جرقه های درگیری داخلی در لبنان

جرقه های درگیری داخلی در لبنان

دیروز در اتفاقی غیر عادی، به کاروان یک وزیر لبنانی تیراندازی شد و دو محافظ وی کشته شدند. قضیه از این قرار است که جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و داماد رییس جمهور، می خواست به دیدار یک شخصیت روحانی درزی در منطقه کفرمتی برود. اما طرفداران حزب تقدمی اشتراکی (کمونیست ترقی خواه به ریاست جنبلاط) راه ها را بستند.

وزیر دفاع گفت ما از روز قبل خبر پیدا کردیم که برخی افراد در ماشینها اسلحه و آر پی جی پنهان کرده اند و اوضاع نا امن است. به باسیل خبر دادند و وی سفر خود را کنسل کرد.

اما وزیر امور پناهندگان صالح الغریب در بازگشت از ملاقات با باسیل، در منطقه قبرشمون مورد تیراندازی شدید قرار گرفت. دو محافظ وی کشته و یکی دیگر زخمی شد. آنها حزب جنبلاط را عامل این حمله می دانند و می گویند آنها تعمدا به سر افراد شلیک کرده اند. ماشین وزیر به تنهایی 14 گلوله خورده است.

کارشناسان می گویند مسلحین حزب اشتراکی این کاروان را با کاروان وزیر خارجه اشتباه گرفته اند و هدف ترور باسیل بوده است. سیاستمداران مخالف باسیل مثل مروان حماده که از دشمنان تیر ایران و حزب الله هم هست، باسیل را عامل نا آرامی دانسته و او را متهم به فتنه برانگیزی در لبنان کردند.

اکرم شهیب وزیر آموزش و پرورش که مورد تنفر دانش آموزان و خانواده هایشان هست و در جوانی از دروزیان مزدور اسراییل بوده، ادعا کرده کاروان حفاظتی وزیر به مردم تیراندازی کردند! پس از این اتفاقات با دخالت ارتش وزیر را فراری دادند. اما مسلحین جاده بیروت جنوب در منطقه خلده را بستند. پس از مدتی طلال ارسلان شخصیت دروزی همپیمان مقاومت توانست راه را باز کند.

برخی ناظران می گویند جنبلاط تلاش کرده است تا در پی شکست های پی در پی سیاسی، برای اثبات وجود خود و اینکه منطقه جبل در اختیار او است، از زور و سلاح استفاده کرده است. پسر بسیار جوان وی تیمور که رهبری این حزب را به دست گرفته است در سخنانی گفت: آنچه امروز در جبل اتفاق افتاد نشان می دهد اخلال در توازن قوا بازی خطرناکی است. مقصود وی این است که ما را ناچیز نشمارید. در پی تصریحات گذشته جنبلاط درباره لبنانی نبودن مزارع شبعا، حزب الله وی را فاقد توازن سیاسی توصیف کرده و از معادلات سیاسی لبنان خارج دانسته بود.
در زمان جنگ داخلی لبنان ولید جنبلاط، تلاش کرد با فتنه جنگ مذهبی، از نیروهای فلسطینی برای حمله به مناطق جبل استفاده کند. مسیحیان که به کمک اسراییل دلخوش بودند با کناره گیری ناگهانی اسراییل، در جنگ شکست خوردند. دروزیان در جنگی خونین، جبل را گرفتند و مسیحیان زیادی را قتل عام کردند و برخی شهرها را کاملا نابود کردند. نیروهای چپ و کمونیستها و ملی گراها که عمدتا مسلمانان (لبنانی و فلسطینی) و دروزیان بودند، تلاش کردند تا مسیحیان را کلا از صحنه جغرافیایی و سیاسی لبنان حذف کنند. این اقدام آنها با مخالفت امام موسی صدر روبرو شد که همین باعث دشمنی ها و تعدی ها علیه امام موسی صدر شد و وی نتوانست به جنوب برود و در بعلبک ساکن شد و بعدا مجبور شد برای مدتی در سوریه بماند.

۱ ۰ ۰ نظر ۱۳۷۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها