نمایشگاه کتاب بیروت در قاب ۸۰ تصویر

نمایشگاه کتاب بیروت در قاب ۸۰ تصویر

نمایشگاه کتاب بین المللی بیروت یکی از مهم ترین رویداد های فرهنگی دنیای عرب است. کشورهای مختلف تلاش دارند در آن شرکت کنند. لبنان به جهت آنکه از دیرباز پیشرو در زمینه صنعت چاپ و صحافی بود، مورد توجه نویسندگان و فرهیختگان است. این شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی بیروت است که برگزار می شود.

صبح به نمایشگاه رفتم. جلوی درب مرا متوقف کردند و گفتند غرفه داری؟ گفتم نه. گفتند برو ساعت 10 بیا. تازه فهمیدم ساعت شروع نمایشگاه کی است! ساعت 10 وارد شدم. برخی غرفه دارها نیامده بودند. اول کمی خلوت بود بعد پر شد از اردوهای مدارس و جوانان دانشجویی که با هم به نمایشگاه می آمدند.

انگار نمایشگاه در قم برگزار شده بود و تنها چند خارجی بی حجاب وجود داشتند! حیرت آور بود. این حجم شیعه خصوصا دختران، موید این مطلب است که سطح فرهنگ و سواد شیعیان لبنان بشدت متفاوت با دوران گذشته این قوم ستمدیده است و برخلاف آنان، بقیه کمتر از قبل به کتاب و فرهنگ توجه نشان می دهند. روزگاری در کل بعلبک و بقاع یک شیعه دیپلمه نبود تا در دولت استخدام شود. امروز تلاش می کنند، برای اینکه یک پست در اختیار شیعیان تحصیلکرده قرار نگیرد، یک شخص دیگر پیدا کنند.

عربستان و کویت که امسال نمایشگاه بیروت را تحریم کرده بودند و نیامده بودند بجز یک انتشاراتی خصوصی عربستانی. بقیه حضور داشتند. حتی شیرازی ها غرفه ای داشتند. فرانسه و ترکیه و ایران و سوریه، از جمله کشورهای خارجی شرکت کننده در نمایشگاه بودند.

تا ظهر در غرفه ها گشتم و عکس گرفتم. از موضوعاتی که برایم جالب بود. از مجموع بیش از 300 تصویر، 80 تصویر زیباتر و گویا تر انتخاب شد و پس از چند ساعت زحمت بابت کم کردن حجم تصاویر و اضافه کردن واتر مارک این مجموعه در اختیار شما قرار می گیرد.

از اینکه واترمارک روی تصویر می زنم متاسفم. قبلا فقط اسم عکاس در گوشه عکس قرار می گرفت اما به دلیل بی اخلاقی برخی رسانه های ایرانی در سرقت عکس و بریدن اسم عکاس (بنده) و گذاشتن اسم خودشان، مجبور شدم واترمارک روی کل عکس بگذارم.

نمایشگاه امسال را در قاب ۸۰ تصویر می توانید در فایل فشرده زیر ببینید.

دریافت
حجم: 48.1 مگابایت

۰ ۰ ۷ نظر ۲۰۵۷ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۷)

سلام آقاي علوي. ممنون از عكس هاي كامل و توضيحات روي عكس ها.
يه سوال برام پيش اومد و اون هم اينكه شما در مطلب مربوط به خليج عربي كه بعد سخنان ترامپ فرموديد، به اين تكته اشاره كرديد كه چاپ كتاب درسي دانش آموزان لبناني در كويت انجام ميشه. اما در جاهايي از عكس ها نوشتيد كه لبنان در غرب آسيا پيشتاز صنعت چاپ و نشر هستش!!
و يه سوال اينكه چرا چهره ي 2 تا از خانوم ها در يكي از غرفه ها، تقريبا در عكس هاي آخر، شطرنجي و محو بود؟
و برام جالب بود كه چقدر مطلب درباره ي ايران در كشورهاي عربي چاپ ميشه. واقعا جالب بود.
مثل هميشه عااااااااااااااااااااااالي بود. خدا قوت برادر

پاسخ:

۲۲ آذر ۹۶، ۰۹:۱۳
سلام. خواهش میکنم.
لبنان پیشرو چاپ و نشر بود. یعنی کتابهای مختلف شیعه و سنی قدیم را نگاه کنید، وقتی بطور علمی در تحقیق یا مقاله آدرس می دهند، می نویسند چاپ بیروت. امروزه به لطف دستگاه های چاپ دیجیتال همه کشورها در این زمینه دست دارند. اما هنوز صنعت صحافی و جلد زرکوب در لبنان حرف اول را می زند. کویت به دلیل داشتن بودجه بسیار زیاد، از طریق پول بر سیاستمداران لبنان تاثیر می گذارد. کار فرهنگی شان هم این است که با لابیگری، کتاب خودشان را به مدارس بدهند.
چهره شان را شرنجی کردم چون شاید راضی نباشند. خانمهای لبنانی حتی بی حجاب ها خوششان نمی آید کسی عکسشان را بگیرد.البته من تصویر کتابهایی که به نظرم جالب آمد گرفتم و عناوین بسیار زیادی کتاب باز هم وجود دارد. یعنی دو عکس از یک غرفه، نشان دهنده تمام آن نیست اما همین قدر عنوان از ایران، برای اعراب که قاعدتا نباید اصلا ایران را اهمیت دهند نشان می دهد که آنقدر اهمیت ایران بالاست که نمی توانند چشم پوشی کنند. ضمن اینکه چاپ عناوینی موید ایران، نشان می دهد متفکران مختلف دنیا، بر خلاف جریان رسانه ای و سیاسی، به حقیقت امور آگاهند.

احسنت 

ببخشید استاد چند روزه زیاد مزاحمتان میشم در یکی از جواب هايتان از حکومت فاطمیون حرف زدید کمی تحقیق کردم و دیدم یک حکومت شیعه در میان جمعیت اهل سنت است و سرزمینشان شمال آفریقا بوده میشه یکی از پستاتون در مورد فاطمیون قرار بدیت. و همین الان دارم سخنراني سید رو میشنوم در مورد قدس است به نظر من قدس  به ما روافض ربطی ندارد که همه دنیا بیان مقابل ما قرار بگیرند آنهم به خاطر سنی ها که یا داعشی هستند یا سلفی. ممنون 

پاسخ:

۲۲ آذر ۹۶، ۰۹:۲۳
کتاب و مقاله در این مورد زیاد است. می توانید سرچ کنید. چون مستقیما به لبنان ربطی ندارد به نظرم لازم به انتشار مطلب جداگانه نمی باشد.
قدس برای ما هم مقدس است. ما همه پیامبران را احترام می کنیم و به آنها ارادت داریم. پیامبران زیادی در این سرزمین بودند. سرزمین پیامبران به زور از ساکنان آن گرفته شده. چرا باید به ما بی ربط باشد و گاری نداشته باشیم؟ ضمن اینکه پیامبر ما فرمود اگر کسی فریاد کمک خواهی شخصی را شنید که می گوید مسلمانان به دادم برسید و کمکش نکرد مسلمان نیست. اینها که مسلمان و همکیش ما هستند. قطعا باید کمک کرد.

سلام استاد من چند سال داستان های شما رو دنبال می کنم اما اصلا نظر نداده بودم یا خیلی کم بیشتر نظراتم مال همین یک هفته است ایا شما بابت نوشته هايتان پول دریافت می کنید.. و فقط یک سوالی داشتم آنهم این است که ایاواقعا مردم سوریه با بشار هستند به نظر من نه مثلا در رسانه های ایران می گویند ما می خواهیم مرد سوریه را نجات دهیم اما شما می دانید همین داعش چقدر محبوبیت دارد. موصل ودیگر شهر های سنی عراق در یک روز سقوط کردند ایا این طبیعی است. یا مثلا فوعه و کفریا وسط ادلب می دانید که کل ادلب دست النصره ودیگر گروه هاست وفقط همین دو روستای شیعه نشین سقوط نکردند اصلا کلا نتوانستند وارد مناطق شیعه نشین شوند چون مقاومت کردند به نظر جماعت عمری اصلا طرفدار که هیچ به خانواده بشار اسد هم رحم نمی کنند

پاسخ:

۲۳ آذر ۹۶، ۰۹:۰۸
سلام
همانطور که در عنوان سایت آمده این یک پایگاه مستقل است. مطلب درباره پایگاه را هم بخوانید. پولی بابت تهیه مطالب گیر من نمی آید. و چون مرتبط با هیچ سازمان و موسسه ای نیستم، خطوط قرمز آنها را هم ندارم. داعش محبوبیت ندارد. داعش با برنامه سازمانهای امنیتی آمریکا و اسراییل طراحی شد، سازماندهی شد، آموزش داده شد، و پدید آمد. در موصل، بعثی های قدیم که هنوز در ارتش و پلیس بودند عملا همه چیز را به دستور آمریکا تسلیم داعش کردند. متاسفانه عده زیادی از اهل سنت در عراق و سوریه هم گول حرفهای ضد شیعه را خوردند و زود با داعشی ها همراه شدند. اما چون داعشی ها دین ندارند و عموما جوانهای خارجی هستند، به جان و مال و ناموس مردم رحم نکردند. برای همین مردم فهمیدند چه غلطی کرده اند. در سوریه کسی موافق داعش نیست. مگر مزدور و جیره خوار آنها باشد. هرچند بشار اسد را فرشته نمی دانند اما اقلا در زمان وی در ارامش داشتند زندگی می کردند.

سلام. من فقط نظرم اينه كه تا حالا كه انقدر به سوريه كمك نظامي كرديم، بهتره در همين حد و اندازه نگهش داريم.
ديروز از خبرگزاري تسنيم مي خوندم كه به نقل از يكي از مسئولان قرارگاه خاتم الانبيا كه آماده بازسازي سوريه هستيم!!!
بخدا هنوز زلزله زده هاي كرمانشاه توي بد وضعي هستند. در خبرگزاري تسنيم مي خوندم كه هنوز آسيب ديدگان 6 ماه پيش زلزله در احتمالا خراسان جنوبي توي چادر با وضعيت بدي به سر مي برند كه عكس هم اوضاع الانشون زده بود.
الان هم هرچي كمك شده به زلزله زدگان كرمانشاه، مردمي بوده.
خدا خودش شاهده كه وقتي توي خبرها ديدم كه گزارشگر شبكه خبر رفته بود توي زمين بازي بچه ها تا از اون ها گزارش بگيره كه بعد زلزله توي پارك چي بازي دارن مي كنن، در جواب گزارشگر پسر كوچيكي جواب داد: عمو برامون لباس بياريد. كلاه بياريد. سرده.
قبلم آتيش گرفت. من كاري نكردم اما همون روز با خواهرم رفتيم فروشگاه و براشون حدود 250 تومن كلاه و بلوز و شلوار گرم گرفتيم و تحويل چادر هاي هلال احمر داديم. خدا خيرش بده فروشنده رو كه وقتي گفتيم واسه زلزله زده ها مي خوايم تخفيف هم داد. پس فعلا همين جا توي كشور خودمون واجبتر از بازسازي سوريه، كشور خودمون هست.
من مخالف اين كلام شما از پيامبر اسلام درباره شنيدن صداي كمك مسلمان و شتافتن براي كمك به اون نيستم. اما تا وقتي اون بندگان خدا اونجا توي سوز و سرما حتي لوازم گرم كننده ندارند، سرويس بهداشتي ندارند.غذا ندارند، بهتره به وضع خودمون برسيم تا بازسازي سوريه.
سربلند باشيد

پاسخ:

۲۷ آذر ۹۶، ۱۳:۵۲
علیکم السلام
اینطور نیست که اگر به سوریه برسند به کرمانشاه رسیدگی نمی شود. الان سپاه در کرمانشاه مشغول است. اساسا به نظر من وظیفه سپاه هم نیست. بودجه دفاعی نباید صرف زلزله شود. بودجه های هنگفتی در سازمانهای مدیریت بحران و وزارت خانه ها هست که معلوم نیست چرا مصرف نمیشه! بازسازی سوریه، ابدا به معنای ساختن مجانی نیست. یک سالی هست که با برگشتن اوضاع در سوریه، شرکتهای اروپایی ساختمانی در لبنان دفتنر زده اند و منتظر بازگشت ارامش به سوریه اند تا با سازندگی در سوریه کسب دارمد کنند. سازندگی درامدزا است. حتی بازسازی ضاحیه بیروت پس از جنگ، با پول ایران نبود. مبالغ آن در روزنامه های لبنانی منتشر شده که چه مقدار دولت لبنان داد، چه مقدار کمک کشورهای خارجی بود. رسانه های دشمن الکی به ایرانی ها می گویند ایران کل لبنان را ساخت! صلا چنین نیست. پول را می گرفتند، با مدیریت و نظارت حزب الله می ساختند. در سوریه هم همین وضع خواهد بود. مثالی برای توضیح این ماجرا این است که شما یک ماشین شخصی دارید و یک ماشین سازمانی، هر دو خراب شده اند. نمی گویید نباید به ماشین سازمانی رسید چون ماشین خودم خراب است! شما هر دو را درست خواهید کرد. بودجه آن جدا از این بودجه است. ضمن اینکه سازمان هزینه تعمیر را خواهد داد نه شما.

سلام آقای علوی سوالی داشتم دانشگاه امریکایی بیروت ترمی چقدر هزینه دارد و آیا ایرانیان می توانند در آنجا تحصیلات تکمیلی خود را انجام بدهند؟
رفت و برگشت از تهران تا بیروت و بلعکس هزینه اش تقریبا چقدر است؟
کلا بین دانشگاه های لبنانی و ارمنستان و بلاروس گیر کردم.از نظر شما کدام اوضاع بهتری دارد؟

پاسخ:

۲۷ آذر ۹۶، ۱۳:۴۴
علیکم السلام
در مطلب راهنمای تحصیل در لبنان اطلاعات در این مورد هست. در سایتشان میزان هزینه را می گذارند. عموما ترمی هفت هشت هزار دلار است. امکان تحصیل برای ایرانی هم هست.
هزینه بلیط را هم از ایران باید بپرسید. متوسط آن یک و نیم میلیون بود که ظاهرا گرانتر شده.
در سایت وزارت علوم ایران، بررسی کنید کدام دانشگاه، مدرک با ارزش تری دارد. فکر می کنم لبنان بالاتر باشد.

سلام
چه كتابهايي از ايران اونجا ارائه ميشه؟ آيا كتابهاي دفاع مقدس هم ارائه ميشه؟ يا اصلا خواننده داره....

پاسخ:

۲۷ آذر ۹۶، ۱۳:۳۴
علیکم السلام
تصاویر را اگر ببینید، متوجه می شوید که خیلی از کتابهای دفاع مقدس ما و انقلاب را ترجمه و عرضه کرده اند. بسیار در بین جوانان شیعه رایج شده است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها