عقل هاشم مزدور صهیونیستها در لبنان کشته شد

عقل هاشم مزدور صهیونیستها در لبنان کشته شد

عقل هاشم متولد سال 1952 در روستای دبل از توابع بنت جبیل بود. سال 1976 با درجه گروهبانی از دانشکده درجه داری ارتش لبنان فارغ التحصیل شد. در همان سال به دبل برگشت و مجموعه های حزبی با هماهنگی و اشراف سازمانهای اطلاعاتی اسراییل تشکیل داد و با سلاح و پول مورد حمایت قرار گرفته و به آنها آموزش دادند.

پس از حمله رژیم صهیونیستی در سال 1978 فعالیت عقل هاشم گسترش یافت و نقش اساسی در تاسیس مجموعه های امنیتی که برای اطلاعات دشمن کار می کردند ایفا کرد. پس از جدا شدن شاخه ای از ارتش لبنان به فرماندهی سعد حداد و کار کردن زیر نظر صهیونیستها، عقل هاشم مسئول منطقه غرب شد و تا سال 1982 در این مسئولیت بود.

پس از حمله اسراییل در سال 1982 وی فعالیت های امنیتی نظامی خود را گسترش داد و بسیاری از مزدوران مثل حسین عبدالنبی را استخدام کرد.

در 1985 با تشکیل ارتش لبنان جنوبی به فرماندهی مزدور صهیونیستها، انتوان لحد، مسئولیت فرماندهی لشکر غربی را به عهده گرفت و به درجه سرهنگی ارتقا یافت.

به دستور اطلاعات رژیم صهیونیستی در 1987 موظف شد اشراف امنیتی روستاهای مختلف منطقه غربی و میانی را به عهده گیرد. او با استفاده از مزدورانی مثل احمد شبلی صالح، حسین عبدالنبی، علی خلیل حمید و غیره به خوش خدمتی پرداخت. در سال 1995 دشمن می خواست او را به خاطر ارتباط بسیار نزدیکش با صهیونیستها، فرمانده کل مزدوران قرار دهد که باعث شد مشکلات زیادی با سعد حداد بوجود بیاید. او که نفر اول ارتش مزدوران بود، از نظر سازمانی نفر دوم ماند و یک سال بعد تابعیت اسرایلی هم به وی داده شد. از آن پس با یونیفرم ارتش اسراییل تردد می کرد.

گوشه ای از جنایت های وی که در تاریخ لبنان ثبت شده است

در 1977 در راس گروهی از مزدوران به روستاهای حانین و مارون الراس حمله کرد و اهالی را از آنجا بیرون کرده و بسیاری از خانه ها را خراب کردند و بعضی از شهروندان را کشتند.

در 1978 در هنگام حمله اسراییل، او در راس گروهی از مزدوران به بسیاری از روستاها رفته و تعدادی از شهروندان را دستگیر و برخی از آنها را همانجا کشتند. مثل موسی علی قبلان جوانی از روستای میس الجبل که او را کشته و در چاه روستای حانین انداختند.

باز هم در همان سال یکی از اهالی روستای حانین را جلوی چشم مردم کشتند.

در 1980 گروهی از مزدوران را فرستاد و یکی از اهالی عیتا الشعب از خانواده مرتضی را دستگیر کرده و آنقدر شکنجه کردند که به شهادت رسید. جسد بی جانش را برای خانواده اش فرستادند.

در پنجشنبه بازار بنت جبیل کشتاری به راه انداختند که نتیجه آن ده ها کشته و زخمی بود.

در حمله به روستای برعشیت در 1982 چهار نفر از اهالی را کشتند.

پس از حمله صهیونیستها به لبنان در 1982 عقل هاشم یکی از مزدورانش را فرستاد تا ماشینی بمبگذاری شده ای را در منطقه عین المریسه بیروت منفجر کند که باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم شد.

در قتل عام صبرا و شاتیلا در کنار ارتش اشغالگر شرکت کرد.

دستور ترور شهید سید عبداللطیف الامین روحانی اهل جنوب را صادر کرد.

بسیاری از شهروندان و جوانان مقاومت را به زندان خیام فرستاد تا انواع شکنجه های جسمی و روحی را بچشند.

از مردم روستاهای زیر نظر خود شیتیل و پول زور می گرفت که باعث شد ثروت انبوهی جمع کند.

چند بار مقاومت تلاش کرد تا او را از میان بردارد که مهم ترین آن در 1994 بود و وی از انفجار بمبی که پشت صندلی اش در داروخانه ای در بنت جبیل کار گذاشته شده بود جان سالم به در برد.

به همین جهت اسراییل به وی هاموی زرهپوش داده بود و اقدامات امنیتی ویژه ای برای تردد انجام می داد. اما حزب الله توانست با عملیاتی دقیق، وی را به هلاکت برساند. این عملیات که عصر یکشنبه 2000/1/30 انجام شد از دقت و قدرت اطلاعاتی عملیاتی بسیار بالایی برخوردار بود و در دل مناطق اشغالی و زیر نظر مزدوران انجام شد و باعث شگفتی و وحشت دشمن و مزدورانش شد. حزب الله در این عملیات که رصد و زیر نظر گرفتن دشمن بسیار طول کشید، تعمد داشت تا هیچ یک از افراد خانواده اش همراه وی کشته نشوند. ضربه این عملیات آنقدر شدید بود که روحیه مزدوران به هم ریخت و رژیم صهیونیستی هم که ضربه های زیادی از رویارویی با مقاومت دریافت کرده بود به ناگاه حدود چهار ماه بعد از لبنان گریخت.

مراسم دفن او در کلیسای جرجس موارنه در روستای دبل با حضور گسترده اسراییلی ها از جمله معاون وزیر جنگ صهیونیستی افراییم سنیه و رییس ستاد ارتش اشغالگر گابی اشکنازی و و فرمانده واحد ارتباط بینی غانتس و مسئول مزدوران، انتوان لحد و فرستاده ی پاتریارک مارونی لبنان (مقام ارشد کشیشان مارونی) نصرالله صفیر همراه بود. مطران شهر صور در سخنرانی خود از همدردی روحانی اعظم مارونی های لبنان سخن گفت و برای آن فقید از خداوند طلب رحمت کرد!

خانواده مسیحی هاشم، طبق اعتراف خودشان در قدیم شیعه بوده اند و برای فرار از ستم عثمانی و کشتار شیعیان بدست آنها، خود را مسیحی نامیدند. بسیاری از آنها هنوز با اینکه مسیحی هستند اما با شیوه شیعیان و رو به قبله دفن می شوند.

۰ ۰ ۱ نظر ۱۶۲۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

خدمت به قوم بركزيده مي كرده تف بر شرفش مرتيكه شيطان
عكس جالبيه جي مي برن؟!

حاج محمود در مورد زبان قبل از رفتن اشنايي به عربي داشتي؟ با دو سال اقامت در لبنان ميشه مسلط شد؟

پاسخ:

۱۲ بهمن ۹۷، ۱۱:۳۷
ظاهرا یک کیک هست.
من عربی فصیح در حد کتاب مدرسه بلد بودم. کمی هم سلام و علیک لبنانی.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها