چینش نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی لبنان

چینش نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی لبنان

برای فهم بهتر لبنان و روابط پیچیده داخلی آن، باید اول ساختار جمعیتی لبنان را بشناسید. یعنی بدانید لبنان از ادیان و طوایف مختلف تشکیل شده که بطور کلی به سه طایفه (دسته بندی دینی) مسیحیان، اهل سنت و شیعیان دسته بندی شده است.
رییس جمهور، رییس بانک مرکزی، رییس ارتش همیشه باید از میان مسیحیان مارونی انتخاب شوند. (قانونی که استعمار فرانسه با ادعای اکثریت بودن مارونی ها برای لبنان نوشت)
رییس جمهور فرمانده کل نیروهای مسلح است. غیر از فرمانده ارتش که مستقیما زیر نظر رییس جمهور و وزیر دفاع است، بقیه نیروهای امنیتی، زیر نظر وزارت کشور و نخست وزیر هستند.


مدیریت نیروهای امنیت داخلی، مدیریت امنیت عمومی، مدیریت دفاع مدنی (پدافند غیرعامل و امداد)، دستگاه امنیت فرودگاه، راهنمایی و رانندگی، همگی زیر نظر وزارت کشور هستند. اما رییس هرکدام از سازمانها از یک طایفه خاص است.
مثلا رییس نیروهای امنیت داخلی از اهل سنت انتخاب می شود. لذا اکثر کادر فرماندهی از میان اهل سنت است. این نیروها ضابط قضایی هستند و برای حفظ امنیت و قانون و آزادی های قانونی اشخاص تلاش می کنند. حفاظت شخصیتها و دیپلمات ها و اماکن عمومی بر عهده آنها است.


نیروی امنیتی لبنان الامن العام (امنیت عمومی) است که وظایف مختلفی دارد: جمع آوری اطلاعات سیاسی اقتصادی اجتماعی برای حکومت، تحلیل و ارزیابی اطلاعات، مبارزه با احزاب ممنوعه و منحله و سری، مراقبت و کنترل مرزهای زمینی دریایی و هوایی، اعطای ویزا و اقامت و امور اجانب در کشور. همینطور نظارت رسانه ای را بر عهده دارد.
مدیر این نیرو از شیعیان است و فرمانده کنونی آن سرتیپ عباس ابراهیم اقدامات ارزنده ای از جمله آزادی گروگانها انجام داده است.

 

اداره امنیت دولت که به آن المدیریه العامه لأمن الدوله می گویند یک سازمان اطلاعاتی عملیاتی دولت است که برای حفظ امنیت دولت، به جمع آوری اطلاعات و مراقبت بر روابط لبنانی ها با خارج و خارجی های داخل لبنان می پردازد و وظیفه ضد جاسوسی را برعهده دارد. گفته می شود این اداره بیشتر متمایل به جریان المستقبل و اهل سنت است.


بدین ترتیب تلاش می شود در مقابله با خلافکاران و مجرمان، بسته به منطقه و بسته به دین و طایفه شخص، دستگاهی که همسو با وی است اقدام کند تا حساسیت های طایفگی و دینی برانگیخته نشود. مثلا اگر امن الدوله یکی از بعلبک را دستگیر کند متهم می شود که اهل سنت، به شیعیان تعدی کرد! یا وقتی امنیت داخلی فرودگاه، امیر سعودی را به جرم حمل مقادیر زیادی مواد مخدر بازداشت کرد، برخی آن را متهم به سوگیری مذهبی کردند. نقطه مقابل هم هست، یعنی برخی ممکن است بگویند فلان سازمان، مراعات همکیشان خود را می کند و با آنها برخورد جدی نمی کند.

در شلوغی های اخیر نیروهای امنیتی مختلف کنار کشیدند و تقریبا دخالت عمده ای نکردند و تنها ارتش در مواردی دخالت کرد و سپر بلا شد. هنوز ارتش به عنوان سازمانی ملی که رویکرد بی طرف در قضایای داخلی دارد، مورد احترام است.
معضل طوایف و طایفه گری در دولت از قدیم وجود داشته و شخصیت های مختلف از جمله امام موسی صدر خواستار لغو طایفگی بودن مناصب دولتی و شایسته سالاری بوده اند.

۰ ۰ ۱ نظر ۱۴۱۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

سلام ما رو به اینترنت برسون


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها