نکته ای درباره انتخابات عراق

نکته ای درباره انتخابات عراق

مقتدا صدر شخصیت عراقی است که این روزها بیشتر اسمش مطرح می شود. لیست مقتدا صدر توانسته در انتخابات مجلس عراق پیروز شود و کرسی های زیادی به دست آورد. دیدار مقتدا صدر و صید عمار حکیم، نشان دهنده ائتلاف آتی این دو شخص و نمایندگان لیست آنها می باشد. اساسا پیروزی مقتدا صدر به علت آن است که مرجعیت عراق خصوصا حضرت آقای سیستانی از انتخابات حمایت نکردند. هر سال 15 روز قبل انتخابات، حوزه ها را تعطیل می کردند تا علما برای مردم توضیح دهند که به چه جهت باید شرکت کرد و چرا باید به فلان اشخاص رای داد. با مشاهده فساد واضح و علنی و بسیار وحشتناک مسئولین عراق، مرجعیت شیعه حکم دادند شرکت در انتخابات واجب نیست و هر کسی بخواهد می تواند رای دهد. اما آزموده را آزمودن خطا است. به این جهت، مشارکت شیعیان عراق بسیار کم شد. اما مقتدی صدر با شعارهای ضد ایرانی، جماعت خودش را که از مرجعیت حرف شنوی ندارند، به مشارکت تشویق کرد. و در شرایط عقب نشینی حامیان مرجعیت، توانست با مشارکت طرفداران خودش پیروز شود.
یک لبنانی ساکن عراق در وصف آنان چنین می گوید:
این روحیه چرخش مواضع از قدیم در مردم عراق هست. می گویند اسکندر مقدونی وقتی عراق را گرفت از کنترل آن عاجز شد و برای استادش ارسطو نامه نوشت که من با این مردم مشکل دارم. شب با من هستند، صبح شورش می کنند. وی گفت طبیعت عراق را برایم وصف کن و مقداری خاک و سنگ و گیاهان آنجا را برایم بفرست. وقتی اسکندر چنین کرد، جواب آمد که خودت را خسته نکن. اگر تو هم آنجا بمانی چنین می شوی!
در ماجرای کوفه که اظهر من الشمس است. هزاران نفر نامه دادند و تقاضا کردند، اما پشت نایب امام را خالی کردند و بعد هم خودشان آمدند با امام جنگیدند!
کارشناسان ما که به نظر می رسد اطلاعات اندکی از وضعیت اجتماعی فرهنگی و تاریخی مردم عراق دارند تلاش می کنند با برچسب زدن به مقتدی صدر، وضع کنونی سیاسی را تحلیل و تشریح کنند!
۰ ۰ ۴ نظر ۱۴۴۵ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سلام 
   فکر نمیکنم حامیان مرجعیت عقب نشینی کردند   لیست نصر وفتح با اختلاف  کمی از لیست مقندی صدر دوم وسوم شدن  اگه  این گروه ها با هم بودن  منظورم نصر  وفتح وقانون و  لیست  حکیم به راحتی میتونستن  پیروز شوند   تعجب اینه که حکیم چرا داره با مقتدی صدر  ائتلاف میکنه  
این مقتدی  صدر واقعا ادم بی حیا ونمک نشناسیه   خودش   اقامتگاهش ایرانه کشوروشو ایران نجات داده  حالا طرفدار بن سلمان وهابی شده

پاسخ:

۳۰ ارديبهشت ۹۷، ۲۳:۳۵
سلام. مشارکت شیعیان بسیار کم بود. برخلاف گذشته، مرجعیت شیعه خصوصا حضرت آقای سیستانی هیچ حمایتی از انتخابات نکردند. هیچ مقام سیاسی را هم به حضور نپذیرفتند.

لیست فتح هم کم رای نیاورده البته این ضرب المثل بنظرم از کربلا و نجف دوره درضمن اینکه دم دمی مزاجن بنظرم نبود تفکر یکسان و ثابت و بحران رسانه هست تو عراق  یعنی با یه برنامه یه ماهه هم میتونی شست و شوی مغزی شون بدی

پاسخ:

۳۰ ارديبهشت ۹۷، ۲۳:۳۳
یک ماهه؟ یک شبه!

پیروزی ملت عراق قابل مصادره نیست شکست سنگین اجانب را به گردن مرجعیت نیندازید 
در ثانی فرمودید شرکت شیعیان کم بوده باید خاطر نشان کنم مقتدی و حزب پیروز شیعه اند

پاسخ:

۵ خرداد ۹۷، ۰۰:۱۰
شکست اجانب؟ پیروزی ملت؟
اگر انسان منطقی ای باشید کافی است نگاهی بیندازید به میزان مشارکت مردم در انتخابات گذشته و میزان مشارکت کنونی! تقریبا نصف شده است. چیزی هم گردن مرجعیت نیست. عدم اقبال مردم عراق گردن مسئولان دزد و فاسد است که میزان فسادشان حتی آمریکایی ها را به حیرت انداخت.

بله مسولینی که در پناه  ایران دزدی میکنند

پاسخ:

۲۱ خرداد ۹۷، ۲۳:۴۰
البته ایران پناهشان نداده. همانجا هستند. ولی فساد در عراق بطرز غیر قابل باوری منتشر شده است. این یکی از آثار تغییر ناگهانی حکومت است و نبود آموزش و پرورش و آموزش شهروندی و احساس مسئولیت و احساس تعلق به میهن.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها