افت قیمت دلار، چرا و چگونه؟

افت قیمت دلار، چرا و چگونه؟

در حالیکه دیروز صبح قیمت دلار از 2300 لیره فراتر رفته بود و به نظر می رسید که تا ماه جدید میلادی یعنی یکشنبه، به بالای 2500 لیره برسد، ناگهان بطور چشمگیری پایین آمد به شکلی که 1700 لیره هم گزارش شد.
قیمت دلار در لبنان از دهه 90 میلادی با قیمت 1500 لیره ثابت مانده بود که چند ماهی است به دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی افزایش داشته.
دیروز که قیمت دلار بطور ناگهانی پایین آمد، دلایل مختلفی برای آن ذکر می کنند. برخی عقیده دارند چون صرافی ها اعلام کردند روز جمعه اعتصاب دارند، دیروز مردم برای تهیه لیره به صرافی ها مراجعه کرده اند تا آخر هفته پول دستشان باشد.
برخی آن را به جلسه رییس جمهور و رییس بانک مرکزی مرتبط می دانند. برخی هم می گویند چون حزب الله در این چند روز حقوق کارکنانش را به دلار می دهد، پس قیمت خودبخود پایین آمده است.
البته نباید از تظاهرات مردم در مقابل بانک مرکزی و نفوذ به محوطه بیرونی آن به سادگی عبور کرد. آنها وعده داده اند تا رسیده به مطالبات خود در مقابل بانک مرکزی باقی خواهند ماند و عده ای خیمه اعتراض برپا کرده اند و آنجا حضور دائمی خواهند داشت.
صبح دیروز خبر آمد که یکی از وزرای پیشین، مبلغ یک میلیون دلار از یک صرافی تهیه کرده است. پس نمی توان گفت پایین آوردن قیمت، به خاطر آن است که عده ای می خواهند در حجم وسیع، دلار بخرند و ویژه خواری کنند و در بازار بازی به راه انداخته اند. چون وزیر در بالاترین قیمت خرید کرد.
اصولا عمده مشکلات مالی امروز لبنان ناشی از فشار آمریکا بر ملت لبنان به بهانه مبارزه با منابع مالی حزب الله است. جلوگیری از ارسال و حواله پول از خارج لبنان به کشور باعث شده میلیاردها دلار که لبنانی های تاجر مقیم خارج، هر سال به کشورشان می فرستادند متوقف شود. فشار بر بانکها و بستن آنها به بهانه همکاری با حزب الله باعث شده تجار بزرگ خصوصا شیعیان از ترس بلوکه شدن پولهایشان به اتهام و بهانه های واهی، سرمایه خود را از بانکها خارج کنند. مجموع این مبلغ، 7 میلیارد دلار برآورد می شود.
با توجه به موارد بالا، به نظر می رسد ارزان شدن ناگهانی دلار باز هم برای فشار به حزب الله است. چون چنج کردن حقوقشان با مبلغ 2500 لیره، توان مالی آنها را افزایش می داد، آنهم زمانی که توان مالی دیگران بیش از 40 درصد کاهش یافته است. در همین رابطه برخی مغازه ها و فروشگاه ها برای کمک به هموطنان خود اعلام کردند، اکنون از ما جنس بخرید اما وقتی قیمت دلار دوباره بالا رفت با ما حساب کنید.
حماقت آمریکا در رفتار با ملتهای منطقه باعث آن شده است که وابستگان سیاسی و حزبی آمریکا در لبنان بیش از مخالفان آن آسیب ببینند. همانطور که آمریکا افغانستان و عراق را از دست داد و در سوریه، پروژه تکفیری اش به شکست کشیده شد، در لبنان هم در حال نابودی جریان وابسته به خود است و آنها را بیش از پیش در چشم مردم منفور کرده و فسادی که سالیان سال در کشور به راه انداخته بودند و آمریکا کاملا چشمش را بر آن بسته بود، اکنون باعث سست تر شدن وضعیت آنها شده است. جریان حریری اکنون روزنامه، تلوزیون، و برخی پروژه های دیگر خود را بسته است. رفتارهای مخرب آمریکا، بیشتر به رفقای او و آنها که عشق کدخدا بوده و زندگی مرفه آمریکایی ترتیب می دادند ضربه می زند. نه مردم مظلوم و عمدتا فقیر که مخالف سیاسیون فاسد هستند.

۰ ۰ ۲ نظر ۱۴۸۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

اینکه فرموده اید دلار که بالا برود وابستگان امریکا زیان میبینند خوب است بگذارید  بالاتر بود و این وابستگان به طور کل  از بین بروند  یعنی امدند که حزب اله را از بین ببرند ولی خوشان آسیب دیدند  الان تازه دلار در لبنان میگن خیلی هم بالباتر رفته و وابستگان و عمال امریکا  طبق تحلیل شما  از بین خواهند رفت و این خوب است

پاسخ:

۱۶ اسفند ۹۹، ۲۰:۵۷
در این وضعیت فقط آنها نیستند که زیان می بینند کل مردم و کشور دار آسیب می شود.

خب در این صورت دلار که پایین بیاد  به نفع وابستگان امریکا خواهد شد الان من متوجه نشدم دلار  در لبنان بالا رود به نفع است یا پایین بیاد؟ اگر شرایط نرمال شود که وابستگان امریکا  دچار  مشکل نخواهند شد

پاسخ:

۱۸ اسفند ۹۹، ۰۴:۰۶
گران شدن دلار موجب ضرر همه مردم است. آنها که وابسته به آمریکا بودند دردش برایشان بیشتر است. چون هم عادت ندارند به فقر و هم توسط کدخدای خودشان هم تحت فشار قرار گرفته اند. وگرنه مردم عادی و طرفدار مقاومت که قبلا بسیار محروم بودند و تازه چند سال است بعد از آزادسازی لبنان وضعشان بهتر شده. آنها به فقر و محرومیت عادت دارند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها