طراح عملیات تروریستی ماشین های بمبگذاری شده در خاورمیانه که بود؟

طراح عملیات تروریستی ماشین های بمبگذاری شده در خاورمیانه که بود؟

ترجمه مقاله روزنامه الاخبار 21حزیران2018- استفاده بدون ذکر منبع ممنوع است.

وقتی سخن از اسراییل می رود، جای پای آنان در تمام خرابی ها و مشکلات در لبنان و فلسطین و منطقه به چشم می خورد. در کتاب نویسنده نظامی اسراییلی، رونان برگمن نوشته شده که چطور اسراییل «جبهه آزادی لبنان از اجانب» را تشکیل داد. یک سازمان خیالی و ساختگی که عملیات تروریستی علیه «سازمان آزادیبخش فلسطین» در لبنان و هدف های لبنانی و سوریه ای انجام می داد. علاوه بر آن تلاش می کرد یاسر عرفات را ترور کند.

اسراییل با عملیات های متعدد انفجار ماشینهای بمبگذاری شده صدها فلسطینی و لبنانی (اغلبا شهروندان بیگناه) را کشت. هدف این حرکت، کشاندن ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) به پاسخ متقابل بود. چه از طریق بمباران الجلیل و چه عملیات های چریکی رزمندگان، تا بدین وسیله حمله این رژیم به لبنان را توجیه کند.

بین سالهای 1979 و 1982 حکومت رژیم اشغالگر قدس سازمانی خیالی ایجاد کرد که عملیاتهای تروریستی سازمان های امنیتی خود را به اسم آن سازمان لبنانی انجام دهد. این موضوع در کتاب «بلند شو و اول بکش، تاریخ ترورهای مخفی هدایت شده اسراییل» از نویسنده مشهور اسراییلی رونان برگمن است. وی از کارشناسان اسراییلی امور امنیتی و دوست رییس سابق موساد مئير داگان است. روزنامه نیویورک تایمز فصل هایی از این کتاب را منتشر کرد.

مترجم کتاب ریمی برولان که متخصص تروریسم آمریکایی است و در دانشکده دادگاه جنایی تدریس می کند، می گوید: در نظر دشمن، معنای تروریست، دیگرانی است که از دنیای عقب مانده و بی فرهنگ هستند. برای همین هدف عملیات مخفی اسراییل، وادار ساختن ساف به اعمال تروریسی بود تا هجوم خود به لبنان را توجیه کند.

روزگار فلسطینی ها و لبنانی ها در اواخر دهه هفتاد و اول دهه 80 روزگار سیاهی بود مملو از ترس و نگرانی همیشگی، صحبت از کشتار جمعی است که هدف آن قتل و ایجاد هرج و مرج و ترس در دل شهروندان بود. برگمن از یکی از ماموران موساد نقل می کند که حتی مواد منفجره بار قاطر و الاغ کرده و در میان بازار منفجر می کردند.

برگمن مدعی است در 22 آوریل 1979 ساف در یک شهرک یهودی کنار مرز لبنان پدر و دختری را اسیر کرده و کشت. به همین جهت رییس ستاد ارتش، ژنرال رافائل ایتان با هماهنگی فرمانده منطقه شمالی، ژنرال افیغدور بن گال مجموعه ای را برای انجام عملیات تروریستی در لبنان تشکیل داد. به این منظور از مئیر داگان که بعدا ریاست موساد را بر عهده گرفت استفاده شد و این سه نفر جبهه آزادی لبنان از اجانب را تشکیل دادند. کمتر کسی از این عملیات خبر داشت، یکی از آنها ژنرال دیوید اغمون بود که هدف عملیات را ایجاد هرج و مرج بین فلسطینی ها و سوری ها در لبنان عنوان می کند، بدون اینکه ردپایی از اسراییل باقی بماند، تا این احساس در آنها بوجود بیاید که مورد حمله قرار گرفته اند. این امر بدون جذب برخی لبنانی های ناراضی از فلسطینی ها امکان پذیر نبود. این جبهه بین سالهای 1979 تا 1982 صدها نفر را کشت.

رونان برگمن توضیح می دهد که چگونه این جبهه، دبه های روغن و جعبه های مواد غذایی را با مواد منفجره پر می کرد که در کارگاهی در کیبوتس منخاییم در جلیل بالا تولید می شد که بن گال در آن اقامت داشت، تا بعدا به لبنان فرستاده شود. این بمبهای دبه ای و حلبی به منازل کسانی که با فلسطینی ها در جنوب لبنان همکاری می کردند ارسال می شد یا دفاتر ساف در صور و صیدا و اردوگاه های پناهندگان فلسطینی.

رسانه های آمریکا در پوشش این عملیات بی طرف نبودند، خبرنگاران آمریکایی این جبهه را مجوعه ای از تندروهای یمنی می خواندند. گاهی هم اقرار می کردند که فلسطینی ها و همپیمانانشان عقیده دارند این جبهه فقط ساخته دست اسراییل است.

برگمن می نویسد دولت رژیم صهیونیستی با عملیات این جبهه موافق نبود و اعتراض های شدیدی از طرف مسئولین اطلاعات نظامی (آمان) و داخل دولت وارد می شد اما این اعتراضات نتیجه ای نداشت. در جلسه ای در دفتر نخست وزیر مناخیم بیگن، جانشین وزیر دفاع، مردخای تسیبوری، بن گال را به اعمال غیر قانونی در لبنان که موجب قتل زنان و کودکان شده متهم کرد. بن گال توجیه کرد که کشته شدگان تروریست بوده اند. این پایان اعتراض به عملیات سری ای بود که ایتان و بن گال و داگان مدیریت می کردند.

در 5 آگوست 1981 آریل شارون وزیر دفاع شد و انفجارهای ماشین های بمبگذاری شده بیشتر شد، و این جزئی از موج تحریک فلسطینی ها برای پاسخ مسلحانه بود که اسراییل بتواند آن را حمله تروریستی اعلام کند و هجوم همه جانبه خود به لبنان را توجیه کند. یا لااقل فلسطین علیه قوات لبنانیه عملیات انتقام جویانه انجام دهد و رژیم صهیونیستی به اسم دفاع از مسیحیان به لبنان بشتابد.

از سپتامبر 1981 بطور منظم ماشینهایی در محله های فلسطینی ها در بیروت و دیگر شهرها منفجر می شد. تنها در دسامبر 1981 هجده بمب که در ماشینها کار گذاشته شده بود، در مناطق فلسطینی ها منفجر شد که تعداد زیادی را کشت.

سازمان ناشناسی که جبهه آزادی لبنان از اجانب بود این عملیات ها را به عهده می گرفت. خبرنگاران آمریکایی در نیویورک تایمز در آن زمان اعلام می کردند که شخص ناشناسی از این جبهه به رسانه های خارجی گفته تا خروج آخرین اجنبی در لبنان این عملیاتها متوقف نخواهد شد. اما در اسراییل مسئولیت این اتفاقات را به جنگهای داخلی سازمان آزادیبخش فلسطین نسبت می دادند.

یاسر عرفات در دام نیفتاد. فهمید که این عملیات جزیی از استراتژی اسراییل است. لذا دستور داد خویشتنداری شود. در مقابل این خویشتنداری، دستور افزایش اقدامات تروریستی از سوی صهیونیستها صادر شد. شارون عرفات را در لیست افراد مورد پیگرد قرار داد و با همکاری بن گال و ایتان نقشه عملیات المپیا را کشید. انها امیدوار بودند مسیر تاریخی خاورمیانه را تغییر دهد، اما بعدا نقشه بزرگتری به نام المپیا2 طراحی شد. هر دو عملیات برای هدف قرار دادن جشن سازمان آزادیبخش فلسطین بود. جانشین وزیر دفاع، مردخای تسیبوری از نقشه با خبر شد و به بیگن خبر داد، او دو روز پیش از عملیات المپیای 2، جلسه استثنایی تشکیل داد. ایتان و داگان نقشه را مطرح نمودند و تسیبوری اعتراض نمود. بیگن از اینکه شاید سفیر شوروی در جشن سازمان آزادیبخش فلسطین شرکت کند ترسید و در نتیجه تصمیم گرفت عملیات متوقف شود.

پس از انتظاری طولانی، شارون و بیگن در پی شلیک به سفیر اسراییل در انگلستان (3 ژوئن 1982) بهانه ای برای حمله به لبنان به دست آوردند. سازمانهای اطلاعاتی اسراییل کشف کردند مسئول عملیات علیه سفیر، ساف نبود بلکه ابونضال بود که دشمن عرفات به شمار می رفت، و گاهی اهداف شخصی وی با اهداف اسراییل در یک راستا بود. با این حال رژیم صهیونیستی مراکز ساف در بیروت و حاشیه آن را بشدت بمباران کرد که 45 نفر کشته شدند. اینبار عرفات پاسخ داد. در 5 ژوئن شارون نقشه عملیات سلامت الجلیل را که در نهایت به اشغال بیروت ختم شد ارائه داد. این اسم به این جهت برای عملیات انتخاب شد تا وانمود کنند ناچارا برای دفاع از خود حمله کرده اند. بدین ترتیب اولین جنگ صهیونیستها علیه لبنان آغاز شد.

برگمن می گوید تعداد بیشماری از بمبهای اسراییلی در اردوگاه های پناهندگان و در محله های فلسطینیان و مکان هایی که فلسطینی ها وجود داشتند منفجر شد، که نشان می دهد شهروندان هدف قرار گرفته بودند. وی اقرار می کند عملیات های جبهه آزادی لبنان تروریستی بود، همانطور که مسئولین موساد برای برگمن فاش کردند کاملا و بطور واضح، عملیاتهایی تروریستی بود. یکی از این مسئولین می گوید می دیدم که یکی از این ماشینها منفجر شد و کل خیابان نابود شد. ما آن موقع به لبنانی ها یاد دادیم که چقدر قدرت تخریب ماشین بمبگذاری شده زیاد است. آنچه بعدا از حزب الله دیدیم (عملیاتهای حزب علیه اشغالگران)، از این عملیاتها ناشی شد.

پ.ن: استفاده از این مطلب بدون ذکر منبع شامل عقوبت اخروی و پیگرد قانونی است. خصوصا برای کپی پیست کنندگان ساعتی ده تومنی! چند ساعت زحمت ترجمه کشیده شده، و بابتش از جایی پول نگرفته ایم. لطفا انسان باشید و حرفه ای عمل کنید.

۰ ۰ ۴ نظر ۱۷۲۰ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سیدعلی موسوی

۰۱ تیر ۹۷ ، ۰۱:۰۹
سلام حاجی 
دمت گرم عالی بود مثل همیشه...
نظر شما درخصوص اوضاع یمن چیه ؟ 
دوستان حزب الله برنامه ای ندارند
ما که اینجا خون دل می خوریم با این دولت ناشی عقب مانده وبی خاصیت و خاک برسر روحانی ...
ای کاش خدا بکشتش و ببره بهشت تا هم ملت راحت بشن وهم ما😂😂😂

پاسخ:

۱ تیر ۹۷، ۱۳:۵۷
علیکم السلام
اوضاع یمن نگران کننده است. نیروهای خارجی و مزدوارنشان به لطف برتری هوایی و تسلیحات، صدمات زیادی به مردم و ارتش و انصار الله زدن. آمریکا هم صاف داره کمک میکنه ولی ما با خجالت و ترس یه کارهای کوچکی ممکنه انجام بدیم که در سرنوشت معرکه هم معلوم نیست موثر باشه. دقیقا همون سیاستی که اول در قبال سوریه در پیش گرفتن، کمک نکردن، وقتی یه کمکهایی شد، صداش رو در نمیاوردن. اگر حزب الله نبود که ما کاملا در منطقه شکست خورده بودیم. تازه بعد اینهمه هزینه و خون دادن، سپاه یه زورهای سیاسی میزنه. دولت که هیچی! قربونم برن
یعنی میخای هم ما توی بهشت باشیم هم روحانی؟ هم توی دنیا کشور رو جهنم کنه هم توی آخرت؟! 😂😂😂
از شوخی بگذریم، مشکل کنونی در ایران به اشخاص مربوط نمیشه. سیستم مدیریت ما خرابه. اینکه یکی بتونه شب بخوابه و صبح یه تصمیم بگیره و اعلام کنه، این مشکله، اینکه نظارت نباشه، اینکه راحت مسئولین بتونن به جای کا، حقوق نجومی بگیرند و سر خبرنگاران داد بکشند، این مشکله. مربوط به یک دولت و یک شخص هم نمیشه. همه به نوعی و به یک میزان مشخصی، مسائل خودشون رو داشته و دارند.

سلام یه سوالی داشتم. اگر صلاح می دونید نظرتون رو بفرمایید یا ایمیل کنید اگر مناسب سایتتون نیست.
من به شخصه خودم روز قدس با همسرم برای راهپیمایی رفتم ولی هنوز فلسفه دشمنی ایران و اسرائیل رو کامل درک نکردم.
اگر کمک به مظلومین بخوایم بگیم، میشه کلی نقدش کرد.مثلا، پس چرا ایران در مورد روهینگیا کاری نکرد ؟
استراتژی جنگ نیابتی؟ جنگ رو از مرزهای خودمان دور کنیم؟ آیا می توان چنین فرضی کرد؟ ضمن این که آیا اصلا چنین استراتژی برای جمهوری اسلامی اخلاقی هست؟
آماده سازی برای ظهور؟
 اصلا دشمنی ایران و اسرائیل رو فرض کنیم به هر دلیلی درست. چه ضرورتی دارد این جنگ را پشت بلندگو هم اعلام کنیم؟ حتما باید روی موشک مرگ بر اسرائیل بنویسیم؟ این سیاست با کدام مبنا و منطق است؟ آیا دلیل قرآنی دارد؟
مثلا نمی شد ما قبلش خودمون رو از نظر اقتصادی و نظامی و فرهنگی و اعتقادی به یک سطح قابل قبولی برسانیم بعد جانانه وارد این میدان بشویم؟
این استدلال ایرادی دارد؟ بخصوص شما که خارج از ایران هستید و این مسائل رو چه طور تحلیل می کنید؟

پاسخ:

۴ تیر ۹۷، ۱۴:۴۸
عليكم السلام
اتفاقا سوال بسيار به جایی است و جواب آن برای بسیاری از افراد مورد تقاضا است.
درباره دشمنی با اسراییل، باید عرض کنم متاسفانه رسانه های ما خودشان هم نمی دانند چرا، اما این را تبلیغ می کنند. حتی افرادی مثل مشایی در مقام معاون و مسئول دفتر (بخوانید چرخاننده) رییس جمهور، می گفت ما با مردم اسراییل دوست هستیم. خود من گاهی با دیدن مردم اسراییل در فیلم ها یا با گشت و گذار مجازی در خیابانهایشان، با خودم می گویم خب واقعا گناه ندارد اینها کشته شوند؟ بزرگترین مرد صلح دوست و انساندوست منطقه که داعیه دار انسانیت و خدمت به انسانها بود و در این راه هیچ دین و نژاد و رنگ و زبانی برای وی استثنا نبود، امام موسی صدر است. این شخصیت اخلاقی و مهربان و آرام، می گوید اسراییل شر مطلق است. اگر اسراییل با شیطان در بیفتد ما از شیطان حمایت می کنیم. وی به درایت پیش از هجوم صهیونیستها به لبنان فهمیده بود که این سیستم تمامیت خواه و نژاد پرست، به زودی به همسایه های خود حمله می کند. همانطور که در اسناد مطلب فوق می بینید، هیچ ابایی در کشتن مردم بیگناه ندارند، تا به بهانه آن به لبنان حمله کنند و به منابع آن از جمله آب فراوان و خاک حاصلخیز دست پیدا کنند. اعتقاد قلبی آنان این است که نژاد برتر هستند و دیگران مثل گوسفند و میوه و سبزی خلق شده اند تا در خدمت یهود باشند. برای آنان مهم نیست شما ایرانی هستید یا عرب، وقتی از خانه شما خوششان بیاید، طبق قانون الهی شان باید در اختیارشان بگذارید. مشکل اینجاست. در دشمنی صهیونیستها با انسانهای دیگر ذره ای شک ندارم. حتما اطلاع دارید وقتی کشتی تجسسی یو اس اس لیبرتی امریکا مشغول شنود اسراییل شد، چند ساعت بطور پیوسته زیر حملات نیروی هوایی و دریایی این رژیم قرار گرفت و 43 دریانورد آمریکایی کشته و 171 نفر از 297 خدمه کشتی زخمی شدند. یا حمله به برج های دوقلو که در این جریان هیچ یهودی در سر کار خود حاضر نبود و انسانهای بیگناهی کشته شدند تا به بهانه آنها آمریکا به خاورمیانه لشکر بکشد. (از اینجا بخوانید) از طرف دیگر، شهروندان اسراییلی، همگی خدمت اجباری سربازی می گذرانند و هر ساله دوره بازآموزی و تمرین دارند. پس صهیونیستی نیست که در ارتش جنایتکار اسراییل نبوده باشد. شاید شعرهای وحشیانه و نژادپرستانه ای که بچه هایشان در مدرسه حفظ می کنند را ندیده باشید، در این شعر ها عرب و مسلمان را واجب القتل می دانند و بسیاری مفاهیم ضد انسانی دیگر که واقعا برای هیچ کسی قابل پذیرش نیست.
در مورد کمک به مستضعفین، به بسیاری از کشورها کمک می شود و چون اولویت رسانه ای ندارد، رسانه ای نمی شود. مثلا همین یمن، حمایت ما آنقدر کمرنگ است که آدم به شک می افتد و دلش می سوزد. ولی کمکهایی پشت پرده هست و از نظر مسئولین امر، نباید علنی شود.
استراتژی جنگ نیابتی را برخی در زبانها انداختند تا توجیه کنند چرا باید به دیگران کمک کنیم. به نظر بنده این حرف اصلا اخلاقی نیست. ما استعمارگر نیستیم که دیگران را با پول به مزدوری بگیریم. اما حمایت مالی و تسلیحاتی و رسانه ای از گروه های مقاومت و مدافعان مستضعفین، کمترین کاری است که باید انجام داد. درباره آماده سازی برای ظهور باید عرض کنم بر خلاف یهودیان، ما هیچ نقشه و برنامه ای نداریم.
اما سخن شما درباره اعلام دشمنی و نوشتن شعار روی موشک، را قبول دارم. متاسفانه ما جنگ رسانه ای بلد نیستیم و در این جنگ هم باخته ایم. من روش حزب الله را می پسندم که موضع خودش را اعلام می کند، شعار نمی دهد و فقط کارهایی که انجام می دهد را رسانه ای می کند. و اگر وعده ای داد عمل می کند. من بیشتر روش سیاست زیرمیزی انگلیس را می پسندم تا روش شلوغ کاری و داد و هوار ایرانی، که تا تقی به توقی می خورد، از مسئوللین ذیربط تا بی ربط، نظر می دهند و می گویند ما خلیج فارس را می بندیم تنگه هرمز را می بندیم، حزب الله را به جان اسراییل می اندازیم اسراییل را شخم می زنیم، عربستان را به (بوق) می دهیم، و... در حالیکه محافظ یک مسجد حزب الله هم از آنان دستور نمی گیرد، و خود این آقایان هم سنگی به طرف دشمن نخواهند انداخت و مرد جنگ نیستند.
وظیفه ما است برای دفاع از خودمان، دینمان و ناموسمان قوی شویم. قطعا نمی توان مقاومت را رها کرد تا به سطح برابر برسیم، باید با منطق و تدبیر دشمن قوی را شکست داد. وگرنه سورنا سردار ایرانی هم باید می رفت، ارتش جمع می کرد و بر می گشت. حزب الله هم نباید مقاومت می کرد تا هم قدرت صهیونیستها شود. ما در دنیای کثیفی هستیم و دشمنان زیادی داریم. در همه ابعاد باید قوی شد و این را می توان در صحبتهای رهبر انقلاب هم دید. بارها ایشان توصیه به پیشرفت و توسعه توان کشور در حیطه های مختلف کرده اند و گفته اند هر کسی در هر نقطه ای قرار دارد آنجا را مهم ترین نقطه بداند و کار کند. اگر ما در این سالها به شعارهای اقتصادی رهبرمان گوش کرده بودیم، الان با تکان خوردن قیمت دلار، وضع اقتصادمان اینچنین ضربه نمی خورد. اساسا قیمت را نمی توانست کسی دیگر تعیین کند.

سلام. ممنون از وقتی که گذاشتید و پاسخ کاملی که دادید.

"در این شعر ها عرب و مسلمان را واجب القتل می دانند و بسیاری مفاهیم ضد انسانی دیگر که واقعا برای هیچ کسی قابل پذیرش نیست."
در این مورد اگر منبع یا ویدیویی از این برنامه دارید لطفا معرفی کنید.

پاسخ:

۷ تیر ۹۷، ۱۱:۵۱
سلام. فکر کنم سرچ کنید پیدا بشه. من بارها دیدم. ذخیره نکردم. اگر یافتم منتشر میکنم

سلام وقت بخیر 

من بخش کامنتا رو خوندم و سوالی که برام پیش اومد اینکه میگن مسئله جهان اسلام قدسه پس تکلیف بقیه کشورهای مسلمون که تحت اشغال آمریکاو هر نیروی دیگه ای و فرقه و گروهک و...هستن مثال واضح و بارزش کشور افغانستان یا جنایاتی که علیه مسلمونای میانمار شد، چی میشه ؟! 

یعنی اگه قدس آزاد بشه مشکلات بقیه مسلمونا هم حل میشه؟؟ 

واینکه محور مقاومت چرا وارد جنگ با اسرائیل نمیشه؟ چرا انقد همه چی محتاطانه پیش می ره؟ مگه نه اینکه حضور اسرائیل تو منطقه غیرقانونیه ؟ من شنیدم این کشور حتی مرزهاش مشخص نیست!!! هرچند گفتن کشور اشتباهه و این یک رژیم نامشروعه.


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها