لبنان از نگاه ایرانی ها

لبنان از نگاه ایرانی ها

ایرانی هایی که به لبنان می آیند، چند دسته اند. ماموریتی ها، تجار، دانشجوها، توریستها و عاشق پیشه ها. همه ما اموری را در لبنان تجربه می کنیم که دانستنش خالی از لطف نیست.
هزینه موبایل و اینترنت
ماموریتی ها هزینه تلفن و موبایل و اینترنتشان بر عهده سازمان است و خیلی نگران آن نیستند. سیم کارت را از نفر قبلی تحویل می گیرند و استفاده می کنند. اما بقیه ایرانی ها وقتی به لبنان می آیند، از گرانی هزینه های مکالمه و اینترنت سرشان سوت می کشد. ضمن اینکه آبونمان خط ثابت بالای 20 دلار است و خط اعتباری هم هر ماه باید یک کارت شارژ 25 دلاری شارژ کند وگرنه خط می سوزد. ما ایرانی ها وقتی به لبنان می رویم، از لبنانی ها یاد گرفته و تک میزنیم. یعنی به جای مکالمه، میسدکال می اندازیم. حتی ما قبلا اینترنتی پیامک مجانی میفرستادیم و می نوشتیم برای فلان کار یک میسدکال و برای بهمان کار دو میسدکال بزن! با ورود واتساپ و فراگیر شدن آن، همه مردم حتی مکالماتشان را هم با واتساپ انجام می دهند. با این حال خیلی از مسافران خصوصا با وضع اخیر دلار، از خیر خریدن خط و ثبت زمان گیر آن گذشته از وای فای هتل و دیگر وای فای های مجانی استفاده می کنند.

پیاده رفتن در مسافت های معقول
خیلی از ایرانی ها به جای استفاده از ون و تاکسی، مسیرهای کوتاه را پیاده می روند. اما چون به مناطق و امنیت آنها وارد نیستند، پیش آمده که بعد غروب مورد هجوم دزدان مسلح قرار گرفتند.

تعجب از قطعی برق و آب
همه هموطنان، مثل بیشتر مردم جهان از وضعیت آب و برق در لبنان تعجب می کنند. اینکه ساعتهای متمادی برق قطع باشد و با سیستم برق اضطراری یا موتور برق، کار خود را راه بیاندازند، غیرعادی است و لذا یادشان می رود وسایل پر مصرف روشن نکنند و بارها فیوز می پرد. در مورد آب هم به همین صورت است که ما عادت کردیم هرچقدر بخواهیم مصرف کنیم. اما وقتی وسط حمام آب قطع شد، کم کم یاد میگیریم که آب محدود است.

گاز کپسولی و گران
همسر لبنانی یکی از دوستان ایرانی می گفت مادر شوهرش به لبنان آمده بود. به عادت ایران، تمام روز زیر کتری چای را روشن می گذاشت! و خانم حرص می خورد که این گاز کپسولی است، تمام می شود. مثل ایران نیست که لوله کشی دارید و مفت است.

گوشت حلال کجاست؟
بر خلاف ایران که بی دغدغه از هر فروشگاهی گوشت و مرغ می خرید، در لبنان نمی توان از هرجایی حتی مناطق مسلمانان خرید کرد. همه گوشتها ذبح حلال نیست و بازار لبنان بازار مسلمین محسوب نمی شود. باید دقت کرد و پرسید و مطمئن شد که گوشت ذبح حلال است یا نه. جالب است بدانید بسیاری از مسیحیان در بیروت به منطقه شیعیان در ضاحیه می آیند تا گوشت بخرند، چون تمیزتر و مطمئن تر است و به خاطر ذبح حلال طعم و ماندگاری بهتری دارد.

بنزین با قیمت جهانی
یکی دیگر از اموری که در کت ما ایرانی ها نمیرود قیمت بالای بنزین در لبنان است. در لبنان خیلی از مردم باک ماشین را پر نمی کنند و فقط بیست هزار لیره یا بیست لیتر بنزین می زنند. به همین جهت، اساسا روی تابلوی پمپ بنزین ها قیمت بیست لیتر بنزین درج می شود. بعضی از پمپ بنزینها اگر بیشتر از 20 لیتر بنزین بزنید جایزه می دهند. یک لیوان یا ماگ یا حتی گاهی کارواش مجانی. این روزها بیست لیتر بنزین

تیرهوایی و ترقه
در لبنان به مناسبت های مختلف ترقه و فشفشه می زنند و گاهی موشک های نورافشانی می زنند که زیبا و گران است. اما به همین بسنده نمی شود. اگر صدای شلیک های کم و پراکنده شنیدید، بدانید دارند خوشحالی می کنند. اما اگر رگبارها پیوسته و در پاسخ به یکدیگر بود، دعوا شده! هنگام شنیدن صدای هرگونه شلیک در فضای باز نباشید و از پنجره ها دوری کنید.

اسراف یا کلاس؟ مساله این است
در لبنان اینطور بود که اگر تا ته آبمیوه تان را سر بکشید یا ظرفتان را پاک کنید، نشان از بی کلاسی و گدا گشنه بودن است. اضافه غذا را هم ول می کردند و می رفتند. قبلا غذای زیادی به این صورت اسراف می شد. ولی کم کم این مفهوم در حال تغییر است و حتی رستورانها خودشان ظرف آماده برای بردن باقیمانده غذا به شما می دهند و خودشان غذاها را در ظرف ریخته و در کیسه ای مرتب به شما می دهند.

کت شلوار لباس کارمندی یا نشان ثروتمندی؟
بر خلاف ایران و عراق که هر کسی کت می پوشد (خصوصا کارمندان در ایران)، در لبنان کت و شلوار نشانه پولدار بودن است و بیشتر در معرض توجه جیب برها قرار خواهید گرفت. ارزانترین و آشغال ترین کت و شلوار در لبنان 60 دلار است و قیمت کت و شلوارهای خوب بالای دویست سیصد دلار است و به چند هزار دلار می رسد. لذا مثل کارمندان و ماموریتی های ایرانی با کت شلوار راه نیفتید در خیابان.

تنوع کالا و قیمت
در لبنان بجز نان و بنزین و برخی کالاهای ضروری که قیمتشان توسط دولت تعیین می شود، هیچ کالایی قیمت ثابت ندارد و روی محصولات قیمت درج نمی شود. بلکه هر فروشگاهی خودش روی قفسه قیمت می زند. ما ایرانی ها وقتی به فروشگاه های بزرگ می رویم، از تنوع محصول گیج می شویم. تا یاد بگیریم کدام محصول از لحاظ کیفیت و قیمت و حجم و وزن بهتر است، زمان می برد. فروشگاه های بزرگ عموما سیستم امتیاز دهی دارند و با دادن کارتی به شما، با هر خریدتان مقداری امتیاز می گیرید که با جمع شدن آنها می توانید جوایز ارزشمندی انتخاب کنید.

مهم تر از همه چیز، اصحاب کهف!
با شرایط چند سال گذشته، ایرانی هایی که به لبنان سفر می کنند، احساس می کنند چقدر همه چیز گران است. یک رستوران رفتن، معادل نصف حقوق یک ماه یک کارمند عادی در ایران می شود. داریم ایرانی هایی که برای تفریح یا کار یا خلاصه با هر هدفی به لبنان آمده اند اما به یک وعده غذای اصلی بسنده کرده اند تا صرفه جویی شود. حتی ایرانی هایی که در لبنان ساکن هستند هم وقتی بعد از یک یا چند سال به ایران بر می گردند با افزایش چند برابری قیمت ها شگفت زده می شوند و احساس می کنند از جمله اصحاب کهف هستند!

۰ ۰ ۱۲ نظر ۲۲۵۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۲)

با سلام خدمت استاد عزیز  یه سوال داشتم   ایا بین کشور های عربی  میشه بین بانک ها پول جابه جا کرد  ؟ مثلا از عربستان به عراق یا لبنان یا کویت؟؟  و این شرایطش چه جوریه باتشکر

پاسخ:

۲۸ شهریور ۹۸، ۱۰:۳۱
علیکم السلام. جابجایی پول در تمام کشورهای دنیا از طریق بانک های رسمی امکانپذیر است. اما چون برای ایرانی ها حساب باز نمی کنند، از طریق صرافی ها و شبکه های مالی باید اقدام شود. مثلا در کشورهای عربی چیزی به نام او ام تی یا آنلاین ترنسفر مانی هست که از 10 تا چند هزار دلار را به اسم شخص دیگری منتقل می کنید.

چرا آخر مطلبتون رو اینطور تموم کردید ؟

چرا اینقدر تلخ ...

پاسخ:

۲۸ شهریور ۹۸، ۱۰:۳۲
واقعیت تلخه. هر وقت میام ایران احساس میکنم از اصحاب کهف هستم. هر ایرانی هم میاد لبنان، چنان با تعجب نگاه میکنه به قیمتها که احساس میکنی از اصحاب کهف هست و تازه از غار بیرون اومده

بی انصافی میکنید 

مطلبتون در باره لبنان بود چه ربطی به ایران داشت که نتیجه گیری رو با ایران تموم کردین؟..

هرچقدر هم ایران گرونی باشه باز هم از لبنان ارزون تر هست

شرایط ایران خاص هست ایران سالهاست توی جنگ و تحریم هست حتی اگر درباره گرانی درایران هم مینویسید باید تحلیلتون علمی و وبر پایه واقعیت باشه 

 

پاسخ:

۲۸ شهریور ۹۸، ۱۴:۲۰
فکر میکنم متن واضح هست.

سلام وقتتون بخیر

اخلاق لبنانی ها(شیعیان لبنان) در مواجهه با ایرانیها چگونه است؟

خونگرم هستند؟

باتشکر

پاسخ:

۸ مهر ۹۸، ۰۹:۳۴
سلام. کلا لبنانی ها خونگرم و توریست پذیر هستند. اکثریت قاطع شیعیان لبنان که بطور خاص علاقه ویژه ای به ما دارند. حتی مسیحی هایی دیدم که تصور میکردم نباید با ما خوب باشند اما بسیار خونگرم بودند و کمک و راهنمایی و همراهی می کردند.

سلام.من چندسالی هست صفحه شمارو میخونم.ولی باید بگم باوجود علاقه شدیدم به لبنان وفرهنگ مقاومت هیچگاه دید خوبی از شما نسبت به ایران وایرانی در اینجا ندیدم.واقعا حیفه.شمابچه این مملکت ومردمین.درست نیست که بامطالبتون اینقدر ایران رو تحقیر کنید.تابه حال یکبار هم درمورد مردمان صبور وولایتمدار وشریف صحبتی نکردین وهمیشه جنبه منفی را نوشتین.این از عدالت به دوره.احساس میکنم یک عقده نسبت به مردم خودمون دارین باکمال تاسف.اینجا هم ادمهای خوب پیدامیشن هم آدمهای به دردنخور.حرف من درمورد کل مطالبتون درسایتتون هستش.حتی عشق مردم ما به مقاومت وخیلی اتفاقات دیگه رو یکبار هم انعکاس ندادین تالبنانی هام دلشون گرم شه نسبت به ما

پاسخ:

۱۰ مهر ۹۸، ۰۸:۳۸
علیکم السلام. برداشت شما شخصی و غیر واقعی هست. ضمن اینکه اکثریت مردم ایران نظر شما را در حمایت از مقاومت ندارند. لبنانی ها هم بجز چهار تا دانشجو، فارسی که نمی خوانند. رو در رو مشکلات و بدرفتاری ها را حس می کنند.

سلام. آیا با ویزای یک ماهه که در فرودگاه بیروت صادر می شود درصورت رفتن به سوریه از لبنان، در بازگشت اجازه ورود به خاک لبنان داده می شود یا باید قبل از سفر از سفارت لبنان در تهران ویزای دو بار ورود گرفت.ممنون

پاسخ:

۱۵ مهر ۹۸، ۰۹:۰۷
سلام. قبلا هم نوشتیم بین ایران و لبنان لغو ویزا برقرار است. اگر خارج شوید، ورود جدید محسوب می شود و هیچ مشکلی نیست. اتفاقا افرادی که می خواهند بیش از دو ماه در لبنان بمانند، قبل از پایان مهلت قانونی به سوریه سفر می کنند و بر می گردند تا ورود جدید محسوب شود و دوماه دیگر بمانند.

سلام. تشکر از پاسخ شما. ببینید واقعیت من بلیط برای هفته اینده تهیه کردم. دعوتنامه از طرف یک شهروند لبنانی هم دارم به همراه تصویر کارت ملی طرف. سوالم اینه که این مدارک رای دریافت ویزا در فرودگاه بیروت کافیست؟

دوم این که با این ویزا برای رفتن به سوریه در بازگشت به لبنان مشکلی پیش نمی آید که فرمودید نه، ولی سفارت خانه لبنان چیز دیگه ای میگه. میگه با این ویزای یک ماهه فرودگاهی نمی توانید از لبنان خارج شوید در غیر اینصورت برای دو بار ورود باید مدارک مربوطه را تکمیل و درخواست ویزا به سفارت بدهید و 50 دلار هم هزینه برای دو بار ورود. از طرفی وقت این کار را ندارم و هفته دیگه به امید خدا عازمم. شما بودید با توجه به تجربه عملی که دارید. چه می کردید. نکنه برم سوریه در بازگشت اجازه ورود بهم ندهند. یعنی سفارتخانه حرفش معتبر نیست؟ لطفا راهنمایی بفرمائید

پاسخ:

۱۶ مهر ۹۸، ۰۸:۵۳
سلام. دعوتنامه که لازم نیست. ولی همراهتان باشد خوب است. طبق قانون لغو روادید، شما می توانید وارد لبنان شده و بدون ویزا و مجانی، یک ماه اقامت کنید. اتوماتیک قابل تمدید به دو ماه است (ماه دوم 29 روزه محسوب می شود) که باید از کشور خارج شوید وگرنه جریمه مالی دارد. اگر در این میان از کشور خارج و دوباره وارد شدید، ورود جدید محسوب شده و از آن تاریخ باز تا دوماه می توانید اقامت کنید. جا دارد مقامات وزارت خارجه از سفارت لبنان بابت اطلاعات نادرست که در زمینه ویزا و ترجمه و امور اداری دیگر ارائه می دهد و با توافقهای بین دو کشور همخوانی ندارد بازخواست کند.

سلام . این که فرمودید لغو روادید برقرار است پس چرا واچر هتل یا دعوتنامه طلب می کنند؟ لفو روادید یعنی اتباع دو کشور تنها با داشتن گذرنامه معتبر آزادانه وارد شوند عین ایران و ترکیه. مسافر ایرانی اگر واچر هتل یا دعوتنامه نداشته باشد آیا با صرف بلیط رفت و برگشت و گذرنامه معتبر اجازه ورود به لبنان را دارد؟

پاسخ:

۱۶ مهر ۹۸، ۰۸:۴۹
سلام. نیازی به دعوتنامه نیست. در کارتی که موقع ورود پر می کنند، آدرس مکان اقامت را می پرسند که خیلی جدی نیست و اسم هر هتلی را می توانید بدهید. الان می توان بلیط خرید و وارد لبنان شد. سوال از مکان سکونت برای بحثهای امنیتی است و باید اسم یک هتل را که رزرو کرده اید یا می خواهید به آنجا بروید یا اسم و آدرس دوست و آشنایی را بنویسید.

سلام. با پوزش از مزاحمت مکرر. برای سفر به سوریه از لبنان باید مجوز سفارت ایران در بیروت را داشته باشیم یا خیر.

پاسخ:

۱۷ مهر ۹۸، ۱۱:۵۰
سلام. بله هنوز این روال هست.

سلام. صدور مجوز سفر به سوریه چه مراحلی دارد و آیا ظرف یک روز صادر میشود؟ 

پاسخ:

۱۸ مهر ۹۸، ۰۸:۵۱
سلام. باید یکی دو روز قبل به سفارت بروید و از آنها بخواهید تا مجوز بدهند. گاهی اذیت می کنند و اگر آشنا و پارتی نداشته باشید ممکن است ندهند. روال و قانون خاصی ندارد. صبح زود یا شب لیستی به سوریه ارسال می شود که فقط آنها حق ورود به سوریه را خواهند داشت.

چرا درباره کشورمون اینقدر بد می گید متاسفم واقعا اگر همه مردم ایران یا اکثریت دید بدی نسبت ب لبنان داشتن این همه سال مورد حمایت نبودن مطالبتون جالب و خوبه ولی تا حدی از عدالت نسبت ب خاک خودت ب دوره

پاسخ:

۱۸ مهر ۹۸، ۰۸:۵۳
کجا بد گفته شده؟!

سلام برای خرید ملک در لبنان چه کاری باید کرد و قیمت ان در بیروت و یا ضاحیه چقدر است    با تشکر

پاسخ:

۶ فروردين ۹۹، ۱۴:۴۳
سلام. به مطلب خرید و اجاره منزل در لبنان مراجعه فرمایید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها