اوبر در لبنان

اوبر در لبنان

چندی پیش یک خانم انگلیسی در لبنان کشته شد. اول عنوان شد که وی را ماشین زیر گرفته است. از آنجا که انگلیسی بود و کمتر چنین اتفاقاتی برای خارجی ها در لبنان می افتد، رسانه ها توجه ویژه ای به این پرونده ابراز داشتند. دو روز بعد سازمان اطلاعات لبنان، راننده ای که وی را سوار کرده بود و پس از آن، خانم خارجی به قتل رسیده بود را بازداشت کرد.
داستان چنین روایت می شود که ربکا دیکس، کارمند سفارت انگلیس در بیروت، آن شب در یک کاباره بود و برای برگشت، با استفاده از اپلیکیشن اوبر (مشابه تپسی و اسنپ) تاکسی درخواست می کند. در راه راننده با دیدن یک خارجی زیبا و لباسهای ناجور تصور می کند می تواند بهره ای از او ببرد. از آنجایی که دختر به وی محل نگذاشت، به او تجاوز می کند و برای اینکه فرار نکند بند داخل کلاه ژاکت مقتوله را درآورده ودور گردنش می بندد که باعث خفگی وی می شود. سپس راننده جنایتکار فرار می کند.
در پی این جنایت، وزیر کشور لبنان نهاد المشنوق اعلام کرد شرکت اوبر امن نیست و توصیه کرد کسی از آن استفاده نکند. وی گفت متهم سابقه دار بوده و شرکت بدون دریافت برگه سوء پیشینه وی را استخدام کرده است.

رانندگان اوبر علیه این تصمیم اعتراض کردند و خیابانی را بستند. آنها می گویند رانندگان برای استخدام نیازمند ارائه تمام مدارک شناسایی و برگه سوء پیشینه هستند. آنها معتقدند پشت این اقدام وزارت کشور، شرکت های تاکسیرانی دیگری قرار دارند که از وجود اوبر متضرر می شوند.

اما جالب اینجاست خانواده جوان راننده، داستان دیگری دارند. آنها می گویند وی خیلی عادی به منزل آمد و در منزل ماند. ماشینی که وی با آن کار می کرد هم متعلق به او نبود و برای رانندگی 11 راننده مختلف بوسیله آن، مجوز صادر شده بود. آنها معتقدند فرزندشان در بازی بزرگان قربانی شده است. همسایه های او هم هیچ بدی از او به یاد ندارند. با این حال او به قتل اعتراف کرده و شرکت اوبر هم در تحقیقات با نیروهای امنیتی همکاری کرده است.
آنچه در ایران هم اتفاق افتاد مشابه همین داستان است. در حالیکه رانندگان شخصی را کسی سازماندهی نمی کند و نظارتی بر آنها نیست، و روزانه اتفاقات زیادی هم می افتد، کاسه و کوزه ها سر شرکت رسمی می شکند. شرکتی که در حال خدمت رسانی به شهروندان و ایجاد شغل برای رانندگان است. در سیستمهای جدید تاکسیرانی هوشمند، لحظه به لحظه موقعیت راننده و مسافر از طریق سرور قابل مشاهده است و اتفاقا باید از این جهت اطمینان بیشتری داشت.

اوبر یک شرکت تاکسیرانی مشابه اسنپ است که از طریق اپلیکیشن به مسافران خدمات می دهد. این شرکت در بسیاری از کشورهای دنیا فعال است.

۰ ۰ ۷ نظر ۲۶۱۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۷)

سلام 
یه سوال در مورد جنگ یمن داشتم. اینکه انصار الله ادعا میکنه موشک ها به هدف خورده درسته یا اینکه سعودی ها میگن اونها رو تو هوا ساقط کردیم ؟ 
اون موشک قبلی رو اگه ساقط کردند، پس چطور آمریکا قطعات به این بزرگی رو توی کنفرانس مطبوعاتی آورده بود ؟ و آیا اون هم به هدف خورده بوده یا نه ؟ 
ممنون 

پاسخ:

۳ دی ۹۶، ۱۶:۳۰
سلام. در این مورد اطلاعات دقیق دست اول ندارم. نمی توان به ادعاهای عربستان اعتماد کرد. قطعاتی که آمریکا نشان می دهد مربوط است به بدنه که در مراحل محتلف یا مرحله نهایی، از کلاهک جدا می شود و نابودگر هم نیست. می تواند در قسمتی از راه افتاده باشد.

سلام استاد در مورد جنگ سوریه خیلی کم کار شدیت چه طور چند مطلب در بارهی جنگ سوریه بنویسید از خاطرات رزمندگان که مثل اینکه با چند نفرشون دوستیت اگه توجه کنید بازدید خیلی کم شده و نظرات ولی وقتی در مورد مسایل نظامی می نویسید هم بازدید و هم نظرات خیلی زیاد می شود ممنون 

پاسخ:

۳ دی ۹۶، ۱۶:۳۹
سلام. خب گرفتار هستم. ما بی جیره و مواجبیم. به جایی وصل نیستیم. باید کار کرد. در لبنان که بیشتر شیعه ها رزمنده هستند و خاطره دارند! اما همه چیز را نمی شود گفت. صحبت های افراد معمولی هم خیلی معمولی است. به دلایلی هم کمتر در مورد حزب الله می نویسم. جای خیلی حرفها روی اینترنت نیست.

سلام  آقای علوی  خواستم ببینم اطلاعاتی در مورد باشگاه العهد دارید؟ مدیریتش با کیه چقدربه حزب الله وابسته هست و اینا ؟

پاسخ:

۶ دی ۹۶، ۰۰:۵۲
سلام. نه اطلاع دقیقی ندارم. فکر می کنم مثل بیشتر چیزها طرفدار هستند تا زیر مجموعه یا وابسته.

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام استاد . راستش من یک سالی هست یک جوری شدم در بحث شیعه و سنی و حتما خودتان هم فهمیده اید ان هم به خاطر رفتار خودشان در قرن ۲۱ از این جماعت چیز هایی می بینیم که تعجب اور است خدا شاه اسماعیل و نادر شاه را بیامرزد حسابی این ها را ****** استاد در یک جنگ تمام عیار شیعه و سنی کدام طرف به نظر شما برنده میشوند

پاسخ:

۶ دی ۹۶، ۰۰:۵۹
سلام. جنایتهای امروز وهابی ها و تکفیری ها چندان بیش از جنایتهای امویان یهودی الاصل نیست.سیره ائمه ما جاذب مسلمانان بوده و ما از این سیره فاصله گرفته ایم. کما اینکه بخشی از مسلمانان هم در فتنه های صهیونیسم و وهابیت ساخته دست آنها، گرفتار شده علیه دیگر مسلمانان جنایت می کنند. قرار نیست جنگی رخ دهد و ما طبق احکام اسلامی حق نداریم مسلمانی را بکشیم. حتی داعشی. مگر اینکه به جنایت و فساد در ارض دست بزند. باید ریشه جریان داعشیم یعنی صهیونیسم را زد چرا که اساسا داعشیسم ساخته شد برای تفرقه و تضعیف مسلمانان. ما جنگی با اهل سنت نداریم. آنها هم ندارند. اما متاسفانه در طول تاریخ، به خاطر انحراف فقهی و عقایدی، زیر نظر سلاطین جائر و ظالم بوده و آنها را ولی امر می دانسته اند. مثل وضع کنونی در بحرین و حجاز و غیره. برای همین مهره های استعمار، به راحتی مسلمانان را به حرکت علیه دیگر مسلمانان وا داشته است. در جنگ شیعه و سنی هیچ کسی برنده نیست. برادر کشی افتخار ندارد. و آنها هم در طول تاریخ دیده اند که ظلم به شیعیان، فایده ای نداشته و شیعیان هنگام قدرت و برتری، مقابله به مثل نکرده اند.

 مجازات چنين جرائمي در لبنان چيست؟ اطلاعاتي در مورد ساير جرايم و مجازاتها در آنجا بدبد

پاسخ:

۱۱ دی ۹۶، ۲۳:۱۷
حبس. بالاتر از حبس نداریم. اعدام در لبنان وجود دارد اما فقط در کتاب قانون! نه در عمل. چون می گویند اعدام در صورتی می تواند انجام شود که یک شیعه و یک سنی و یک مسیحی و یک دروزی و ... عین همان پرونده و حکم را داشته باشند وگرنه اجرا نمی شد. برای همین عملا اعدام وجود ندارد.
والا بخدا من جرم و جنایت نکردم و تجربه ای ندارم! :) انشالله در این باره بعدا مطلبی تهیه خواهم کرد.

سلام  اعتراضات در ایران در لبنان بازتاب داشته شیعیان اونجا نگران اوضاع هستن ؟ .  متاسفانه بعضی جاها درگیری محدود مسلحانه رخ داده تجربه سوریه می گه که خیلی باید جواس جمع بود که کی داره تیر میزنه ! الان خیلی از  دوستان من جمله خودم  پاش بیفته کفن تن می کنیم  می ریم تو خیابون منتها فعلا نیروی امنیتی اوضاع رو تحت کنترل دارن هنوز سپاه و بسیج  به صورت گسترده و ارتش نیومدن تو میدون تا چی پیش بیاد

پاسخ:

۱۲ دی ۹۶، ۰۹:۲۹
علیکم السلام. بله. هر کسی ما را میشناسه که ایرانی هستیم می پرسه چی شده چه خبره؟ نگران هستند. برای امنیت ایران. بعضی ساده لوح ها که فریب رسانه های دشمن را می خورند می گویند بله باید هم نگران باشند ما پولشان را می دهیم! هرچند ما پول به ملت نمی دهیم اما اتفاقا کسانی اظهار نگرانی می کنند که ربطی به ایران ندارند جز علاقه قلبی. همین امروز صبح آبدارچی محل کار که ربطی به حزب الله یا ایران ندارد و یک ریال هم تا کنون از ایران به او نرسیده، داشت از من پیگیری می کرد که چه خبر است در ایران. جالب بود اطلاعاتش اگر از من بیشتر نبود، کمتر هم نبود!

سلام استاد. جون من چند تا از خاطرات رزمندگان از پیروزی ها ربرایمان بنویسید مثلا یکی از پست هاتون را برای چند خاطره بگذارید کنار بابا ما کسی رو نداریم ازش بپرسیم البته چندتا از فامیل های خودم هم رفتند قسمت حلب و حتی پالمیرا و لی در همین اواخر که دیگه خط مقدم محسوب نمیشوند و اصلا نجنگیدند من خودم 18ساله واگر سنم اجازه می داد می رفتم 
استاد ابو علی شیبانی را چند ماهی است فیلم هایش را می بینم نظرتان در موردش چیست

پاسخ:

۱۳ دی ۹۶، ۱۰:۳۰
علیکم السلام
امثال آقای ابوعلی شیبانی در اعراب زیاد است. اما قرار نیست ما بر اساس پیش گویی ها زندگی کنیم و تصمیم بگیریم. خصوصا عراقی ها علاه زیادی به جو سازی و خود مهم نشان دادن دارند. لذا خیلی به ایشان توجه نکنید. در دنیای عرب هم خیلی مشهور نیست.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها