جزئیات بازداشت الحریری از فرودگاه ریاض تا ویلای «ریتز کارلتون»

جزئیات بازداشت الحریری از فرودگاه ریاض تا ویلای «ریتز کارلتون»

ناگفته هایی از ماجرای بازداشت سعد حریری در سیزده آبان 96 توسط عربستانی ها:

چند ساعت پس از حضور الحریری در ریاض از وی خواسته شد تا برای انجام پاره ای دیدارهای مقدماتی پیش از ملاقات با ملک سلمان، به ویلای «ریتز کارلتون» برود. اما وقتی به آنجا رسید ناگهان با تدابیر امنیتی شدید روبرو شد و فهمید که بازداشت شده است.

وی پس از بازداشت به یکی از ویلاهای وابسته به گروه ریتز کارلتون منتقل شد نه به هتل ریتز کارلتون که 49 شاهزاده و تاجر سعودی در آن در بازداشت به سر می بردند. این عده نیز مانند الحریری به منظور دیدار با ملک سلمان و ولیعهد به ریاض فراخوانده شده بودند تا پس از آن به اتهام فساد بازداشت شوند.
مسئولان امنیتی سعودی تلفن همراه الحریری و اعضای تیم امنیتی او را از وی گرفتند و اعضای تیم را مخیر بین ماندن یا بازگشت به بیروت کردند با این توضیح که در صورت ترک ریتز کارلتون دیگر امکان بازگشت به آن را ندارند.
چهار تن از اعضای تیم همراه الحریری به درخواست خود وی به منزلش رفتند تا در کنار همسر و فرزندان او باشند و خود الحریری به همراه دو محافظ دیگر خود (عبد العرب و یک نفر دیگر) در ویلا باقی ماند.
آنها اجازه داشتند در طول روز چند بار از تلفن همراه خود استفاده کنند و از طریق «واتساپ» به پیام ها پاسخ دهند به شرط اینکه هیچ حرفی درباره مکان اقامت و مسائل دیگر مطرح نکنند.
الحریری پس از دیدار بار یک مسئول عالی رتبه امنیتی و نیز دیدار با «ثامر السبهان» وزیر مشاور در امور خلیج فارس در عربستان سعودی بیانیه استعفای خود را که از سوی دربار ملک سلمان نوشته شده بود دریافت کرد و از خواسته شد قبل از ضبط فیلم قرائت بیانیه آن را مرور کند و همزمان، ثامر السبهان مسئولیت توضیح مساله به طرف های مختلف در لبنان را بر عهده گرفت.
از سعد الحریری خواسته شد که مانع از آمدن معاونانش به ریاض شود و الحریری نیز در تماس با «نادر الحریری» مسئول دفترش این نکته را به وی تاکید کرد.
به الحریری گفته شد که قرار است به عنوان یک شهروند عربستانی و نه به عنوان نخست وزیر لبنان در خصوص پرونده های مالی دوره ریاست «خالد التویجری» رئیس امور دربار در دوره ملک عبدالله مورد بازجویی قرار گیرد.
پس از رد خواسته الحریری برای برگزاری نشست مطبوعاتی و یا سفر به خارج عربستان، از محافظان وی خواسته شد تا تکلیف خود را با ماندن در عربستان یا بازگشت به لبنان مشخص کنند که بعضی آنها شب گذشته به لبنان برگشتند.
پس از قرائت بیانیه استعفا، نزدیکان وی سعی کردند این موضوع را در تماس با طرف های داخلی و خارجی مطرح کنند. قرار بر این شد همه با آرامش رفتار کنند و درصدد یافتن راهی برای خروج امن و آبرومندانه الحریری از عربستان باشند.
«میشل عون» رئیس جمهوری و «نبیه بری» رئیس پارلمان در تماس با مصر و اردن خواستار میانجیگری آنها در این خصوص شدند و «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه نیز به طرف های فرانسوی و بریتانیایی متوسل شد اما نتیجه ای در بر نداشت، تا جایی که یکی از دیپلمات های لندن در ریاض اجازه ملاقات با الحریری در مقر اقامتش را پیدا نکرد. آمریکایی ها هم که به کلی دخالتی در ماجرا نکردند. میانجیگری فرانسه نیز شب گذشته به شکست انجامید و ولیعهد سعودی اصرار دارد که الحریری باید تعهد دهد که مواضع خود را تغییر نخواهد داد تا اجازه ترک ریاض را پیدا کند. حرف هایی نیز درباره گروگان ماندن خانواده الحریری در ریاض برای تضمین عدم تغییر مواضع اعلام شده مطرح است.

منبع: روزنامه «الاخبار» لبنان /به قلم «ابراهیم الامین» سردبیر
به نقل از ایرنا بیروت

کانال پایگاه لیبانیران
@libaniran

۰ ۰ ۱ نظر ۱۶۱۳ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

یعنی این مطلبو الاخبار تازه گذاشته یا مطلب قدیمیشو بازنشر کردین؟

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۷، ۱۴:۴۰
نه این مطلب را الاخبار قبلا کار کرده بود، ما بازنشر دادیم چون جالب بود و خیلی ها نمی دونستند

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها