حال و هوای سال نو در لبنان

حال و هوای سال نو در لبنان

لبنان به جهت آن که دارای جمعیت مسیحی است و سالیانی هم زیر استعمار فرانسه بوده است، به جشن سال نوی میلادی و کریسمس اهمیت زیادی می دهند. در ادامه با آداب و سنن مخصوص این ایام آشنا شوید.
تعطیلات کریسمس
در لبنان هم مثل ایران تعطیلات به دو قسمت تقسیم می شود، یکی رسمی که تعطیل رسمی دولت است و یکی غیر رسمی که هر موسسه خصوصی بنا به صلاحدید خود تعطیل می کند. برخی اعیاد مثل کریسمس، عید ولادت پیامبر اعظم، روز عاشورا، در لبنان تعطیلی رسمی است و همه طوایف دیگر هم آن روز را تعطیل می کنند. برخی روزها تعطیلات مسیحی است و مسلمانان آنها را تعطیل نمی کنند. مثل جشن انتقال سیده العذراء یا جشن های دیگر مسیحی، که حتی فرقه های مختلف مسیحی، با هم تفاوت دارند.
کریسمس تعطیل رسمی است برای همه مردم. اما فقط روز 25 دسامبر تعطیل است. یعنی خود روز کریسمس. همچنین روز اول سال نو هم تعطیل رسمی است. ولی عملا دانش آموزان از قبل از کریسمس تا پس از سال نو حدود ده روز تعطیلی دارند.
مراسم شب کریسمس
همانطور که می دانید تهیه درخت و تزیین آن برای کریسمس از اوجب واجبات است! حتی برخی از مسلمانها هم در منزل یا مغازه یا محل کار خود چنین کاری را انجام می دهند. البته قسمت اندکی از مسلمانان آن را جزو شعائر مسیحیت می دانند و چنین مراسم و برنامه ای را غیر شرعی می دانند. شب کریسمس مردم نزد بزرگ فامیل جمع می شوند و شام و شیرینی می خورند. برخی از مسیحیان همانند مسیحیان غربی، بوقلمون درسته و کباب شده را از رسومات می شمارند. ولی بقیه مردم با انواع غذاها و شیرینی ها شب را دور هم می گذرانند.
مراسم شب سال نو
شب سال نو یا لیلة راس السنة، در عادت لبنانی ها به شب نشینی در رستورانها می گذرانند. این جشن تنها به صرف شام خلاصه نمی شود و قسمت اصلی آن خواننده و رقاص و خلاصه عيش و نوش است. برای همین از اوایل ماه دسامبر، تبلیغات رستورانها و خواننده ها و هنرمندان و رقصندگان در سطح شهر شروع می شود. البته هرچند برخی از خواننده ها مسلمان هستند و خیلی هم مشهور هستند اما نسبت اندکی از مسلمانان در اینگونه مراسم شرکت می کنند. ضمن اینکه رزرو میز در آن شب بسیار گران است. مسلمانها عموما باز هم نزد بزرگ فامیل گرد هم می ایند که شبهای پر خاطره ای را رقم می زند. امسال پس از چند سال در بیروت مراسم بزرگی گرفته شد که هم نشان از اطمینان خاطر بابت امنیت بود هم علیرغم باران، جمعیت زیادی جمع شدند تا جشنی که با نورپردازی شرکت های فرانسوی اجرا شده بود را ببینند.

تصاویر اختصاصی کانال شامات

ترقه و فشفشه
وقتی در لبنان بحث شادی پیش می آید قبل از ترقه و فشفشه باید از فشنگ نام برد! هرچند امسال خیلی حجم ترقه و تیر کم بود اما به هر حال نیم ساعت قبل از سال نو که در ساعت 12 شب حساب می شود، شروع کردند به ترقه زدن و با نزدیک شده به ساعت 12 تیر های هوایی هم شلیک شد. امسال خیلی کمتر از سالهای پیش بود. در خبری خواندم امسال در بغداد 250 نفر در جشنهای سال نو مصدوم شدند که 90 درصد آن بابت ترقه بود و بقیه هم بابت تیر هوایی! خدا را شکر امسال در لبنان خبر خاصی نبود.

۱ ۰ ۳ نظر ۲۴۴۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳)

چه سودی می کنند شرکتهای غربی بخصوص فرانسوی ها از جشن و عزای مردم لبنان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ:

۱۴ دی ۹۶، ۰۹:۴۶
وقتی سیاستمدار وابسته بشه، دیگه میره دنبال شرکتهای گران تر که حق معامله خود هم درصدش بالاتر بره. متاسفانه در مملکت خودمون هم داره رواج پیدا میکنه.

آيا مسلمان آنجا جشن سال نو دارند؟  تحويل سال قمري جشن گرفته ميشه؟

پاسخ:

۱۸ دی ۹۶، ۰۹:۰۳
سال نوی قمری در نزد اهل سنت عید است و تعطیل. اما برنامه های خاص و چشمگیری ندارند. در جامعه چیزی به چشم نمی آید. شاید در خرده جوامع خودشان و منازلشان شیرینی ای بگذارند و تبریکی بگویند.

سلام و خسته نباشید خدمت شما
بازم مثل همیشه ممنون از مطالب خوبتون ، آقای علوی سوالی که دارم شاید خیلی ربطی نداشته باشه به این قسمت ولی خب باید میپرسیدم به هرحال ممنون میشم جواب بدید :)
راستش من یک معلم لبنانی دارم اینجا که واسه عید نوروز داره برمیگرده لبنان میخواستم یه چیزی رو به عنوان سوغاتی یا (یادگاری) بهش بدم چونکه خیلی برام عزیزه و شایدم دیگه برنگرده ، خواستم ببینم چه چیزی میتونم به ایشون هدیه بدم که دوست داشته باشن لبنانیها اونجا ؟ حالا صنایع دستی یا ...؟

پاسخ:

۲۰ دی ۹۶، ۰۹:۴۲
سلام. ممنون از لطف شما. صنایع دستی ایران مثل جعبه های کوچک منبت کاری مینا کاری خاتم کاری یا نقره کاری یا ترمه برایشان جذاب است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها