انتخابات لبنان - بخش دوم

انتخابات لبنان - بخش دوم

🔹برای درک بیشتر تغییرات حاصل از قانون جدید انتخابات لبنان باید به دو نکته اشاره کرد.

🔹اولا حوزه های انتخاباتی ای که حزب المستقبل در آن رای سنگینی دارد دارای تنوع حزبی و طایفه ای بیشتری در مقایسه با حوزه های دیگر هستند، و حزب المستقبل همیشه با استفاده از قانون قبلی که قانون اکثریتی بود حق دیگر طایفه ها را خورده بود.

🔹برای مثال فرض می کنیم 5 کرسی سنی مجلس و 3 کرسی مسیحی مجلس مخصوص شهر عکار بوده است، در قانون قبلی حزب المستقبل لیست هشت نفره ای را تشکیل میداد که شامل 5 سنی و 3 مسیحی بود، و چون رتبه ی اول آرا در بین همه ی لیست ها را داشت، هر هشت نفر را وارد مجلس می کرد با اینکه مسیحیان منطقه ی عکار به لیست احزاب مسیحی رای داده بودند.

 🔹اما در قانون جدید مسیحیان به احزاب مسیحی رای می دهند و امکان تصاحب 3 کرسی مسیحی مخصوص شهر عکار را دارند.


🔹دوما احزاب ناسیونالیستی و ملی گرا در بین اهل سنت لبنان انتشار بیشتری در مقایسه با شیعیان و مسیحیان دارند، و حق آن ها در قانون قبلی انتخابات پایمال شده بود. برای مثال حزب ناصری ها در شهر صیدا در جنوب لبنان و یا خانواده ی کرامی در شمال لبنان. هر دوی آن ها جزوی از پیمان 8 مارس هستند و هم پیمان حزب الله، و با توجه به قانون جدید شانس آن ها در انتخابات دو چندان شده است.

🔹همین منوال اما علیه اهل سنت منطقه ی بعلبک هرمل جریان داشته است، و بیش از 20 هزار نفر از اهل سنت این منطقه نمی توانستند به دلیل اکثریت آرای احزاب شیعه نماینده ای از حزب المستقبل در پارلمان داشته باشند. اما با قانون جدید می توانند به راحتی یک یا دو کرسی مجلس را از حزب الله تصاحب کنند. و احزاب 14 مارس با دامن زدن به محرومیت این منطقه و تفکر عشیره ای بعضی از اهالی منطقه و بولد کردن بعضی از اشخاص معروف به شیعه ی سفارت خانه ها سعی دارند رای شیعیان این منطقه را نیز به خود جذب کنند تا رای لیست حزب المستقبل را بالا ببرند و بیش از دو کرسی مجلس را تصاحب کنند.

🔹اهمیت این حوزه ی انتخاباتی برای سعودی ها و اماراتی ها و آمریکایی ها در همین قضیه نهفته است تا حدی که خود سفرای امارات و سعودی روز گذشته برای اولین بار از این منطقه دیدار کردند و گفته می شود با خود دلار های نفتی زیادی هم برای روز انتخابات برده اند؛ لازم به ذکر است که حزب المستقبل در خرید آرا معروف است و قیمت هر رای را به بیش از صد دلار به اضافه ی بون بنزین و غیره در انتخابات شهرداری ها و غیره بالا می برد.

🔹حزب الله لبنان هم برای جلوگیری از وقوع هر نوع نفوذ در این منطقه اهمیت ویژه ای به این منطقه داده است و سید حسن نصر الله دو بار برای اهل این منطقه سخنرانی کرد و گفت: ما نمی گذاریم کسانی که از داعش و النصره پشتیبانی کردند اهالی این منطقه را در پارلمان نمایندگی کنند و اگر احساس کردم اهل این منطقه انگیزه ای برای شرکت در انتخابات ندارند حاضرم شخصا در تک تک روستاهای این منطقه شخصا حضور یابم و امنیت خودم را به خطر بیندازم تا مردم را قانع کنم ولی نگذارم چنین اتفاقی بیفتد.
 

۰ ۰ ۲ نظر ۲۲۹۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۲)

با سلام
مرسي از مطالبتون آقاي علوي و اينكه هميشه پاسخگوي سوالات خوانندگان هستيد ، ان شاءاله هميشه موفق باشيد و با انرژي و توان براي ما مطالب جديد بنويسيد.😉🙏🙏

با سلام ممنون از مطالبتون آیا برای سفر در بازه زمانی قبل یا هنگام انتخابات مشکلی وجود اره پیشنهاد شما چیه با تشکر

پاسخ:

۲۵ فروردين ۹۷، ۱۳:۳۵
سلام. ممنون از لطف شما. نباید مشکلی وجود داشته باشه. شاید روز انتخابات تردد خارجی ها ممنوع بشه در شهر.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها