گذشته و حال توسط دکتر جعفر عبدالخالق ارائه شده است.

شغل حقوق به لیره لبنان دلار ۱۵۰۰ دلار ۴۰۰۰
رییس جمهور ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ۸۳۳۳ ۳۱۲۵
نخست وزیر ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ۸۳۳۳ ۳۱۲۵
وزیر ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ۸۳۳۳ ۳۱۲۵
نماینده پارلمان ۱۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ۸۳۳۳ ۳۱۲۵
قاضی ۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ۵۳۳۳ ۲۰۰۰
استاد دانشگاه ۷٫۷۰۰٫۰۰۰ ۴۶۶۷ ۱۷۵۰
مدیرکل ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ ۴۶۶۷ ۱۷۴۰
رییس سازمان ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ۳۳۳۳ ۱۲۵۰
رییس اداره ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ ۲۳۳۳ ۸۷۵
کارمند درجه چهارم ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۳۳۳ ۵۰۰
کارمند درجه پنجم ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ ۸۶۷ ۳۲۵
حداقل حقوق قانونی ۶۷۵٫۰۰۰ ۴۵۰ ۱۶۹
ارتشبد ۶٫۳۰۰٫۰۰۰ ۴۰۹۵ ۱۵۷۵
سرتیپ ۴٫۹۶۰٫۰۰۰ ۳۲۲۴ ۱۲۴۰
سرتیپ دوم ۳٫۶۰۰٫۰۰۰ ۲۳۴۰ ۹۰۰
سرهنگ ۲٫۴۶۰٫۰۰۰ ۱۵۹۹ ۶۱۵
سرهنگ دوم ۲٫۱۸۰٫۰۰۰ ۱۴۱۷ ۵۴۵
سرگرد ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۳۰۰ ۵۰۰
سروان ۱٫۷۷۶٫۰۰۰ ۱۱۵۴ ۴۴۴
ستوان دوم ۱٫۶۳۲٫۰۰۰ ۱۰۶۱ ۴۰۸
استوار ۱٫۳۴۴٫۰۰۰ ۸۷۴ ۳۳۶
سرباز ۱٫۲۹۲٫۰۰۰ ۸۴۰ ۳۲۳

همانطور که دیدید ارزش حقوق ماهیانه افراد مختلف با کاهش ۶۲ و نیم درصدی مواجه شده و این سیر ادامه دارد. مشکل اینجاست ثروتمندانی که حقوقهای بالایی داشتند با فرض اینکه به حقوقشان بسنده کرده و درآمد دیگری نداشتند، الان خود را فقیر و ورشکسته می بینند و نمی توانند سبک زندگی خود را ادامه دهند. مردم عادی که اوضاعشان بدتر از قبل هم شده است.

در این شرایط با بازگشایی مدارس، خواهیم دید که در سال تحصیلی آینده، مراجعه مردم به مدارس دولتی سیر صعودی بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت.

شنیده ها حاکی از این است که بانکها و صرافان نرخهای بالاتر از ۵۰۰۰ لیره را پیش بینی می کنند. امروز یک صراف بازداشت شد که روزی ۲ میلیون دلار، ارز خریده و پنهان می کرد.

بانکی هم برای کسب دلار، طرحی اجرا کرده که در ظاهر سود خواهید کرد اما در حقیقت نقشه، خالی کردن جیب مردم از دلار است (خواست آمریکا). در این طرح شما پول خود را که مثلا ۱۰ هزار دلار است به بانک می دهید. چون بانکها هنوز با قیمت رسمی ۱۵۰۰ باید معامله کنند درواقع از شما ۱۵ میلیون لیره لبنان گرفته است. اما در این طرح، پس از سه ماه به شما ۷۵ میلیون لیره خواهد داد (پول شما را به لیره پس خواهد داد). فکر می کنید سود سرشاری کرده اید، اما اولا بنا به خواست آمریکا دلار از دست مردم خارج می شود تا راحت تر ببینند حزب الله از کجا دلار به دست می آورد، ضمن اینکه در واقع با قیمت ۵۰۰۰ دلار آینده، پول خودتان را برگردانده اند و هیچ سودی نداده اند. و این یعنی قطعا قیمت دلار در لبنان به ۵۰۰۰ لیره خواهد رسید.

در صورتی که جلوی این موضوع گرفته نشود، و دست آمریکا از دخالت در نظام بانکی لبنان قطع نشود، عواقب اجتماعی اقتصادی و حتی امنیتی ناگواری به بار خواهد آمد.

۱ ۰ ۴ نظر ۱۴۳۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سلام .
توضیحات بسیار مختصر و مفید بود .
با انرژی ادامه بدید :)


کاری که اخوندا خود ما کردند و ارزش پول ما این ده سال20مرتبه کم شده افرین بر شاگردان اخوندهای ایرانی ...پول میزاشتی بانک ملی بعد بهت به قیمت دلار دولتی پس میداد ...😁😁😁😁😁 اخوند خیلی زرنگه 

پاسخ:

۸ خرداد ۹۹، ۱۴:۰۹
این کار آمریکا است. جنگ ارزی است و شما آن را تقصیر خودمان می اندازی. اول انقلاب یکی از شخصیت های آمریکایی گفته بود یک دلار را به هزار تومان می رسانیم. تحریمها و فشارهای مختلف باعث سقوط ارزش ریال شده. دقیقا در لبنان که سی سال ارزش پول ثابت بود، در یک لحظه با خواست آمریکا و سیاستهای آن، همه چیز به هم خورد و این وضعیت پیش آمد. تکیه اقتصاد کشورها به دلار باعث نابودی اقتصاد است و هر بالا و پایین شدن وضعیت دلار در آن کشور، کل جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. موضوعی که به زودی در جهان شاهد آن خواهیم بود.

چ ربطی به اخوند هاداره لطفا احترام نگهدارید


اگه تقصیر تحریم های امریکاست پس جواب بده عراق نصف کشورش دست داعش بود چرا ارزش پولش کم نشده و پولش از پول ما با ارزشتره سوریه تحریم نیست بدتر از ما جنگ داخلی نداره  چرا ارزش پولش کم نشده  مردم ایران بدونن گرانی ها شاید ۱۰ درصدش مربوط به تحریم امریکا باشه ۹۰ دزصدش بخاطر بی کفایتی مسولان ماست بچه حزب اللهی برو اینا رو به مردم بی سواد بگو نه من تحصیل کرده من که میدونم بخاطر بی عرضگی مسولان ماست از ترست انتشار نمیدی خخخ

پاسخ:

۱۸ شهریور ۹۹، ۱۰:۴۰
از فحوای کلام معلوم است بچه کیست و چطور بدون خواندن یک متن، بچه گانه فکر می کند. عراق با وجود داعش، ارزش پولی اش کم نشد چون اولا داعش ابزار آمریکا و اسراییل برای نابوی دولت ملتها در منطقه بود، دوم اینکه کل سیستم عراق زیر نظر آمریکا بوده و هست. پس چرا کم شود؟ در مورد سوریه ارزش پول آن بسیار کم شده و شما خبر ندارید. بله 90% مشکلات داخلی تقصیر مسئولان خودمان است و آنهم نه از بی عرضگی، بلکه خیانت و جنایت آنها است. دولتی که برای کسب درآمد ارز را گران می کند یک جنایتکار است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها