جز راست نباید گفت جز راست نشاید گفت

جز راست نباید گفت جز راست نشاید گفت

روز شنبه مطلبی منتشر کردم که در پی تماس برخی عزیزان متوجه شدم قضیه آن گونه ای نیست که به نظر بنده رسید. هرچند اصل اتفاق درست بود اما اسباب و علت آن، چیزی نبود که در مطلب من نشان داده شد.
در مطلبی که منتشر کردم هرچند نهاد یا سازمان خاصی را اشاره نکرده بودم اما برخی دوستان تصور کردند به دیپلماتها و سفارت کشورمان اشاره دارد و از این لحاظ متعجب بودند. چون اساسا سفارت میزبان برنامه نبود. پس از آنکه یکی از عزیزان سفارت تماس گرفت، معاون یکی از نهادهای وابسته به کشورمان که میزبان برنامه بود، تماس گرفت و در مورد قضیه پرس و جو کرد. سپس ریاست محترم هم گوشی را گرفته و صحبت کردیم. برخلاف سیاه نمایی های خبرنگاران شبکه های معاند ایران، نه توبیخ شدم نه تهدید شدم نه اهانتی شد. اتفاقا بندگان خدا یک جورایی عذرخواهی می کردند و توضیح دادند به خاطر اشتباه برادر یکی از کارمندان، اطلاعیه جلسه خصوصی، بطور عمومی منتشر شده بود. هرچند روایت خود واقعه با صداقت کامل همراه بود اما اقرار می کنم نتیجه گیری و علت یابی آن متاثر از اخلاق خراب ایرانی ها در شبکه های اجتماعی و تا اندازه ای عامیانه بود و باعث می شد افرادی در مظن اتهام نابجا قرار بگیرند. بدین منظور مطلب را حذف کردم. چون در این صفحه جز راست نخواهید خواند و جز راست نشاید نوشت.
نوشتن و روایت خبر و پرداختن به رسالت رسانه ای صادقانه سخت است. اینکه احساسات شخصی و حب و بغض و وابستگی حزبی و جناحی و سیاسی، در اصل خبر تاثیر نگذارد، واقعا نفس سلیم و آزاده ای می طلبد. داریم دانشجوهایی که از فشار و مضیقه زندگی، نسبت به کشور و نظام و ایرانی ها بدبین می شوند و حتی فحاشی می کنند. اما تصور می کنم تا کنون تلاشم برای دخالت ندادن فشارها و کاستی های زندگی شخصی و احساسات و حب و بغض در انتشار مطالب موفق بوده است. از آنجا که این پایگاه شخصی است و با صرف وقت و بودجه شخصی فعالیت می کند، از قید و بندها و خطوط قرمز مختلف رسانه های ایران به دور است. خط قرمز این پایگاه، صداقت، امنیت ملی ایران و لبنان و دین و مذهب است.
هرچند در دنیای رسانه، خبرنگاران شبکه های دشمن پول می گیرند تا با رویات اتفاقات واقعی، تحلیل ها و برداشتهای منفی تهیه کنند، اما من خود را موظف می دانم به دور از حب و بغض شخصی و جهت گیری سیاسی، لبنان را روایت کنم. برخلاف خبرنگار فلان شبکه انگلیسی معاند که یک عکس از خادمه ها در لبنان می گذارد و می نویسد برده داری در لبنان، من در مورد خادمه، شرایط کاری اش، وظایف و حقوقش، بطور کامل و با صداقت مطلب می نویسم. یا در مورد قضایای دیگر. جالب اینجاست چنین افرادی شکایت می کنند که حزب الله به ما اجازه فعالیت نمی دهد. خب دروغ نگویید و خبر دروغ نسازید کسی با شما کاری ندارد. اتفاقا وقتی خبری راست باشد، بررسی می کنند که اشکال را برطرف کنند.
متاسفانه شاهدیم اخلاق بدی در ایران رایج شده که اکثرا حزبگرا و جناح گرا و شخص گرا شده اند و کسانی را که با آنها نباشند به بدترین وجهی تخریب می کنند. می شود خبر از واقعه یا کم کاری داد اما شخص یا سازمان مربوطه را هم با خاک یکسان نکرد. می شود دفاع کرد و چرندیات نبافت. کسی معصوم نیست. لطفا شکاف اجتماعی ایجاد نکنیم. عده ای که خود را مخالف دولت می دانند متاسفانه با ذره بین گذاشتن روی مشکلات و بزرگنمایی و گاه سیاه نمایی، به کشور و نظام ضرر می زنند و خودشان متوجه نیستند. این باعث تفرقه بیشتر و شکاف اجتماعی می شود، وقتی شکاف اجتماعی ایجاد شد، دیگر به خود شما هم کسی اعتماد نخواهد کرد و دشمن خارجی به راحتی وارد خواهد شد.
لازم است فعالان مجازی روز صد دفعه با خود بگویند: هرچند #خبرنگار نیستم اما #خبرنگاری_با_اخلاق را مد نظر دارم.

۲ ۰ ۴ نظر ۲۲۴۲ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۴)

سلام محمود جان
تا جایی که می دونم شجاع تر از این حرفها بودی ها!
"عده ای که خود را مخالف دولت می دانند متاسفانه با ذره بین گذاشتن روی مشکلات و بزرگنمایی و گاه سیاه نمایی، به کشور و نظام ضرر می زنند و خودشان متوجه نیستند. این باعث تفرقه بیشتر و شکاف اجتماعی می شود"
این قسمت عالی بود
احسنت

پاسخ:

۹ بهمن ۹۶، ۱۳:۴۲
علیکم السلام
واقعیت عرض شد. ترس و شجاعت در کار نبود.
احیانا آیا شما از اون قسمت خوشتون نیومد چون بی کفایتی ها و مشکلات دولت رو کمتر منتشر میکنه؟ جالبه به نظر شما بی برنامگی میزبان رو به مهمان نسبت دادن خیلی هم خوبه! چون جناح مخالف شما بود! که حالا معلوم شد بی برنامگی نبوده و اشتباها یک دعوت خصوصی علنی شده.
ارادت

سلام استاد یه سوال داشتم  بودجه کلی حزب الله چقدره؟

پاسخ:

۱۰ بهمن ۹۶، ۰۹:۳۴
سلام. اینو نه من میدونم نه آمریکا نه حتی کسانی مثل ایران که کمک می کنند. چون منابع مختلف داره، و شاخه های مختلف داره که ممکنه یکی مستقیم وصل باشه یکی غیر مستقیم. یکی بودجه ثابت داشته باشه یکی فاکتور بده. هیچ رقمی در این زمینه نشنیدم و اطلاعاتی در این زمینه ندیدم.

من به آخر مطلبتون شخصا چند وقتی هست رسیدم


سلام
من طرفدار هر چی محموده تو عالم هستم
محمود علوی
محمود احمدی نژاد
محمود جان اگر ظلم میکنی این ظلم هم باید عادلانه باشه
چرا از واکنش قاطع رهبری و اپوزیسیون خوندن احمدی نزاد چیزی نگفتی برادر؟!
احیانا از این قسمت خوشت نیومد آره؟
ارادت

پاسخ:

۱۳ بهمن ۹۶، ۱۲:۳۰
علیکم السلام. کدوم ظلم؟!
می دانید که در اینجا در مورد امور داخلی ایران به ندرت حرفی میزنم و قطعا در مطالب سایت دیده اید که سعی دارم نظر شخصی ام را اعمال نکنم. اینجا پایگاهی برای همه ایرانیان و فارسی زبانان است. کسی که در کشور شلوغ بازی در بیاورد و به اسم مبارزه با بی عدالتی، اساس کشور را نابود کند، هر که باشد دستش کوتاه خواهد شد.
حالا از کی تاحالا شما احمدی نژادی شدین؟ wink

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها