یک صبح تا شب با مردم لبنان

یک صبح تا شب با مردم لبنان

شنبه روز بسیار پر کار و خسته کننده ای بود اما دلنشین و پر اندوخته. با گروهی مستند ساز که از ایران آمده بودند همراه شدم تا برای ضبط مصاحبه هایی در سطح شهر، کمکشان کنم. صبح به بازدید از یک درمانگاه جمعیت امداد لبنان رفتیم. فقرا و ایتام تحت پوشش این جمعیت، جایی جز این درمانگاه ندارند. حتی درمانگاه های خیریه دیگر، اقلا ده دلار برای ویزیت دریافت می کنند که این افراد توانایی پرداخت آن و پرداخت هزینه دارو را ندارند. هزینه درمانی در لبنان بسیار زیاد است و فقرا می گویند در لبنان اگر فقیر باشی و مریض شوی باید بمیری. تعدادی دکتر از ایران آمده بودند که داوطلبانه در درمانگاه ها و مراکز بهداشتی نقاط محروم، به ویزیت رایگان محرومین پرداختند.
با آمدن یکی از مسئولین جمعیت امداد امام خمینی لبنان، شانس این را پیدا کردیم که به مرکز شمارش پولهای صندوقهای صدقات برویم. این مرکز در آپارتمانی ناشناس و با رعایت اصول امنیتی، قرار داشت. طبق یک برنامه مشخص، صندوقهای خیابانها و صندوقهای مستقر در مراکز خرید و موسسه ها و دکان ها و منازل را در کیسه ای خالی می کنند و برگه ای حاوی کد یکتا متعلق به آن صندوق را در کیسه گذاشته و پلمب می کنند. در مرکز شمارش، تعدادی خانم نشسته بودند و کیسه ها را باز می کردند، کد صندوق را در رایانه می زدند و پس از شمارش موجودی کیسه، مبلغ جمع شده را در رایانه ثبت می کردند. بالای هر میز یک دوربین امنیتی برای نظارت بر صحت اجرای شمارش وجود داشت. مسئول این قسمت اعلام کرد تنها در بیروت در طول یکسال، یک میلیون دلار از طریق صندوقهای صدقه جمع آوری می شود.
برای مصاحبه میدانی چند منطقه مختلف بیروت را انتخاب کردم و برای مجوز هماهنگی شد. اول از ضاحیه شروع کردیم. تا وسایل و پایه و دوربین را از ماشین بیرون آوردیم یک جوان حزب اللهی بیسیم به دست ظاهر شد و خفتمان کرد، اما دو نفری که با ما فرستاده بودند تا انجام مصاحبه در ضاحیه را تسهیل کنند جلو رفتند و آشنایی دادند.

به دوستان گفتم در لبنان خانمها حتی اگر بی حجاب باشند، عموما از اینکه تصویر یا عکسشان را بگیریم طفره می روند. همنطور هم شد. از هر بیست نفری که جلو می رفتم و تقاضای مصاحبه می کردم، فقط یک نفر حاضر می شد. از مردم می خواستیم لبنان را برای خارجی ها معرفی کنند، سپس می پرسیدیم از ایران چقدر اطلاع دارند. اطلاع مردم ضاحیه از ایران و علاقه شان به کشورمان بی نظیر بود. حتی دختر جوانی گفت اگر بخواهند به من تابعیت کشور دیگری را بدهند، ایران را انتخاب می کنم. بیشتر آنها برای سید حسن نصرالله و رهبر انقلاب ما دعای خیر می کردند.
نشد به همه مناطقی که پیشنهاد دادم برویم. بعد از ضاحیه به خیابان حمرا رفتیم. خیابانی که نزد توریستهای ایرانی، بی دلیل مشهور است. حمرا یک خیابان کوتاه است که نه وسعت خیابانهای ما را دارد نه طول آنها را. اما فروشگاه های مختلف برندهای گوناگون و کافه ها و رستورانها و سنگ فرش پیاده رو، جلوه اروپایی بیروت را به رخ می کشد که مورد پسند توریستها است. در این خیابان با اینکه فکر می کردم فیلمبرداری بدون داشتن مجوز رسمی از وزارت فرهنگ لبنان، با مشکل مواجه شود، هیچ مشکلی نداشتیم. فقط هیچ کسی حاضر به مصاحبه نمی شد. جمعیت هم کم بود. اول یک جوانی را گیر انداختم که قیافه آمریکایی داشت. موی بور و پوست سفید و چشمهایی آبی. با تاکتیکی که به کار بردم حاضر شد مصاحبه کند. گفت من لبنانی هستم اما عربی ام خیلی ضعیف است. با انگلیسی با او حرف زدم و گفتم به انگلیسی جواب بدهد. در مورد ایران که از او پرسیدم کمی دستپاچه شد و گفت سوال خیلی باز و عمومی است و او اطلاعات زیادی ندارد.

مدت زیادی از عابران می خواستیم مصاحبه کنند، قبول نمی کردند. یک خانم قبول کرد اما گفت من لبنانی نیستم اردنی هستم. گفتیم پس کشور خودت را برای ما معرفی کن. دو جوان عراقی هم میلی به مصاحبه نشان ندادند. جوانی با موهای فرفری بلند، خودش داوطلب شد. چون دیده بودیم خیلی ها با شنیدن موضوع ایران و لبنان، مصاحبه نمی کنند، گفتیم در مورد کمکهای خارجی به لبنان صحبت کن. گفت سازمان ملل و عربستان و آمریکا به ما کمک می کنند. از جمعیت های خیریه لبنانی پرسیدیم که نمی دانست و گفت دارالفتوی (موسسه دینی اهل سنت) به فقرا کمک می کند.
به خیابان ساحلی و نزدیک فانوس دریایی که به آن المناره می گویند رفتیم. آنجا کلی آدم مختلف برای ورزش و پیاده روی و هوا خوری می آیند. آدمهای بیشتری گیرمان آمد. زوج جوان بیروتی (اهل سنت) به تورمان خورد که دختر خانم تمایلی به مصاحبه نداشت اما جوان بسیار علاقه مند، اهل مطالعه و اطلاعات، و نگاه مثبتی به ایران داشت. دختر خانم مو طلایی که معلوم شد اهل هلند است با دوست لبنانی چاق خود، حاضر به مصاحبه شدند. قرار شد به انگلیسی از هلند برایمان بگوید و اینکه چقدر ایران را می شناسد. چیز زیادی کاسب نشدیم. در عوض دوستش اطلاعاتش از ایران خوب بود. آقای خوش تیپی حاضر به مصاحبه شد که نژاد لبنانی از چهره اش می بارید، چشمان رنگی و پوست سرخ و سفید و موهای تقریبا بور. از ایران خیلی می دانست و نگاهش بشدت مثبت بود. اسمش را در انتها گفت. گفتم چه جالب، شاید با شهید سمیر قنطار فامیل باشد. خودش بعد از مصاحبه گفت من پسرعموی سمیر هستم.
دختر خانم جوان سیاهپوشی با عینک دودی بزرگ که هدفون در گوش داشت، حاضر شد مصاحبه کند. خوش برخورد بود. اما می گفت عربی خوب بلد نیست. گفتم انگلیسی صحبت کن. گفت نه، عربی انگلیسی قاطی صحبت می کنم (با کلاس نماهای لبنان اینطوری عربی حرف می زنند که نصفش فرانسه یا انگلیسی است). گفت بگذار یک تمرین کنیم. گفتم خب بگو. شروع کرد از لبنان بگوید. در میان کلامش گفت ابلید. گفتم انگلیسی داری می گویی؟ گفت نه، بلد (کشور). مگر جمع بلد ابلید نمی شود؟ گفتم نه، بلاد. جالب بود من به یک لبنانی عربی یاد می دادم!
در میانه تلاش ما برای تور کردن افراد برای مصاحبه یک آقای ایرانی جلو آمد و سلام و علیک کردیم. گفت چه عجب یک ایرانی دیدیم! چرا هیچی ایرانی اینجا نیست. از لبنان خوشش آمده بود و می گفت اینها که اینقدر پولدارند چرا ما به اینها کمک می کنیم؟ گفتم خب شما الان در قسمت بالا شهر هستید. یکی از بچه های تیم هم که چند روز مناطق مختلف محروم همراه تیم پزشکی رفته بود، برایش گفت که وضع فقرا و محرومین چگونه است. وقت نبود تا برایش توضیح دهم ایران به مردم فقیر کمک نمی کند به مقاومت کمک می کند.
دو جوان را دم دمای غروب گیر آوردیم که از گردنبند سبز دومی حدس زدم شیعه باشند. دو دل بودند که مصاحبه کنند. آنکه بزرگتر بود شخصیت جذابی داشت و از صراحت کلامش خوشم آمد. گفت من اصلا ضد دخالتهای ایران و کشورهای دیگر هستم. گفتم خب همین را بگو. در مصاحبه اما، اسمی از کشورمان نیاورد و گفت دخالتهای کشورهای دیگر، ما را بیچاره کرده است. به دریا اشاره کردم و در مورد نفت مدیترانه پرسیدم. گفت این دریا که پشت سر من است را بلوک بندی کرده اند و می خواهند نفت و گاز استخراج کنند اما کشورهای دیگر نمی گذارند و می خواهند سهم ما را بگیرند. آخر سر هم جنگی بشود ما مردم بدبخت می شویم.
غروب که نزدیک شد دیگر نمی شد فیلم گرفت. جمع کردیم و رفتیم روبروی صخره روشه. بچه ها ایستاده بودند دریا را نگاه می کردند و لایو اینستاگرام می رفتند و برای لایو همدیگر مزاحمت ایجاد می کردند.
از ایستادن بسیار خسته شده بودم. پا و کمرم درد گرفته بود. کوفته بودم و حال نداشتم. از هفت صبح تا هفت شب بیرون بودم. نشستم روی نیمکت چوبی کنار پیرمردی که یک پا نداشت و روی ویلچیر نشسته بود و تار می زد تا بلکه کسی پولی برایش بیاندازد. کله کچل بزرگی داشت با پشت موی بلند. با صدای نخراشیده اش آواز می خواند. درد دل می کرد. فهمید ایرانی هستیم گفت من موسیقی ایرانی بلدم، داریوش بلدم. من عاشقم من عاشقم...

نکته جالبی که وجود داشت نظر مردم در مورد حجاب اجباری در ایران بود. در ضاحیه، اکثریت قریب به اتفاق، آن را قانون مملکت و خوب و مفید می دانستند و می گفتند خب چه اشکالی دارد. ما خودمان در جایی که بی حجابی آزاد است باید حجاب داشته باشیم و حجاب داریم. اما در خیابان حمرا و کنار ساحل، نظر بیشتر مردم برعکس بود و می گفتند نباید کسی را مجبور کرد. یک کارگر مغازه در حمرا که اهل سوریه بود گفت در دبیرستانهای ما حجاب الزامی است. خیلی خوب است که دختر ها بی حجاب نباشند.

۱ ۰ ۱۹ نظر ۳۷۴۶ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۱۹)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

*******************************************


جانان من اندوه لبنان کشت ما را



بشکست داغ دیر یاسین پشت ما را

جانان من برخیز باید بر جبل راند

حکم است باید باره تا دشت امل راند



پاسخ:

۸ اسفند ۹۶، ۱۹:۵۲
متاسفانه ایرانی ها اطلاعات اندکی از لبنان دارند و عینک سیاه و سفید بر چشم دارند و توقع دارند همه مثل خودشان باشند. اگر نباشند بد هستند. این قضیه در مورد همه صدق می کند. چه حزب اللهی هایی که توقع دارند همه لبنانی ها حزب اللهی باشند، چه افرادی که فکر می کنند همه در لبنان لختند! و در این وسط، ضربه را هر دو می خورند که دشمن، با یک ویدیو، دیوار توهماتشان را فرو می ریزد.

احساس میکنم  یکم  خیلی سانسور کردید!  همه نظرشو مثبت بود   :ا  حداقل دین و طایفه مصاحبه کننده ها رو میپرسیدید  بچه های مستند ساز کدوم سازمان یا رسانه بودن؟ و درمورد چی میساختن؟

پاسخ:

۸ اسفند ۹۶، ۱۹:۵۳
نه نظر همه مثبت نبود. بی حجابهای غیر مسلمان، و یا مسلمان، عقیده بر آزادی شخصی داشتند. اما همان بی حجابها، پوششان از آنچه طرفداران آزادی حجاب می خواهند، خیلی بهتر بود!
بچه های مستند ساز رو در اینساتگرام روی عکس تگ کرده ام.

جالب بود. دست شما درد نکنه.
یه سوال، این پزشک های داوطلب ایرانی زیر مجموعه چه گروه و نهادی رفتن؟

پاسخ:

۸ اسفند ۹۶، ۱۹:۵۵
اگر اشتباه نکنم زیر مجموعه ای از هلال احمر بودند که مهمان جمعیت امداد امام خمینی لبنان شدند و در برخی درمانگاه های این جمعیت در مناطق محروم حضور یافتند.

باسلام دوتا سوال داشتم بی زحمت
1-سمیر شمخه  رو میشناسید؟
2-النبی شیث  چه جور منطقه ای هست؟ شیعن؟

پاسخ:

۹ اسفند ۹۶، ۱۰:۵۰
سلام
1- خیر
2- منطقه شیعه نشین قبل بعلبک

هر کی بحواد رو میبرن؟ یعنی اگه پزشک بشم میبرنم؟

پاسخ:

۱۲ اسفند ۹۶، ۰۹:۵۳
خیر. این برنامه ها همیشگی نیست. بیشتر تبلیغاتی است.

سلام دختر امام موسی صدر مصاحبه کرده گفته طبق اسناد پدرم زنذست مگه میشه؟؟تو لبنان چی میگن؟ بعد از قذافی چرا ازاد نشد؟

پاسخ:

۱۲ اسفند ۹۶، ۰۹:۵۲
علیکم السلام. حق دارند پدر خود را زنده بدانند. چون سندی قطعی برای فوت یا کشته شدن ایشان وجود ندارد. نمی توان به حرف قذافی و آدمهایش اعتماد کرد که یک روز می گفتند امام موسی صدر اصلا به لیبی نیامده، یک روز می گفتند آمده و رفته و ندیدیمش، یک روز گفتند امده و دیدیم و دعوا شد و گفتیم ببریدش! درست است خیلی از مردم نا امید شده اند، اما فرزندان نمی توانند پدر خود را رها کنند تا در زندان نا امیدی مردم و بی وفایی دوستان بمیرد.

بنظرم یکی از کارهایی که حزب الله باید می کرد و نکرد حمایت و تاسیس غیر مستقیم گروه های سنی و مسیحی معتدل  و جذب اونها بود تحت گرو های طایفه ای و حزبی سنی یا مسیحی که حامی حزب الله باشن

پاسخ:

۱۲ اسفند ۹۶، ۰۹:۵۰
چنین گروه هایی وجود دارند. اما به جهت آنکه همیشه امکانات مادی جبهه حق ضعیف است، نمی توان اقدامات زیادی کرد. فقط توانسته اند، وحدت گروه های دیگر را بشکنند و دیگر نتوان یک جبهه سنی یا مسیحی علیه شیعه تشکیل داد.

سلام استاد یه سوال بنظر خودتون اگر الان  چندین میلیارد دلار بهتون پول میدادن برای کار تو لبنان به نفع ایران و حزب الله اولین کار و کلا کارهایی که میکردین چی هست؟

پاسخ:

۱۲ اسفند ۹۶، ۰۹:۴۸
علیکم السلام
قطعا یک مدرسه خوب تاسیس می کردم. فقط و فقط. نه یک فشنگ می خریدم، نه نانی برای فقرا. بچه هایشان را به مدرسه می فرستادم.

سلام 
یه موضوعی که این روزها خیلی بحث برانگیز شده ، همین موضوع قانون حجاب اجباری در ایرانه. می خواستم نظر شما رو در این مورد بدونم. 

پاسخ:

۱۲ اسفند ۹۶، ۱۰:۰۹
علیکم السلام
حجاب اجباری را مدعیان امروز اعتدال در ایران، باب کردند. متاسفانه با فشار و هجمه ضد فرهنگی دشمن، برخی از مردم به گونه ای شده اند که در صورت آزاد شدن حجاب، از خود ملت اروپا و امریکا بدتر رفتار خواهند کرد. با وضعیت اجتماعی کنونی ایران، کاملا مخالف ازاد شدن حجاب هستم. نمی خواهم فرزندم وقتی به جوانی رسید، صحنه های عریان در جامعه ببیند و به فساد کشیده شود. به نظر من و خیلی از جوانهای ایرانی که به لبنان آمدند، بی حجابی کنونی در لبنان از حجاب نیم بند زورکی و فساد زیرپوستی، بسیار بهتر است. در لبنان همه مردم زندگی عادی خود را دارند، اگر دختری با بلیز و شلوار بیرون می آید، آرایشی نمی کند که مخصوص فاحشه ها است! حتی برخی دختران مسیحی ای که خیلی بد لباس می پوشند، آرایش بسیار ملایمی دارند. پوشش در جوامع شرقی از جمله عناصر فرهنگی قدیمی است و جامعه لبنان بی بند و باری را تابو و بد می داند. همه جوامع در مورد لباس و پوشش، محدودیت هایی قائل هستند، حتی در خود آمریکا. ولی متاسفانه عده ای در ایران دوست دارند، به مغزشان تجاوز شود و آنچه در کانالهای ماهواره ها برای آنها نمایش داده می شود را باور کنند و فقط به لختی گری و بی بند و باری فکر کنند. این روش، ابزار دولتها است برای کور و کر ساختن جوانان و دور نگه داشتنشان از اوضاع حکومت. به نظر می آید دولت های دینی تندرو مثل عربستان هم به سوی این سیاست پیش می روند. تغییرات سریعی که در این کشور در مجوز رانندگی به زنان، آزادی حضور زنان در ورزشگاه و آزادی موسیقی و کنسرت و خواننده زن، به چشم می خورد، نشان از جهت گیری جدید این حکومت، برای سرپوش نهادن بر اعتراضات است. سیاستی که دولت ما هم کم کم دارد آنرا دنبال می کند. به عقیده من از مهم ترین عوامل نارضایتی مردم در ایران، جدا از عوامل اقتصادی، بحث ماشین خارجی، حجاب، و اینترنت است. به نظرم کم کم بحث حجاب را شل می کنند تا خود بخود آزاد شود. اینترنت هم عملا با وجود وی پی ان و قندشکن!!! آزاد است. اما بحث ماشین آزاد نخواهد شد چون منافع سیاسیون در آن است.
اگر حجاب اجباری نباشد، تا چه مقدار می تواند آزاد باشد؟ آیا لباس شنای دو تکه هم آزاد است؟ از آنجا که نمی توان تضمین کرد، اختیاری شدن حجاب، به لخت شدن یک عده نیانجامد، با آن مخالفم و جامعه ایران را آماده آزادی حجاب نمی بینم.

بالا گفتی این گروه های مسیحی و سنی طرفدار حزب الله وجود دارن ولی پولی واسه حمایت نیست میشه نام این گروه هارو ببرین

پاسخ:

۱۲ اسفند ۹۶، ۲۳:۵۹
خيلی از این گروه ها هست. نه همه رو میشناسم نه اسمشون رو الان یادم میاد. مثلا هیئت علمای مقاومت، سرایا المقاومة،...

شما که خودتون گفتید  سرایا حساب از حزب الله جداست درضمن من منظورم شاخه سیاسی فرهنگی بود 

سلام
  اكثر مردم فكر ميكنند ما به كشورهاي مقاومت مثل لبنان كمكهاي ميليارد دلاري ميكنيم. اما نمي دانند مشكل ما اين پولها نيست.  مشكل كشور ما فساد و مديران بيعرضه هستند. كشورهايي هستند كه حاضرند 100 برابر اين كمكها را به كشورهاي محور مقاومت بكنند  تا نفوذ ايران كاهش يابد ....

سلام آقای علوی خیلی سایت قشنگی دارین ... اومدن داخلش واسم مثل یه تفریحه انگار خودم دارم میگردم توی لبنان ...دوسالی هست سر میزنم به سایتتون (در واقع میام لبنان 🙃) 
راستش این روزا که بحث حجاب اجباری داغه سخنرانی اخیر آقا حساسم کرد که نکنه شما همون روحانی باشین که توی لبنان هستن و مخالف حجاب اجباری 😁 اما نظرتون رو که در جواب یکی از دوستان دیدم ؛ فهمیدم اشتباه فکر میکردم .
بازم از سایت خوبتون ممنونم ان شاءالله روز بروز بهتر بشین.

پاسخ:

۲۱ اسفند ۹۶، ۱۰:۳۰
علیکم السلام
ممنون از لطفتون. برای همسفر شدن بیشتر در لبنان، اینستاگرام یا تلگرام ما را هم دنبال کنید.
بحث حجاب در ایران خیلی نامناسب شده و هر دو طرف احساس ناراحتی می کنند. در لبنان هر کسی برای خودش حجاب دارد و جامعه، یا بهتر بگیم خرده جامعه ها، میزان حجاب را برای اعضای خود مشخص می کنند و کسانی که تخطی کنند، با جبر اجتماعی و نارضایتی دیگران روبرو شده و رفتار خود را اصلاح می کنند.
قطعا آزادی بی حجابی برای عده ای خصوصا مردان بسیار خواستنی و دلچسب است. اما وجوب حجاب از طرف خدا برای پوشاندن جنسیت زن و برجسته شدن شخصیت و دانش و مهارت و استعدادهای زن است. در شبکه های حرفه ای دنیا می بینید برای اخبار ناچیز و بی ارزش، زنان زیبا رو و جوان و لباسهای جذاب و باز انتخاب می کنند ولی برای بحث های عمیق کارشناسی، همیشه یک مرد یا زن مسن و با کت و شلوار یا کت و دامن، انتخاب می شود که جذابیت بصری ندارد اما عمق دانش و توانایی های حرفه ای دارد. نگاه اسلام به زن، دقیقا مانند مورد دوم است تا کالا و مهره نباشد. نفس بنده، شاید بی حجابی و عدم اجبار حجاب را بپسندد و مانند برخی روحانیون روشنفکرنما کلی هم حدیث و دلیل علمی و نقلی و عقلی بیاورد، اما باید دید دستور خدا چیست. زندگی چند روزه دنیا که تهش به قبر ختم می شود ارزش ندارد که بی نهایت سال زندگی اخروی را به باد بدهیم. عده ای از لج این حکومت و نظام، دین خودشان را رها می کنند. اگر این نظام بد است، چرا یک شخص باید از لج یک عده بد، خودش را به عذاب ابدی دچار کند؟

سلام راسته میگن وضعیت فوق العاده اعلام کرده حزب الله به خاطر رزمایش پنهان اسرائیل؟

پاسخ:

۲۱ اسفند ۹۶، ۱۰:۲۱
طبیعی است که هنگام تحرکات دشمن، نیروهای خودی در آماده باش به سر ببرند و حرکات دشمن و شیوه رزمایش را رصد کنند. اما این ترس از حمله نیست. خبری هم نیست اینجا.

آقای علوی این فرمایشتون که خرده جامعه ها مشخص میکنند که پوشش چطور باشه تقریبا توی ایران هم هست نمونش خود من که بازار و کوچه و خیابان چادر سر میکنم البته بر میگرده به سن نوجوانی که واقعا متوجه شدم چادر چقدر موثره در کمتر شدن جلب توجه اصلا دوست ندارم اینطور جاها مورد توجه باشم آخه هر طور آدمی پیدا میشه از اونجایی که واقعا اعصابم به هم میریزه از بعضی برخوردها و نمیتونم بی تفاوت باشم شیوه دفاع😎 ( چادر ) رو انتخاب کردم واقعا هم آرامش روانی داره ؛ اما جاهای دیگه مثل جلسات خانوادگی به همون حداقلها اکتفا میکنم چون دیگه اطرافیان رو تقریبا میشناسم و متقابلا  اطرافیان من رو  ؛ اما زنان و دخترای فامیل هیچ جا چادر نمیکن ولی باز هم اهل رعایتن . 
کلا یه جور بدی شده ایران  عده ای هر رفتار و تفکر و منش غلطی رو اگه مخالف نظام باشه با روی باز میپذیرن . ان شاءالله عاقبتمون ختم بخیر بشه.
بقیه فرمایشاتتون هم موافقم باهاش کاملا صحیح هست .

سلام اقای علوی
نظرتون در رابطه با ورود ترکیه به سوریه به طور مستقیم چی هست؟کلا مردم لبنان نظرشون در رابطه با ترکیه چجوریاست؟چقدر احتمال جنگ با جبهه مقاومت وجود داره؟

پاسخ:

۲۱ اسفند ۹۶، ۲۰:۴۷
سلام
ترکیه را نباید مهره مستقیم آمریکا در نظر گرفت. جمله کلیدی ای که از یکی از کارشناسان مهم لبنانی شنیدم، این است که آمریکا به عربستان دستور می دهد و به ترکیه فشار می آورد. یعنی ترکیه بین مصالح ملی خود و سیاست خارجی، یک نوع بالانس بر قرار می کند. ورود ترکیه به قسمتهای کردنشین سوریه، بر اساس مصالح ملی ای است که دولت این کشور در نظر گرفته. اما واقعا غیر انسانی است. البته کردها هم مقصرند. آنها به راحتی از آمریکا بازی خوردند و پیشنهادهای سوریه و روسیه و ایران را نپذیرفند. بعد از آنکه ترکیه حمله کرد طبق معمول آمدند سراغ حامی مظلومان یعنی ایران. ما هم بلد نیستیم در قضایای انسانی منطقه سیاسی بازی کنیم. به آنها کمک می کنیم.
مردم لبنان نظرات مختلفی دارند. دوستداران مقاومت، به حکمت و فهم آن ایمان دارند و هرچه حزب الله بگوید را می پذیرند. تصور نمی کنم رویارویی با حکومت ترکیه پیش بیاید.

سلام 
پست جدید بگذارید 

پاسخ:

۲۲ اسفند ۹۶، ۱۰:۱۴
علیکم السلام.
در این مدت پروژه فیلمبرداری داشتم. فرصت نکردم. انشالله چشم

سلام
نظر شما در رابطه با مسابقه 7 روز 7ساعت چیه؟
 

پاسخ:

۹ فروردين ۹۷، ۲۳:۱۳
سلام. اطلاع ندارم چی هست.

لبنانیهای اصیل مگه چه شکلین ؟ من لبنانی تو مکانهای زیارتی دیدم شکل خاصی ندارند دخترو پسر شهیدوفامیلای عماد مغنیه که یه بار اومدن پیش اقای خامنه ای سخنرانی کردن وبا چندتا شهید لبنانی که ایرانیامیشناسن . شکل خاصی دارند مگه ؟ . سمیر قنطار لبنانی نبود . 

پاسخ:

۱۵ فروردين ۹۷، ۱۸:۴۷
لبنانی اصیل و غیر اصیل نداریم. اساسا لبنان خودش جزئی از منطقه شامات و فلسطین بوده و تعدد نژادی دارد. اما قیافه و لباس پوشیدنشان با هم تفاوت دارد. نژاد لبنانی سفید پوست یا سرخ و سفید است و چشمان رنگی و موهای جو گندمی دارد. با این حال اختلاط با نژادهای دیگر، باعث شده انواع و اقسام رنگ و مو را داشته باشند. از قیافه های اروپایی بگیرید تا قیافه های شرقی.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها