آمریکا عقب نشست

آمریکا عقب نشست

چه شد که آمریکا کاملا چرخید و عقب نشست؟

چند شب پیش که با دوستان کله گنده نشسته بودیم، یکی از آنها می گفت اساسا برجام، بدون توجه به ضعف و قوت های توافق، از این جهت که قدم برداشتن در مسیر فکری و منطق آمریکایی بود، غلط بود. آمریکا طبق فلسفه و جهان بینی و منطق خاص خودش با دیگران برخورد می کند. مشکل آنها با ایران این بود که از این مسیر بیرون رفت و خط انقلابی اسلامی را دنبال کرد. وقتی با فشار تحریم ایران را به مذاکره کشاندند، این خودش پیروزی برای آمریکا بود. الان که همان آقای روحانی و همان دولت، کمی روش صحبتش را عوض کرد و کمی سفت ایستاد، آمریکا کاملا عوض شد.
در تایید سخن ایشان باید نگاهی کنیم به سفر دیروز دیوید سترفیلد به لبنان و مقایسه آن با سفر پیشین که بشدت متفاوت است. در سفر قبل سترفیلد سیاستهای شدیدی علیه حزب الله و مصالح ایران در لبنان دنبال کرد و از مقامات مختلف می خواست از آن پیروی کنند. یا مثلا در بحث اختلافات مرزی با رژیم اشغالگر قدس، کاملا یک طرفه و به نفع اسراییل خواستار عقب نشینی لبنان بود. دیروز این موضع بشدت عوض شده بود و این مسئولان لبنانی بودند که دست بالا را در جلسه داشتند و بر حق مالکیت اراضی لبنان تاکید کردند و این مقام آمریکایی به خواسته لبنانی ها احترام گذاشت.
این تفاوت برخورد از کجا ناشی می شود؟ اتفاقات خلیج فارس هرچند بطور رسمی توسط ایران صورت نگرفت، اما نشان داد که اگر محکم جلوی آمریکا بایستیم، عقب هم خواهند رفت و اگر عقب برویم، هیچ حد و مرزی برای پیشروی قائل نیستند.
کسانی که ایران را به جنگ و بند هفت شورای امنیت و غیره تهدید می کردند، الان علنا می گویند دنبال جنگ نیستیم و مردم و رسانه های آنها هم مخالف جنگ هستند و سیاستهای تندروانه در قبال ایران را محکوم می کنند.
عقب نشینی آمریکا پس از انفجار در بندر فجیره و حمله یمنی ها به تاسیسات نفتی عربستان کاملا مشهود است. نمی توان در مقابل آمریکا و اسراییل با زبان بشر حرف زد. آنها فقط زبان زور می فهمند. خالی شدن باد این مترسک مسلح را باید در عقبگرد ترامپ، سفر عجولانه پومپئو به عراق و خواهش از آنها برای حمله نکردن به آمریکایی ها فهمید و اینکه حتی جرات ندارند بگویند این اتفاقات کار ایران بوده است. دستور خداوند در قرآن همین است که تا می توانید نیرو جمع کنید و دشمنان خود و دشمنان خدا را بترسانید.

پ.ن: موضع اکثر کشورها در مورد انفجار این هست که ایران نیست و گروه های هوادار ایران ممکن است این کار را کرده باشند. اما با توجه به اینکه این عملیات در سطح بسیار بالایی از توانمندی اطلاعاتی و عملیاتی بوده، نمی تواند کار گروه های کوچک باشد و از سازمان های اطلاعاتی کشورهای سابقه دار مثل آمریکا و اسراییل بر می آید. در هر حال این انفجار را اکثر تحلیلگران، پیامی از طرف ایران به آمریکا می دانند. بعید هم نیست خود آمریکا برای عقب نشینی آبرومندانه دست به این کار زده باشد.

۰ ۰ ۱ نظر ۱۱۸۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

سیدعلی موسوی

۲۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۲۶
بسیار عالی بود...مسلما خیلی ها  تاثیرحرکتهای سیاسی ایران درمنطقه را نمی دانند 
متن فوق اشاره جامعی به این تاثیر داشت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها