شگفتی تحلیلگران خارجی و لبنانی از اقدام حزب الله

شگفتی تحلیلگران خارجی و لبنانی از اقدام حزب الله

در اوج مشکلات مالی و اقتصادی در لبنان و تعطیلی دو هفته ای بانکها در لبنان که مزید بر علت شده و بسیاری از مردم واقعا پول نقد برای خرید مایحتاج و دارو نداشتند، حزب الله لبنان کاری کرد که موجب شگفتی همه شد.
به علت تعمد بانک مرکزی لبنان در جلوگیری از  تزریق دلار به بازار و دستور به بانکها برای حفظ ارزهای خارجی، قیمت دلار در لبنان، بطور بی سابقه ای افزایش یافته و باعث ایجاد مشکلات عدیده از جمله بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی شده است.
در لبنان داشتن حساب ارزی بسیار عادی است و بسیاری از مردم حساب ارزی دارند خصوصا آنها که تاجر هستند یا بستگانی در خارج دارند. بانکها به دستور رییس بانک مرکزی از دادن دلار به اشخاصی که حساب دلاری داشتند خودداری کردند که البته غیر قانونی است و فرد یا مدیر بانک تا سه سال حبس خواهد کشید. با اعتراضات و تظاهرات، کلا بانکها تعطیل شده و پول نقد مردم ته کشید.
چهار روز قبل یعنی اول ماه میلادی، حزب الله در اقدامی حساب شده حقوق همه نیروها و کارمندان خود و موسسه های وابسته به خود را با دلار پرداخت کرد و توصیه کرد دلار را به صرافی نبرند، بلکه مستقیما از فروشگاه ها خرید کنند.
این اقدام متقابل حزب الله، چند نکته دارد. اول اینکه نشان داد برخلاف ادعاهای برخی لبنانی ها (به تقلید از کدخدایشان آمریکا) حزب الله در بانکهای لبنان حساب ندارد. چون اساسا بانکها بسته بود و با این وجود حقوق پرداخت شد.
دوم اینکه حزب الله منابع مالی اش محدود به ایران نیست، چون هم بانکها بسته بود و انتقال مالی امکانپذیر نبود، هم صرافی ها مبالغ زیاد دلار ندارند، هم به ادعای بیلینگزلی، معاون خزانه داری آمریکا در امور پولشویی و ضد تروریسم، راه های انتقال پول ایران به حزب الله را قطع کرده اند.
نکته دیگر اینکه یک حزب لبنانی، برای جنگ ارزی علیه کشورش به سرعت وارد عمل شده و اقدامات متقابل انجام داده است. چطور کشوری به این بزرگی ایران ما، تازه چند روز است تصویب کرده اند کالاهایی که تولید داخل دارند از خارج وارد نشود؟! چطور هنوز در خیلی از موارد، دلار را برای خرید کالاهای لاکچری و غیر ضروری مصرف کرده یا به ژن خوبها داده اند تا سود ببرند؟!
دیشب که منزل یکی از اهالی روستا نشسته بودیم یکی از شخصیتهای عالیرتبه حزب الله وارد شد. در مورد موضوع مالی از وی سوال کردند. گفت درست است اوضاع سخت است اما پول هست. خدایی که حزبش را تا اینجا آورده، جور کردن یک مقدار حقوق برایش کاری ندارد.

پاتک ارزی حزب الله باعث شد قیمت دلار به میزان چشمگیری پایین بیاید.

۱ ۰ ۳ نظر ۲۴۲۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

 برادر من نفهمیدم چطور شد.  امکان توضیح بیشتر هستش؟

پاسخ:

۱۳ آبان ۹۸، ۱۳:۴۵
خیلی ساده، دلار در بازار کمیابه، پاتک جنگ ارزی حزب این بود که حقوقها را به دلار داد و دلار ریخت توی بازار. تقاضا اومد پایین و ارزان شد.

استاد فقیر ترین و تهی دست ترین منطقه شیعه نشین لبنان کجاست؟   صور النبی شیث یا کجا؟ 

پاسخ:

۱۴ آبان ۹۸، ۰۹:۴۷
در برخی روستاها عده ای خیلی فقیرند و عده ای نه. در شهر، محله های فقیر نشین هست. مثلا در ضاحیه بیروت حی السلم معروف هست که مردم فقیر تر هستند و اجاره ها کمتر است و رسیدگی به منطقه توسط شهرداری و دولت کمتر است

درود بر مرد شجاع اسلام،سید حسن نصرالله


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها