آزادی جاسوس آمریکایی لبنانی الاصل

آزادی جاسوس آمریکایی لبنانی الاصل

در حالیکه از یک هفته پیش خبرگزاری مهر از احتمال آزادی قریب الوقوع زکا به خاطر درخواست رییس جمهور لبنان خبر داده بود، دیروز فارس اعلام کرد وی به خاطر سید حسن نصرالله آزاد می شود!

مدتها است مسئولان مختلف لبنان از جمله سعد حریری و باسیل وزیر خارجه و شخصیتهای دیگر، بارها تقاضای آزادی زکا را داشتند که این مساله موجب خشم لبنانی ها شده بود و می گفتند چرا برای لبنانی های دیگر که در آمریکا و امارات و کشورهای دیگر زندانی هستند اقدامی صورت نمیگیرد.

وزارت خارجه لبنان اعلام کرده بود پس از تلاشهای گسترده که اخیرا افزایش یافته بود بالاخره سفیر ایران در بیروت با وزیر خارجه تماس گرفت و رسما خبر داد که مقامات ایران با خواسته رییس جمهور لبنان به مناسبت عید فطر موافقت کرده اند. وزیر خارجه هم با سرلشکر عباس ابراهیم که ید طولایی در تبادل و آزادی اسرا و گروگانها دارد هماهنگ کرد تا این پرونده را هم به دست بگیرد. او قبلا هم در تهران با زکا در زندان ملاقات کرده بود.

اللواء به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که در دیدار اخیر سفیر ایران محمد جلال فیروزنیا در تاریخ 20 اردیبهشت گذشته با رییس جمهور لبنان، موضوع زاکا مطرح شد و میشل عون پیامی برای رییس جمهور ایران فرستاد که خواستار آزادی زکا بود.

الاخبار می نویسد عباس ابراهیم در سفر به آمریکا وارد مذاکره شده بود تا در مقابل آزادی زکا دستاوردی بدست آورد. وی پیش از ملاقات با تاجر لبنانی ربوده شده، قاسم تاج الدین، با مسئولان آمریکایی در کنگره و سیا و دیگر سازمانها دیدار کرد. اما تاج الدین و وکیلش مخالف بودند وی در تبادل و این معامله باشد چون بر اتهامات آمریکا علیه وی مبنی بر همکاری با حزب الله صحه می گذارد.

اینکه هزینه آزادی زکا و دستاوردش برای ایران چیست، در رسانه ها مطرح نشده اما ادامه داستان سریعا به موضوع حزب الله می رسد. به گزارش الاخبار ایرانی ها از سید حسن نصرالله نظر خواهی کردند و او خواست که ماموریت سرلشکر عباس ابراهیم تسهیل شود، موضوع زندانی بودن زکا مستمسکی برای فشار در لبنان (بر حزب الله) شده، از طرفی هم نقش وی فاش شده و مدتی زیادی زندان کشیده است.

منابع الاخبار گفته اند حزب الله در این قضیه نقش داشته است اما آنکه خواستار آزادی زکا شد رییس جمهور میشل عون بود، و عباس ابراهیم مذاکره کننده بود و آنچه در فارس مطرح شد هدفش مخاطب ایرانی است.

طرفهای مطلع بر پرونده زکا در لبنان می گویند آنچه فارس منتشر کرده است نشان دهنده موضع رسمی ایران نیست. الدیار نوشت این موضوع عجیب نیست و از وجود جریانی قوی در جمهوری اسلامی خبر می دهد که معتقدند ایران حمایت معنوی و غیر معنوی زیادی از عون کرده اما او در مقابل رفتار مشابهی نداشته. دکتر ظریف در گزارش سفر خود به لبنان که به رهبران ایران تقدیم کرد از عبارت «دیدار ولرم»* در برخورد با رییس جمهور لبنان خبر داد که عمدا بیش از یکسال است دعوت رسمی ایران برای سفر به تهران را نادیده گرفته است و به وزیر ایرانی برای همکاری اقتصادی روی خوش نشان نداد.

تهران با تاکید بر اینکه عملیات مذاکره با هیچ جانب لبنانی یا شخص یا حکومت صورت نگرفت پیام سختی به رییس جمهور لبنان داد.

کارشناسان مدعی اند آزادی زکا تلاش ایران برای نشان دادن حسن نیت در تبادل زندانیان با آمریکا است. مایک پومپیو هفته قبل در سویس از تلاش این کشور برای آزادی آمریکایی های زندانی در ایران تشکر کرد. سخنان دکتر ظریف درباره آمادگی و صلاحیت کامل وی برای تبادل نشان می دهد یک توافق ایرانی آمریکایی می خواهد صورت بگیرد که تهران، حزب الله را طرف اساسی در این پرونده قرار داده تا آزادی زندانیان آنها هم در این معامله مورد مطالبه قرار گیرد.

اندکی پیش رسانه ها گزارش کردند سخنگوی قوه قضاییه از آزادی مشروط نزار زکا تا ساعاتی دیگر خبر داده است.

* ترجمه از عربی - احتمالا دیدار نه چندان گرم نوشته شده بوده

۰ ۰ ۴ نظر ۱۲۶۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سلام. یه سوال داشتم اگه میتونین جوابم رو بدین ممنون میشم.
من اگه با ویزای توریستی که یک ماهه هست وارد لبنان بشم. و بعد یکماه به امن العام بروم و تمدید بشود تا دو ماه دیگر.
بعد از اتمام آیا میتوانم به مدت یکساعت یا کمتر به مرز مصنع سوریه بروم و برگردم تا دوباره ویزای توریستی بگیرم یا باید به همان مقدار که لبنان بودم در ایران باشم. آخه قوانین ترکیه اینطور هستش. قبلا میشد تا مرز رفت و نیم ساعتی در کشور ثالث بود و برگشت ولی حالا اعلام میکنن که اگر سه ماه در ترکیه بودید باید سه ماه در ایران و یا کشور ثالث باشید که به شما ویزا تعلق بگیرد. اگه میتونین پاسخ بدین. چون خیلی برام اورژانسی هستش چون بلیط  تهران-بیروت بسیار گران شده و خیلی وضعیت سخت شده و باقی خطوط هوایی هم که قیمت خون پدرشون رو میگیرن مثل قطریه و امارات. 

پاسخ:

۲۳ خرداد ۹۸، ۱۲:۳۶
سلام. بله روال معمول هست که برخی میرن سوریه، پاسپورتشون دست پلیس می مونه، دو سه ساعت هستن و بعد برمیگردن. ضمنا میتونید با پرواز سوریه برید سوریه، از اونجا زمینی برید لبنان. بلیطش ارزونتره خروجی اش هم کمتره.

سلام. دستتون درد نکنه لطف کردین. 
یه پسر کوچیک داشتین سال 2012  فکر کنم حالا آقایی شده برای خودش. الله یخلیله ل ابوه و امو . خداوند حفظتون کنه

پاسخ:

۲۴ خرداد ۹۸، ۱۳:۱۲
علیکم السلام
بله یکسالش بود
الان هفت سالشه

مرگ بر اسراییل

سلام علیکم. درمورد مسافرت به لبنان به صورت پرواز ایران به سوریه و سپس زمینی به لبنان حدودا چقدر میشه؟ و این طریق برای همه امکان پذیره؟

پاسخ:

۳ تیر ۹۸، ۱۲:۰۲
علیکم السلام. حدودا نصف قیمت در میاد. باید از شام وینگز و ماهان قیمت بپرسید. مقداری اذیت می کنند برای سفر ایرانی ها. ولی دیدم بعضی ها آمده اند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها