شطافه چیست؟

شطافه چیست؟

یکی از چیزهایی که در اولین سفر به لبنان توجه ما ایرانی‌ها را جلب می کند، رواج توالت فرنگی و شیلنگی با دوش کوچک جهت شستن و آبکشی است.
به این دوشچه در عربی شطافه می‌گویند که به معنای شوینده است. (میتونیم من‌شور ترجمه کنیم!:sweat_smile::joy:)
بطور کل آسیا و خاورمیانه و جنوب ایتالیا و اسپانیا و آمریکای جنوبی و لاتین از شطافه استفاده می کنند. اما مردم آمریکا و اروپا و کانادا و استرالیا از دستمال توالت استفاده می کنند.
به خاطر استفاده مسلمانان خصوصا عرب ها از این وسیله، دوستانی که در آمریکا زندگی می کنند می گویند این دوشچه دقیقا با همان نام شطافه در فروشگاه ها موجود است.
در اوایل قرن 18 میلادی در فرانسه اولین شطافه اختراع شد که به آن بیده Bidet shower می گویند. پادشاه فرانسه و بعد از او ملت از آن استفاده کردند.
بریتانیایی‌ها که دشمن قدیمی فرانسه بودند و در همه چیز با فرانسه اختلاف داشتند، این مورد را هم رد کردند و از آن استفاد نکردند.
با گسترش نفوذ استعمار انگلیس، در مناطق تحت استعمار، از شطافه استفاده نشد.
در سال 1875 جوزف جاییتی مخترع آمریکایی دستمال توالت رولی را اختراع کرد.
(بیده یک توالت فرنگی است که فقط برای شستشو استفاده می شود و روی آن نشسته و آب را باز می کنند و خودشان را می شویند. چگونگی بلند شدن از روی کاسه اول و نشستن روی بیده هنوز برای من یکی از اسرار است!)
جنگ جهانی دوم باعث شد سربازان فرانسوی در مناطق حضور خود شطافه را ترویج کنند. اما چون بیشتر در فاحشه خانه ها استفاده شد، گفتند غیر بهداشتی است و در تمام اروپا با آن مخالفت شد.
چند روز پیش یک هنرمند مسیحی لبنانی در توییتی نوشته بود برای همزیستی ادیان، امروز از شطافه استفاده کردم. فردا هم سالادم را با چنگال می خورم! این توییت موجب جنجال و دعوا بین برخی مسلمانان و مسیحیان شد.

۰ ۰ ۲ نظر ۱۷۳۴ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

بهترین کار تا می رسی سریش رو باز می کنی و الا اره همه جای آدم علاوه بر اونا اینا هم طاهر می شن


شاید در دیدگاه اول کمی خنده دار بیاید, اما یکی از دلایلی که بعنوان مثال کشور ترکیه با وجود خیانت های بسیار و مساعدت داعشی ها, از لبنان بیشتر طرفدار دارد, همین وجود شطافه است که در مناطق مسیحی نشین لبنان نیست. من خود در منطقه ساسین زندگی میکردم و آنجا شطافه وجود نداشت و غالبا روزی چند بار به حمام می رفتم و همین حمام مداوم و نبود مازوت کافی در آپارتمان, باعث سرماخوردگی های مکرر من میشد و وضعیت را به شدت برای من  سخت میکرد و وضعیت به هنگام مراجعه به سرویس های دانشگاه بدتر هم میشد و البته مکان آن اینجا نیست, ولی بعضی اوقات بخاطر استفاده مکرر از دستمال کاغذی, مقعد من دچار زخم میشد. با اینکه بسیاری از دوستان مسیحی در خانه شطافه داشتند, اما جای سوال برای من است که چطور خود را تطهیر میکنند.گفتم شاید در دیدگاه اول مضحک باشد, اما سرویس بهداشتی در بیشتر مناطق لبنان یکی از معضلات زندگی در این کشور زیباست.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها