چرا آمریکا به ارتش لبنان کمک می کند؟

چرا آمریکا به ارتش لبنان کمک می کند؟

از لحاظ تاریخی ارتش لبنان وابسته و نزدیک به فرانسه بود. تا اینکه در زمان امین جمیل و رییس سازمان اطلاعاتش جونی عبدو ارتش برای تسلیح و آموزش و سازماندهی به آمریکا سپرده شد. با صادر شدن قطعنامه 1701 پس از جنگ تموز 2006 آمریکا بیش از پیش به ارتش لبنان اهمیت داد و پس از درگیری های اردوگاه نهر البارد با فلسطینی ها، این رابطه تشدید شد. جالب است بدانید در مدت درگیری نهر البارد، آمریکا هیچ کمکی به ارتش لبنان نکرد و حتی سلاح های تک تیراندازی که قرار بود به آنها بدهد، در اختیارشان نگذاشت. برای همین فرانسه به کمک آمد و سلاح های تک تیرانداز و موشک و بمب از طریق امارات در اختیارشان گذاشت. سوریه هم مقادیر زیادی مهمات و خمپاره و قطعات مورد نیاز ادوات جنگی به ارتش لبنان داد.
شاید آمریکا پس از جنگ تموز استراتژی جدیدی در پیش گرفته و آن این است که نابودی مقاومت از راه جنگ معمولی ممکن نیست پس باید نیروهای نظامی داخلی مثل ارتش و پلیس را تقویت کرد تا بین آنها و مقاومت توازن قدرت برقرار شود.
افسران مختلف لبنانی تاکید می کنند که حمایت از ارتش لبنان یکی از استراتژی های آمریکا در خاورمیانه است. برخی منابع لبنانی نزدیک به آمریکا تاکید می کنند که حزب الله از افزایش قدرت ارتش نگران است چون در آینده به علت قدرت ارتش، تایید مردمی حزب الله کم خواهد شد.
امروزه تقویت ارتش لبنان با هدف کمک به برقراری قطعنامه 1701 (حمایت از اسراییل) و مبارزه با تروریسم است. بدون آنکه اسمی از خطر واقعی یعنی رژیم صهونیستی و طمع ورزی هایش به میان آید. آنها به ارتش لبنان سلاحی نمی دهند که بتواند در برابر اسراییل مقاومت کند و سیاسیون به فکر تامین سلاح های لازم نیستند، حتی برخی خواستار زمین گذاشتن سلاح مقاومت و مصادره آن هستند.
با این حال فرمانده ارتش لبنان سرلشکر جوزف عون بارها به آمریکایی ها گفته حزب الله یکی از عناصر اصلی لبنان است و سلاح آن برای دفاع از لبنان به کار می رود. او در جلسه با پومپئو تاکید کرد که درگیری بین ارتش و حزب الله غیر ممکن است و هیچ عاقلی در لبنان به دنبال تکرار جنگ داخلی نیست.
کمکهای آمریکا به ارتش لبنان از سالهای 2006 تا 2018 به طور میانگین سالی 99 میلیون دلار بوده است. وزارت دفاع آمریکا این مبلغ را به حساب مخصوصی که برای ارتش لبنان اختصاص یافته می ریزد و ارتش ما یحتاج خود را اعلام کرده و از آن حساب پرداخت می شود. نیروی هوایی ارتش لبنان در سالهای قبل 12 هلیکوپتر هیویی2، 13 هواپیمای سسنا، و تعدادی موشک هلفایر و کوپرهد ام712 دریافت کرده است. نیروهای زمینی تعدادی نفربر نسل سوم، موشکهای ضد زره، و نیروی دریایی 26 قایق تندروی واکنش سریع دریافت کرده اند. کمکهای آمریکا مبلغ بسیار اندکی است که دولت می تواند بصورت داخلی تامین کند و در دام گروگان گیری آمریکا نیفتد.
فراس الشوفی - الاخبار
ترجمه و تلخیص: محمود علوی

۱ ۰ ۰ نظر ۱۰۷۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها