پشت پرده تحویل هشت داعشی به لبنان

پشت پرده تحویل هشت داعشی به لبنان

روزنامه لبنانی «الاخبار» پشت پرده تحویل هشت تروریست تکفیری گروهک داعش به لبنان و نقش آمریکا در این زمینه را فاش کرد.

روز چهارشنبه ارتش لبنان با صدور اطلاعیه ای، اعلام کرد که «لبنان هشت نفر از اتباع خود را تحویل گرفت که در صفوف گروه تروریستی تکفیری داعش در عراق و سوریه جنگیدند؛ این افراد بازداشت شده، با هماهنگی دستگاه قضایی لبنان در چارچوب ائتلاف بین المللی علیه تروریسم توسط دستگاه امنیتی یک کشور دوست، تحویل واحد اطلاعات ارتش شده اند».

روزنامه الاخبار خبر داد که این هشت لبنانی داعشی، توسط جنگجویان کُرد وابسته به آمریکا در سوریه بازداشت شده اند.

به نوشته الاخبار آمریکایی ها، به کردها گفته بودند زمانی که در نبردها، جنگجویان مقابل به دام آنها می افتند، اگر سوری بودند خودشان بازجویی کنند، اما اگر از اتباع کشورهای دیگر بودند، آنها را تحویل نیروهای آمریکایی دهند.

این روزنامه لبنانی افزود که در میان صدها تروریست منتسب به داعش که این نیروهای کرد دستگیر کرده بودند، 13 تبعه لبنانی وجود داشته که در اختیار ارتش آمریکا در سوریه قرار گرفته بود.

الاخبار نوشت: طرف آمریکایی که کانال ارتباطی در اداره اطلاعات ارتش لبنان دارد، در حدود 40 روز پیش، پیامی فوری فرستاد مبنی بر اینکه فرماندهی عملیات آمریکا در منطقه، سلسله اقدام هایی جهت خروج نیروهایش از سوریه انجام می دهد، و پرونده های نظامی و امنیتی پیش از خروج نیروهای آمریکایی نیاز به حل و فصل نهایی دارد؛ یکی از اینها، پرونده عناصر بازداشت شده داعش است که در زندان های ارتش آمریکا در سوریه به سر می برند.

بنابر نوشته الاخبار، یک ماه و چند روز پیش، یک هواپیمای نظامی آمریکایی در فرودگاه بین المللی بیروت فرود آمد که هشت لبنانی عضو داعش در آن وجود داشتند. اما اداره اطلاعات ارتش لبنان به درخواست آمریکایی ها به هیچ کدام از مسئولین و مقام ها و دستگاه های امنیتی و نظامی دیگر خبر نداده بود، و بر همین اساس اقدام به قرق کردن فرودگاه کرده و اجازه نمی دهد نیروهای دستگاه امنیتی لبنان و یا افسران امنیت فرودگاه نزدیک شوند.

این روزنامه لبنانی نوشت که واحد اطلاعات ارتش این کشور به بقیه نیروها گفته که در حال تحویل گرفتن ادوات نظامی خاص ارتش است و به هیچ سوالی پیرامون این مسأله پاسخ دیگری نداده است.

الاخبار اضافه کرد که خودروهای ارتش تروریست های تحویل گرفته شده را برای بازجویی های مفصلی به مقر خود برده اند، و در جریان تحقیقات مشخص شده که این هشت تن، با گذرنامه لبنانی خود و از طریق فرودگاه بیروت به ترکیه رفتند، و از آنجا به سوریه و شهرها و مناطقی منتقل شدند که در تصرف گروهک داعش بوده است.

در ادامه این گزارش که به قلم «ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه الاخبار لبنان و «رضوان مرتضی» یکی از نویسندگان معروف این روزنامه است، آمده که 8 تروریست داعشی لبنانی به مشارکت در چندین عملیات نظامی اعتراف کردند تا اینکه نیروهای کرد آنها را اسیر کرده و تحویل نظامیان آمریکایی کردند.

الاخبار نوشت که فرماندهی ارتش به گونه ای رفتار کرد که انگار پیروزی بزرگی را به دست آورده است، ولی پس از چند هفته پی به مشکل حقیقی بردند که این افراد از راهی خارج از عرف های قانونی وارد لبنان شده اند و دستگاه قضایی لبنان در جریان آن نیست.

این روزنامه لبنانی این را هم ذکر کرده که ابتدا آمریکایی ها به «سعد الحریری» نخست وزیر این کشور پیام می دهند تا یگان اطلاعات دستگاه انتظامی این کشور این مأموریت را انجام دهد، ولی زمانی که آنها به دلیل پیامدهای سیاسی این ماجرا از انجام آن و تحویل گرفتن اعضای لبنانی داعش سر باز می زنند، با اطلاعات ارتش تماس گرفته است.

حال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان مشکل را با سرلشکر «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیتی کشورش مطرح کرده است، و او اعتراض داشته که ارتش، حتی ساده ترین معیارهای بین المللی تحویل گرفتن مجرمان را نادیده انگاشته است.

رئیس جمهور لبنان همچنین از سرلشکر «ژوزف عون» فرماندهی ارتش نیز خواسته تا برای یافتن راه خروج مناسب قانونی با «سلیم جریصاتی» وزیر دادگستری این کشور هماهنگی ویژه ای داشته باشند.

«محمد عثمان» ،  «قاسم مزقزق» ، «محمود خضر» و «نبيل قمر الدين» چهار نفر از تروریست هایی هستند که روزنامه الاخبار از طریق منابع خود به نام آنها دست یافته و به همراه چهار تن دیگر توسط آمریکایی به نیروهای ارتش لبنان تحویل داده شده اند.

این روزنامه لبنانی نوشت که همچنان 5 تروریست دیگر از آن 13 تن نزد آمریکایی ها هستند که در میانشان «طارق الخياط» امیر شرعی داعش معروف به «ابوعبد الله الطرابلسي» نیز هست. کسی که برنامه انفجار هواپیما بر فراز سیدنی استرالیا را با برادرانش ریخته بود، و یکی از این برادران وی با نام «عامر» هم اکنون در زندان های لبنان است و در حال محاکمه در دادگاه نظامی بیروت.

الاخبار این را هم نوشت که آمریکایی ها با چنین اقداماتی می خواهند زندان های خود را خالی کنند و این مشکل را از سر خود بازکنند.

گزارش از : محمد حسین امیدی

۰ ۰ ۱ نظر ۱۵۷۱ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

به نظرتون منظور از پیامدهای سیاسی چی میتونه باشه که باعث شده نخست وزیر از پذیرش این موضوع امتناع کنه؟

پاسخ:

۱۷ مرداد ۹۷، ۱۴:۵۰
خب، در لبنان با توجه به اینکه پایگاه مردمی سعد الحریری در میان اهل سنت است، و در این میان تقریبا همه مخالف دولت اسد در سوریه هستند، و بسیاری هم در قوم و خویش خود کسانی را دارند که مانند همین13 نفر به داعش، النصره، احرار الشام و گروه های دیگر مسلح در سوریه پیوسته بودند، و بازداشت و مجازات انها توسط خود الحریری باعث می شد که بخشی از پایگاه مردمی اش را از دست بدهد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها