خلیج فارس یا خلیج ...، مساله این نیست!

خلیج فارس یا خلیج ...، مساله این نیست!

در پی سخنرانی اخیر رییس جمهور ایندین لند (سرزمین سرخپوستان يا همان امريكا) عده زیادی از هموطنان به سخنان وی واکنش نشان دادند. او در سخنرانی اش از واژه جعلی خلیج ع ر ب.ی استفاده کرد، که باعث خشم ایرانی ها شده و در فضای مجازی به وی حمله کردند. اما آیا تنها اشکال سخنان وی همین بود؟
پس از آنکه ایران پرچم اعتدال را به دست گرفت وبه سمت گفتگو پیش رفت، شخصیتها و کارشناسان و رسانه های مختلف جهان، این حرکت را ستودند و از آینده تفاهم بین ایران و آمریکا روزگار خوشی را ترسیم کردند. اما با تجربه تر ها در ایران نسبت به روی خوش آمریکا هشدار می دادند، پوسترهایی که در این موضوع در سطح شهر زده شد اما بسرعت پایین کشیده شد، چندان بیراه نبود.

هرچند رهبر انقلاب در سخنان خود نسبت به پیش رفتن به سوی دست چدنی آمریکا که زیر دستکش مخملین به سوی ایران دراز شده بود بارها هشدار داد، اما تیم مذاکره کننده، تدبیر خود را بهترین روش برای حل مشکل چندین ساله با آمریکا قلمداد می کرد. پس از آنکه برجام عملا بطور یک جانبه اجرا شد و به ضرر ایران تمام شد، آمریکا بدون جنگ صنعت هسته ای ما را متوقف کرد، تحریم ها را سر جایش نگه داشت و فشارهای مضاعفی هم وارد نمود. آنقدر بدبخت شدیم که کشورهای میکروسکوپی مثل جیبوتی و کشورهایی مثل سودان که قبلا با حمایت ایران، نفس می کشیدند، علیه ایران به ائتلاف پادشاه پیر سعودی پیوستند وعلیه ایران رجزخوانی کردند. آنقدر بیچاره شدیم که منتظر بودیم ببینیم رییس جمهور ایندین لند آن قبله دلهای آمریکا پرستان، در مورد ما چه می گوید و ما را به کدام دره می کشاند.
اظهارات سراسر توهین ترامپ نشان داد اعتماد به آمریکا کاملا غلط بود و سخنان رهبر ایران کاملا به جا و منطبق بر واقعیت بود. ترامپ نه تنها سپاه که کل مردم را تروریست نامید. واقعا کل مردم ما تروریست هستند؟ منافقین و سبزی ها و غیره که تحت حمایت آمریکا هستند هم تروریست هستند؟ باید دانست کشورهای استعمارگر و تمامیت خواه، تا زمانی که قدرت تسلط بر کشوری را ندارند، به مخالفین نظام آن کشور کمک می کنند. عده ای را اجیر و مزدور و جاسوس خودشان می کنند، اما تا تسلط پیدا کردند، با همه مردم به شکل یکسانی برخورد می کنند. رفتار رژیم صهیونیستی با مزدوران لبنانی که برای او خدمت می کردند بارها تجربه شده و مردم می دانند این رژیم، مزدور خودش را تحقیر کرده و رها می کند و حتی می کشد چون کسی که برای میهن مادری خود ارزش قائل نباشد، برای یک وطن دیگر پایبندی و وطن پرستی خواهد کرد؟ پس شکی نیست ترامپ با تروریست خواندن ملت، داشت با همه ایرانی ها حرف می زد.
واکنش عده ای از مردم، احمق خواندن ترامپ بود. این واکنش اشتباه، کاملا غلط است و سرپوش گذاشتن بی تدبیری و شکست دیپلماسی است. ترامپ اگر احمق و دیوانه بود نمی توانست به این ثروت سرشار برسد، از آن هم بالاتر، نمی توانست به ریاست جمهوری برسد. وی اتفاقا بسیار باهوش است و می دانست عامه مردم آمریکا چه می خواهند. کسانی که آمریکا زندگی می کنند می گویند ترامپ دقیقا مانند آقای احمدی نژاد با هدف قرار دادن توده های مردم عادی و نه فرهیختگان و نخبگان و پایتخت نشینان، توانست بالا بیاید. برای همین عده ای می گفتند او پوپولیست است.
واکنش دیگری که عده ای از ایرانیان اتخاذ کردند فحاشی و بی احترامی بود که اصلا لایق فرهنگ ایرانی نیست. پیوند دادن خواهر و مادر و همسر و دختر ترامپ یا حرامزاده خواندن وی کاملا زشت، به دور از فرهنگ ایرانی و به دور از دین بود. ائمه ما فرمودند هر قومی برای خود ازدواج دارد و حرامزاده خطاب کردن حتی کافر، جایز نیست. امام باقر علیه اسلام یکی از شیعیان نزدیک خود را که غلام کافر خود را حرامزاده خطاب کرد، از خود راند و دیگر نزد خود راه نداد. از طرف دیگر فحش دادن، کار ضعیفان است که ابزار و ادله و حجت و دست آویز دیگری در مقابله ندارند. وقتی کار کسی به فحش کشید باید برای شکست او لحظه شماری کرد. اتفاقا غربی ها بخصوص آمریکایی ها در فرهنگ خود آنچنان حساسیتی روی این فحش ها ندارند. دوستی می گفت یکبار به یکی گفته بود خواهرت را ... طرف گفته بود عجب! کِی؟ خوب بود؟! سیاستمداران غربی حاضرند چنین فحشهایی را بشنوند یا حتی چنین اتفاقی بیفتد اما سیاست خودشان را به پیش ببرند. مگر خانم زیپی لیونی نبود که از مقام خوابندگی به قائم مقامی نخست وزیر رژیم صهیونیستی رسید و تهدید می کرد اگر با سیاست های آنها موافقت نشود، آبروی سران عرب که با وی خوابیده بوده اند را خواهد برد؟
تعجب اینجاست که ترامپ ایرانیان را ملتی تروریست خوانده اما عده ای در ایران، به جای پاسخ به این اتهام، و پاسخ به تهدیدات وی، و ادعاهای وی، تنها به خلیج فارس نگفتن وی گیر دادند. حتی رسانه های وابسته به سپاه بدجوری در دام این تله مهندسی شده افتادند. فارس نیوز هنوز در حال پیدا کردن تصاویر، فیلمها و اسنادی است که خود آمریکایی ها گفته اند خلیج فارس! انتخاب این اصطلاح عامدانه و با دقت و مهندسی شده بوده تا کسی به محتوای سخنرانی اعتراض نکند و تنها این نقطه را مورد توجه قرار دهد و سر آن دعوا کند. به این طریق، بقیه سخنرانی برای جهانیان جا می افتد و قبول می کنند حتی خود ایرانیان به آن اعتراضی ندارند! داستان زیر موید این تکنیک مهندسی اجتماعی است:
حاکمی کشوری را اشغال کرد به وزیر خود گفت قوانینی تنظیم کن تا این ملت را بیچارهکنیم !
فردای آن روز وزیر قوانین را خواند…
1. مالیات 3 برابر قبل
2. حقوق نصف
3. شاه صاحب جان و مال همه مردم است
4. آروغ زدن ممنوع!
شاه گفت : بند چهارم چه معنی دارد ؟!
وزیر گفت: بعدا متوجه معنی آن خواهید شد !
جارچیان قوانین را اعلام کردند
ملت گفتند این که جان و مال ما از آن شاه باشد توجیه دارد چون ایشان صاحب قدرت است ؛ ولی یعنی چه نتوانیم آروغ بزنیم !؟
مردم برای اینکه از امر شاه نافرمانی کرده باشند در کوچه و پس کوچه آروغ می زدند و می گریختند!
جلسات شبانه آروغ برگزار میکردند و هر گاه آروغ می زدند احساس میکردند که کاری سیاسی انجام میدهند! (این همان آروغ روشنفکری است که روغنفکران می زنند! به جای اینکه به ترامپ اعتراض کنند، به تروریست خوانده شدنمان اعتراض کنند، به ادامه تحریم اعتراض کنند، آروغ می زنند که چرا المنار هم گفته خلیج ع.ر.بی؟!)
شاه به وزیر گفت الان میفهمم! قانون چهارم باعث شده که هیچکس به سه قانون اول توجهی نکند!
خلیج فارس نگفتن ترامپ به همین سبب بود. الان کسی اعتراض نکرد که چرا سپاه تحریم شد؟ چرا اجرای برجام را که خودشان ادعا می کردند ایران فراتر از آن عمل کرد، تایید نکرد؟ چرا همه ایرانی ها را تروریست خواند؟
از طرف دیگر رسانه های مزدور آمریکا در تلاش برای ماله کشی و بزک امریکا، گفتند شبکه المنار که مال خودتان است هم می گوید خلیج ع.رب ی . اساسا آیا مشکل این بود که چرا نگفت خلیج فارس؟ خیر مشکل چیز دیگری بود. اما مزدورها همیشه باید از آب گل آلود ماهی بگیرند.
در ماجرای خلیج فارس پس از سقوط شاه، دست دوستی و برادری دراز به اعراب همسایه دراز شد و آنها مثل قبل خطری از جانب ایران احساس نکردند. از طرف دیگر آمریکا و انگلیس با موش دواندن، برای تفرقه و فتنه انگیزی و راه انداختن جنگ، بحث خلیج عر.ب.ی و جزایر سه گانه را در دهان آنها انداختند. كتاب اجتماعی کویت که در لبنان تدریس می شودسی سال است آنها در مدارس خود به فرزندانشان یاد می دهند خلیج ع.ر.بی. حتی در لبنان در مدارس حزب الله، چون کتاب جغرافی آموزش و پرورش در كويت تدوین و چاپ شده، اسم خلیج فارس را جعل شده به بچه ها معرفی می کنند. آیا ما در این سی سال، کتابی تالیف و چاپ کردیم؟ نمی گویم مجانی، اما اصلا کتابی برای بچه ها چاپ شد؟ کتابی درباره تحقیقات علمی تاریخی جغرافیایی تالیف شد که درخور پخش جهانی باشد؟ آیا از کشورهای جعل کننده شکایت کردیم؟ آیا فشاری به آنها آوردیم؟ یا چون مصالح اقتصادی با امارات داشتیم، به دو تا تهدید نظامی بسنده کردیم؟ چرا كويت توانسته کتاب جغرافی آموزش و پرورش یک کشور دیگر را تالیف و چاپ کند و ما نمی توانیم؟ آیا توانستیم گوگل و مجلات را از روش قانونی، یا مثل عربستان، با تهدید و تطمیع وادار به نوشتن خلیج فارس کنیم؟
از طرف دیگر رسانه های خارجی حرفه ای، در نقل اخبار خود، کلام شخص را تحریف نمی کنند. یعنی اگر خبری از یک مقام عربی یا خارجی نقل می کند که در آن می گوید خلیج ع.ر.بی، المنار نمی آید آن را عوض کند و بنویسد خلیج فارس. چون کلام منقول است. بارها دیده ام در مقالاتی که خودشان می نویسند خلیج فارس نوشته اند و تعجب می کنم در جو عربی کشور خود و کشورهای منطقه چطور جرات می کنند اتهام مزدوری ایران را به جان بخرند اما ننویسند خلیج؟ حتی خلیج خالی!
همینطور ترکیب منطقة الخلیج العربیة که جناب کروبی هم به احمدی نژاد اعتراض کرد و قاعده عربی آن را نمی دانست! اتهامی که به امام موسی صدر هم زدند! الان هم شبکه های معاند، با آوردن تصویری از المنار که نوشته الخلیج العربیه، می خواهند ضمن بزک امریکا نیشی به مقاومت و سپاه هم بزنند و در راستای دشمنی آمریکا با کشورمان، اهداف آمریکا را پیش ببرند. در عربی مضاف و مضاف الیه و صفت و موصوف باید از هم تبعیت کنند. یعنی اگر کلمه مذکر بود باید صفت یا مضاف الیه آن هم مذکر باشد، اگر مونث بود آنها هم باید مونث باشند. برای همین می گوییم زینب کبری، نه زینب اکبر. الخلیج العربی نه الخلیج العربیة. در ترکیب منطقة الخلیج العربیة، یا دول الخلیج العربیة، العربیة به منطقه و دول اشاره دارد نه به خلیج.
راستی از خودمان نمی پرسیم اگر برنامه مهندسی شده آمریکا این است که ما را به کلمه خلیج فارس سرگرم کند و برجام موشکی را اجرا کند، و نیروی نظامی ما را تضعیف کند، سپس حمله کند و ایران را تحت سلطه خود بگیرد، آیا خلیج فارسی باقی خواهد ماند؟ اگر سپاه را نابود کردند، آیا خلیج فارسی باقی خواهد ماند؟ آیا کسی هست که به ناوهای آنها بگوید گزارش موقیعیت و ماموریت بدهید؟ کمی تفکر و تامل کنیم.
بحث خلیج فارس واقعا یک فتنه است که انگلستان موسمار برای تضعیف کشورهای منطقه و ایران به راه انداخته و خودشان بودند که جزایر را به ما دادند. شنیده ام بعد انقلاب عده ای به امام خمینی گفتند اعراب می گویند خلیج عربی. ما فارسی. چه کنیم؟ پیشنهاد دادند بگذاریم خلیج اسلامی. اعراب قبول نکردند، چون نوکر روباه پیر بودند. امام هم فرمود همان خلیج فارس بماند.
بعضی دانشجوهای ایرانی در خارج کشور سر این مساله در دانشگاه با استاد درگیر می شوند و تحصیل خود را خراب می کنند. بعد هم کلی افتخار می کنند که زدم استاد را فلان کردم، با کله رفتم توی دماغش و... این وطن پرستی نیست. در خارج همه می دانند ما روی این کلمه حساسیت داریم، عمدا برای ایجاد درگیری، برای سرگرمی، برای شوخی، می گویند خلیج عربی تا ببینند چطور گُر می گیرید. استادی سر کلاس ما داشت متنی را می خواند که نوشته بود خلیج عربی، توقف کرد، من را نگاه کرد و با لبخندی گفت الان محمود عصبانی می شود. با خونسردی گفتم خلیج که اصلش فارسه، اما نه اگر اسمش فارس باشد یک ماهی به من می رسد نه اگر اسمش عرب باشد یک استخوان ماهی به شما می رسد! خندیدند.

(لا بیطلع لي سمکة لا بیطلع لک حسکة)

۲ ۰ ۳۵ نظر ۲۵۱۸ بار مشاهده

دیدگاه‌ها (۳۵)

 شبکه المنار  بیشتر از واژه الخلیج  استفاده میکند نه فارس میگه  نه العربی   
 حرف تون حساب و درست   یادشون رفته که امریکا وغرب چه بلایی برسر ایران اورده وخواهد اورد  از دوران جنگ که چه کمک هایی به صدام جانی کردن ودادن بمب شیمیایی به صدام واستفاده از ان بر علیه ایران و  زدن  هواپیمایی  مسافربری تا تحریم ها     زمان قبل انقلاب هم بماند  ادم های کوته فکر وکودن فکر میکنن که  امریکا رفتارش تغییر کرده  متاسفانه تو ایران هم زیاده

شما که میگوئید این توافق هسته ای فلان و چنان هست برای ما بگویید اگر این توافق نشده بود ما میخواستیم چیکار کنیم نمیدانم شما سال 91 در ایران بودید یا نه . در آن زمان  صادرات نفت به کمتر از 1 میلیون بشکه رسیده بود اکثر پروژه های عمرانی خوابیده بود حقوق کارمندان و نظامی ها با تاخیر واریز میشد و فقط دولت قادر به تامین بودجه جاری کشور بود که اگر همین هم ادامه پیدا میکرد همین حقوق کارمندان هم نمی توانست بدهد پس شعار های دهن پر کن ندهیم به قول محسن رضایی ما باید مقاومت کنیم تا مردم گرسنه بمانند گرسنه نگه داشتن مردم افتخار هست؟ از این گذشته مذاکرات هسته ای در دولت روحانی  آغاز نشد مذاکرات در اواخر دولت احمدی نزاد اغاز شد اون هم مستقیم با آمریکا با واسطه دولت عمان

اینکه اشاره میکنید که بعد از توافق جیپوتی و سودان از ایران فاصله گرفتند ای کاش این هم اشاره میکردید که بعد از توافق تمام کشورهای اروپایی به ایران نزدیک شدند اگر سودان از ایران فاصله میگیرد دلیلش واضح هست دلیلش منافع کشورش هست سودان برای خودش دو دو تا چهارتا میکند که اگر در جبهه ایران بمانم نمیتوانم مشکلات کشورم رو حل کنم اما حالا که در جبهه عربستان هست با پول های عربستان اقتصاد کشورش را رونق داده و روابطش را با کشورهای غربی و اروپا که در تحریم بود ترمیم کرده . هرچند این دو کشور سودان و جیپوتی  محلی از اعراب ندارند

تحریف نام خلیج فارس از ابتدای انقلاب شروع نشد و بی خودی هم پای انگلیس رو به این قضیه ربط ندهید جعل خلیج فارس در زمان پان عربیسم جمال عبدالناصر شروع شد که دستور داد در کتب درسی و نقشه ها خلیج عربی رو درج کنند


پاسخ:

۲۵ مهر ۹۶، ۰۸:۱۹
اولا مردم گرسنه نبودند، مردم نگران گوشی و تبلت و کالای خارجی و سفر خارجی بودند. وگرنه همان موقع، کشورهایی بودند که تحریم نبودند اما وضع مردمشان از ایران خیلی بدتر بود. قرار بود توافق شود، اما نه اینکه ما صد قدم برویم عقب و بابت هر قدمی ضمانتی دریافت نکنیم. آدم عاقل می گوید ماه اول صد سانتریفیوژ در مقابل فلان تحریم، ماه بعد اینقدر در مقابل فلان، آنقدر سریع عقب نشینی کردیم که خوشان شگفت زده شدند.
ضمن اینکه همان موقع هم پول در کشور بود، مدیریت بد باعث شد فکر کنید پول نیست. الان هم در سازمانهای خارج ایران، می گویند پول نداریم. حقوق را به زور می رسانند. اما تا دلتان بخواهد از سوراخ سوزن با شتر رد می شوند. یعنی جایی که نباید خرج شود خرجهای گنده می شود.
کدام کشور اروپایی به ما نزدیک شد مهران جان؟ خود ظریف اقرار کرد یک حساب بانکی هنوز برای ما باز نمی کنند.
جمال عبدالناصر هم رفت داخل بازی انگلیس و برنامه کلی آنها برای خاورمیانه و صلح با اسراییل را انجام داد. پس این هم نقشه همان لنگلیسی ها بود. ضمن اینکه پس از انقلاب شدت گرفت چون قبلش اعراب همسایه می ترسیدند از شاه.

مگه این مسایل مهم هستند؟ مگه مسئله اصلی کشور برگزاری کنسرت فلان کس نبود؟که اونم به موقعش اجرا میشه...شما هم حساس نشو!!!!اصلا هم مهم نیست که دلار چهارهزار هم رد کرد..یا فلان مسئول داره بیت المال رو میچاپه یا اصلا کی گفته که قاچاق کالا افزایش پیدا کرده؟؟؟
این جوابی است که مسئولین رده بالای کشور به شما میدهند!!!!!😶

پاسخ:

۲۵ مهر ۹۶، ۰۸:۱۳
هههههه احسنت

یاسر نیکوبیان

۲۵ مهر ۹۶ ، ۰۸:۰۴
سلام
در مورد بحث المنار فقط اینو اشاره کنم که نمی دونم تا کی باید اینا نفهمن "دول الخلیج العربیة" با "دول الخلیج العربي" فرق داره ؟! فکر کنم خود شما یه پست داشتید تو وبلاگتون : "پاسخ امام موسی صدر که احمدی نژاد هم از آن استفاده کرد" 
#خلیج_مونث_نیست

اقا  مهران  من  پدرم  بازنشسته     ارتشه   در  زمان  تحریم ها  حتی  یک   بار هم حقوقش با تاخیر  پرداخت  نشد  ولی  الان   بعضیه مواقع  با تاخیر  هم پرداخت  میشه  ..گفتم  چرا   سودان وجیبوتی چقدر پیشرفت کردن نگو به خاطر همراه شدن با اروپا وعربستان بوده  واقعا دلت خوشه ..سودان  دو قسمت کردن که مدام با هم درگیری داشته باشن    بزنن تو سر همدیگه بعد اونا نفت شو  غارت کنن    اقا بالاسرشون عربستان چه پیشرفتی داشته مگه بزرگترین  ساعت جهان را داده براش بسازن تو این زمینه پیشرفت کرده باشه .....نهایت عقب  ماندگی وجهان سومیه که  فکر کنی  با همراه شدن با اروپا وامریکا اونا برات پیشرفت میارن 

سلام. جانا سخن از زبان ما مي گويي. چقدر دوست داشتم يه نفر اين مطلب رو بگه كه شما زحمتش رو كشيديد. توي اين چند روزه كه ترامپ اين حرفها رو زده و همش با خودم ميگفتم آيا فقط مشكل ما همين خليج عرب هستش كه هر شبكه اي رو نگاه ميكني فقط كليپ هاي مردم رو ميبيني كه اعتراض ميكنند به اين مطلب!!! خود دولت مردان ما هم فقط به همين مطلب اشاره مي كنند.
پس سپاه چي؟ به قول شما يك اسم كه فارسي بگن يا عربي خيلي فرقي به حال ما نميكنه. با اينكه همه ميدونيم كه فارس بوده و هست. اما اصلا توي اين چند روز نشنيدم كه بگن چرا سپاه و مردم رو ترورسيت ناميد.
ترامپ اصلا آدم ديونه اي نيست. آقاي علوي يادمه فرداي حرف زدن ترامپ، اخبار واكنش مردم رو به حرفهاي ترامپ پخش ميكرد از خانمي پرسيد كه ديشب حرفهاي ترامپ رو شنيديد؟ خانم جواب داد: نشسته بوديم انگار برنامه ي طنز نگاه مي كرديم!!!!
تروريست خواندن ايران و سپاه طنز بود؟ اما خوب ما رو با اين حرف مشغول كردن. ممنون كه اين موضوع رو باز كرديد.
نميدونم ما مردم كي قراره به خودمون بيايم. كي قراره بفهميم كه بدون آمريكا هم ميشه زندگي كرد.
كي ميشه بفهميم كه هيچ حامي نداريم و خودمون بايد روي پاي خودمون بايستيم.
خوشا به رهبرمون كه خوب اين آمريكا رو شناخته اما كجا هستند افرادي كه از تجربه ها درس ياد بگيرند.
كاش زبان و قدرتمون برنده بود تا كسي جرات نكنه از اون سر دنيا بياد برامون تعيين تكليف كنه.
لعنت خدا به قوم ظالم

آقاي مهران واقعا بعد از برجام كدوم تحريم كم شده يا برداشته شده؟
اروپا اگه نزديك شده فقط بخاطر عزيز شدن ايران نيست. بخاطر اين نيست كه با خودشون بگن عجب اشتباهي مي كرديم و ايران كه خيلي كشور خوب و ماه و قشنگيه. واي كه چقدر دولت و حكومتش رو دوست داريم. چقدر مردمش دوست داشتني بودن رو نمي دونستيم!!!!!
نخير فقط بخاطر بازار ايرانه كه بتونن پول به جيب بزنن و جيبشون رو پر كنن. كه البته جناب آمريكا نميخواد اجازه بده كه پولي هم توي جيب اينا بره.
آمريكا فقط ميگه: ديگي كه براي من نجوشه ميخوام سر سگ توش بجوشه.
اروپا دلش براي ما نسوخته. اون هم پرورش يافته ي آمريكاست. پس بياييد كه كم منطقي حرف بزنيم.
چرا انقدر مخالفت مي كنيد. مثل بچه اي كه از سر لج حتي خوراكي يا اسباب بازي رو كه دوست داره رو هم پرت ميكنه و ميگه نميخوام.
واقعا منطقي باشيم نه لج باز!!!

جناب فارس
من در رابطه با حقوق های ارتش نمیدونم ولی در رابطه با سپاه میدونم که در آن بازه زمانی (که اون زمان از بانک انصار پرداخت میشد) با تاخیر قابل توجهی همراه بود شما اگر از همکاران سپاهی پدرتان سوال کنید متوجه خواهید شد .

نکته دوم اینکه کسی نگفته سودان و جیپوتی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ای شدند موضوع سر  این هست که سودان کشوری بود در قههرا و درگیر مشکلات بود هم از لحاظ داخلی هم از لحاظ روابط خارجی ولی مدتی هست که به یک ثبات نسبی در داخل و خارج رسیده که این ثبات را شما توسعه یافتگی قلمداد کرده اید که نشانده درک سطحی شما از سیاست هست...دلیل جدا شدن سودان هم کاملا مشخص بود سودان شمالی عرب و مسلمان بودن ولی سودان جنوبی آفریقایی تبار و غیر مسلمان که بعد از چندین درگیری بالاخره تقسیم شد
عربستان چه پیشرفتی داشته ؟؟ شما چی درباره معیار پیشرفت و پسرفت کشورها میدونید ؟؟ شما عربستان رفتید؟؟ شما میدانید درآمد سرانه چیست ؟؟ فقط همین را برایت بگویم که کشوری که روزی 10 میلیون بشکه نفت صادر میکند و سالانه میلیون ها زائر رو پذیرا هست بدان یک پشتوانه عظیم قدرت هم در عرصه سیاسی و هم اقتصادی دارد این واقعیت هست حالا چه ما از پدر خوانده اعراب و سنی ها خوشمان بیاید یا نیاید

اینکه شما میگوئید همراهی با اروپا و امریکا نهایت عقب مانگی هست نشانه کج فهمی شماست کسی نمیگوید مطیع اروپا باشد بلکه منطور همکاری هست برای پیشرفت کشور و عقب نماندن از کشورهای همسایه نیاز به سرمایه گذاری خارجی ها داریم مگر در داخل کشور چقدر سرمایه هست شما تا کی میخواهید با این افکار تاریخ گذشته تان  جلوی پیشرفت کشور رو بگیرید اتکا به داخل تا حدی مقدور هست ...همین کشورهای حاشیه خلیج فارس  تا 30 سال پیش بادیه نشین بودن اما الان با سرمایه گذاری فراوانی که اروپایی ها و امریکایی ها انجام دادن برو ببین که به چه سطح رفاهی رسیده اند و بالاترین درامد سرانه رو در بین تمام کشورهای جهان دارن ...آیا اینکه یک کشور سوسمار خور که حالا به یک کشور پیشرفته تبدیل شده نشانه عقب ماندگی هست

نکته اخر جناب فارس بهتر است کمی با تعقل تر درباره شرایط پیرامونمان حرف بزنیم

پاسخ:

۲۶ مهر ۹۶، ۰۸:۲۳
لطفا بحث ها را قاطی نفرمایید. ضمنا اتکا به امار توصیفی خالی، مثل شاخص های اماری درامد سرانه، کاری غیر علمی و گمراه کننده است. وقتی آمار تحلیلی و نگاه تاریخی سیاسی نباشد، قطعا دچار اشتباه در نتیجه گیری خواهید شد. عربستان حکومت ثروتمندی دارد با مردم فقیر. هرکسی به خاندان حکومتی وصل باشد ثروتمند است اما فقرایشان از فقرای ما بدبخت تر هستند. آیا خرید اسلحه و تجهیزات نظامی و غیر نظامی و تاسیس کارخانه توسط کشورهای خارجی نشان پیشرفته بودن است؟ کشوری که بیش از 60 درصد دانشجویان و اساتیدش غیر بومی هستند، و مقالاتی که به اسم عربستان تولید می شود، کار اساتید میهمان خارجی است، پیشرفته است؟ کشوری که غیر از برگزاری حج آنهم با سوء مدیریت، بقیه امورش به دست مدیران وارداتی آمریکایی و انگلیسی و غربی است پیشرفته است؟ مشهد مقدس ما در حالت عادی 2 تا 5 میلیون زائر دارد و در ایام شلوغی از 7 میلیون زائر میهمان هم بیشتر می آیند. نه صحنی خراب می شود نه مردم زیر دست و پا می میرند، نه آنقدر زباله تلنبار می شود، نه فاضلاب زیر پای زائران جاری می شود. می دانید تعداد حجاج چقدر است؟ حدود یک و نیم میلیون.
متاسفانه دولت کنونی، سیاستش در برخورد و رابطه با دیگر کشورها، سیاستی اطاعت محور و واردات محور بوده است. اتهام شما مبنی بر افکار تاریخ گذشته یا جلوگیری از پیشرفت، مردود و محکوم است. تعریف شما و آمار و اطلاعات شما از پیشرفت غلط است. اقلا برای پیشرفت، ترکیه را مثال می زدید که وابسته سیاسی و اقتصادی و نوکر نباشد! عربستان اگر معیار پیشرفت است که واقعا باید برای ادامه بحث متاسف بود.

خانم سمیرا
اینکه اروپا به ما نزذیک شده مثل روز روشن هست که به خاطر مسائل اقتصادی هست آخه مگه کشوری در کره زمین کاری بر خلاف منافع خودش انجام میده همکاری اقتصادی با اروپا معامله دوسر سود هست هم برای اروپا هم ایران ..حالا مگر  که ایران در سوریه میجنگد عاشق چشم و آبروی بشار اسد هست یا دلداده سرزمین شام !  بلکه اون هم در جستجوی منافع خودش هست ..یا اینکه اگر روزی همین حزب الله ایران کمک هایش رو قطع کند منافع حزب الله حکم میکند که برود حتی با عربستان نیز وارد معامله شود (بماند که همین حالا هم با پس عموی عربستان یعنی قطر حشر و نشری دارن) خلاصه اینکه خانم سمیرا اصل روابط منافع هست و منافع اولویت قرن 21 هست

خانم سمیرا برای من خیلی بهتر است که مانند این بچه لجباز باشم تا اینکه مثل یک آدم آهنی باشم که هرچی برای او ضبط کرده اند  و به خورد او داده اند رو بی کم و کاست بگوید

پاسخ:

۲۶ مهر ۹۶، ۰۸:۱۲
من که به شخصه هیچ رابطه ای با اروپا را ندیدم انجام شده باشد. قول هواپیما دادند که متوقف شد، رنو و پژو آمدند همکاری که هنوز شروع نکرده دارند زیرش می زنند انهم با شرایط خفت باری که گذاشته بودند. اب معدنی 50 هزار تومانی وارد شد، گوجه فرنگی برای شیشلیک خورها وارد شد و از این قبیل. کدام نزدیکی اروپا را می فرمایید نمی دانم. اگر اطلاع دارید، یک قرارداد نام ببرید که عملیاتی شده باشد، یک حساب که باز شده باشد یا یک کشتی بار که رفته باشد را نام ببرید. اما در باب مصالح باید عرض کنم درست است ایران برای مصالح خودش در سوریه و لبنان و فلسطین و غیره خرج می کند و حضور می یابد، اما حساب حزب الله جداست. حزب الله و مقاومت ملی و اسلامی لبنان، کاملا جدا از بحص مصالح هستند و مبدا و اصول ارزشی دارند. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مقاومت در لبنان وجود داشت و اتفاقا آنها بودند که به فراری ها و انقلابی های ایران کمک می کردند و اموزش نظامی و اسلحه می دادند. حزب الله با قطر حشر و نشری ندارد و احتمالا با تجار عرب که برای حزب الله کمک می کنند اشتباه گرفتید.
دوستان لطفا بحث را مصداقی و منطقی پیش ببرند نه درگیری کلامی.

آقاي مهران؛
من خودم يه مدتي هست كه توي بورس سهام خريد و فروش مي كنم. سهمي خريدم كه كارخونه اش چند ماه هست كه با كمترين مقدار ظرفيتش داره كار ميكنه. اكثر كاركنانش بيمه بيكاري ميگيرن. هر روز هم ميگن قراره مواد اوليه اش از خارج برسه. الان 7 ماهه كه داره كشتي مواد اوليه توي راهه.( به اختصار شپلي) شركتي در اصفهان. چه برجامي بوده كه ما  هيچ چيزي ازش نديديم. كدوم قرارداد بسته شده كه ما ملموس ديده باشيم اش؟كدوم؟بعد از برجام هم كه هر روز دولت داره گريه ميكنه كه نداريم و نداريم. امسال ديديد كه با چه وضعي داره برنامه ريزي حقوق كاركنان در سال 97 رو انجام ميده!!! 5 درصدي كه واگذار كرده به اون سازمان تا حقوق كاركنانش رو سال آينده بده. همسر من كارمند ثبت احوال هستند. ايشون ميگفتند كه يعني 5 درصد رو ثبت احوال ميخواد باز هم با افزايش قيمت خدماتش انجام بده. تا قبل از برجام ميگفتند به ازاي هر سه بازنشسته يك نفر استخدام ميشه اما كو؟ الان توي حقوق اين همه كارمند مونده.
پس برجام چيكار كرد؟ كدوم كارخونه راه افتاد؟ كدوم شركت خارجي سرمايه گذاري كرد. البته فقط در حد حرف بود و دست دادن ها و عكس گرفتن هاي الكي.
آقاي علوي حرف خوبي زدن. قرارداد به چيزي ميگن كه هر دو طرف تا يك مرحله پيش برن و بشه برد بررد و باز بقيه ي قرارداد. اما قرارداد ما كدوم سرش برد بود. از همه چي عقب كشيديدم. اما اون طرف آيا چيزي از دست داد؟ برد با كدوم طرف بود؟ با ما؟ من هم قبول دارم كه همه دنبال منافعشون هستند حتي ايران در سوريه اما ما در برجام شكست خورده ي مطلق بوديم با صفر درصد برد.
پدر من ميگن كه در زمان قبل از انقلاب آمريكا تجهيزات ميداد اما تكنولوژي نميداد. هواپيما فراوان داد بهمون اما تكنولوژي ساخت نداد. خواست كه همه زير سلطه اش باشن و هميشه چشم به دست آمريكا. كشورهاي عرب حاشيه جليج فارس هم همه همينطور هستند.
استادي داشتم كه ميگفت بزرگترين كارخانه هاي پتروشيمي دنيا در عربستان هستند اما تمام صفر تا صد كار با آمريكا بوده. اما ما با كدوم كمك جهاني به همين جايي كه هستيم رسيديدم؟!! اگه سرمايه گذاري هاي خارجي در اون كشورها نباشه هيچ هستند.
بياييد معقول باشيم. منفي نگر نباشيم.نيمه ي خالي ليوان رو نبينيم. اشتباهاتمون رو قبول كنيم.

آقای علوی
اولا توضیح من درباره عربستان واکنش به حرفی بود که عربستان رو عقب مانده نامیده بود به هر حال کشوری که حوزه نفوذش از جغرافیای غرب اسلامی یعنی مراکش تا جغرافیای شرق اسلامی یعنی اندونزی  هست و حتی کشوری بزرگ و با تمدنی چون مصر که پرچم دار فرهنگ و هنر در جهان عرب هست زیر نفوذ عربستان قرار گرفته آیا به همچین کشوری میشود گفت عقب مانده؟؟ (من که خوشم از عربستان نمی آید موضوع سر واقعیت ها هست)
بسیار خب به گفته شما بحث رو مصداقی پیش ببریم درباره برجام
شما میگوئید قول هواپیما داده اند و عملی نشده در حالی همین الان ۳ فروند ایرباس و ۸فروند ای تی آر وارد ناوگان هوایی کشور شده و  بقیه هم به تدریج وارد خواهد شد و نکته مهم درباره این هواپیماها این هست که بودجه خرید آن از خارج تهیه شده و بدون اینکه فشاری به دولت بیاید در رابطه با پژو و رنو هم قرارداد انجام شده و اولین خط تولید هم ۲۰۱۸افتتاح خواهد شد قرارداد چند میلیارد دلاری توتال فرانسه هم در پارس جنوبی به انجام رسید همین چند روز پیش هم قرارداد اولین نیروگاه خورشیدی با انگلیس به امضا رسید و چندین میلیارد دلار فاینانس هم با کره جنوبی و آلمان در حال نهایی شدن هست بعد از برجام صادرات نفت به ۲.۶ بشکه در روز رسیده فقط در حوزه بانک هنوز مشکل پابرجاست که اون هم بحث روانی هست که بانک های بزرگ ترس تعامل با ایران دارن ولی بانک های متوسط و کوچک مشکل حل شده در بحث گردشگری بعد از برجام ورود توریست های خارجی دوبرابر شده که اگه دوستان دلواپس وارد سفارت عربستان نشده بودن و عربستان اتباع شیعه خودش رو منع نمی کرد و همچنین کشورهای خلیج فارس که زائران پول آوری هستن وضع گردشگری ما به مراتب بهتر هم میشد(همین آقایان دلواپس با حمله به سفارت عربستان صنعت گردشگری مشهد رو با یک رکود بی سابقه مواجه کردن) حتی قبل از برجام همین دوستان نزدیک ایران یعنی روسیه و چین به خاطر تحریم ها صراحتا می گفتند که عضویت ایران در سازمان شانگهای امکان پذیر نیست و حتی اجازه مطرح شدن هم نمی دادن ولی اکنون ایران در حال پیوستن به این سازمان قدرتمند اقتصادی هست 
آقای علوی این ها همه مصداق هست بهتر است حقایق رو باور کنیم نه آرزوهایمان را

پاسخ:

۲۷ مهر ۹۶، ۰۹:۳۸
اتفاقا نظر من در مرود عربستان این است که عربستان برگ برنده ها و نفوذ زیادی دارد و نباید آن را تحقیر کرد و دستکم گرفت اما اصلا پیشرفته نیست. دوست عزیز فرق قرارداد واقعی با نمایش دهن پر کن را نمی دانید؟ قرار بود 120 هواپیما خریداری شود. قراردادش نوشته شد. دلتان به سه تا هواپیما خوش است که منع تردد خارجی دارند؟ هواپیمای معیوب و برگشتی داده اند که نمی توان سفر خارجی کرد! قرارداد با پژو نه تنها خلاف قوانین و مصالح ملی بود (به خاطر اینکه سهم طرف خارجی بیشتر از ایرانی است) بلکه عملیاتی نشد! چند تا ماشین آوردند نشان دادند درحالیکه خط تولیدی در کار نیست. قرارداد توتال هم آنچنان حقیرانه است و سهم آنها زیاد است که زمان شاه چنین قراردای نوشته نشد. باید هم توتال بیاید بگوید حتی اگر آمریکا تحریم کرد می مانیم! قراردادهای اسمی که به درد نمی خورند. می شود مثل اول انقلاب، پول را داده ایم، بعد می آیند می گویند نه تحریمید نمی توانیم کار کنیم! اصلا شما بگویید چطور قرارداد می بندند درحالیکه هیچ امکان جابجایی پول نداریم؟ بحث انتقال پول و بانکها بحث روانی نیست. شما کل سیستم تجاری جهان را به سخره گرفته اید با این حرف. اصلا قرار نیست تحریم ایران برداشته شود. مگر می شود تحریم نباشیم اما هنوز در چارچوب تحریم باشیم!
بحث گردشگری ما به خاطر سفارت خراب نشده و اساسا عربستان از گذشته هم نمی گذاشت شیعیان بیایند و کارشکنی می کرد و آنها هم می آمدند. هنوز هم می آیند. ضمن اینکه الکی نیندازید گردن این و آن. پروژه سفارت یک فریب اطلاعاتی بود عین همان کاری که برای انگلیس شد. خودشان مهره های داخلی خودشان را حرکت دادند و یک عده ساده لوح هم همراهشان شدند.
در مورد سازمان شانگهای اطلاعات دقیقی ندارم اما یادم می آید ایران عضو ناظر بود و شرکت می کرد. شما الان به این سازمان می گویی قدرتمند اما قطعا قبل اینکه آمریکا برجام را به لجن بکشد آن را مسخره می کردید و می گفتید فقط آمریکا!
منم موافقم که واقعیت ها را ببینید نه آرزوها را. آمریکا قرار نیست به ما سودی برساند و برجام به ما خدمتی نکرد. علنا می گوید کل ملت تروریست هستند و ما این نظام را ساقط می کنیم. خیال می کنید ساقط کردن نظام به نفع مردم است؟ آنها مایلند تا نظامی مثل بحرین سر کار باشد.

اقا مهران
بگو  قدرت نفوذ عربستان بر چه اساسی است فرهنک تمدن قدرت  علم اقنصاد چی 
پول  نفت  کشورش را به کشورها بدبخت  بیچاره  ویا به عنوان   کمک به سازمان ها ونهادها   بین المللی  میدهد  اگه یک روز به این کشورهای که به قول تو نفوذ کردن پول نده تره هم براش خورد نمیکنند
این پیشرفت عربستان کجاست در چه زمینه ای ..نفت  پتروشیمی کارخانه و دانشگاه همه دست امریکا وغربه    اگه   فقط یک  روز     توسط همین کشورها تحریم بشه مردمش از گرسنگی  می میرن قطر را که دیدی فقط از طرف  عربستان تحریم  شد اگه ایران به دادش نمیرسید سقط میشد  حالا حساب کن اگه کشورها امریکا وغرب اینارو تحریم کنن  چه بلایی سرشون میاد 
 من  نمیگویم که رابطه با غرب عقب ماندگیست گفتم که اگر فکر میکنید  همراهی کردن با سیاست ها غرب وامریکا  برای یه کشور پیشرفت میاره دقیقا تفکر جهان سومی   وعقب ماندگیست   تا کشور ی خودش نخواهد به   پیشرفت نمیرسه  

سلام و تشکر از مقاله خوبتان. یکی از بهترین پست هایتان به نظر اینجانب است.

پاسخ:

۲۷ مهر ۹۶، ۲۰:۴۷
علیکم السلام. ممنون

خانم سمیرا
اینکه  تولید کارخانه ها با مشکل مواجهه هست  بله درست هست من هم قبول دارم که فضای اقتصادی کشور رکود حاکم هست اما گویا شما توقع دارید برجام یه شبه برای شما 180 هواپیما بیاورد مسئله تولید و اشتغال برای شما حل کند و حتی شما توقع دارید مسئله ازدواج جوانان رو هم حل کند! والا اگه به چراغ جادو هم این خواسته ها رو بگی از عهده اونها بر می یاد . لازم میدونم برای دوستان یاداوری کنم که در 8 سال دولت مهر (یا نمیدونم دولت بهار یا زمستان) بالاترین درامد نفتی رو داشتیم که حتی مدتی نفت بالای 130 دلار هم رسید که یک فرصت اسنثنایی بود برای یک جهش اقتصادی اما اون درآمد های سرشار نفت چی شد؟؟ همه اون سرمایه ها رو حیف و میل کردن و خیلی از اونها رو ریختن توی این مسکن مهرهای بی خاصیت و تورم بالای 50 درصد رو به مردم تحمیل کردن .خانم سمیرا اگه اون زمان حقوق ها 20 درصد افزایش پیدا میکرد به خاطر این بود که تورم رسمی 45 درصد و غیر رسمی بالای 70 درصد بود  که باز هم کارمندان ضرر میکردن . که کمترین تورم دوره 8 ساله 30 درصد بود با وجود درآمدهای بی سابقه نفتی و همچنین همسو بودن مجلس وبالاخص تمامی نهادهای حاکمیتی و حالا که حقوق ها برای سال بعد 5 درصد هست بسیار واضح هست چون تورم الان 8 درصد هست

اما در این دولت در 2 سال اول نفت به زیر 30 دلار رسید و صادرات نفت به یک سوم رسیده بود اما کشور بخوبی اداره شد و همزمان تورم هم کاهش پیدا کرد در حالی که در ماجرای کاهش  قیمت نفت همه کشورها دچار بحران شدند که شدیدترین ان ونزوئلا هست که تا آستانه سرنگونی حکومت هم پیش رفته
پس دوستان لازم هست به یاد بیاورن که دولت گذشته گلستان تحویل نداده بلکه اون 2 سال اخرش رو حقیقتا یک ویرانه تحویل داده

این چه استدلال کودکانه ای هست که شما میگوئید اگه خارجی ها  در کشورهایی مثل عربستان سرمایه گذاری نکنند اون کشور صفر  هست امروزه پیشرفته ترین کشورها هم به دنبال سرمایه های مختلف از اقصی نقاط جهان هستن امروزه اقتصاد و تجارت در دست بنگاهای خصوصی هست و این هنر آن کشور هست که بتواند سرمایه برای پیشرفت کشورش جذب کند  دوران اقتصاد دولتی عمرش تمام شد اما گویا شما هنوز در تفکر اقتصاد کوپنی هستید (با وجود اینکه شما سهام دار بورس هستید اما این صحبت های اقتصادی شما تعجب آور هست)

پاسخ:

۲۸ مهر ۹۶، ۱۱:۵۹
یادتان نرود توقعات را خود اقای روحانی ایجاد کرد. حتی آب خوردن را به برجام ربط داد. مشکل ازدواج را به برجام ربط داد. چشمتان را نبندید. همه مردم می دانستند که برجام چنین مشکلهایی را حل نمی کند اما ایشان و تیمش چنین ذهنیتی ایجاد کردند. ادعای شما در مورد درامد دولت احمدی نژاد و هدر دادن پول نفت، پشتوانه اقتصادی ندارد و یک ادعای رسانه ای از نوع بی بی سی است. از هر کسی بپرسید، وضع کشور در آن زمان بهتر از الان بود. در اوج تحریم ها، این فشاری که اکنون وارد می شود نبود، تازه شما و تیم روحانی ادعا می کنید خیلی از تحریمها برداشته شده! پس کو؟ چرا فشار روی مردم از زمان احمدی نژاد خیلی بیشتر است؟ چرا با وجود آنکه فرمودند خزانه خالی است، حقوقهای عجیب و غریب نجومی به مدیرانشان می دهند؟ چرا با اینکه بودجه نظامی را برخلاف عقل و منطق، در این اوضاع جنگی کم کرده اند، بازهم علیه مدافعان وطن و حرم موضع می گیرند و حرف نامربوط می زنند؟
من طرفدار احمدی نژاد نبودم اما اتهامات بی بی سی وار را هم قبول نمی کنم. اگر قدری از رشته روابط بین الملل سررشته داشته باشید، متوجه می شوید که عربستان بدون پول و نفت هیچ قدرتی ندارد. اکنون هم با وجود پول و نفت در حال سقوط است و شرایط اقتصادی اجتماعی سیاسی وخیمی را تجربه می کند. متاسفانه عده ای از اصلاح طلبان و دولت اقای روحانی هنوز مثل قبل روی این خر لنگ که به نفس نفس افتاده حساب باز می کنند.
این یک واقعیت است که عربستان سعودی بدون مدیریت و سرمایه گذاری غربی، حتی نفتش را نمی تواند با شلنگ و پمپ دستی بیرون بکشد و داخل چراغ نفتی بریزد. واقعیت را بپذیرید. یک لحظه تصور کنید نصف تحریمهای ما را عربستان تحمل می کرد، می توانست یک روز حتی یک نصف روز نفت استخراج کند و بفروشد؟ می توانست یک هواپیما بلند کند و به جنگ یمن برود؟
اقتصاد کوپنی ایده و تخصص امثال اقای هاشمی و موسوی بود. نمی دانم چند سال دارید اما زمان نخست وزیری میر حسین موسوی را من خوب به یاد دارم. صفهای مختلف برای اجناس کوپنی. همه چیز را کوپنی کردند. ضمنا کی گفته دوران اقتصاد دولتی تمام شده؟ ظاهرا عقیده اقای روحانی برعکس است! آنها تازه دارند از نو شروع می کنند! نابودی و ورشکستگی کارخانه های خصوصی مختلف، چیزی است که در کل تاریخ کشور سابقه نداشته.

جناب فارس
قدرت نفوذ یک کشور در وهله اول  بسیار واضح هست که پول و اقتصاد هست البته فرهنگ و تمدن هم میتواند نفوذ داشته باشد اما قابل مقایسه با پول نیست عامل نفوذ عربستان هم مشخص هست که پول و نفت هست برای مثال اگه روزی در  عربستان یک درگیری پیش بیاید کل بازارهای جهانی به خاطر نفت قطعا به هم خواهد ریخت و همین نفت برای عربستان یک عامل قدرت هست که اگر عربستان عطسه کند مطمئن باشید که دنیا تب خواهد کرد ولی  درباره فرهنگ  و تمدن برای شما یونان و مصر و ایتالیا رو مثال میزنم آیا قدرت و نفوذ سیاسی دارن؟؟ البته ایتالیا و یونان از لحاظ اقتصادی خوبن ولی در مقابل  قدرت سیاسی 5+1 محلی از اعراب هم ندارن
درباره تحریم های قطر خیلی مثال اشتباهی رو زدید قطر تمام مرزهایش مسدود شد به جز مرزهای آبی با ایران و دیگه راه تنفسی هم نداشت اگه ایران  و هر کشور دیگه ای هم تمام مرزهایش مسدود میشد نتیجه همین بود و هیچ فرقی نمیکرد فقط شاید طول مدت زمانش فرق میکرد

پاسخ:

۲۸ مهر ۹۶، ۱۲:۰۶
بر اساس نظر کدام دانشمند اقتصاد، علوم سیاسی یا روابط بین الملل، پول و اقتصاد عامل اصلی قدرت یک کشور است؟ حتی اگر اقتصاد را عامل اصلی بدانیم، آیا اقتصاد ناپایدار مبتنی بر نفت که تا بیست سی سال دیگر تمام می شود، عامل قدرت است؟ حتی آمریکا وابستگی خود را از نفت به کمترین مقدار رسانده و همه در حال سیر به سوی انرژی های جایگزین هستند. دیروز خبری را دیدم که کشورهای اروپایی طرحی ارائه داده اند که برای سال 2030 تا 2040 خودروهای بنزینی و گازوئیلی ممنوع خواهد شد. خب سال 2030 می بینیم عربستان قدرت داشت یا نه. وقتی سراغ شتر و بزهای خودشان رفتند معلوم می شود عوامل قدرت متفاوت است از انچه برخی اساتید در دانشگاه عنوان می کنند.

سلام
وقت بخیر، امیدوارم حال شما و خانواده خوب باشد

چند وقت پیش یک مستندی در مورد شهدای حزب الله لبنان می دیدم، که در بخشی از آن یک خانم لبنانی نظر مردم عرب نژاد را (به ذن من) راجع به زنان ایرانی بیان کردند اینطور که زنان و دختران ایرانی مادر فولاد زره هستند

میخواستم از شما بپرسم که نظر عربها (به طور کلی) راجع به عملکرد زنان ایرانی چیست:(منظورم ادامه تحصیل، استقلال مالی، مسئله طلاق و ...است)

امیدوارم از سوالم برداشت بد نداشته باشید، فقط میخواهم بدانم عربها به همان دگمی که در ایران تصویر میشوند هستند یا نه؟
ممنونم

پاسخ:

۲۹ مهر ۹۶، ۰۸:۵۱
سلام
از آنجایی که هنوز زنان عرب بصورت کلی، شرقی تر از زنان ایرانی مانده اند و آداب و رسوم شرقی را بیشتر رعایت می کنند، قطعا زن ایرانی را در ادامه تحصیل و استقلال مالی و استقلال رای و مساله مهریه و طلاق، زنی قدرتمند و خارج از عرف جامعه و فرهنگ خود می دانند. خیلی ها را دیده ام از اینکه زن ایرانی می تواند شوهرش را برای مهریه به زندان بیاندازد شگفت زده و شرمگین شده اند. برخی هم قانون ایران را می ستایند و می گویند حق زن را ادا می کند. در لبنان هنوز کار در منزل و خانه داری و کدبانویی، ارزش است و زنان هرچند تحصیلکرده هم باشند، برای بچه دار شدن و بچه داری اهمیت زیادی قائلند. البته جامعه مسیحیت بسبب نزدیکی بسیار زیاد به فرهنگ غربی اینطوری نیست و متفاوت می باشد.

آقاي مهران؛
نفت و ثروت هيچ وقت باعث قدرت كشوري نبوده و نيست. مثلي داريم ما ترك زبان ها كه ميگه: چشمه بايد خودش بجوشه. كشوري كه وابسته است كه حتي كوچكترين فناوري خودش رو از خارج وارد كرده، اگه روزي با بازي سياست كه هر لحظه احتمال داره انجام بشه، و دست كشور صادر كننده ي فناوري و دانش قطع بشه، ديگه اعتبار اون كشور كجا خواهد رفت؟ زمان احمدي نژاد مملكت گل و بلبل نبود. الان هم بهتر از اون نيست. اما به قول آقاي علوي، خود آقاي روحاني توقعات رو برد بالا. وقتي كه انتخاب شد، جشن و شادي ملت رو  ديديد؟ آيا قبلا ايشون رئيس جمهور بود كه سابقه اش رو ملت ديده باشن و حالا بخاطر انتخابش ذوق مرگ بشن. نه. ايشون فقط قول هاي قشنگ و رنگارنگ تحويل ملت دادن. تمام تحريم ها را برخواهيم داشت. پررنگترين شعارش رو هيچ وقت يادم نميره. اولين بار كه براي گفتگو و تبليغات انتخاباتي به گفتگوي ويژه ي خبري شبكه 2 رفتند و در انتهاي مصاحبه اون كليد معروف رو از جيب مباركشون درآوردند، كليد رو ، كليد تدبير و اميد اسم گذاشت، آيا اون كليد قفلي رو باز كرد؟
امروز مكرون رئيس جمهور فرانسه گفت با آمريكا صحبت كردم تا از برجام خارج نشن و بهش پايبند بمونن. اما در ادامه هم گفت كه آماده ايم تا با ايران مذاكراتي رو درباره ي برنامه ي موشكي ايران آغاز كنيم.
واقعا عجب كليدي بود. مسئله ي هسته اي كه حل شد، حالا مذاكرات موشكي هم به گوش مي رسه.
كارخانه ها مواد اوليه رو با همون قراردادهايي كه فرموديد عقد و اجرايي شده به مملكت نميرسه برادر.
شركتي به عظمت شركت ايران ترانسفو در شهر من يعني زنجان، به دليل تحريم ها مواد اوليه اش براي توليد ترانسفورماتورهاي قدرت و توزيع نيروگاهها و سد ها رو بايد با چند واسطه خريداري كنه.
قرار شد كه به كارگاهها و شركت هايي كه توليدشون متوقف شده يا كم شده تسهيلات ارزان قيمت بدن. چي شد؟ با چه درصدي از وام بانكي بهشون وام دادن؟ بندگان خدا وقتي شرايطش رو شنيدن اصلا سراغش نرفتن.
در شهركهاي صنعتي استان زنجان، تقريبا 25 درصد از واحد هاي صنعتي دارن با تمام نيرو كار مي كنن. اين رو از يه منبع موثق و از آشنايان بسيار نزديكم كه سمت داره در اون مجموعه عرض كردم.
شما به كاغذ پاره هايي كه 1 ريال هم ارزش ندارن ميگيد قرارداد؟!!!!
پس چرا ما مردم توي اين 4 سال از عمر مبارك اين دولت، چيزي ازشون نديديم؟
تمام دنيا با ما بد هستند. به لبخندهاشون دل نبنديم. مبدأ و مقصد اين كشورها چه آمريكا و چه اروپا همه يكي است. اما راه رسيدن شان به مقصد با هم فرق دارند. همه گرگ هايي هستند كه در كمين نشستند.

گویا عربستان نگرانی دوستان بابت اقتصاد نفتی اش رو  میخواهد رفع کند البته قبلا طرح های بزرگی رو  برای کم کردن اقتصاد نفتی در جده شروع کرده بود اما محمد بن سلمان رسما از ابر طرح نئوم رونمایی کرد از ابرطرحی که از کل دنیا سرمایه گذاران دور هم جمع شده اند و مشارکت دارن . 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری ! حیرت انگیز هست و میخواهد کل بودجه کشورش رو از نفت جدا کند با اینکه عربستان ذخایر ارزی بسیار زیادی دارد ولی با این وجود به دنبال سرمایه از شرق و غرب جهان هست
خانم سمیرا میفرمایند : نفت و ثروت هیچ وقت باعث قدرت کشوری نبوده !!!! خب شما برای ما بفرمائید که عامل قدرت چی بوده؟؟
یا برای ما توضیح دهید ثروت چگونه بوجود می اید(صحبت های شما بیشتر شبیه رمان های جنایی هست)
بسیار واضح هست که دوستان درک درستی از روابط بین الملل ندارن و توضیح بیشتر از این دادن هم فایده ای ندارد
خانم سمیرا فکر میکنه ما کشوری صاحب تکنولوژی و فناوری هستیم اما نمیدونه که ما تازه اول راه هستیم ایشون فکر میکنه ما کشوری خود کفا هستیم اما نمیدونه که در زمان تحریم خیلی از قطعات کالاها یا از چین وارد شد یا اینکه قطعات با هزینه چند برابر با واسطه از اروپا یا آمریکا وارد شد خانم سمیرا اگه همین نفت هم ما ایرانی ها نداشتیم چه میخواستیم بکنیم همین نفت ایران رو به اینجا رسونده اگه نفت نداشتیم آیا ما می توانستیم مانند ژاپن یا ترکیه یا کره باشیم؟ یا  میشدیم یه کشوری مثل افغانستان یا پاکستان ؟ نمیدانم





پاسخ:

۴ آبان ۹۶، ۰۹:۲۶
طرحی با چند انیمیشن و تعدادی فیلم ارشیوی، تا به واقعیت رسیدن خیلی فرق دارد. کسی برای چشم و ابروی آنها نمی آید سرمایه گذاری کند. طبیعتا برای شروع باید از همان نفت کمک بگیرد! ضمن اینکه شاهزاده های مفنگی و مفت خور سعودی نه خودشان این طرح را طراحی کرده اند نه می توانند آن را اجرا کنند نه می گذارند طرح اجرا شود. تا از بغل آن میلیاردها دلار به جیب نزنند طرح جلو نخواهد رفت. چنین طرح های تخیلی اگر عملی بود یک کشور آمریکایی و اروپایی قبلا برای خودش انجام می داد.
اگر دقت کنید می بینید بیشتر کشورهای نفتی فقیر و بیچاره اند. اگر قدرتی هست بابت پشتیبانی و مدیریت آمریکایی در آن است. وگرنه کدام کشور نفتی قدرت دارد؟ قدرت یک کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی و نظامی تعریف می شود. وقتی تمام کشورهای دنیا بابت بحران مالی در آمریکا با خطرات و ضررهای جدی وحشتناک روبرو شدند، ایران از معدود کشورهایی بود که تاثیری نپذیرفت. چون به علت تحریم ها به حالت جزیره ای جدای از دنیای تحت سلطه نظام تجاری مالی امریکا درامده بود. قدرت یعنی این. همان عربستان و امارات و قطر، چقدر از بابت این بحران ضرر کردند و اقتصاد و بورسهایشان متضرر شد و ...
قدرت یک کشور مردم و فرهنگ آن هستند نه اینکه با پول نفت یا هدیه کشوری خارجی، مقادیری سلاح و تجهیزات و مهمات بخریم و بگوییم کشور قوی شد! همین عربستان با داشتن به روز ترین تجهزات نظامی دنیا از پس یک مشت یمنی پابرهنه بر نیامد و هر روز با دادن کشته و زخمی، فلاکت خود را بیشتر نشان می دهد. کارشان به جایی رسیده که سرباز را گریم می کنند که مثلا خونی از جنگ برگشته و افتخار و شهامت و مردانگی تقلبی برای دفاع از وطن برای او درست می کنند!
اتفاقا اگر ایران نفت نداشت، ما از خیلی کشورها جلو می افتادیم. این ادعای من نیست، اساتید مدیریت در دانشگاه، نفت را سبب تنبلی اقتصاد ما می دانستند.
آقا مهران، نگاه کردن به دنیا با عینکی که غربیها به ما می دهند تصویر واقعی از دنیا به ما نمی دهد. چشم دوختن به شبکه هایی که دشمنان برای فریب مردم ما تاسیس کرده و بودجه کلان خرج می کنند، واقعیت را نشان ما نمی دهد. ما اگر قدرت نداشتیم، اینقدر با ما دشمنی می شد؟

اقا مهران
 حالا  می گذاشتی  این   طرح   نیوم  یه کم خودشه نشون بده و اجرایی بشه بعد میامدی برای ما روضه می خوندی    بعید می دونم محمد بن  سلمان به اندازه  شما اینقدر خوش بین باشه
  باز هم قراره امریکا وغرب این سرمایه گذاری را انجام بده  البته اگر بشه خودش وشاهزاده ها مفت خورش  استراحت می کنند  وپول هارا به  جیب  می زنن
 

جناب فارس
سابقه نشون داده که وقتی کشورهای عربی طرحی رو میخوان اجرا کنند بدون بلف زدن و هیاهو اون رو به ثمر میرسانند یک مثال ساده  وقتی سه سال پیش عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از طرح پایتخت اداری تجاری مصر که یک شهر هوشمند مدرن  7 میلیونی هست رونمایی کرد خیلی ها مثل امثال شما آنرا رویاپردازانه خواندند اما فاز اول آن سال 2018 افتتاح خواهد شد و سال 2020 هم تکمیل خواهد شد مصری که دارای مشکلات اقتصادی هست این طرح چند ده میلیارد دلاری را با سرمایه گذاری اماراتی ها و چینی ها داره انجام میده بعد دوستان میان میگن سرمایه خارجی فلان و چنان هست . اقای فارس اونجا ایران نیست که یک ورزشگاه نقش جهان رو 30 سال طول بکشه تا بسازن اونجا ایران نیست که ورزشگاه 42 سال پیش آنها هنوز بهترین ورزشگاه کشورش باشه اونجا ایران نیست که یک آزاد راه رو 20 ساله بسازن . جناب فارس بله اینها روضه درد و غم و افسوس هست همین کشور جنگ زده عراق ورزشگاه مدرن کربلا رو 2 ساله ساخت همین کشور جنگ زده عراق ورزشگاه مدرن بصره رو 3 ساله ساخت اما طرح های عمرانی کشور ما مثل طرح آزاد راه تهران شمال یک طرح ابر تخت جمشیدی شده که باید دیگه اون رو جز آثار باستانی کنند . بله اونجا ایران نیست!!

پاسخ:

۵ آبان ۹۶، ۱۰:۱۹
دوست عزیز
شما مصر رفتید؟ دوستی دارم مسئول کشتیرانی در خاورمیانه بود. ایشان رفته اند و دیده اند. فقر و فلاکت مردم وحشتناک است. اقلا شبکه های آنها را ببینید! مهم نیست پولی را بردارید و بدهید پیمانکار خارجی برای شما دو ساله پروژه بسازد. مهم این است که پیشرفت ریشه ای باشد. اگر تهران زیباست، بطور عمومی زیباست، نه مثل قدیم که فقط خیابان ولیعصر و تجریش و ولنجک و چند محله و خیابان که مسئولین و ثروتمندان ساکن آن بودند زیبا باشد. هیچوقت برای قضاوت در مورد یک کشور نمی شود تنها مناطق توریستی آن را نگاه کرد. باید به زیر پوست شهر رفت. مشکل ما در ایران این است که اندازه اعراب پول نداریم، چون جمعیت زیاد است، و ثروت تقسیم می شود، اما بیش از آنها دزد داریم! هر دولتی هم می آید، پروژه های دولت قبل را بی خیال می شود. مشکل از خودمان است. اتفاقا دیروز با کارشناسی لبنانی صحبت می کردم، معتقد بود طرح شخمی تخیلی عربستان، تنها یک بلوف است و در کنار دیگر اقداماتش، نشان می دهد برای نجات از سقوط در حال دست و پا زدن است. همین که وزیر خارجه امریکا در این مدت کوتاه پنج بار به عربستان سفر کرده نشان می دهد چقدر اوضاع نابسامان است که باید از نزدیک افسار آنها را کشید و گوششان را پیچاند و حرف را در گوششان فریاد زد. عربستان آنقدر به هم ریخته است که معلوم نیست ناگهان کدام طایفه شورش کند و کدام شاهزاده بشورد و چه اتفاقی بیفتد.

بله من مصر نرفتم (البته خیلی دوست دارم بروم)  من به فقر مردم مصر واقف هستم اتفاقا برای شناخت درست کشور مصر باید به آن کشور سفر کرد نه دیدن شبکه های پر رنگ و لعاب آنها یا دیدن ساختمانهای اطراف رود نیل شهر قاهره
بلکه برای دیدن مصر واقعی باید از جنوب مصر یعنی آسوان شروع کرد تا اسکندریه شمال مصر بازدید کرد اما دوره السیسی قطعا یک دوره رنسانس برای مصر خواهد بود چون در حال دگرگون کردن چهره کشور مصر هست از پروژه تعریض کانان سوئز گرفته تا پایتخت اداری 
متاسفانه روابط سیاسی ایران و مصر باعث قربانی شدن حضور گردشگران بین دوطرف شده هر چند که دولت احمدی نژاد در دوره بهار عربی به هر دری زد تا رابطه با مصر رو برقرار کنه اما فقط علاقه یک طرفه بود هر چند هم اگر روزی دولت مصر هم علاقه به رابطه با ایران داشته باشه الازهر مصر اجازه ورود ایرانی ها به مصر رو نخواهد داد . در دوره بهار عربی میلیاردها تومن رو خرج ورود مصری ها به ایران کردن به اسم کمیته بیداری اسلامی و ولایتی رو رئیس آن کردن اما در آن همایش ها هم مهمانان مصری و هم تونسی صراحتا گفتند که انقلاب ما اسلامی نیست اما باز هم حکومت همایش بیداری اسلامی برگزار میکرد و پول رو برای مشتی عرب هدر میداد و خیال میکرد میتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد بعد از گذشت زمان بالاخره همه فهمیدند این انقلاب ها اسلامی نبود شاید یه حرف درستی که احمدی نژادی ها اون موقع میزدن همین بود که می گفتند این انقلاب ها بیداری اسلامی نیست بیداری انسانی هست

  اقا مهران  پیش شما مرغ همسایه غازه
 مصر داره چنین کاری میکنه عربستان داره این طرح را اجرایی میکنه    راحت میتونی بفهمی در مصر مردمش در چه شرایطی زندگی میکنند یا همین عربستان که شما براش به به چه چه میکنید  روزانه 10 میلیون  بشکه نفت صادر میکنه یعنی ماهی چندین برابر جمعیتش   نفت میفروشه ادم فکر میکنه که باید مردمش در رفاه کامل باشن و لی در شهر مدینه ومکه که یه شهر   توریستی  ومذهبی هست چه محله ها فقیر نشینی داشت که باید گفت صد رحمت به محله های فقیر نشین ایران    من فکر می کردم که   حداقل این دوشهر مذهبی عربستان  جزء مدرن ترین  وپیشرفته ترین شهرها باشد ولی نبود افتضاح هم بود .. حساب کنی شهر قم صد  مراتب بالاتر از این دوشهر عربستانه  ..ایران 38 سال که تحریمه   تو این مدت با این تحریم های  سخت خوب تونسته  خودشو بالا ببره واز پس خیلی از مشکلات بر بیاد همین کشورها عربی که شما براشون  ذوق   میکنید اگر فقط سه روز تحریم شوند از گرسنگی می میرن چون حتی  نان هم نمی توانند درست کنند   چون همه چیزشون وابسته به  خارج است 

پاسخ:

۶ آبان ۹۶، ۰۹:۱۰
احسنت. کاملا درسته.

جناب فارس
اولا خودم مکه و مدینه رفتم و از لحاظ شهرسازی و مدرنیته قابل مقایسه با قم نیست احتمالا شما جای دیگه ای رو با مکه و مدینه و قم اشتباهی گرفتید  در این دوشهر پر هست از مهاجران افغانی و پاکستانی و بنگلادشی که نیروی کار عربستان رو تشکیل میدن و اکثر مغازه داران آنها افغانی و پاکستانی اند و خیلی از این محله های فقیر نشین مربوط به همین کارگران مهاجر هست فارس جان این مقایسه های شما در مورد تولید مواد غذایی در عربستان با واقعیت همخوانی نداره حداقل در عربستان در تولید ‌و فرآوری مواد غذایی کارخانه و صنایع تبدیلی زیادی وجود داره  و حتی به کشورهای همسایه خودش هم صادر میکنه  

پاسخ:

۸ آبان ۹۶، ۰۰:۰۹
دوست عزیز مکه مدینه رفتن ایرانی ها که فایده ندارد! در بهترین هتل ها اسکان می دهند و از جای مناسب عبور می دهند. اما اگر کمی سر و گوشتان بجنبد و به قسمتهای شهری بروید، می بینید برای مشتی برنج التماس می کنند. حتی آفریقایی ها و فقرای عرب که به حج می آیند در خیابان می خوابند و در وضعی مثل ایرانی ها با وعده های غذایی حسابی و اتاق های راحت و سرویس و میوه و غیره نیستند. مصر هم که اشاره کرده بودید همین است.
دقیقا اشکال عربستان این است که اینهمه تولیدات غذایی از شیر و لبنیات و چیپس و پفک و مواد شوینده، همگی کارخانه هایی هستند که غربی ها برایشان ساخته اند، مدیر کنونی شان غربی است کارگران هم بنگلادشی و هندی و یمنی. یک کشور اینها را تحریم کند بدبخت می شوند و کل کارخانه می خوابد. صاحب یک کارخانه به مهندس اروپایی گفته بود شما کشور ما را استعمار کرده اید. گفت این شمایید که چون نفت دارید ما را استعمار کرده اید. من برای پول باید بیایم زیر دست تو کار کنم و تو سوار ماشین آنچنانی بشوی. من از زن و بچه ام دور باشم شما چهارتا چهارتا زن بگیری. چنین کشوری که ارتشش هم از مزدوران است، با یک بحران مالی، سیاسی، امنیتی و یا نظامی بشدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
بنده هم در نوجوانی تصور می کردم عربستان بسیار قوی است خصوصا در سازندگی. اما بعدا خصوصا وقتی مادرم با کاروان لبنانی ها از لبنان به حج رفت، و از وضع آنجا سخن گفت، و با لبنانی های ساکن عربستان روبرو شد، متوجه شدم که اصلا چنین نیست و نمی توان برای ارزیابی یک کشور به نقاط زیارتی و سیاحتی آن نگاه کرد.

 اقا مهران
اگر عربستان توانست خودش نفت اسنخراج کند  کارخانه هاشو خودش بسازه توانست سلاح بسازه ماهواره فضا پرتاب کنند  اون موقع    باید تحسینشان کرد
  ما که در مکه ومدینه مثلا در بهترین هتل ها ش بودیم   و  در خیابان و فروشگاها ی   و یا جای دیگه سرک کشیدیم    مدرنیته وپیشرقتگی در این دو شهر  مثلا توریستی و مذهبی عربستان ندیدیم   مثلا کجای این دوشهر  به نظر شما مدرن امد که ما انرا اصلا ندیدم   حرفتون  کم نه زیادی مضحک ومسخره بود به احتمال زیاد اصلا به این دوشهر سفر نکردید واز کسانی مثل همفکرهای خودت  شنیدی  که  خب زیاد  ایرادی  نباید ازتون گرفت  چون شماها  ازکشورهایی  که عقب ماندگی و تنبلی واستراحت سر اوحه کارشونه وفقط  منتظرن غرب براشون کار کنه  وگدای انها باشه  خوشتون میاد  
بازم  میگم  قم خیلی از این دوشهر عربستان از  نظر شهرسازی مدرن تره  البته  من فکر میکنم  شما حتی قم هم نرفتی

 اقا مهران     شما خودتان را به  خواب زدید کسی که خودشه به خواب زده را هم نمیشه  بیدار کرد پس به همان ذوق زدگیت برای یک کشور جهان سومی وعقب مانده ای مثل عربستان که همه اقتصادی دست امریکا واروپاست  ادامه بده 
  تا ادم های مثل  تفکرشما درایران هستن والبته کم هم نیستن ودر راس نظام قرار دارن  به قول  اقای ترکان  یا  باید همان قورمه  سبزی  وابگوشتمان را  بچسبیم یا به قول  نحست وزیر شاه  رزم آرا    بدون کمک غرب هم نمی تونیم افتابه درست کنیم  متاسفانه در این کشور چنین تفکری هست  وجلوی افرادی که واقعا دوست دارن کار کنند  سنگ اندازی میکند که خودم شاهدبودم ویا شنیدم  

اقا مهران
  مدینه ومکه مهاجر زیادداره ولی اگر می خوای بفهمی وضعیت اقتصادی مردم عربستان (نه  مهاجر ها )در چه حدی حرفه فعالان عربستانی را بخون

جناب فارس

حالا که شما من رو به دروغ گویی متهم کردی که من نه مکه رفتم ونه قم ، مشکلی نیست بالاخره کسانی که از این سایت بازدید میکنند و این شهر ها رو رفتن برای ما صادقانه و بدون هیچ جانبداری و مسائل سیاسی نظر بدن که آیا مکه و مدینه از نظر شهرسازی بهتر هست یا قم

ببین من نه از عربستان خوشم میاد نه تحسین کردم شما منظور حرف های من رو کجکی می فهمی چون درک مسائل سیاسی شما خیلی پایینه من دارم میگم عربستان کشور پر نفوذی هست من دارم میگم با توجه به صادرات قابل توجه نفتی کشوری در معرض توجه غرب و شرق هست  (همانطور که روسیه هم داره به عربستان خودشو نزدیک میکنه)که میتونه از نفت به عنوان یک اهرم قدرت استفاده کنه من دارم میگم حاکمان آنها هم به این نتیجه رسیدن که باید اقتصاد کشورشون رو متنوع کنن و از تک محصولی بودن رهایی ببخشند . همه این صحبت های من واقعیت هست و اصلا تحسین نیست . من دارم میگم مدینه و عربستان از قم مدرن ترن من که نگفتم همه کوچه چس کوچه های مکه و مدینه مدرن اند من از قیاس تفاوت گفتم .
فارس جان ؛احساسات، کشور را به جایی نمیبره بلکه عقل باید سرلوحه تصمیم گیری باشه حالا شما چندتا صحبت احساسی هم بکنی نه عربستان فقیر تر میشه نه ایران ثروتمندتر
شما میگی این تفکرات من در راس نظام هم افرادی هستن که این تفکرات رو دارن پس برای ما بگو این افراد ذر راس نظام اکثریت مردم بهشون رای داده یا همینطور دیمی رفتن در راس نظان قرار گرفتن پس بهتر هست بدونی کسی که در راس نظام همچین تفکری داره تفکر اکثریت مردم هست .
فارس جان ؛دموکراسی که میدونی چی هست ؟البته فکر کنم شما هم مثل بعضی از حضرات اعتقاد داری مردم صلاحیت انتخاب ندارن و عقل آنها ناقص هست
 تو فقیرهای عربستان رو میبینی اما فقیرهای کشور خودمون که چندین برابر اونجا هم هست رو نمیگی تو زن های کشور خودمون که به علت فقر تن فروشی میکنن و کل جامعه رو دربرگرفته لب نمی زنی حالا تو خوشحالی که قم از مکه و مدینه مدرن تر هست برو توی همین قم و مشهد نگاه کن ببین چقدر فساد هست . تو که برای ما دم از مستقل بودن میزنی شماها کی میخواین بفهمید که تعامل و داد وستد در جهان وادادگی نسیت این تفکر یک اقلیتی مثل شماهاست وادادگی زمانی هست که شرایط کشور رو طوری مدیریت بشه که همه سرمایه های این کشور رو فراری بده همین طور که این اتفاق افتاده برو ببین که چقدر مغزهای علمی این کشور به کانادا و امریکا مهاجرت کردن برو ببین همین ایرانی ها چقدر پول در دبی و اروپا و امریکا سرمایه گذاری کردن که اگر این سرمایه گذاری ها در ایران بود وضع کشور 180 درجه فرق داشت  تفکر امثال تو میخواهد کشور رو ایزوله کنه .  اقتصاد باید درون نگر و برون زا باشه بازهم میگویم جذب سرمایه خارجی یک هنر هست . اگر یک دهم سرمایه های ایرانی که در آمریکا کار اقتصادی میکنند به ایران برگرده وضع به کلی تغییر میکنه اما  با این  تفکرات عهد دقیانوسی تو فارس جان هیچ وقت این سرمایه ها بر که نمیگرده هیچ بیشتر هم میره

پاسخ:

۱۰ آبان ۹۶، ۰۹:۴۵
جناب مهران
واقعیت فراتر از اونی هست که شما ازش حرف می زنید. در عربستان عامه مردم فقیرند و امکانات مناسبی به آنها نمی رسد. به عنوان کسی که در لبنان زندگی میکند و مناطق مختلف لبنان را دیده، می گویم، رفاهی که مردم سطح متوسط ما دارند، از رفاه مردم متوسط لبنان بیشتر است. لبنانی ها نگاه می کنند و می گویند چرا با وجود اینهمه امکانات مردم غر می زنند.
این نکته را هم لطفا توجه کنید، قبل از انقلاب ایران، عربستان و امارات چه محلی از اعراب داشتند؟ چه کسی به آنها اهمیت می داد؟ چه سطحی از توسعه و پیشرفت را داشتند؟ هیچ. پس از انقلاب ایران، آمریکا از لج ایران با آنها رفیق شد. لازم بود تا کسی نقش ایران را بر عهده بگیرد و نوکر و مستعمره آنها شود تا از منافعشان دفاع کند. همین آمریکا نمی گویم اگر تحریمشان کند، فقط اگر حمایتش را بردارد به همان دوران شترچرانی بر می گردند. چیزی که علنا ترامپ بدون هیچ رودوایستی گفت. و بابت حمایتش از آنها پول گرفت.
حق با شماست، مردم ما از همه مردم منطقه فقیر ترند اما نه مادی، بلکه عقلی! آنها با وجود رفاه بالاتر از مردم همسایه، خود را فقیر می دانند.
در مورد سرمایه گذاری خارجی هم باید عرض کنم فعلا سرمایه برداری کرده اند! برد برد بوده برای اروپا و آمریکا! کجا سرمایه گذاری شد؟ اساسا می دانید سرمایه گذاری خارجی یعنی چه؟ یعنی پول می آورند و با سود کلان می برند. چرا با سرمایه های خودمان کار نکنیم؟ اصرار بر سرمایه گذاری خارجی تنها توسط اقتصاد دانهای غربزده و غرب درس خوانده مطرح می شود. اگر لیست سرمایه گذاری خارجی کشورهای مختلف را ببینید، می بینید آمریکا و ارووپا کمترین میزان سرمایه گذاری خارجی را قبول می کنند. میزان آن بشدت ناچیز است. حالا شما بفرمایید توسعه و پیشرفت در گرو سرمایه برداری خارجی است؟ خیر، این حرفها برای خر کردن ملتها است.
لطفا همه دوستان در بحث به جای حمله به شخصیت افراد، و اتهامات جناحی و شخصیتی، موارد علمی و منطقی ارائه کنند.

آقاي مهران اصلا با نظرات شما موافق نيستم. يعني چي كه عربستان كشور پرنفوذي هست؟ بخاطر نفتش شده مورد علاقه ي آمريكا و همچنين بخاطر مخالتش با ايران و حزب الله و مقاومت، شده دستيار و نماينده ي  آمريكا در منطقه. آمريكا بهتر از اين چي مي خواد كه اگه بخواد دست و حمايتش از از پشت عربستان برداره، ديگه ارزش و اعتباري نداره. شما داريد از اقتصاد عربستان تك محصولي حرف مي زنيد كه هنوز كه هنوزه وابسته شديد به نفته كه شايد در آينده هاي بسيار دور شايد بشه دو محصولي!!! اين اگه افتخار داره، خب كشور ما هم داره همين رو دنبال ميكنه اما خب مرغ همسايه غازه آقاي مهران.
كي گفته تفكرات راس نظام كه مردم انتخاب كردنش همون نظر مردمه؟!!! افراد شايد با وعده هايي بيان به ميدان و بعد از به قدرت نشستن، تمام اونا بشه كشك و انگار نه انگار مردمي بودن كه بهش راي دادن.
يه نمونه اش ترامپ. مگه تمام نظر سنجي ها رو نميبينيد كه از داخل خود آمريكا بيرون مياد. الان حدود 40 درصد و شايد كمتر از اين درصد هم با اقدامات و تفكرات ترامپ مخالف هستند. حتي اونايي كه بهش راي دادن.
در ضمن كسي منكر وجود فقر در كشور خودمون نيست. من با كارهايي كه اين دولت هم انجام ميده هم تا حدودي مخالف هستم. توي اين كشور مسئولان پاك و بري از گناه و اشتباه انگشت شمار هستند.
من خودم وقتي چند روز پيش شنيدم و تصاويرش رو ديدم كه آقاي ظريف رفتن اوگاندا و بيمارستان مجهزي رو كه هديه جمهوري اسلامي ايران هست رو افتتاح كردن در حالي كه توي كشور خودمون همين تلويزيون ايران مناطق محروم و بدون مدرسه و پل و راه روستايي و درمانگاه رو نشون ميده ناراحت ميشم. چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است.
درسته در ايران فقر زياده و هر روز فقير فقيرتر ميشه و ثروتمند ثروتندتر اما اين دولت از روزي كه اومد سر كار فقط گفت نداريم و نداريم به حضرت عباس!!! ديشب هم دوباره نوبخت توي شبكه خبر كه اومده بود درباره ي بودجه صحبت كنه فقط سر و ته حرفهاش اين بود كه نداريم!!!!!!!
به قول آقاي علوي كه خوب گفتند: توي جايي كه ميگن نداريم شتر رو از سوراخ سوزن هم رد مي كنن.
درباره ي برجام هم اگه به خوبي اجرا ميشد، كيه كه از تعامل با دنيا بدش بياد. من خودم به شخصه كاملا درست ميدونم كه دنيا دنياي تعامل متقابل هستش. اما تا زماني كه آمريكا پشت تمام فتنه هاست، تا زماني كه حتي نميشه قرادادي رو امضا كرد كه بعدش آمريكا با تحريم همه قرارداد رو زير پا بذاره، اين تعامل معني نداره. تا زماني كه بيشتر كشورهاي دنيا چشمشون به دهن آمريكاست، اين تعامل معني نداره. توي اين دنيا اگه با آمريكا باشي( البته بهتره بگم نوكر آمريكا) همه چيز گل و بلبله اما كه بخواي جلوي كارهاش وايستي و اعتراض كني به روز سياه ميشيني.
ساليان سال هستش كه مسئولان نظام و حكومت از فرار مغزها صحبت مي كنن اما انگار نه انگار. دست روي دست گذاشتن و فقط حرف زدن رو خوب بلدن. بله من با فرار مغزها موافقم. آقاي مسني رو چند وقت پيش در فروشگاه ديدم كه سر صحبت باهاش باز شد.پرسيدم حاج آقا بچه هاتون كجا هستن؟ گفتن كه دو تا دخترشون درسخوندن و رفتن آمريكا و كانادا. بهشون هرچي گفتم كه برگرديد گفتند نه. اينجا ارزش و اعتبار داريم اما ايران ذره اي براي درسي كه خونديم و زحمني كه كشيديم ارزش قائل نيستن. با اين صحبت شما موافقم.



بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
  اقا مهران
شما اگر متن خودتو  بخوانی می فهمی که اول چه کسی  به قول خودت اتهام دروغ گویی را زد پس لطف کن درس اخلاق نده
 عربستان به قول شما  نفوذ داره ان هم به واسطه  نفت تا کی می خواهد از این اهرم استفاده کنه مگر قرار است نفت تا اخر براشون بمونه (حتی درایران هم نفت نمیتواند تنها سرمایه باشه )  بازار نفت جهان را تامین میکنه با پولش هم کشورها دیگه  را میخره این میشه نفوذ البته به واسطه قرار گرفتن مدینه ومکه خوب داره سر بعضی از کشورها مسلمان را کلاه میذاره
  آره به قول تو عربستان داره اقتصادشو از تک محصولی درمیاره ولی واقعا خودش  داره این کاره میکنه با اتکا به مردم  یا با توانایی اروپایی وامریکا  
 عربستان   طرح نیوم  را اجرا میکنه این طرح را  کی داره  اجرایی میکنه   کی قرار اداره  کنه مردم عربستان ویا نه فقط  مردم عربستان مصرف کننده اند اگه امریکا واروپا یه روز به حال خودشو بگذارنشون اون اقتصاد  نابود میشه چون   مردم عربستان وبسیاری از کشورها عربی فقط مصرف کننده خوبی هستند
کشوری مثل ترکیه کره جنوبی مالزی وسنگاپور چین و و  کشورهایی پیشرفته هستند که با اتکا به ظرفیت وتوانایی مردمش به این پیشرفت رسیدن  نه نفت داشتن نه گاز  من کجا گفتم  که داد ستد با دیگر کشورها بده کلا شما مسائل را با هم قاطی میکنی دادوستد با دیگر کشورها خیلی خوبه جذب سرمایه گذاری خارجی خیلی خوبه و لی وابستگی نه اینکه منتظر بمانیم که کشورها اروپایی فقط برای ما کار کنند
 درست می گویید   اکثریت  مردم ما به این تفکر رای دادن چون مردم کشور   ما دوست دارن مصرف کننده باشند   به شدت به تجمل گرایی علاقه دارند علاقه مندند  مثل مردم کشورهای  عربی  اروپایی ها همه چیز  را بریشان اماده وحاضری کنند  تفکر جهان سومی در کشور هست  به همین علت در بعضی جاها بد جوری درجا زدیم خدا رو شکر که انسانها شریفی مثل شهید احمدی روشن  شهید شهریاری این کشورباز هم داره  داره مثل سردار سلیمانی داره جوانها نخبه ای که با وجود بی مهری دولتها باز ماندن که اگر اینها نبودن درکشور به قول رزم ارا برای ساختن آفتابه   باید منتظر غرب  می ماند
   فقر فحشا در همه کشورها هست حتی مسلمان همه کشورها  جهان فقیر دارند کشوری مثل عربستان که  روزانه نصف مردمش نفت میفروشه ودر ماه چندین برابر جمعیتش  پس   نباید فقیر داشته باشه ولی فقیر زیاد از حد داره این حرف خود عربستانی ها نه من 
  ** *** *** ** **** *** ****** **** ****  ***** ** *** **** * ** ******* ****** ** *** ****** ** *** **** **** ****** *** ***  **** **** *** 

ماشاالله عجب آمار دقیق و تحلیل های جالبی!
دوست عزیز از کجا میگویید که عامه ی مردم عربستان فقیرند؟!؟ اگر آمار مستند دارید ارائه کنید وگرنه از روی مشاهدات مادرتان آمار ندهید
اگر هم بنا به ارائه مشاهدات است بگذارید به عنوان کسی چند ماه ساکن عربستان بودم مشاهداتم را بگویم
از نظر ساخت و ساز و المان های شهری شهرهایی مثل ریاض (که حجاج از اونجا نمیرن معمولا) با شهر های ایران قابل مقایسه نیستن اتفاقا مکه و مدینه دارای بافت قدیمی و فرسوده تری بود (که البته میخواستن بازسای کنن) و نسبت به شهر های دیگه زشت تر بودن!
از حق نگذریم عامه مردم عربستان عاشق حکومتشون و کشورشونن و روشون تعصب خاصی دارن تا جایی که صدای بقیه مردم عرب در اومده که حتی یبار هم نصرالله اشاره کرد که سعودی ها مغرورن و فلان...
از نظر پیشرفت علمی و تکنولوژی ...دوستان نظراتتون خنده داره!
لطفا یه سری به رتبه بندی دانشگاه های جهان بزنین و بعد اظهار نظر کنین خواهشا ... دانشگاه های سعودی رتبه های خیلی بهتری از دانشگاه های ایران دارن و حتی بقیه کشور ها مثل امارات و یا دانشگاه امریکایی بیروت بر خلاف اینکه مردم نژاد پرست ایران به عربها نسبت احمق بودن میدن:-)
چند روز پیش داشتیم با یکی از دوستای دانشگاه داشتیم رنکینگ دانشگاه ها را نگاه میکردیم اختلاف معنا داری هست بین دانشگاه های ما و دانشگاه های اونا ( من خودم دانشجوی شریفم!)
بهرحال شما و بقیه دوستانتون هرچقدرم داد و بیداد کنین(کاری که معمولا بجای بحث منطقی میکنین) بازم نمیتونین ناکر نفوذ و قدرت عربستان بشین
اینا هم نوشتم نه چون عاشق چشم و ابروی عربستانم گفتم بلکه دید تنگ دوستان باز بشه! :-)

 س . س ر ا
شما که به قول خودت دانشجویی شریفی  (من که باور  نمیکنم ) برو تحقیق  کن   که بفهمی عربستان       اساتید  ودانشجویان  نخبه دنیا را جذب می کنند (البته با پول   و امکانات  رفاهی   )و انها را ترغیب میکنه   که در  تحقیقات و پژ وهشهای علمی نام دانشگاه عربستان را درج کنند این میشه که نام دانشگاها عربستان بالا میره
 دانشجوی شریف یعنی واقعا شما قدرت نفوذ را  نمیدانی فکر کردی نفوذ یعنی فقط پول نفت  پس اقتصاد صنعت علم ویا فرهنگ   تمدن کجای نفوذ قرار داره
کشوری مثل چین    اقتصاد ش پیشرفت کرده بازار جهان دستشه حتی در امریکا با توانایی   مردمش که واقعا سخت کوش هستن (واقعا کار میکنند نه  مثل کشور ما   )به   قدرت رسیده به این میگن نفوذ که با پیشرفت علم واقتصا د و صنعت خودشو بالا کشیده  نه اینکه نفت بفروشه  با   پولش کشورها دیگه رو بخره بعد امثال شما براش ذوق کنید بگید نفوذ داره
 فکر  می کنم بحث کرد ما با هم فایده نداره یعنی با اقا مهران وشما نظرتان بری خودتون محترم 

سلام. در پاسخ س س ر فقط خواستم عرض کنم که کدوم رنکینگ در دنیا دانشگاه های عربستان از دانشگاههای ایران بهترن؟ سایتی رو اشاره می کنم و خودم برترین ها رو چک کردم، نشانی از دانشگاههای عربستان ندیدم. متاسفام با این امارهای غلط.www.avaliha.ir واقعا عربستان علم نداره.امار دروغ ندید لطفا

پاسخ:

۱۳ آبان ۹۶، ۰۰:۵۱
دانشگاه های عربستان در رده بندی های برخی مراکز خارجی، رتبه های خوبی دارند و دانشگاه های ایران در رده ۴۰۰ ام هستند! جدا از اینکه معیارهای این رده بندی چه بوده و چه میزان سیاست و دشمنی در آن تاثیر داشته، باید دانست دانشگاه های عربستان با اساتید و دانشجویان خارجی، تاثیر مهمی در کشور عربستان ندارند. اگر عربستانی درس خوان باشد به آمریکا می رود نه دانشگاه کشورش. خیلی ها هم که به خاطر داشتن پول دانشگاه نمی روند. آتیه آنها تامین است. فقرا و مردم سطح پایین هم توان پرداخت هزینه دانشگاه را ندارند و فقیر و بیسواد می مانند.

جناب فارس برای طرز تفکرت متاسفم
البته من دانشجوی شریفم دوست داشتی بیا همو ببینیم اگه از اونایی نیستی که پشت کیبورد قایم میشن(زلم کیبورد)...
اینکه اساتید دانشگاه های عربستان بهترین اساتید دنیان شکی درش نیست (برادرم دانشجوی دکتری استنفورده و میگه استادش در ماه چند روز میره عربستان چون حقوق خیلی خوبی بهش میدن) ولی اینکه میگین دانشجو ها خارجین ... ببینین یک اروپایی یا آمریکایی که نمیاد عربستان درس بخونه ما چه خوشایندمون باشه چه نباشه توی رشته های نفت و مهندسی شیمی پیشرفت قابل توجهی داشتن
به عنوان تجربه من چند بار توی یه مقاله ریفرنس دادم به مقالات دانشجویان سعودی 
تو سیستم رنکینگ دانشگاها خیلی چیزا را در نظر میگیرن 
ما علاقه خاصی نه به سعودی ها داریم نه به هیچ کشور دیگه که براشون ذوق کنیم اینکه آدم منطقی باشه اسم ذوق زدگی نیست
در ضمن من نه از شما دعوت کردم نه جایی ازتون خواستم با من بحث کنین اینجا مثل هر کسی آزادم نظرمو بگم حالا اینکه شما به حد بلوغ به اشتراک گذاشتن آراء در فضای سالم و گفتگو را ندارین برمیگرده به خودتون :)
اگه ذهنمون توانایی پذیرش حقیقتی را نداره دلیل نمیشه راه بیفتیم اینور و انور و مردم را به دروغگویی متهم کنیم :)
خانم سمیرا منبعتان بسیار ضعیف است به سایت های رنکینگ جهانی مراجعه کنید


فرمودین امام گفت خلیج اسلامی بزاریم
معذرت میخوام مگه یه منطقه تاریخی و ملی  اختیارش دست یه نفرخاص هست که یهویی اسمشو تغییربده واسه به هردلیلی!!!؟
حالا میفرمایین المنارمیگه الخلیج العربیه نه الخلیج العربی، اصلا چرانمیگه خلیج فارس، لازم نیست با این الخلیج العربیه بخواد مسئله رو بپیچونه!!! خلاص...

پاسخ:

۲۰ آبان ۹۶، ۱۱:۴۵
اسم مناطق جغرافیایی بطور رسمی در سازمان ملل، از دولت رسمی هر کشوری اخذ می شود. مناطق و شهرکهای جدید هم به همین شکل در نقشه های رسمی ثبت می شوند. بنا بر این امکان تغییر اسم وجود دارد. اینکه چرا نمی گویند خلیج فارس، از خودشان بپرسید. ایمیل می توانید بزنید. اما جای سوال است که چرا به جای آنکه از گوگل و عربستان شکایت کنیم و یقه انها را بگیریم، یقه دوستان را می گیریم! به این نکته توجه کنید که فضای رسانه ای و فرهنگی عربی تحت تاثیر عربستان است. یعنی یک میلیارد مسلمان، نگاهشان به عربستان است. با خلیج فارس گفتن دو میلیون لبنانی و چند میلیون بحرینی و چند میلیون عراقی، دردی دوا نخواهد شد.

منظورمن اینه که هرحکومتی که اومد روی کارنباید به دلخواه خودش اسم‌جایی روتغییربده، هرچی که تاریخ یه ملته همونه ،حالاحکومت شاهنشاهی یا اسلامی....هیچ‌کدوم حق تغییریه چیزی روندارن ،البته خوشبختانه عربا قبول نکردن ...همین عربا حاضرن اسم دریای عمان رو مثلا بزارن دریای ایران ؟!!اصلاهیچ کشوری قبول نمیکنه،اینکار مسئولین اول انقلاب برای خوشایندسعودیا وعربای خلیج فارس وسایرعرباواقعا مصداق خیانت بوده!!!
بعدش درزمینه گفتن واژه حقیقی خلیج فارس یاشاخاب پارس شبکه المنار، مهم اثبات دوست بودن هست ،حالا یه میلیون نفربگن یادومیلیون یا یه میلیارد 

پاسخ:

۲۳ آبان ۹۶، ۲۱:۳۴
بحث اینکه نباید تغییر بده یا نمیتونه، در دست من وشما نیست. تغییر میدن. ولی عموما نیاز به همه پرسی داره. حزب الله نیازی به اثبات دوستی اش نداره. چون داره خون میده برای امنیت ما. اساسا به نظر من اصلا لازم نبوده و  نیست که حزب الله ابزار و مهره ایران تلقی بشه. اصرار ایرانی ها در طول تاریخ برای اینکه گروه های مختلف رو مجبور به گذاشتن عکس و پرچم ایران بکنه متاسفانه ساده لوحانه و مضر برای دو طرف بوده. امام موسی صدر در کمال آرامش و بدون سر و صدا طلبه های آفریقایی تربیت کرد و شیخ مبلغ به آنجا فرستاد. اما بعد انقلاب هم در آفریقا هم در مصر، اصرار به نشان دادن تصاویر امام و رهبری و پرچم ایران، باعث کشت و کشتار شیعیان شد. کاش کمی اسرائیلی باشیم و یاد بگیریم کار ریشه ای و بی سر و صدا انجام دهیم.

مساله بی اهمیتی هم نیست منتها خوب چون مساله سازی عرب هاست شما ترجیح می دین که بگین بی اهمیته.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

LIBANIRAN

اطلاعات و اخبار مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و گردشگری پیرامون لبنان
برای اطلاعات بیشتر به صفحه درباره پایگاه مراجعه فرمایید.

پربیننده ترین مطالب
پیوندها