انتخابات لبنان

انتخابات لبنان

🔺قانون انتخابات لبنان سال گذشته و با اصرار احزاب 8 مارس و علی الخصوص حزب الله لبنان پس از سال ها کشمکش  تغییر یافت؛ این اصرار برای تغییر حتی به دو بار تمدید غیر قانونی مجلس انجامید !!

🔺لبنان در انتخابات به چندین حوزه انتخاباتی تقسیم می شود، برای مثال حوزه ی بیروت اول، بیروت دوم، جنوب اول، جنوب دوم، بعلبک-هرمل، زحله، عکار و غیره.

🔺در قانون قبلی، هر لیست در هر حوزه انتخاباتی بیشترین رای را می آورد تمام اعضای لیست پیروز انتخابات می بودند و وارد پارلمان می شدند.

🔺در قانون جدید افراد لیست با توجه به درصد آرای کل لیست و آرای هر نماینده، پیروز انتخابات می شوند و وارد پارلمان می شوند.

🔺در قانون قدیم با توجه به گرایش های سیاسی و حزبی و طایفه ای معروف مردم، هر حوزه ی انتخاباتی حزب بزرگ با لیست مشخصی داشت که معلوم بود پیروز می شود و همه ی آن ها به پارلمان راه می یابند.

🔹 مثلا حوزه ی انتخاباتی بعلبک-هرمل،منطقه ی شیعی نشینی است که مردم آن به حزب الله و جنبش امل پایبند هستند، و با توجه به اینکه هر دوی آن ها با یک لیست در انتخابات شرکت می کردند، بیشترین رای را می آوردند و همیشه پیروز انتخابات بودند. برعکس حوزه انتخاباتی عکار که مردم آن به حزب المستقبل گرایش دارند و همیشه لیست المستقبل پیروز انتخابات در آن حوزه می بود.

🔺در قانون جدید احزاب کوچک تر این امکان را پیدا کردند که با حزب های بزرگ رقابت کنند و کاندیداهای خودشان را به پارلمان بفرستند، پس از اینکه مجبور بودند وارد لیست احزاب بزرگتر شوند.

🔹برای مثال دایره ی انتخاباتی بعلبک-هرمل که حزب الله در انتخابات می توانست به راحتی همه ی لیست خود را به پارلمان ببرد، الآن باید با حزب مستقبل رقابت کند و تلاش کند  از 9 کرسی مجلس مخصوص این حوزه، یک یا دو کرسی و حتی بیشتر را مقابل حزب المستقبل از دست ندهد. بر عکس حوزه انتخاباتی بیروت دوم که حزب مستقبل باید تلاش کند یک یا دو کرسی از 5 کرسی پارلمانی خود را مقابل حزب الله از دست ندهد.
 

۱ ۰ ۱ نظر ۲۰۴۹ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱)

پیش بینی خود شما چیست ؟با توجه به محبوبیت حزب الله  که هر روز بیشتر میشه و البته در مقابلش پول های کلان و خرید های گرون رای   ؟ مثل اینکه سید حسن سخنرانی کرده بعد مردم راه افتادن به روستاهاشون برای روشنگری من همیشه یکی از جبهه های که بهش مطئن بودم همین حزب الله   ولی بازم چیزی که  الان احساس میشه همون ایجاد گروه های مسیحی وسنی طرفدار  حزب الله که باید چندین سال پیش ایجاد میشد  و همچین جاهایی موثر بود  

پاسخ:

۱۵ فروردين ۹۷، ۱۴:۱۱
اساسا ساختار جمعیتی و سیاسی لبنان تغییر نخواهد کرد. ممکن است چند نماینده کم و زیاد شود. همین

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها