نظر تحلیلگر برجسته لبنانی درباره خروج آمریکا از برجام

نظر تحلیلگر برجسته لبنانی درباره خروج آمریکا از برجام

مصاحبه اختصاصی- کلیه حقوق محفوظ است

این تحلیلگر لبنانی یکی از اعضای سابق حرکت امل بوده و در جنگها و اتفاقات مختلف در لبنان حضور داشته است. اطلاعات و تحلیلهای وی بسیار دقیق است و نتیجه انتخابات اخیر را کاملا درست پیش بینی کرده بود. اما از آنجا که رسانه ای نیست و مشورت های پشت صحنه به مسئولین می دهد، از انتشار نام ایشان معذوریم.

از ایشان درباره خروج آمریکا از تفاهمنامه برجام سوال کردم. گفت: چیز مهمی نیست. اساسا مگر به آن پایبند بودند؟ خروج آمریکا از آن چه تاثیری بر وضع سیاسی ایران در منطقه و جهان خواهد گذاشت؟ این آمریکا است که با زیر پا نهادن یک پیمان بین المللی آبروی خود را می برد. ایران برنامه خود را با دیگر اعضا یعنی 4+1 ادامه خواهد داد.

سوال: با برهم خوردن برجام چرا ایران در برجام بماند؟

پاسخ: چرا ایران بیرون برود؟ اگر ایران احساسی عمل کند و بگوید مرگ بر آمریکای جهانخوار، ما فلان می کنیم، ما چنان می کنیم، خب کشورهای دیگر را هم در جبهه ترامپ قرار می دهد. الان پیش از اعلام رسمی ترامپ، همه کشورهای اروپایی و مقامات مختلف، اعلام کردند به این تفاهم پایبندند و نباید آن را بر هم زد. پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج از برجام، باز هم مقامات کشورهای مختلف، از برجام حمایت کردند. درست است اروپا را پیرو سیاست آمریکا می دانیم اما یک بازه ای وجود دارد که بین سیاست اروپا و آمریکا فاصله می اندازد. منافع اروپا مانع از این است که مستقیما مثل آمریکا علیه ایران اقدام کند. ایران در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کرده است. باید بدون احساسات، امور را بررسی کرد. منافع و ضرر ایران از برجام را باید روی میز گذاشت و تحلیل نمود. اگر ایران از برجام خارج شود، وضعش بهتر می شود؟ همه کشورهای دنیا علیه آن می شوند. الان اقلا ایران، حمایت ضمنی کشورهای دیگر را همراه دارد و دیگران عقیده ندارند ایران یاغی و خارج از قوانین بین المللی است. اگر ایران ببیند باقی ماندن در برجام برایش منفعتی ندارد از آن خارج خواهد شد. در آن صورت تمام کشورها در مقابل ایران خواهند بود. چیزی هم عوض نمی شود. قبلا در هنگامی که ایران قدرت زیادی نداشت، همه دنیا پشت سر صدام ایستادند. حالا علنا و مستقیم جلوی ایران می ایستند اما در برابر قدرت ایران چه می خواهند بکنند؟ زمانی که ایران در حال انجام توافق هسته ای بود، وضعش به خوبی الان نبود. عراق و سوریه داشت به دست دشمنان می افتاد. الان در سوریه و عراق وضع بسیار خوب است. در لبنان وضع عالی است. در یمن اوضاع خوب است. امارات با دولت پیشین که مورد حمایت عربستان است درگیر شده و با عربستان اختلاف نظر جدی دارد و احتمال خروج از ائتلاف هست. جالب است توجه کنید، عربستان و امارات اولین کشورهایی بودند که خروج آمریکا از برجام را تبریک گفتند! بعد از آنها ننتانیاهو ابراز شادمانی کرد.

سوال: می دانیم که برجام اساسا برای توقف فعالیت هسته ای ایران بود. چرا اسراییل از این موضوع ناراحت بود و از لغو آن خوشحال است؟

پاسخ: رژیم صهیونیستی دنبال ایجاد فتنه و بلوا است. آنها می خواهند گرد و خاک کنند تا جنگ رخ دهد. می خواهند آمریکا و اعراب خلیج (فارس) را به جان ایران بیاندازند. چون خودشان توان رویارویی با ایران را ندارند و می ترسند. بیشترین کسی که در این ماجرا ضربه خواهد خورد و دچار یاس و نا امیدی می گردد، صهیونیست ها هستند. چرا که اعراب مرد جنگ با ایران نیستند. ترامپ هم اساسا قائل به جنگ و صرف هزینه نیست. او برای اقدامات نصفه نیمه ای که در حمایت از دول عربی دارد تقاضای پول می کند. از طرف دیگر معلوم نیست رژیمهای عربی متزلزل چه بر سرشان می آید. دعواهای داخلی شاهزادگان بر سر قدرت، چه سر انجامی خواهد داشت. قطر و عربستان که با هم دچار اختلاف هستند. امارات هم با عربستان به اختلاف جدی رسیده. از طرف دیگر، آمریکا در منطقه نفوذ و حضور گذشته را ندارد. پس ایران کنونی، قوی تر از ایران پیش از برجام است. نباید نگران بود.

سوال: خب وضع اقتصادی در ایران بسیار خراب است. ماندن در برجام چه فایده ای دارد؟

پاسخ: بیرون آمدن از برجام چه فایده ای دارد؟ همین شرکتهای خارجی که الان هستند هم به جای 90 روز دیگر، الان خارج می شوند. معلوم هم نیست پس از 90 روز واقعا شرکتها کاملا خارج بشوند یا نه. منافع آنها ایجاب می کند سیاستهای آمریکا را نپذیرند و اهرم فشاری باشد به آمریکا برای تجدید نظر. ایران الان در موضع قوی ایستاده است. تایید جهانی را دارد و بر موضع خود مبنی بر عدم تغییر مفاد برجام یا اضافه شدن بحث موشکی به آن تاکید کرده است. موشک های ایرانی صد برابر مهم تر از هسته ای است. من همیشه مخالف اقدامات احساسی و شتابزده هستم و معتقدم سیاستمداران ایران، همیشه با صبر و منطق حکیمانه برخورد کرده اند و برای سناریو های مختلف برنامه ریخته اند.

۰ ۰ ۴ نظر ۱۷۰۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سیدعلی موسوی

۱۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۱۲
سلام حاج محمود
نمی دونم تحلیل گر مطلب فوق کی بوده ...اما حس می کنم ایشون از شرایط فعلی اقتصادی در ایران بی خبرهستند !امروز شرایط اقتصادی مردم شدیدا خراب هست بیکاری های گسترده وهمچنین عدم توازن بین درامد و هزینه کرد ...پنج سال هست همه فریب خوردند
درثانی ..مگه قبل از برجام بد فرجام دیگر
 کشورها موافق ما بودند؟
کدوم شرکتها در ایران هستند اون 90شرکت چع شرکتهایی هستند که تا بحال به عنوان یک جوان ایرانی اثری ازشون ندیدم 
خواهشا یکم واقعیت موجود جامعه ایران رو مد نظر قرار دهید 

باتشکر ......یاعلی مدد

پاسخ:

۱۹ ارديبهشت ۹۷، ۱۴:۵۰
علیکم السلام
نه بی خبر نیست. ولی به قول ایشون تنش افزایی، وضع اقتصادی رو بدتر از این هم خواهد کرد. تا الان چه تحریمی رو برداشته بودند که حالا تحریم جدید کنند؟ حرفهایش منطقی بود. من را تا حدودی قانع کرد.

نظر ایشون محترم ولی ما که داریم توی ایران زندگی میکنیم به وضوح میبینیم که برجام فقط اتلاف وقت بود(حالا اگه از زیانهاش فاکتور بگیریم)میشد این 5 سال کارای مفیدتری  کرد 
ما چه تو برجام بمونیم چه نمونیم  سیاست کشورها در مقابل ما تغییر زیادی نخواهد کرد  اروپاییها همونایی هستن که تا تونستن به ما ضربه زدن چه زمان جنگ چه بعدش . پس نباید اینقدر رضایتشون برای دولت ما مهم باشه 
چاره کار فقط قوی کردن توان اقتصادی ونظامی داخل کشوره که اونهم  برای اقایون مهم نیست

سلام 
بسیار نظر درست و دقیقی بود. 
به نظر من هم اتفاقا خوب شد ترامپ از برجام خارج شد. چون اولا باعث شد به همه اثبات بشه که آمریکاست که عهد شکنه و ثانیا این اهرم فشار از دست ترامپ خارج بشه که هر سه، چهار ماه یکبار بخواد به ایران فشار بیاره که از برجام خارج میشیم. ثالثا این جوری بین اروپا و آمریکا اختلاف میفته و این به نفع ماست. 
گذشته از اون برجام به خودی خود قرار نبود کاری بکنه بلکه یه وسیله بود برای برداشتن موانع و هرچه این موانع بیشتر برداشته بشه راه برای تقویت اقتصادی هموارتر میشه. 

والا ما خودمون یه کلیدساز داریم همین حرفای کارشناس شما رو تحویل‌مون میده! قراره هرکس هم که از برجام خارج شد، خودش تا آخر باشه!
بعد این جمله ینی چی؟
«الان اقلا ایران، حمایت ضمنی کشورهای دیگر را همراه دارد و دیگران عقیده ندارند ایران یاغی و خارج از قوانین بین المللی است!!!»

یعنی من همچین جمله هایی میشنوم میخوام با سر برم توی دیوار!!

حمایت ضمنی دقیقا یعنی چی! حمایت رسمی اروپا و سایر کشورها چقدر همراه ما بوده که الان حمایت ضمنی‌شان به درد بخورد؟!

ما انقدر در مذاکرات، تعهدات و هزینه بدیم که آخر بگن ایران یاغی نیست؟؟؟ فردا لابد باید موشکی و فعالیت در منطقه رو هم تعطیل کنیم تا دو تا مثبت جلو اسم ایران بذارند و در لیست خوبها قرار بگیرد!
ایران از یاغی نبودن چه سودی برده که از یاغی بودن آن را نبرد؟! مگر همین حرفها را در زمان مذاکرات سعدآباد نمیزدند که اگر فعالیت هسته ای از سر گرفته شود ،هجمه جهانی علیه ایران آغاز میشود؟! که غنی سازی را افزایش دادیم و نشد!
اتفاقا همه هدف امریکا و اروپا و غربگرایان همین نرمالیزه کردن ایران(یاغی نبودن) و تحمیل نُرم های بین المللی در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی است، از جمله FATF , برجام و سند2030 و تحریم های محتمل ورزشی(مثلا کشتی) و هزار جور کوفت و زهرمار دیگر...است.

 الان برجام با این وضعیت چه منافع اقتصادی برای ایران دارد که شرکت های بزرگ اروپایی از ترس تحریمهای امریکا همه ماست ها را کیسه کرده اند؟!
 پس این نارضایتی رهبری و تاکید بر اخذ ضمانت واقعی فقط ژست سیاسی است؟!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها